koffers 1200gs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dumarey

koffers 1200gs

Bericht door Dumarey »

wat zijn jullie bevindingen van de originele vario koffers van de 1200GS?
te klein, onhandig ......
ik sta op twijfel om deze te kopen of die van zega.

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Dumarey op 17 mar 2010, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Re: koffers 1200gs

Bericht door . »

Topkoffer kan geen helm in, in de rechtse koffer wel in grootse stand, linkse koffer de ruimte eerder beperkt door de uitsparing van de uitlaat.
haté

Bericht door haté »

Vario-mechanisme regelmatig "gebruiken", zoniet wil het na enige tijd niet echt meer vlot in en uit... Op tijd de slotjes van de zijkoffers bekijken, zijn nogal gevoelig voor water ende stof en durven dan wel eens koppig dienst weigeren. Verder niks dan lof, massa's plaats, makkelijk te de- en te monteren, absoluut waterdicht en kunnen een stevige tik verdragen. Ben zelf - eigenstomme fout want niet goed vergrendeld - mijn topcase eens kwijtgeraakt tegen +/- 80 km/h en die heeft het volledig overleefd, op een paar krassen na...
UpJohn

Bericht door UpJohn »

mijn topcase eens kwijtgeraakt tegen +/- 80 km/h en die heeft het volledig overleefd, op een paar krassen na...
Net hetzelfde meegemaakt, op een hobbelige kasseiweg .... floep, de topkoffer de lucht in.

De std koffers waren bij aankoop inbegrepen. Maar moest ik opnieuw kiezen het worden zijkoffers die langs boven opengaan ipv opzij. Zoveel makkelijker in gebruik.
Laatst gewijzigd door UpJohn op 15 dec 2009, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
.

Bericht door . »

Vind ik ook, gemakkelijk af te nemen. En oogt nog mooi zonder koffers tegen sommige andere bevestigingen. Ik ben wel best tevreden over de ruimte het is alleen als je met een duo rijdt er maar een helm in kwijt raakt. Ik rij wel alleen maar als je met een duo rijdt kan ik begrijpen dat dit toch soms enige ergernis mee brengt.
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Ik heb zowel de top- als zijkoffers.
Mooi? Ja. Handig? Ja. Maar klein, als ik vergelijk met mijn vorige motor (FJR1300) dan is het qua ruimte echt behelpen op de GS. De linker koffer is zo als nutteloos, in de top- en rechterkoffer kan net een helm. Ik gebruik graag binnentassen, als dat doet bij de GS kan er niks meer in.....

Ik zou ze in elk geval niet meer nemen, er zijn alternatieven genoeg, met als pluspunt dat de meeste bovenaan openen ipv aan de zijkant.
geebee

Bericht door geebee »

Ben wel tevreden met de combinatie van de vario zijkoffers en de grote Hepco & Becker topkoffer, door deze combinatie kan ik makkelijk 2 helmen
in de koffers steken:

Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Heb zowel de originele zijkoffers, en sinds vorig jaar de originele topkoffer.
M.i kan je ze makkelijk monteren en demonteren, tevens krijg ik er voldoende in kwijt. Heb nog nooit een tekort aan bagageplaats gehad op mijn reisjes.
Uiteraard neem ik geen kontekletser, hoge hoed en dansschoenen mee als ik met de moto reis!
De topkoffer heb ik pas eind vorige zomer gekocht. Niet uit noodzaak voor extra bagageruimte, meer voor de veiligheid. Ik wil mijn dochtertje al eens mee gaan nemen en dan heeft ze toch wat steun in haar rug. Persoonlijk vind ik de topkoffers niet mooi (op geen enkele moto trouwens). Maar sinds ik hem bezit, zijn mijn zij-koffers door de week vaste bewoners van mijn gagage geworden. Het geeft toch wat extra ruimte bij het tussen de fille doorrijden op deA12 elke dag tijdens de spits.
Ik gebruik ook steeds de binnentassen. Dat is toch wel handiger als je op je bestemming toekomt. Loop je zo niet met die grote bakken te zeulen door de gangen van je hotel.
Kortom, voor mij doen ze wat ik ervan verwacht.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Ik heb de Vario zijkoffers. De Vario top case had ik vroeger ook maar die is niet praktisch. Mijn helm kon er net in (spande wel een beetje) en als die in geschoven is kan er zo goed als niks in.
De zijkoffers zijn niet zo groot (vooral de linkse dan) maar toch net groot genoeg om op reis te gaan. Ik rij wel liever met de koffers op z'n kleinst, dan passeer je gemakkelijk tussen alles waar ook je motor tussen past. In het begin haalde ik ze er nog dikwijls af maar ik moet toegeven dat ik ze zodanig gewoon ben geworden dat ik de moeite niet meer doe om ze er af te halen. Alleen de top koffers haal ik er altijd terug af.
Ik heb gekozen voor Givi top koffers: een grote (maxia) voor met z'n twee op stap te gaan (daar kunnen de twee helmen in) en een kleine als ik alleen op stap ga en niet genoeg heb met de zij koffers. De Givi's zijn misschien niet de mooiste maar ze doen hun werk en kosten behoorlijk wat minder dan de BMW of ZEGA of H&B.
De alu cases ogen wel mooier (vooral op de adventure) en zijn voor reizen waarschijnlijk veel praktischer, maar om daar dagelijks mee rond te rijden tussen het verkeer ... nee dank u. En als je die eraf haalt dan zit je met dat buizenframe (ik weet het, er bestaan ook buizen frames die je gemakkelijk kan demonteren...).

Het hangt er dus wat vanaf voor wat je de motor gaat gebruiken. elke dag naar het werk tussen files en in de stad en af en toe een reis of weekendje ... geef mij dan maar de vario koffers. Enkel lange afstanden en vooral om (langere) reizen te maken (met eventueel wat offroad), no doubt: de alu koffers.

just my 2...
Laatst gewijzigd door props-n-blades op 18 dec 2009, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Dumarey

Bericht door Dumarey »

welke breedte meet uw motor dan met de variokoffers op het kleinst en op het grootst?
props-n-blades

Vario koffers op het smalste: 83 cm, op het breedste: 90-91cm
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
erik6
Contacteer:

Bericht door erik6 »

Iemand ervaring met de GIVI topkoffers ?
Deze spreekt mij wel aan.
Er kunnen twee helmen in

http://www.rad.eu/nl/c/p/5064-givi-e52- ... plicht.htm
Welkom op mijn fotosite :
http://fotoalbum.godderis.be
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

erik6 schreef:Iemand ervaring met de GIVI topkoffers ?
Deze spreekt mij wel aan.
Er kunnen twee helmen in

http://www.rad.eu/nl/c/p/5064-givi-e52- ... plicht.htm
Aan de kwaliteit van Givi moet je niet twijfelen. Ik heb op verschillende moto's al Givi koffers gehad en heb nu voor mijn GS ook een Givi topkoffer gekocht.
En er kunnen ook effectief 2 helmen in.
GS staat voor geil speelgoed
props-n-blades

Zie mijn post hierboven.

Ik wil er wel nog aan toevoegen dat wanneer je alleen rijdt (zonder duo) met de Maxia, dat de motor stuurgevoelig wordt. Je voelt dus wel degelijk dat die topkoffer erop staat (op de snelweg). Iets minder stabiel.
Met de kleinere Givi topkoffer heb ik dat niet (en met de standaard Vario koffer ook niet).
Een ander voordeel van de Givi top koffers is dat Givi speciaal voor de GS een rekje + standaard bevestigingsplaat heeft gemaakt dat in de plaats van het originele rekje komt zodat de top koffer niet te hoog komt te staan (je kan ook kiezen om het originele rekje te laten staan en de bevestigingsplaat daarop te monteren).
Opgelet: Neem geen verlichting (extra stoplichten) in de top koffer van Givi want die stuurt het canbus systeem in de war.
erik6
Contacteer:

Bericht door erik6 »

props-n-blades schreef:Zie mijn post hierboven.

Ik wil er wel nog aan toevoegen dat wanneer je alleen rijdt (zonder duo) met de Maxia, dat de motor stuurgevoelig wordt. Je voelt dus wel degelijk dat die topkoffer erop staat (op de snelweg). Iets minder stabiel.
Met de kleinere Givi topkoffer heb ik dat niet (en met de standaard Vario koffer ook niet).
Een ander voordeel van de Givi top koffers is dat Givi speciaal voor de GS een rekje + standaard bevestigingsplaat heeft gemaakt dat in de plaats van het originele rekje komt zodat de top koffer niet te hoog komt te staan (je kan ook kiezen om het originele rekje te laten staan en de bevestigingsplaat daarop te monteren).
Opgelet: Neem geen verlichting (extra stoplichten) in de top koffer van Givi want die stuurt het canbus systeem in de war.
Bedankt voor de tip.
Ik had graag een topkoffer gemonteerd (met rugkussen) , voor als mijn vrouwtje meerijd.
Ze voelt zich veiliger en comfortabeler op de moto.
Het is dus ook van belang dat deze er gemakkelijk op en af kan. De koffer dus, niet mijn vrouwtje. :lol:
Welkom op mijn fotosite :
http://fotoalbum.godderis.be
Tommeke

Bericht door Tommeke »

Ook enkel maar goede ervaringen met de topkoffer van Givi. Zeer gemakkelijk te monteren en nadien is de koffer heel snel vast te zetten of van de motor te halen. Veel ruimte voor weinig geld!
Wat die windgevoeligheid betreft op de autosnelweg, ook dat is mijn persoonlijke ervaring. Zeker met de Maxia gaat de motor al eens gaan zoeken, maar aan de legale snelheden heb ik daar nog nooit echt last van gehad, behalve dan bij zware rukwinden. Nu, in zo'n gevallen zal je dat ook voelen zonder die koffer, maar misschien niet zo erg.

Voor de reizen waarbij ik alleen op pad ben, heb ik mij in de RAD zo'n plastieken rol gekocht, ondertussen zo'n 4 jaar geleden. Voor reizen is dit in mijn ogen de perfecte investering. Hij heeft mij indertijd 35 euro gekost en die is nog steeds waterdicht, niet gescheurd en is compacter op de motor te monteren, zeker als die in de lengterichting ligt. Dan heb je totaal geen last van dat pendelen.

Vergeet wel niet dat een GS, met zijkoffers, de neiging heeft om vanaf de 200km/u sowieso te pendelen, ook al is er geen topkoffer gemonteerd. De aerodynamica van de motor is er nu eenmaal niet op voorzien om lange tijd aan die snelheden te rijden. Wil ja dat wel, dan zal je naar een GT, FJR, GTR, enz. moeten uitzien :-)
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Fenderbat

Bericht door Fenderbat »

Is die Givi Maxia koffer te combineren met de normale GS koffers (zijdelingse opening)? Ik denk het wel, maar ben niet zeker dat het handvaten van de vervangde bevestigingsplaat niet in de weg staan.
props-n-blades

Geen probleem.
Zijn combineerbaar.
De handgrepen van het Givi rekje komen wel iets lager dan het originele BMW rekje maar de koffer haken gaan er goed tussen.
Hier een foto van beide mogelijkheden:
Afbeelding
Plaats reactie