Tectyl De eerste sneeuw, ijzel, zout

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

J
Contacteer:

Tectyl De eerste sneeuw, ijzel, zout

Bericht door J »

Ok dit weekend de eerste keer een massa zout zien strooien op de E40.
Deze week de eerste sneeuw voorspeld. Aan alle doorrijders, Zijn er hier Tectyl gebruikers tussen? Doen jullie dit over de vorkbenen ook. Ook motorblok ed? Kan het geen kwaad voor de plastic onderdelen op het motorblok of plakken jullie dit af?

Heeft er soms niemand een foto hoe zijn machine er uitziet als hij onder de tectyl zit?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Jo De Paepe

Re: Tectyl De eerste sneeuw, ijzel, zout

Bericht door Jo De Paepe »

Yep;

op de GS nog niet toegepast , kom minder aan motorrijden toe dan vorige winters (teveel materiaal vervoeren ) en achteruitgaande gezondheid

wel op de K1200RS zie http://www.pictureparking.com/gallery_det.php?gid=3369
neem Tectyl amberkleurig daar zie je waar je hem spuit en deze blijft elastisch in tegenstelling tot de heldere spray
Jo De Paepe

enige plaats waar je moet opletten zijn remschijven en klauwen voor de rest no problemo
op het motorblok (zeker op de uitlaat ) kan het wel een verbrande geur afgeven ;

additioneel spuit ik alle stekkerverbindingen en schakelaars in met WD-4O om oxidatie en vocht te vermijden
SBK_Mario

Bericht door SBK_Mario »

Heb jaren doorgereden maar nu sinds de firmawagen geen winterpret meer !!
Maar ik spoot vroeger alle onderdelen motorblok,vorkbenen,alle vijzen,achterbrug en noem maar op vol met Tectyl.Soms nog eens wat bijspuiten(vorkbenen,remklauw)maar ik kan je verzekeren je motor ziet er binnen de korste keren niet uit maar na de winter na een dagje kuisen ziet hij er terug zoals voorheen uit.Wel eerst de motor goed kuisen vooralleer met Tectyl te beginnen.Heb altijd de heldere gebruikt.

Veel plezier
GRTZ Mario

:D :D :D :D :D
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik gebruik ook altijd de heldere, maar Jo heeft wel een punt bij Tectyl amberkleurig, blijft elastischer. Maar ziet er dan zoo amber uit... :-)
Ik haal de remblokken er eerst uit en ontvet daarna de remschijven. Remblokken terug op de zelfde plaats monteren.
Heb foto's van na de behandeling, maar met de heldere Tectyl zie je daar geen snars van...wel na een paar weken.
WD 40 in de stekkers en contact enz...prima product.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Jo De Paepe

Maar ziet er dan zoo amber uit...
Afbeelding

precies nen gouden moto :mrgreen:
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Ben ook een "door-rijder"
Maar heb dit nog nooit gedaan
Wel elke week goed wassen !!!
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
J
Contacteer:

Bericht door J »

Deze morgen -4°C brr

zeg Jo, maar bij nen boxer hoe krijg ik dan die Tectyl vantussen de koelvinnen in het voorjaar?

J
Harald

Bericht door Harald »

J schreef:..maar bij nen boxer hoe krijg ik dan die Tectyl vantussen de koelvinnen in het voorjaar?

J
Met nen tandenborstel.
( mag een versleten exemplaar zijn dat ge niet meergebruikt voor uw eigen bieterkes)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
J
Contacteer:

Bericht door J »

een tandenborstel gaat daar wel niet tussen. Met hoge druk en stoom zal wel wat te hevig zijn zekers?

J
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Als je een moto met tectyl wilt zien kan je de mijne nu vrijdag bewonderen als ge naar Merelbeke komt.
Daar ligt tectyl op, die van mijnen vent niet.
Alleen als het sneeuwt of ijzelt dan kom ik niet met de moto, maar met den auto :lol: .

As je er tectyl op legt dan mag je gedurende de winter er niet naar kijken van de vuiligheid. Mijn achterwiel ziet er echt niet uit, gewoonweg bijna volledig zwart. Met al die vuiligheid van de weg en dan nog eens het smeersel van mijn ketting.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
GSMax

Bericht door GSMax »

Deze morgend toch geen zout gezien zulle, niet op de gewestwegen en niet op den E19 :-?
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Kmax schreef:Deze morgend toch geen zout gezien zulle, niet op de gewestwegen en niet op den E19 :-?
't is niet omdat ge dat niet ziet dat het er niet ligt he :!:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Ik evenmin, maar je ziet het niet altijd. Meestal niet zelfs.
Wel redelijk koud aan m'n winterpenen als je wat snelheid ontwikkelt.

Ik hoop dat de laag vuil die ik opspaarde de motor voldoende beschermt tegen die viezigheid.
I respect your opinion. But I don't give shit.
horzel600

Bericht door horzel600 »

en de hele boel met wd40 inspuiten helpt dat ook?
albatros

Bericht door albatros »

Goed afspuiten met koud (!) water na elke rit in het zout. Ik echter wel begrijpen dat je dit niet dagelijks wil doen :oops: Zeker niet als je stijf staat van de kou 's avonds na de rit :-?
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
mecapuet

Bericht door mecapuet »

horzel600 schreef:en de hele boel met wd40 inspuiten helpt dat ook?
Helpt een beetje, maat tectyl hoef je maar één keer voor de winter te doen.
Ik heb ook geen goesting om na mijn nacht nog te prullen met koud water, om dan nog een ijsplek voor mijn deur te creëren.... :wink: Rij elke dag.

Klaar om te Tectyle...

Afbeelding

Voor...

Afbeelding

Na... :-)

Afbeelding

Afbeelding

Gr, meca.
CAT

Bericht door CAT »

J schreef:Deze morgen -4°C brr

zeg Jo, maar bij nen boxer hoe krijg ik dan die Tectyl vantussen de koelvinnen in het voorjaar?

J
Tectylverwijderaar. te verkrijgen in dezelfde zaak. Kmoet zeggen dat die tectyl er bij mij niet zo overdreven amber uitziet. Misschien heb ik er minder opgedaan? Via spuitbus aangebracht. Vuil blijft er wel inplakken en binnen de korste keren ziet je beamer echt smerig. Voordeel is dat je dan niet moet kuisen gedurende de strooiperiode. Heel goed product vind ik. Misschien vanavond ook eventjes doen.
Epica rocks my world
Gaby

Bericht door Gaby »

albatros schreef:Goed afspuiten met koud (!) water na elke rit in het zout. Ik echter wel begrijpen dat je dit niet dagelijks wil doen :oops: Zeker niet als je stijf staat van de kou 's avonds na de rit :-?
En helpt dat echt voldoende om het zout te weren, of wordt ik straks van achter het hoekje uitgelachen met mijn
spuit in de hand :oops: Wordt er een gewone tuinslang bedoeld of is een hogedrukspuit nodig om het zout er af
te krijgen (had het deze ochtend al direct vlaggen, alhoewel de wegen droog waren was er toch gestrooid, en ik
had me nog zo voorgenomen om deze fiets minstens enkele jaren onaangevreten te houden :-? )
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Gswa

Bericht door Gswa »

Gaby

had me nog zo voorgenomen om deze fiets minstens enkele jaren onaangevreten te houden
Volgens mijn bescheiden mening, zal een stevige spoelbeurt met koud water aangebracht door de tuinslang het klusje klaren.
Maar wat je ook kan doen, en bovendien nog een stuk doeltreffender is, breng zo snel mogelijk een bezoek aan de Texaco net over de grens.
Spoelprogramma selecteren en binnen de 5 min is het zaakje geklaard. Een super installatie ( werkt met 0,5 en 2 Euro stukken)voor zoiets, veel debiet aan lage druk :eye:
Wel even uitkijken dat je niets in je luchtinlaat en uitlaat spuit. Ik gebruik altijd wat papier van de rol ,dat je daar kan verkrijgen, om die openingen af te sluiten.
Groetjes Swa
Supermario

Bericht door Supermario »

Ik ben ook doorrijder en gebruik ook jaarlijks Tectyl, ben ik altijd goed mee maar het is altijd zo een gedoe om dit na de winter te verwijderen.
Vraag 1: is er een soortgelijk produkt dat daarna beter te verwijderen is?
Vraag 2: De blauwe wielen en voorvorkbenen van een GSA "zouden" niet zoutgevoelig zijn, iemand ervaring mee? Zou al iets helpen om die Tectylverwijderklus in te perken...

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ja, ik denk dat het blauw van de GSA heel goed tegen het zout kan.
Ik vind het Tectyl verwijderen toch geen hele klus...gebruik daar petroleum, mazout ,ontvetter...kortom wat ik op het moment heb. Doe dit in een spuitpistool en dan met de compressor...laat dat een tijdje in trekken, nog wat met de kwast en dan met de hoge druk reiniger.

Gr, meca.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Kmax schreef:Deze morgend toch geen zout gezien zulle, niet op de gewestwegen en niet op den E19 :-?
veel zout gezien, platgereden tussen de putjes in de baan. Heb er zowat 244km opzitten vandaag en heb veeeeel zout gezien. Zowel op de E19, als op de ring en van Antwerpen naar Geel was de baan zelfs wit van het zout.

Ga dienen Tectyl toch niet aanbrengen, maar alle dagen afwassen daar denk ik al helemaal niet aan. Zal hem regelmatig eens kuisen.

Na die 244km moet ik toch zeggen dat het niet zo leuk is op dit moment. Mijn Richa vest is super, maar koud is het toch brrr.

J
Jo De Paepe

vind het Tectyl verwijderen toch geen hele klus...gebruik daar petroleum, mazout ,ontvetter...kortom wat ik op het moment heb. Doe dit in een spuitpistool en dan met de compressor...laat dat een tijdje in trekken, nog wat met de kwast en dan met de hoge druk reiniger.
Yep, ik gebruik dezelfde werkwijze als hierboven omschreven
Gaby

Bericht door Gaby »

Gswa schreef:Volgens mijn bescheiden mening, zal een stevige spoelbeurt met koud water aangebracht door de tuinslang het klusje klaren.
Een demonstratie van zo'n spoelbeurt, dat zie ik wel zitten. Voor de tuinslang kan ik zorgen, da's geen probleem :razz:
Hij staat voorlopig zo aan de kant, met dit weer rijden tot daar aan toe, maar met water spelen, da's wat anders (en dan
nog wel op de oprit, zou een vliegende start zijn morgenvroeg :roll: ) Het was trouwens nog zo erg niet, tenminste, op
het zilver en grijs is er geen zoutaanslag te zien :shock:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie