Luggage For BMW F800GS Adventure ....

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Trippelke

Luggage For BMW F800GS Adventure ....

Bericht door Trippelke »

Hallo Hallo,

Sommige van jullie zullen het misschien al gelezen hebben maar ik zoek een mannier om avontuur te beleven samen met mijn motor.
Dat is allemaal heel mooi maar we moeten natuurlijk ook al onze gear and foot met ons kunnen meenemen als we op een lange reis zijn.

Momenteel ben ikzelf aan het twijfelen tussen 2 methodes van bagage voor mijn F800GS.

1e optie : Touratech Zega Panniers
Afbeelding

2e optie: Giant Loop Great Basin
Afbeelding

Kort uitgelegd is de eerste zoals jullie allen weten een bagage systeem met alu koffers. De 2e optie is beter uit te leggen met het begrip soft luggage.

Vele van jullie gaan nu zeggen in koor: koffers !!
Wel ik ben daar eigenlijk niet zo maar mee gediend.

Wat zijn de voordelen en nadelen van alu koffers?
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je lichamelijk meer letsel kan oplopen met alu koffers als je valt.
Ik ben namelijk ook van plan om veel offroad te reizen dus lig ik liever niet met een open beenbreuk in de bossen terwijl er niemand bij me is.

Het zou fijn zijn moesten jullie mij kunnen helpen met het maken van een keuze naar de beste oplossing.

Profiel van mijn reisgedrag: ADVENTURE !!!
Max tijd reizen : 1-2 maanden
Bagage: less is more (tent, slaapgerief, kookgerief, kleren en wat reparatie dingen en klaar)

Thx :wink:
.:: It's Better To Travel Than To Arrive ::.
.:: BMW R1200 GS Driver ::.
.:: Made for Adventure ::.
Koppel!!

Re: Luggage For BMW F800GS Adventure ....

Bericht door Koppel!! »

YOO

Je schrijft net dat je vermoed dat je meer, en/of zwaardere kwetsuren kan oplopen met alu koffers, mij lijkt net 't tegenovergestelde.
Wanneer je motor omkukkelt, meestal aan relatief lage snelheid (off-road doe je op 't gemak) en voorzien is van koffers, dan wordt je been tenminste niet geplet tussen aarde en motor. Aangezien een 800GS geen boxer met uitstekende cilinders heeft, is er enkel en alleen maar de alu koffer die je zal beschermen. Geloof me, als 't van degelijke kwaliteit is, dan kunnen die redelijk wat verdragen.
Ook bij een slipper tegen vb een vangrail is er de koffer die de eerste klap zal opvangen, zelf al gezien. Of een domme kl##t in een koekblik die je niet ziet komen, en je een fameuze kwak geeft, ik was héél tevreden dat m'n koffers er toen opstonden. Die koekblikker minder, beide deuren, spiegen en voorvleugel was rijp voor de carroseriehersteller.
Ten tweede, een alu koffer kun je dmv een slot oid afsluiten voor grijpgrage handen, zo'n soft lugage, da's maar een ritsje, en mocht daar zo'n ieniemienie slotje aanhangen, dan is er moor een half bot mes nodig om er toch in te geraken. Niet zo leuk als je tijdens de eerst van vele weken je boeltje leeggepikt wordt. En geloof me, 't is niet omdat je op een camping staat met andere tenten en kampeerders rondom je, dat 't niet gebeurt.
En ten derde, maar da's persoonlijk, 't oogt véle mooier ;)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Vinny

Bericht door Vinny »

Ben het eens met Koppel. Je zal minder vlug vast komen te zitten onder de motor met alu koffers! En je bagage zit achter slot. Koffers kunnen altijd gelast worden bij een scheur, zakken kan je met tape gemakkelijk herstellen. Stel je vraag ook eens op http://www.horizonsunlimited.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr,
V
BMW R1200GS Rallye
Corsica 2005, 2006, 2007, 2008, Eastern Europe Tour 2009, Caucasus Tour 2010, Balkan Adventure 2011, Marokko 2012, 2 Motorbikes 2 Russia 2013, 2 Motorbikes 2 Transdniestr 2014, Frankrijk 2015, Balkan 2016, Schotland 2016, Ierland 2017, Noordkaap 2017, Italië 2018, IJsland 2018, Silk Road Adventure 2019.
dedjutoch

Bericht door dedjutoch »

Het grote nadeel van nylon zij- en andere tassen is volgens mij dat de stevigheid van bevestigen verandert al rijdend!!! Je maakt alles goed vast, en na meerdere kilometers (zeker off-road) komt alles terug los te liggen! Alles verder aanspannen, en als eindelijk, na enkele malen aanspannen, alles perfect vastligt, kom je aan waar je wil overnachten. Alles terug losmaken, en de volgende dag, als je verdertrekt, alles vanvoorafaan :-?
Alu of kunststof koffers daarentegen: Op het bijhorend rek klikken en los gehts :grin:
Daarbij veroorzaken zijkoffers in nylon, door de bevestiging, nogal wat lakschade! :-(

Tja, en zoals hierboven al geschreven, zullen alu koffers je beter beschermen bij vallen, maar de ontstane kosten zijn een pak hoger... De schade aan je motor zal waarschijnlijk kleiner zijn, en dat compenseert misschein de prijs van een kapotte koffer + bevestiging? :shock:

"Niet" vallen is uiteraard altijd beter :grin:
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Nylon lijkt me ook niet bijzonder leuk als je al eens in een bui terechtkomt. Of ga je dan stoppen?
Het spijt me zeer maar als je 1 à 2 maand weg bent gaat mijn aanbeveling zeker naar ALU. Nooit te klagen gehad over de TT bakken en toch ook meermaals off road op mijn gezicht gegaan :roll:

T
Laatst gewijzigd door demito op 10 jan 2010, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Als wij een motor verhuren, zoveel mogelijk MET zijkoffers: a) minder schade aan motor bij schuiver b) rijder minder letsel door 'ruimte' tussen motor en rijder bij vallen.

Verder is afsluitbare ruimte veiliger en degelijker. Als je werkelijk 'avontuur' tegemoet wil, zonder twijfelen de alu kit.
Gswa

Bericht door Gswa »

Hoi

Ik deel volledig de mening van koppel. Bovendien zou ik nog als + punt aanhalen de waterdichtheid !
Als je tijdens je reisje enkele uren of dagen regen hebt, zal je blij zijn dat je in een handomdraai iets droog kan nemen uit je koffer.
Want even het bovendeksel losmaken lijkt mij net iets handiger dan werken met ritsen en riempjes.
Groetjes Swa
Nick Murof

Bericht door Nick Murof »

´t zijn hier precies al adviseurs die nog nooit met een roltasje op pad getrokken zijn...

ik peins dat ge best eens eerst wat uittest. Schaf u ne groten dikken waterdichte rol aan en vertrek.

Na twee maanden weet ge dan wel of ge iets mist of niet. Investeringsrisico: 25Euro max.

ik peins ni dat ge koffers gaat missen (tenzij ge een duo opscharrelt die zo´n maand of 2 wil meerijden)

Van het uitgespaarde geld, zou ik degelijk gerief/kledij kopen.

maar dadde uw plan trekt, eh.
Nick Murof

nu ik eraan peins: met de jaren neem ik minder en minder mee, en als ik thuiskom, stel ik vast dat ik 30% van de prullen die ik meesleur niet eens nodig heb gehad.
Trippelke

Bericht door Trippelke »

Voor mijn reis naar de alpen ben ik zowiezo van plan om te gaan met alleen een goedkope roltas.
Schotland weet ik nog niet wat ik daar mee ga doen.
Dacht eerlijk gezegd aan de Trax koffers omwille dat ik deze daarna nog kan overzetten op een nieuwe motor.
Heb er nog geen idee van.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Als ik naar reportages kijk van/over grote motoravonturiers, hebben die mannen als basis ALTIJD een kofferset waar ze dan verder op 'bouwen' ! Zal wel iets willen zeggen, zeker :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Trippelke schreef:Voor mijn reis naar de alpen ben ik zowiezo van plan om te gaan met alleen een goedkope roltas.
Schotland weet ik nog niet wat ik daar mee ga doen.
Dacht eerlijk gezegd aan de Trax koffers omwille dat ik deze daarna nog kan overzetten op een nieuwe motor.
Heb er nog geen idee van.
Er is een groot verschil tussen een weekje naar Schotland of de Alpen en een verre reis. Ik dacht dat je 1 a 2 maand weg zou gaan naar een avontuurlijke bestemming zoals je in je eerste post aangaf. Ik denk dan alleen al maar aan de grensovergangen. Wat ga je doen met je bagage als je 2 uur moet aanschuiven voor je visum of bike? Alles op je rug nemen. Ge gaat lachen denk ik. Of als er een horde locals ineens rond je motor staat te drummen. Alle ritskes open en weg bagage. Ik ben een motard tegengekomen waar kinderen al (traag) rijdend (!!!) de ritsen opentrokken en met de inhoud aan de haal gingen.
Mensen die in zo'n geval een goedkope roltas aanbevelen weten niet waarover ze spreken. Het is idd niet voor niets dat die ALU bakken steeds terug komen in de reisverhalen.
BTW: Touratech ZEAGA's zijn ook perfect ovrdraagbaar van de ene naar de andere motor hoor. Net nog de bakken van de 650 Dakar zonder problemen op de KTM 640 adventure gemonteerd.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Nick Murof

laat hem dat toch zelf uitzoeken. De beginsituatie is :

Trippelke schreef:
Vele van jullie gaan nu zeggen in koor: koffers !!
Wel ik ben daar eigenlijk niet zo maar mee gediend.

Niet iedereen heeft dus dezelfde behoeften.
Voor den ene is het pas avontuur als ie na een 5000euro bezoek aan Touratech er met zijn nagelnieuwe GSA (met GPS en laptop!) uit ziet als een "avonturier" in een fonkelend rally II pakske,
den andere trekt gewoon zijn plan. Of zijn fiets nu een motor heeft of niet.

Mocht het absoluut essentieel zijn dat hij Alu koffers koopt, dan zal hij daar rap genoeg zelf achter komen.
WimLT schreef:Als ik naar reportages kijk van/over grote motoravonturiers, hebben die mannen als basis ALTIJD een kofferset waar ze dan verder op 'bouwen' ! Zal wel iets willen zeggen, zeker :wink:
mmm, ALTIJD?
bv. mensen die zonder alu koffers de wereld doorkruisten:
http://www.schwalbenflug.com/html/fahrzeuge_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Talloze mensen hebben het hun voorgedaan en zullen het ook in de toekomst zonder Zega's doen.

99,9999% van de brommerkes in arme landen hebben evenmin ALU koffers (hoewel ze er ongelooflijk veel mee transporteren).
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Diene mens heeft niet gevraagd of 't mogelijk is, diene mens heeft onze mening gevraagd, en die geef ik. Of ge nu met of zonder koffers vertrekt zal mij een worst wezen, ik doe 't met, en wel om de redenen die ik bovenaan neergepend heb. Motorrijden is zo al gevaarlijk genoeg, die koffers hebben mij al van groter onheil behoed, en een maat van me, die bij een slipper tegen de vangrails kwakte ook. Zonder was z'n been mogelijk geklemd, of erger, was hij over de vangrail gekukkeld.
En dat zijn enkel nog maar ervaringen die ik zelf heb ondervonden, er lopen hier ongetwijfeld genoeg mensen rond die andere, gelijkaardige dingen hebben gezien en/of meegemaakt.

Tuurlijk kan je zonder koffers ook op congé vertrekken, heb 't zelf gedaan op m'n eerste moto, een racebanaan. Maar ik vind die koffers echt een gemak, ze zijn perfect waterdicht (allé, de mijne toch, anderen heb ik al ne liter water zien uitgieten met hun dure BMW-koffers), je kan ze makkelijk diefstalvrij houden, er kan gedomme véél in, en op de camping hebt ge altijd een stoeleke bij u. Probeer maar nekeer op ne lege zak te zitten :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Koppel!! schreef:YOO

en op de camping hebt ge altijd een stoeleke bij u. Probeer maar nekeer op ne lege zak te zitten :mrgreen:

Grtz, Philip!
stoelkes voor 2 en indien je een topkoffer gebruikt heb je zelfs een tafelke ook :wink:

Afbeelding
Trippelke

Bericht door Trippelke »

Ik apprecieer jullie meningen over de verschillende mogelijkheden.
Als 22 jarige knaap is het geld ook wel belangrijk.
Daarom ga ik voor een weekje naar de alpen te trekken gewoon een bagagerol meenemen.
Schotland daarentegen zal wel gedaan worden met koffers.
Ik heb gekozen voor de SW-Motech TRAX koffers in alu kleur.
Dit met de rede dat als ik ze niet gebruik dat ik dan ook hele systeem er kan afhalen.
De alpen en schotland zijn mijn eerste reizen dus deze gaan me wss al veel leren ook.
De grote reizen zoals afrika of ijsland enzo zullen daarna nog komen en idd dan zijn koffers zeer welkom.

Dank u voor de hulp en meningen allesinds.
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Met het gevaar dat ik mezelf herhaal: Als je schrik zou hebben dat je spullen in die bagagerol gestolen zouden worden als je die even uit het oog verliest (bv tijdens het eten of bij een bezoekje aan iets cultureels, zoals een bordeel), dan kan je ook nog zo'n stalen bagagenet rond je bagagerol spannen en dat vastmaken aan je moto... 8-)
GS staat voor geil speelgoed
Plaats reactie