INBRENGEN MOTO BIJ BELASTINGEN INDIEN BEDRIJFSWAGEN ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

lucky luc

INBRENGEN MOTO BIJ BELASTINGEN INDIEN BEDRIJFSWAGEN ?

Bericht door lucky luc »

wie kan mij informeren ?
Ik ben een werknemer in een bedrijf en heb een bedrijfswagen, is het dan nog mogelijk om privé een moto (natuurlijk terug een BMW na een onthoudingsperiode van 6 jaar) in te brengen bij de belastingen als beroepsonkosten ?
Indien ja zijn er dan nog beperkingen ?
wie heeft hier ervaring mee en kan me nuttige tips geven ?
mvg Luc
annebeer

Re: INBRENGEN MOTO BIJ BELASTINGEN INDIEN BEDRIJFSWAGEN ?

Bericht door annebeer »

Beroepskosten zijn , zoals het woord zegt, kosten die je maakt om je beroep te kunnen uitoefenen.

In jouw geval hangt het ervan af of je baas je de auto meegeeft naar huis of niet.

Wanneer je met je eigen voertuig, in dit geval de bedoelde motorfiets het traject thuis-werk en terug aflegt, dan kan je inderdaad je motor inbrengen in je belastingen voor wat betreft de verhouding tussen het gereden aantal kilometers voor je werk tegenover je privékilometes.

Je 'firmawagen' is dan enkel een gebruiksmiddel TIJDENS je werktijd, zoals iemand anders een boormachine, computer of een clarck gebruikt. Een voorwerp dat voor je ter beschikking staat op je werkplek dus.

Ik kan me echter niet inbeelden dat jij als werknemer zou moeten betalen voor een auto waar je enkel mag gebruik van maken vanaf de vestiging van de firma.

Rij je met de firmawagen de hele tijd, dus ook heen en terug van werk naar huis ....

... dan zou het niet echt fair zijn van dit kanaal een boontje te willen meepikken voor kilometers die niks met je werk te maken hebben.

De bedoeling van de belastingsaftrek voor motorfietsen is er voor het effectief gebruik ervan, voor na of tijdens je werktijd. De kilometers die je rijdt voor je werk bij vertrek van thuis tot thuiskomst.
Madam JH
GSMax

Bericht door GSMax »

ik heb ook firmawagen, die mee naar huis gaat, mee op verlof gaat en waar mijn madame en dochter ook mee rijden. Maar de dagen dat ik met de motor ga werken, zal ik toch inbrengen in mijn belastingen. Mag volgens mij geen probleem zijn. Wat ik wel doe is de dagen dat ik met de motor ga werken, zorgvuldig noteer in een excel sheet en door mijn werkgever laat bevestigen dmv schrijven welke ik bij mijn aangifte zal doen. Heb dat probleem ook aan HR bij ons op de firma voorgelegd en zij zien hier ook geen problemen in 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
lucky luc

Bericht door lucky luc »

dank u Marc, ik bedoelde inderdaad de situatie zoals u ze beschrijft.
GS1995

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ge moet wel nen hele dwaze controleur treffen die gaat geloven dat je voldoende dagen met je moto naar het werk rijdt en je firmawagen thuis laat staan...Stel dat hij het wel aanvaard, dan moet je zoals GS1995 zegt afwegen of dat kleine voordeel opweegt tegen je forfait die trouwens voor 2010 ook opgetrokken is...

anders is het als je met eigen vervoer naar je werk gaat endaar een firmawagen gebruikt, maar ik denk niet dat dat uw situatie is, niet?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

GS1995 gaat ervanuit dat de moto:
1) een tweedehands is.
2) er weinig Km voor beroep zijn tov de km prive.

Beide zaken moeten zeker bekeken worden, maar de berekening ziet er al heel anders uit indien de moto:
1) nieuw aangekocht is
2) 100% voor beroep gebruikt wordt.

In princype kan en mag het dus heel zeker.

Er zit wel een adder onder het gras.
De bedrijfswagen, daar betaal je ook belastingen op. VB x€ op 5000 of 7000 KM per jaar (afhankelijk van CO2 en afstand)
Dit zijn dus meestal forfetaire afstanden en kosten.
Indien je Uw beroepskosten gaat bewijzen, dan gaat met U ook belasten op de WERKELIJK gereden Km voor woonwerkverplaatsing met de auto.
Die kosten kunnen dus daardoor behoorlijk omhoog gaan! Let wel: ik zeg KUNNEN. Dat is zo wie ver woont. Wie dicht woont zal daar misschien juist winst op maken!

Het komt er eigenlijk op neer dat je ALLE kosten die je hebt om op Uw werk te geraken, met auto (firma-) of moto moet aanrekenen.
Alle terugbetalingen en voordelen moet je er terug van aftrekken.
En wat dan uiteindelijk over blijft zijn de werkelijke beroepskosten.

Daarenboven VERMOED ik dat het bedrijf op een andere manier de firmawagen moet aangeven, wat hun kosten zou kunnen verhogen! Dit weet ik helemaal niet zeker. Maar hier eens over spreken met de boekhouder of de baas is zeker aangeraden.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
rsl

Bericht door rsl »

In principe kan het zeker, en ik doe dat trouwens ook (en de moto waarmee ik naar werk rijd staat zelfs op mijn vriendin's naam).

Ik raad je aan gewoon zelf naar je plaatselijke belastingskantoor te bellen en je situatie uit te leggen; zij zullen je dan wel uitleggen wat er mag en hoe juist. En als je het volgens de regeltjes van je eigen belastingskantoor doet heb je waarschijnlijk 't minste kans op problemen (ik vermoed namelijk dat de verschillende kantoren er hun eigen interpretaties op na houden).

En of het sop de kolen waard is, kun je zelf uitrekenen op bv. http://www.dvv.be/taxweb/" onclick="window.open(this.href);return false;. Reken het daar een keer uit met en een keer zonder het inbrengen van je motokosten, en je ziet direct wat het voordeligst is.

EDIT: zorg er wel zeker voor dat je de gereden afstand kunt bewijzen, best met onderhoudsfacturen met de km-standen op.
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
lucky luc

Bericht door lucky luc »

bedankt allemaal voor de reacties en het mededelen van jullie ervaringen. Ik heb dus wel nog wat onderzoekswerk te doen.
GSMax

Bericht door GSMax »

Luc ik heb vandaag mijn controle kantoor in Lier aangeschreven. Ik laat je weten wat zij ervan vinden :wink:
Grtz
Marc

GSMax

Bericht door GSMax »

Ziehier antwoordje van belasting inspecteur:

In antwoord op uw vraag kan ik u melden dat voor de bewezen kosten dient rekening gehouden te worden met de werkelijke toestand.
Indien u uw verplaatsingen niet doet met de firmawagen, doch met de moto moet dit aangetoond worden.
Het is nl. onmogelijk om gelijktijdig met de firmawagen en met de moto te rijden. Deze situatie kan alléén bewezen worden door voorlegging van de km-standen van beide voertuigen.
UNQUOTE

En vermits ik met de moto naar het werk gaat, maar mijn madame met mijne firma wagen naar haar werk, zal ik dus de motor niet meer kunnen inbrengen :-? :-(
Grtz
Marc

annebeer

Bericht door annebeer »

Kmax schreef:...
En vermits ik met de moto naar het werk gaat, maar mijn madame met mijne firma wagen naar haar werk, zal ik dus de motor niet meer kunnen inbrengen :-? :-(
En jij hebt het lef omdat hier openlijk en bloot op het forum te plaatsen?

Dit is een SCHANDE voor mensen die op een EERLIJKE wijze hun belastingbrief invullen.

bah.
Madam JH
Relax

Bericht door Relax »

Had ie dan moeten schrijven dat ie toch z'n motor nog zou inbrengen? Dat had pas oneerlijk geweest, want weten de belastingen veel...

In wat Kmax post, kan ik niets oneerlijks vinden, of je zou moeten vallen over het gebruik van zijn firmawagen door z'n vrouw. Maar of zij nu met de wagen rijdt en hij met de motor of omgekeerd, dat verandert weinig of niets. Integendeel, dan had z'n vrouw de moto wél kunnen inbrengen.
Of mis ik hier wat?
I respect your opinion. But I don't give shit.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Kmax schreef: QUOTE
In antwoord op uw vraag kan ik u melden dat voor de bewezen kosten dient rekening gehouden te worden met de werkelijke toestand.
Indien u uw verplaatsingen niet doet met de firmawagen, doch met de moto moet dit aangetoond worden.
Het is nl. onmogelijk om gelijktijdig met de firmawagen en met de moto te rijden. Deze situatie kan alléén bewezen worden door voorlegging van de km-standen van beide voertuigen.
UNQUOTE
Hij zegt dus wat we al weten: bewijs de km die je met de auto doet, en daarop zul je belast worden.
Bewijs de km die je met de moto doet en die mag je aanrekenen.

Het venijn zit hem in het belast worden op de auto volgens de werkelijk gereden kosten.
Dus niet meer op de forfait van 5000 of 7000 Km, maar op de werkelijke situatie.
En de kosten die Uw baas aangeeft moeten ook op die manier berekend worden, en daar zou hij dus mogelijks ook niet gelukkig mee zijn!

Het kan dus perfect, maar alleen als je het volledig correct doet.
En of het dan nog de moeite waard is, is een andere vraag :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
GSMax

Bericht door GSMax »

@HLA is inderdaad de moeite niet :-(

@Annebeer, ge moet eens eerst de tekst goed lezen alvorens uw gal te spuwen. Uw verontschuldigingen worden verwacht :evil:
Grtz
Marc

annebeer

Bericht door annebeer »

Inderdaad ....
Kmax schreef: ... En vermits ik met de moto naar het werk gaat, maar mijn madame met mijne firma wagen naar haar werk, zal ik dus de motor niet meer kunnen inbrengen :-? :-(

Heb het wel degelijk goed gelezen. Hier staat letterlijk dat je het voorheen wel deed.
Madam JH
GSMax

Bericht door GSMax »

Dat is nu net het probleem bij mensen zoals u, direct conclusies trekken en beschuldigingen uiten terwijl ge eigenlijk van iemand zijn situatie niets afweet :roll: :roll: :-x Ik heb altijd al mijn motor ingebracht omdat ik tot begin dit jaar nog geen firmawagen had. Situatie veranderd dus vraagje aan mijn controlekantoor. Laat de verontschuldigingen maar komen....
Grtz
Marc

Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

En dat is dan weer het probleem met zo'n postings ...

Er staat iets geschreven dat iets impliceert maar nog niet uitgeschreven was.
Onmogelijk om correcte conclusies te trekken :wink:

Maar verder vind ik het een zeer interessant topic :!:
Ik heb ook beiden (een firmawagen en een motorfiets), maar ik zal de motorfiets nooit inbrengen omdat die meestal dient voor pleziertochtjes.
De keren ik er toch eens mee naar het werk rijd laat ik dan voor de belastingen maar voor wat het is.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
GSMax

Bericht door GSMax »

Probleem is niet de posting, maar de reactie 8-)

Ik rij een 130 à 150 werkdagen met de motor woon-werkverkeer gewoon om het file probleem te vermijden, dat is ni een paar dagen per jaar hé :wink: Maar soit ik leg me bij de conclusie neer en zal in de toekomst meer mijn firmawagen gebruiken, roet en CO2 uitstoten en mee in de file gaan staan :lol: :lol: :lol:
Grtz
Marc

Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Ik ben ervan overtuigd dat ook in de toekomst hier een oplossing voor zal gevonden worden.
Maar ondertussen zullen we moeten leven met de huidige situatie.

GSMax

Bericht door GSMax »

Wishful thinking als ge ziet waar ze nu al mee bezig zijn :-( .

Ik vind een firmawagen (waar ik een stuk nettoloon voor afsta) dat is deel van mijn loon en ieder doet met zijn loon wat hij wilt, dus als mijn vrouw mijn loon wilt uitgeven (in casu met mijn firmawagen rijden) dan is dat haar goed recht. Dit doet niets af aan het feit dat ik wel degelijk door weer en wind met de moto naar mijn werk rij. Op zich is dat geen probleem voor de belastingen, het probleem stelt zich echter dat ik niet kan bewijzen welke "mijn" gereden privé kms van de wagen zijn, want mijn vrouw rijdt daar mee, een collega van mij is daar mee naar Frankrijk geweest, etc etc. :shock:

Vroeger was het simpel, ik had enkel de moto en mijn vrouw haar wagen, en alles was duidelijk, nu niet meer. Ik stel me wel de vraag of ik niet beter voor extra netto loon had gekozen ipv de firmawagen (en dus de moto blijven aftrekken) en daar zullen wel formules voor zijn, maar persoonlijk denk ik dat de firmawagen met tankkaart (geldig in gans Europa) een groter voordeel is op lange termijn dan meer nettoloon (wat niet absoluut niet gelijk is aan de nieuwprijs auto gedeeld door 12) + aftrek moto. Denk ik :-?
Grtz
Marc

Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Let wel op met de vergelijking naar nettoloon.
Er zijn een heleboel nettovergoedingen en naturavoordelen die door bedrijven gegeven worden.

Deze worden echter in de berekening van pensioen later niet mee opgenomen.
Je moet dus ook blijven zien dat je brutoloon hoog genoeg blijft wil je later nog een beetje pensioen wil overhouden.
Dit allemaal in de veronderstelling dat we later nog pensioen gaan kunnen krijgen :-?

Maar zeker is dat een wagen een voordeel is dat je moeilijk zelf kan realiseren voor de prijs die je ervoor betaald.
Je moet er dan wel optimaal gebruik van maken :wink:

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

kan je niet vragen aan firma voor een moto inplaats van een wagen??

't is maar een gedacht he.
maar zoals je zelf aanhaalt file roetuitstoot die vele malen hoger is enz...
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Goed idee Gonzo,

Alleen vind je niet gemakkelijk motoren in Leasing.
En als je er vind meestal ook geen BMW.

Bedrijven zijn meestal niet happig vanwege een aantal vragen.
Wie staat in voor uitrusting van de bestuurder ?
Wat met de uitrusting als de wernemer het bedrijf verlaat ?
Motorrijder is kwetsbaarder in verkeer. Wat met werkverzekering ?
En als laatste als het geijzeld is, is het niet verantwoord om met de motor naar het werk te gaan.
Is de werknemer dan technisch werkloos ?

Nog veel hiaten waardoor leasingmotoren nog niet echt van de grond geraakt zijn ...

GSMax

Bericht door GSMax »

Bedrijfsmotor was geen optie. Het was of netto loon of firmawagen. Netto loon was niet in verhouding tot de firmawagen, dus keuze was snel gemaakt. Volgend jaar een paar reizen met de wagen en het belastingaftrekvoordeel (scrabble here i come :lol: ) van de moto zal er rap uit zijn 8-) :wink: :wink:
Grtz
Marc

Plaats reactie