Hallo,
Ik ben al enige tijd op zoek naar een manier om mijn achterwerk ( van mijn motor natuurlijk) "beter" zichtbaar te maken.
Zo heb ik mij 12 Volt LED vervang lampjes aangeschaft.
Deze middag heb ik tevergeefs geprobeerd om zo'n lampje te plaatsen ter vervanging van de gewone remlicht ampulle.
Het lampje werkt wel als ik het rechtstreeks verbindt met een 12 volt batterij en het werkt ook in mijn wagen.
Is er iemand die hier een logische verklaring voor heeft of doe ik iets verkeerd?
Groetjes,
Patille
LED vervanglampjes
Moderator: GVN
LED vervanglampjes
K75S,K75 RT ULTIMA; R 1150 RT
-
edargpu
Re: LED vervanglampjes
Meen me te herinneren dat Johannetje hier op het forum in het verleden ook ledverlichting heeft gestoken ipv de standaard gloeilampen.
Je zou het desbetreffende topic eens moeten opzoeken want er was een kleine modificatie nodig om die leds te laten branden.
Edargpu
Je zou het desbetreffende topic eens moeten opzoeken want er was een kleine modificatie nodig om die leds te laten branden.
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
-
edargpu
Ondertussen gevonden
Beste allemaal,
Vandaag aan het hobby-en geweest aan de achterlicht-unit.
Het onderste pinnetje maakte wel contact met de onderzijde van de lamp, maar er waren wat andere zaken aan de hand. Overigens is met een multimeter perfect te meten dat er gewoon 12 V wordt afgegeven, ook zonder lamp erin, dus jullie info klopte !
Maar...bleek dat de polariteit moest worden omgedraaid, hier zijn de leds wel gevoelig voor, verkeerde polariteit heeft overigens geen nadelig effect op de lampjes, behalve dat ze niet branden. Polen omgedraaid en werken !!!
Laatste uitdaging was (ivm feit dat R1100Rt 2 aparte lampen heeft voor standlicht en remmen) om de gecombineerde standlicht/remlicht om te bouwen naar 1 werkende lamp met hogere intensiteit.
Eerst moet het nokje (1 maar dus) dat aan de zijkant (het hoogste nokje dus dat het dischts bij de lichtgevende unit zit) van het ledlampje zit voor de helft worden afgeschuurd, anders past hij er niet in. Daarna heb ik een ijzeren revetringetje voorzichtig op de 2 polen aan de onderzijde van het lampje gesoldeerd zodat bij het remmen de volledige intensiteit wordt benut.
Hierna er weer ingedraaid en wat denk je ??
Mooi rood/helder licht met meer dan voldoende opbrengst en hopelijk voorlopig gevrijwaard van het irritante lampjes wisselen wat ik vaker hoor van R1100RT berijders.....
Zo, ik kan de weg weer op.
Dank jullie allemaal voor de info en steun.....
Groetjes
Johan
PS: via een beetje googlen blijkt dat voor de meeste opbrengst van een ledlamp het best gekozen kan worden voor een lamp die dezelfde kleur heeft als de lens, dus koop rood licht uitstralende leds voor je achterlicht. Witte leds kan wel, (achter de rode lens) maar genereert minder lichtopbrengst dus.....
Beste allemaal,
Vandaag aan het hobby-en geweest aan de achterlicht-unit.
Het onderste pinnetje maakte wel contact met de onderzijde van de lamp, maar er waren wat andere zaken aan de hand. Overigens is met een multimeter perfect te meten dat er gewoon 12 V wordt afgegeven, ook zonder lamp erin, dus jullie info klopte !
Maar...bleek dat de polariteit moest worden omgedraaid, hier zijn de leds wel gevoelig voor, verkeerde polariteit heeft overigens geen nadelig effect op de lampjes, behalve dat ze niet branden. Polen omgedraaid en werken !!!
Laatste uitdaging was (ivm feit dat R1100Rt 2 aparte lampen heeft voor standlicht en remmen) om de gecombineerde standlicht/remlicht om te bouwen naar 1 werkende lamp met hogere intensiteit.
Eerst moet het nokje (1 maar dus) dat aan de zijkant (het hoogste nokje dus dat het dischts bij de lichtgevende unit zit) van het ledlampje zit voor de helft worden afgeschuurd, anders past hij er niet in. Daarna heb ik een ijzeren revetringetje voorzichtig op de 2 polen aan de onderzijde van het lampje gesoldeerd zodat bij het remmen de volledige intensiteit wordt benut.
Hierna er weer ingedraaid en wat denk je ??
Mooi rood/helder licht met meer dan voldoende opbrengst en hopelijk voorlopig gevrijwaard van het irritante lampjes wisselen wat ik vaker hoor van R1100RT berijders.....
Zo, ik kan de weg weer op.
Dank jullie allemaal voor de info en steun.....
Groetjes
Johan
PS: via een beetje googlen blijkt dat voor de meeste opbrengst van een ledlamp het best gekozen kan worden voor een lamp die dezelfde kleur heeft als de lens, dus koop rood licht uitstralende leds voor je achterlicht. Witte leds kan wel, (achter de rode lens) maar genereert minder lichtopbrengst dus.....
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
Welbedankt Edargpu,
Het LED lampje van de remlichten werkt ondertussen.
Blijkbaar lag het aan de polariteit van de draden.
Als ik het gewone achterlicht probeer te vervangen lukt dit echter niet.
Na omwisselen van de polariteit werkt het achterlicht wel, doch dan begint het remlicht ook op te lichten.
Ik denk dat het aan het detectie mechanisme ligt van de motorfiets zelf.
In de handleiding staat er dat het remlicht de funcite van achterlicht overneemt bij een defect achterlicht.
Het detectie mechanisme aanziet het LED lampje waarschijnlijk als een defect gloeilampje, of heb ik het mis?
Groetjes,
Philip
Het LED lampje van de remlichten werkt ondertussen.
Blijkbaar lag het aan de polariteit van de draden.
Als ik het gewone achterlicht probeer te vervangen lukt dit echter niet.
Na omwisselen van de polariteit werkt het achterlicht wel, doch dan begint het remlicht ook op te lichten.
Ik denk dat het aan het detectie mechanisme ligt van de motorfiets zelf.
In de handleiding staat er dat het remlicht de funcite van achterlicht overneemt bij een defect achterlicht.
Het detectie mechanisme aanziet het LED lampje waarschijnlijk als een defect gloeilampje, of heb ik het mis?
Groetjes,
Philip
K75S,K75 RT ULTIMA; R 1150 RT
-
Sven 12RT
Die Led-lampjes verbruiken minder energie dan een klassieke gloeilamp.patille schreef: Het detectie mechanisme aanziet het LED lampje waarschijnlijk als een defect gloeilampje, of heb ik het mis?
Philip
Ik veronderstel dat er ergens een controle gebeurd met een referentiewaarde. Aangezien het verbruik van de led lager ligt, denkt de computer dat de lamp defect is. Dat kan je opvangen door ergens een weerstandje in te bouwen, wat het verbruik op niveau van een gloeilamp brengt.