City navigator europe nt 2009 op MACbookpro

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Günter

City navigator europe nt 2009 op MACbookpro

Bericht door Günter »

Hallo,

Ik ga mijn probleem eens op het forum gooien!
Ik werk sinds kort met een macbook pro.
Ook hier wil ik graag mijn zumo 550 op kunnen aansluiten, maar...
Mijn installatieCDrom met de kaarten doet niks op mijn mac.
Roadtrip heb ik reeds geinstalleerd, maar daar moet nog een deftige kaart aan gelinkt worden.
Ik dacht deze te vinden op de meegeleverde cdrom, maar die gaat niet open in mac?
Is de CDrom stuk of werkt dat gewoon niet op mac?
En welke mogelijkheden heb ik?
De dealer uit Gent mailde me dat ik moest informeren op de website van garmin.
Maar daar ook lost men mijn probleem niet op?
En een nieuwe kaart aankopen zie ik nu ook weer niet zitten.

Ik gooi het in de groep en ben er zeker van dat er onder jullie knappe koppen zitten?

Groeten
Günter
p@rick

Re: City navigator europe nt 2009 op MACbookpro

Bericht door p@rick »

Günter schreef:Ik werk sinds kort met een macbook pro.
Ook hier wil ik graag mijn zumo 550 op kunnen aansluiten, maar...
Günter,
Mag ik uit bovenstaande afleiden dat je tot voor kort werkte met een windows-computer ?
Indien ja, ga dan eerst hier eens kijken :

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4332" onclick="window.open(this.href);return false;
en :
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3897" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit laatste is het programma dat het kaartmateriaal vanop je windoos omzet naar een formaat dat gebruikt kan worden door RoadTrip, de Mac-versie van Mapsource, met 'n beetje fantasie zou je 't ook gewoon maCsource kunnen noemen. :wink:
Het is even een omslachtige procedure, maar dat moet je er nu eenmaal bijnemen. Zodra je een eerstvolgende update doet van je kaarten via MyGarmin moet je zowiezo je Zumo aan de computer hangen, en dan kan je ineens de Mac-versie van die kaarten binnenhalen.
Als je liever met Mapsource blijft werken, kan je natuurlijk ook gebruik maken van Bootcamp, waarmee je je Mac in Windows XP of Vista-modus kan laten werken.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Zoals Patrick aanhaalt, je moet de kaarten eerst converteren. Maar dat betekent dat je wel een windows computer nodig hebt om de conversie te doen.
Ik zou voorstellen dat je VMWare tools installeert voor OSX. Daarin kan je tijdelijk een XP partitie draaien en Mapsource + de nodige tools installeren. Zo heb je het vertrouwde nog bij de hand en kan je via de conversietool overstappen naar Roadtrip en daarin de kaarten importeren. Het vraagt even een inspanning, maar omdat je een Apple overstapper bent, zal dit niet het enige zijn dat even wennen is... Succes.
p@rick

Bericht door p@rick »

pvdk schreef:Zoals Patrick aanhaalt, je moet de kaarten eerst converteren. Maar dat betekent dat je wel een windows computer nodig hebt om de conversie te doen.
Ik zou voorstellen dat je VMWare tools installeert voor OSX. Daarin kan je tijdelijk een XP partitie draaien en Mapsource + de nodige tools installeren. Zo heb je het vertrouwde nog bij de hand en kan je via de conversietool overstappen naar Roadtrip en daarin de kaarten importeren. Het vraagt even een inspanning, maar omdat je een Apple overstapper bent, zal dit niet het enige zijn dat even wennen is... Succes.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, zijn er volgens jou specifieke voordelen aan VMware vergeleken met Bootcamp ?
Uiteindelijk ga je met VMWare binnen het Mac OS toch een programma starten dat dan weer een omgeving creëert waarin je dan Windows kan draaien, dus toch een veel zwaardere belasting van het systeem vergeleken met Bootcamp waar je bij het opstarten zelf bepaalt of je in Mac OS-X of in Windows wil opstarten en de computer dus maar één systeem tegelijk moet verwerken...
Greetz,

P@trick
Wulf

Bericht door Wulf »

p@rick schreef: Gewoon uit nieuwsgierigheid, zijn er volgens jou specifieke voordelen aan VMware vergeleken met Bootcamp ?
Uiteindelijk ga je met VMWare binnen het Mac OS toch een programma starten dat dan weer een omgeving creëert waarin je dan Windows kan draaien, dus toch een veel zwaardere belasting van het systeem vergeleken met Bootcamp waar je bij het opstarten zelf bepaalt of je in Mac OS-X of in Windows wil opstarten en de computer dus maar één systeem tegelijk moet verwerken...
Ik gebruik ook regelmatig paralles, voordeel is dat je de computer niet opnieuw hoeft op te starten, voorts gebruik ik het enkel voor programma's die niet onder mac bestaan en die niet grafisch zijn en dus niet veel eisen.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Günter,
ook ik ben recent overgestapt naar Mac.
Ik liep tegen hetzelfde probleem, als waar jij nu tegen aan loopt...
Welk kaarttype heb je?
De nieuwe kaarten zijn zowel op PC als voor Mac te gebruiken.
Na veel speur en leeswerk kwam ik erachter, dat ik mijn kaartmateriaal gewoon kon kopiëren naar het juiste mapje...
Ik meen me te herinneren dat vanaf City Navigator Europe NT v9 de kaarten voor beide systemen te gebruiken zijn.
Kaarten mogen maar op twee plekken staan, anders werkt RoadTrip niet.
Dit zijn de mappen:
{gebruikersnaam}/Bibliotheek/Application Support/Garmin/Maps
en
/Bibliotheek/Application Support/Garmin/Maps.
Even UnLocken en de klus is geklaard.
Als je een oudere kaart hebt, zul je die moeten converteren en moeten plaatsen in één van bovenstaande mappen.
Hoe je dat moet doen is vast te vinden in de onderstaande links.
Veel info vond ik hier, hier en hier natuurlijk.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

@Patrick:

Ik vind VMWare handiger dan Parallels (gelijkaardige software) maar de virtuele oplossing is gewoonweg sneller dan het omschakelen naar een andere OS en terug booten. Ook blijf je in de Mac omgeving werken en zijn alle bronnen makkelijker bereikbaar. Een extra voordeel is dat je een Windows toepassing gewoon kan draaien in OSX alsof het een Mac-venster is.

Inmiddels heb ik op de Mac ook een Windows 7 Ultimate draaien en die doet het ook uitstekend.
p@rick

Bericht door p@rick »

pvdk schreef:@Patrick:

Ik vind VMWare handiger dan Parallels (gelijkaardige software) maar de virtuele oplossing is gewoonweg sneller dan het omschakelen naar een andere OS en terug booten. Ook blijf je in de Mac omgeving werken en zijn alle bronnen makkelijker bereikbaar. Een extra voordeel is dat je een Windows toepassing gewoon kan draaien in OSX alsof het een Mac-venster is.

Inmiddels heb ik op de Mac ook een Windows 7 Ultimate draaien en die doet het ook uitstekend.
Als je regelmatig moet switchen tussen beide OS'sen zal jouw methode inderdaad wel handiger zijn, maar zelf gebruik ik maar uiterst zelden Windows op mijn Mac, vandaar dat het voor mij geen probleem is om via Bootcamp te werken. Heb behalve mijn iMac immers ook nog een Vista-laptop.
Greetz,

P@trick
Plaats reactie