verschil auto - moto olie

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
fRaaS

verschil auto - moto olie

Bericht door fRaaS »

Is er een schil tussen auto-olie en moto-olie ??
Je ziet op de olieverpakking vemeldingen als bv : moto olie 20w50 , benzine olie 10w50, diesel olie ...., .....
Op mijn oude boxer (droge koppeling) goot ik dezelfde olie als die ik ook in mijn wagen gebruikte.
Kan / mag auto olie (minerale) ook in mijn honda XR (natte koppeling) zonder problemen gebruikt worden ? (slippen koppeling)
gr,
fRaaS
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage :-))
tweecilinderke

Re: verschil auto - moto olie

Bericht door tweecilinderke »

Kan / mag auto olie (minerale) ook in mijn honda XR (natte koppeling) zonder problemen gebruikt worden ? (slippen koppeling)
Nee daar moet je moto olie indoen anders gaat je koppeling slippen!
Zolang je met een droge koppeling zit zoals de auto mag je autoolie voor beide gebruiken.
Wel kijken naar de juiste normen van viscositeit (api ,enz....)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Shulty

Bericht door Shulty »

De Japanese Automobile Standards Organization (JASO) is een Japanse organisatie die in samenwerking met de Japanse auto- en motorfabrikanten haar eigen oliespecificaties vaststelt.
Motorrijders moeten letten op de aanduiding JASO MA en JASO MB. Een MA-olie mag worden gebruikt bij motorfietsen met een natte koppeling. Motorfietsen met een droge koppeling mogen zowel een MA- als een MB-aanduiding gebruiken.
Bron : nl.wikipedia.org/wiki/Japanese_Automobile_Standards_Organization
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Nick Murof

Bericht door Nick Murof »

met minerale auto olie kan zo'n blok geen problemen hebben. van de honderdduizenden XL en XR blokjes die wereldwijd rondkletsen, zal er geen 10% "moto"-olie smering krijgen.
Dorian

Bericht door Dorian »

Zoals de vorige posts doen vermoeden zit het probleem hem in feit dat de auto-olie problemen kan geven met natte koppelingen. De olie is er niet op voorzien. In een BMW geeft dat geen probleem daar het een droge koppeling is. In een motor worden all-round oliën gebruikt die zowel voorzien zijn zowel het blok, als de versnellingsblak als de koppeling te smeren. Bij een auto worden daar apparte oliën voor gebruikt.

Nu uit ervaring kan het geen kwaad om uw motorolie met auto-oie bij te vullen. De koppeling gaat heus niet slippen door een half litertje (auto-olie) bij te vullen ... Het is alleszins beter dan met te weinig te rijden !!
MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

Dorian schreef:Zoals de vorige posts doen vermoeden zit het probleem hem in feit dat de auto-olie problemen kan geven met natte koppelingen. De olie is er niet op voorzien. In een BMW geeft dat geen probleem daar het een droge koppeling is. In een motor worden all-round oliën gebruikt die zowel voorzien zijn zowel het blok, als de versnellingsblak als de koppeling te smeren. Bij een auto worden daar apparte oliën voor gebruikt.

Nu uit ervaring kan het geen kwaad om uw motorolie met auto-oie bij te vullen. De koppeling gaat heus niet slippen door een half litertje (auto-olie) bij te vullen ... Het is alleszins beter dan met te weinig te rijden !!
Te weinig is nooit goed, dan draait je blok gauw in de soep.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
fRaaS

Bericht door fRaaS »

thx allen voor de reaktie
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

fRaaS schreef:Is Kan / mag auto olie (minerale) ook in mijn honda XR (natte koppeling) zonder problemen gebruikt worden ? (slippen koppeling)
gr,
fRaaS
Nee, absoluut niet :shock:
Hier is speciaal de 10W40 uitgevonden, die zorgt dat er voldoende frictie overblijft.
Natte koppeling en eenmaal auto-olie 20W50 blijft gedurende de levenstijd koppeling slippen.
BMW heeft 'n droge koppeling, en dan maakt het niet uit wat voor olie.

mvg Nico
MG Breva 850
fRaaS

Bericht door fRaaS »

fRaaS schreef:Hier is speciaal de 10W40 uitgevonden, die zorgt dat er voldoende frictie overblijft.
Natte koppeling en eenmaal auto-olie 20W50 blijft gedurende de levenstijd koppeling slippen.
nochtans schrijft de manual zowel SAE 10w40 of 20w50 voor.

Blijft dubieus onderwerp : auto <-> motor olie.
deschutter

Bericht door deschutter »

10W40 of 20W50 slaat op de viscositeit,( lopend of dik bij hoge of lage temperaturen) en heeft niets met natte of droge koppeling te maken.

In Olie voor motorfietsen zit een additief, wat het slippen van een koppeling voorkomt.
En gewone olie in een motorfiets gooien is geen goed idee ( natte koppeling), maar gaat zeker geen blijvende schade opleveren hoor.

Of gewone olie in motorfiesten met droge koppeling gooien goed of slecht is, weet ik niet echt, ik weet alleen dat motorolie speciaal ontwikkeld is voor motorfietsen, en bepaalde additieven bevat die een auto motorolie niet heeft, en omgekeerd.

Een half literke bijkappen zal idd geen kwaad kunnen, en is zeker beter dan te weinig olie.

Yves.
Dorian

Bericht door Dorian »

Nogmaals, idd in een auto zit er gewone olie... in de motor en transmissie olie in de versnellingsbak. Deze beiden oliën zijn voor andere taken ontworpen.

Een gewone motor (en ik spreek niet over onze bmw's) heeft geen plaats voor al die olietankjes, dus is er voor motoren olie ontworpen die alles kan (motorsmeren, versnellingsbak smeren, koppeling smeren). Het kan geen kwaad om auto-olie erbij te kappen. Beter 5000 km rijden met een auto-olie dan 1000 km met te weinig olie!

Die cijfers slaan op de temperatuur waarvoor de olie nog geschikt is en zijn viscositeit. 10W40, -10 graden ten koudste kan die olie nog deftig zijn werk vervullen en heeft een viscositeit (volgens normen opgesteld) van 40.
dirkske

Bericht door dirkske »

Vroeger was er enkel minerale olie en bestonbd er geen motorfietsolie, die ging toen ook zonder enig probleem ook in de motor, en natte koppelingen bestonden toen ook hoor.
Ik heb er geen enkel probleem mee, en ook niet ondervonden om minerale in een motor met natte koppeling te gebruiken, ze is wel heel wat goedkoper :mrgreen:
Alles geloven wat de oliefrabrikanten je trachten wijs te maken is het enige waar ze op uit zijn, om je dan hun "speciale motorolie" te kunnen aansmeren.
Waar ik wel op let, is dat er geen zaken inzitten die het verbruik naar beneden brengen, "energy savers" daarin zitten wel schadelijke toevoegingen die je koppeling doen slippen.
De vraag is ooit op een forum van Shell gesteld, of motorolie voor bv. dieselmotoren schadelijk zou zijn voor motoren met natte koppeling, daar werd door hen negatief op geantwoord, maar zo schreef men, we hebben wel betere geschikte olie voor motoren .......

Nu schermt men met allerlei, VW kevers hadden indertijd zelfs geen oliefilter.

Zo ooit ook eens de vraag gelezen of motorolie een houdbaarheids datum heeft (minerale dan he) waarop iemand lakoniek antwoorde ze zat al miljoenen jaren onder de grond, een paar 10 tallen jaren bij jou zal daar niet veel aan veranderen :wink:

Ieder zal voor zichzelf dienen te beslissen, luister je naar de raad van olieconcerns, dan weet je al het antwoord.
Plaats reactie