Tips en ervaringen van en voor doorrijders.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Relax

Tips en ervaringen van en voor doorrijders.

Bericht door Relax »

Beetje laat misschien, maar daarom niet minder nuttig. Ik dacht aan tips op allerlei vlakken: zowel qua kledij, uitrusting (dus andere dan kledij), rijstijl,..., noem maar op.
Doorrijders kunnen rookies nog wat leren en omgekeerd, voor anderen zijn een paar tips mss net voldoende om ook te gaan doorrijden.
Zeg wat je goed vindt en wat niet, eventueel waarom, maar laat ons niet verzeild raken in eindeloze "ik-heb-gelijk-en-dus-de-langste-discussie". IK heb de langste.
En vooral geen discussie over het al dan niet doorrijden, hoe dom of hoe geweldig dat wel is; dat hebben we reeds achter de rug.

Zal zelf maar starten, dus eerst wat info: dagelijks +120 km WW met R1200GSA, meestal binnendoor, bij risico op gladheid via grote secundaire wegen en autosnelweg.

Een paar kleine dingen die ik gebruik op vestimentair vlak:
* Zodra het echt koud wordt, trek ik een erg degelijke regenjas (van Triumph) aan, waardoor ik nooit last heb van rijwind op het bovenlichaam. Eronder draag ik één licht T-shirt, een windstopper en m'n motorjas. Ruim voldoende.
* Ik droeg normale motorkousen, maar die voldeden niet langer. Halfweg kreeg ik stilaan koude tenen. Woolpower-sokken gekocht (600 gram/m² merinowol). Weg koude voeten.
* Vingertoppen kregen kou, ondanks HVV en kappen, na ongeveer 40 km (afhankelijk van gevolgde weg: binnendoor minder snel): zijden handschoenen bijgekocht, waardoor een tweede laag en dus een bijkomende luchtlaag werd gecreëerd. Weg kouwe poten.
* Benen: zelden koud, maar voor 't comfort draag ik nog zo'n lange ultradunne fietsbroek.
* Gezicht: straks om een helmmuts. Ik rij niet graag met vizier dicht, maar m'n burovelletje verdraagt temperaturen tussen -10 en -40 niet zo goed (onderschat de sterke temperatuurval bij het rijden niet).

En nu jullie.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Harald

Re: Tips en ervaringen van en voor doorrijders.

Bericht door Harald »

Interessante topic.

Tegen de kou draag ik ook meerdere dunne lagen boven mekaar.
Let wel, 3 of 4 paar dunne mouwen boven mekaar snijden de bloeddoorstroming af aan de elleboog.
Dus ik opteer voor T-Shirt met korte mouwen.
2 X een thermo ding boven mekaar werkt omgekeerd, dus ge gaat zweten en krijgt kou.

Ik rij met handschoenen van nonkel BMW Pro Winter.
Zelden koude handen ( wel fris ) met handvatverwarming.

In het tussenseizoen draag ik graag een regenjas, liefst Flexotane, tegen koude en wind is dit ideaal.

Kousen, is ook zo iets.
Wanneer je heel de dag in Gore Tex botten zit en ge komt binnen met uw motorsokken aan,
krijgt ge natte voeten = kou als ge terug buiten komt.

Ik draag steeds een Buffke, en heb er meestal ééntje op reserve mee.
Vooral als het regent, worden die dingen nat.
Dan kan ik is wisselen na enkele uurtjes.

motorlaarzen probeer ik regelmatig op te kuisen, en te voorzien van blink of vet.
Het helpt bij regen, ze blijven soepel en gaan langer mee.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Tegen de kou...
Is dit nu juist iets waar ik weinig of geen hinder van heb (mooi meegenomen in de winter en waarschijnlijk ook een reden dat ik ook doorrij).
Ik zou eens een gagare-sale van mijn pull's kunnen organiseren. Mijn vrouwtje blijft die hardnekkig kopen (omdat ze er toch altijd weer ergens een heel mooie heeft gevonden) en ik blijf hardnekkig weigeren van ze te dragen (omdat ik mij er kapot in zweet)!
Ik kom, zelfs in deze periode, toe met mijn Belstaf motorvest (ooit in solden gekocht bij Eko/Kontich) met daaronder een hemd en een onderhemdje.

Gezicht : Een helmmuts is een onmisbaar attribuut. Enkel mijn ogen laat ik vrij ('t zou anders moeilijk & gevaarlijk rijden worden!) de rest : goed bedekken
omdat ik gewoonlijk mijn visier ook nooit volledig afsluit.

Benen : nooit koud

Handen : Gewoonlijk voldoen mijn winterhandschoenen, maar soms krijgen ze het wel eens koud.
Maar dan weer niet koud genoeg om de handvatverwarming (laagste stand) aan te houden, en dan begint het spel van op/af en af/op!

Voeten : Nooit koud, tenzij ze nat zijn geworden. Ik draag er steeds gewone "stadsschoenkousen" in, geen extra dikke winterkousen of skisokken etc.
Nu heb ik mijn laarzen al enkele jaren en het beste zal er wel af zijn. Ik tracht ze goed te onderhouden, te drogen en te poetsen, maar ze zijn niet
meer waterdicht! Vorig jaar heb ik er nieuwe gekocht, maar toch grijp ik nog steeds naar de oude.

en dan mijn vrouwjte....
Altijd koud! Bij deze temperaturen komt ze zowieso niet op haar motor. Maar zelfs bij zeer aangename temperaturen zal ze steeds :
- speciaal warm motorondergoed dragen
- een T-shirt, een trui, een boddy en daarover haar motorvest dragen
- haar handvatverwarming staat gegarandeerd op hoogste stand (van bij de start tot aan de aankomst)
- haar (winter)bufke
en als we stoppen, zijn haar eerste woorden : "toch maar frisje hé"

maw geen tips, gewoon de aard van het beestje.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Vorige week op de terugweg van Toulouse, hing dit allemaal aan mijn lijf:

1Thermisch onderlijfje
2 Thermische baselayers lange mouwen
1 thermische windstopper lange mouwen
1 fleece jasje
1 duikerpak vest van BMW (phase change)
1 dikke winterjas van Dainese
1 buff
2 x cagoule
1 thermisch onderbroek met lange pijpen
1 duikerpak broek van BMW (phase change)
1 winter motorbroek dainese (salopet model)
winterhandschoenen antartic dainese
Icebreaker kousen
Motorbotten santiago BMW
Handlebar muffs, van die kappen over de handgrepen met peluche erin, zols op de scooters.
Na 500 km: eigen creatie moonboots door een slapmatje in stukken rond mijn botten te wikkelen en met duct tape vast te plakken.

Ondanks dit alles heb ik nog nooit van mijn leven zo koud gehad... Het ging van rod het vriespunt tot - 13...

Geen handvatverwarming oid...
T
Laatst gewijzigd door demito op 15 jan 2010, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Met iets voor m'n mond gaat m'n bril (gele geslepen glazen, dus ik zie toch wel wat en verbetering van nachtzicht) bedampen, dus ik opteer voor een muts met een opening voor m'n laadbak.
Relax

Bericht door Relax »

demito schreef:Vorige week op de terugweg van Toulouse, hing dit allemaal aan mijn lijf:

Verschrikkelijk veel spul tegen de kou

Ondanks dit alles heb ik nog nooit van mijn leven zo koud gehad... Het ging van rod het vriespunt tot - 13...

T
Watje.

Om toch iets constructiefs te zeggen: had een allesbedekkende en windstoppende laag geen goed idee geweest (genre regenpak, al dan niet in één deel), kwestie van de koude te blokkeren voor ie in je kleren en dus op je lijf zit?
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Relax schreef:
demito schreef:Vorige week op de terugweg van Toulouse, hing dit allemaal aan mijn lijf:

Verschrikkelijk veel spul tegen de kou

T
Watje.

Om toch iets constructiefs te zeggen: had een allesbedekkende en windstoppende laag geen goed idee geweest (genre regenpak, al dan niet in één deel), kwestie van de koude te blokkeren voor ie in je kleren en dus op je lijf zit?
Het ergste waren handen, voeten, gezicht en ook de rug na verloop van tijd. Daar had m.i. geen windstopperlaag tegen geholpen Pak is ook al behoorlijk winddicht...
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Een postpakket dan.
Dorian

Bericht door Dorian »

Tegen de kou: thermisch ondergoed, een wooly pooly en een flies onder mijn motorpark. Dat thermisch ondergoed maakt echt het verschil. -4 graden aan 120 km/h een uur lang en ik heb het nog niet koud. Met mijn handvatverwarming heb ik genoeg aan mijn all-seazon leer-goretex handschoenen. Nu ik er aan denk mijn volledige motoruitrusting bestaat uit goretex/leer. Is echt een must. Ik heb ook nog een bivakmust ook van goretex. Nooit een koude keel gehad.

Uw helm. Een truukske dat ik hier gelezen heb op't forum. De binnenkant van uw helm insmeren met doekske met dreft. Uw vizier wordt niet troebel en het houdt de damp weg. Heel handig :-)

Voor de motor zelf. Regelmatig alles inspuiten met WD40 of een ander product zoals scottoiler. Het beschermt uw motor al goed tegen de pekel. Remmen regelmatig inspuiten met een remreiniger is ook aangewenst als hem meer dan een week moet stilstaan.

Tijdens het rijden. Hou u zeker aan de toegelaten snelheid en in een bocht pak er zeker nog eens een kwart van af. Ben je zo goed als altijd veilig en heb je geen verrassingen.

Dit is mijn vierde winter en heb nog nooit de motor in de stal gelaten.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

lichte fleece trui met hoge kraag en daarboven een windstopper vest.
Dit alles onder een eendelig AEROSTICH pak.
Handschoenen BMW pro winter
bottekes BMW santiago met gewone kousen
Buff in fleece om alle kieren dicht te stoppen rond de helm.

Ooit eens een WIDDER elektrisch vest geprobeerd , maar vond ik persoonlijk te warm.
Daarna is deze naar de kast verhuisd en er nooit meer uit gekomen
stefke

Bericht door stefke »

Harald schreef: Kousen, is ook zo iets.
Wanneer je heel de dag in Gore Tex botten zit en ge komt binnen met uw motorsokken aan,
krijgt ge natte voeten = kou als ge terug buiten komt.
Ik doe soms twee paar kousen aan. ik gebruik dan een dunnere "coolmax" van bridgedale en daarover een gewone kous. Weinig last van doorweekte zweetvoeten en geen kou. Laatste heb ik een paar zware trekkingkousen van datzelfde bridgedale gekocht en dat had ook een goed resultaat. Ik moet wel toegeven dat ik slechts een uurke binnenzit 's middags, moest ik langer op bureau zitten zou ik wel een paar extra schoenen meedoen.

Thermisch ondergoed dat ik gebruik is van Icebreaker. Warme merinowol en de shirts met lange mouwen zijn voorzien van een duimgat. Nooit kou aan de polsen, nadeel is dat die dingen nogal snel verslijten aan de duimgaten.

Maar evengoed zijn er nog dagen dat ik overvallen wordt door de kou. Vandaar dat ik wel een zo'n verwarmd vest zou willen aanschaffen.

De grootste problemen heb ik met de vizieren. Smeltwater met zout zorgt voor een melkachtige waas die er niet vanzelf afparelt. Af en toe moet ik onderweg dan schoonvegen, helaas is mijn vizier na de winter omzeep. Het staat dan vol minuscule krassen van het zout.

Rijtechnisch rij ik niet veel anders dan in de zomer denk ik. Gewoon soepel rijden, deftige lijnen in de bochten tenzij ge natuurlijk ziet dat het daar echt slecht ligt :roll: . Bij rijmplekken (of ijzel) gaat de snelheid wat naar beneden natuurlijk) Ik hou wel wat meer afstand in de winter (of is het gewoon te weinig in de zomer... :oops: ), kwestie van beter de putten te kunnen zien en niet overvallen te worden door ijsblokken. Van die vrachtwagens hou ik mij liefst ver weg, niet te doen wat voor ijsblokken daar soms afvliegen. (ronde punten, snelweg, bij wegrijden van bedrijventerrein...)
Plassen kunnen ook verraderlijk zijn. Ooit stoof daar voor mij eens een X5 door. Veel opspattend water en toch was de bodem nog één en al ijs...Was wel goed voor mijnen hartslag... :mrgreen:
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Vandaar dat ik wel een zo'n verwarmd vest zou willen aanschaffen.
Als je interese hebt , kan je die van mij misschien overnemen
Afbeelding
met switch en BMW power cord.

zal morgen even de maat checken
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Jo De Paepe schreef:
Vandaar dat ik wel een zo'n verwarmd vest zou willen aanschaffen.
Als je interese hebt , kan je die van mij misschien overnemen
Afbeelding
met switch en BMW power cord.

zal morgen even de maat checken
Ik heb anders ook wel serieuze interesse :razz:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Met een T-shirt, verwarmde vest / handschoenen en een gevoerde motorjas kan ik verder van 1/1 t.e.m. 31/12.
Kan ik jullie als doorrijders ten sterkste aanbevelen.
Lekker warm, zonder X-aantal lagen over elkaar aan te trekken.

Heb de verwarmde sokken ook liggen, slecht één keer gebruikt.
Winterbikkelrit GS-Club NL editie 2008.
+ 800km (thuis naar Utrecht, rit van 500km, terug thuis), + 12uur op de brommer en temperaturen van -8graden bij de start op de Utrechtse heuvelrug.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Rijden: een beetje rustiger dan in de zomer; extra voorzichtig op bruggen, en ook de grote wegen nemen wanneer er gestrooid is.
Nog meer anticiperen dan in de zomer, tenslotte is het vaak nat, glad en donker...

Kledij: ik draag mijn winterpak (= mijn zomerpak met een binnenvest en-broek), met daaronder een t-shirt en een fleece. Bij extreme temperaturen een regenvestje erover. Nog nooit kou gehad.
Handschoenen: BMW Summer Rain, winterhandschoenen laten de warmte van de handvatten te weinig door. Enkel bij veelvuldig schakelen en remmen krijg ik koude vingertoppen, zolang ik kan blijven rijden is er geen probleem.
Mijn helm heeft een pinlock-visier en dampt dus nooit aan, ook niet bij -2, mist en een gesloten scherm.

Nu even afwachten wat het gaat zijn op de naked bike...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
der_joachim
Contacteer:

Bericht door der_joachim »

Als het heeft gesneeuwd of als een natte weg is opgevroren, rijd ik niet. Punt. Daar ben ik gewoon niet ervaren genoeg voor.

Verder:
Benen: Motorbroek met wintervoering. Daaronder mijn reguliere broek. Ik krijg zelden of nooit koude benen.
Voeten: Dikke wandelsokken met laarzen. Ook van koude voeten heb ik weinig last. Als extra laag raad ik Coolmax hardloopsokken aan.
Bovenlichaam: Motorjas met wintervoering, dunne fleecetrui en katoenen T-shirt. Ik ben niet groot, en zit met mijn borst uit de wind. Geen problemen daar. Één nadeel: mijn jas is niet waterdicht.
Handen: Mijn reguliere handschoenen, eventueel met katoenen binnenhandschoentjes. Als het echt koud aanvoelt, zet ik de handvatverwarming aan, maar zoals hierboven al werd opgemerkt: het enige dat echt koud wordt, zijn mijn vingertoppen.
Nek: Buff of polar Buff. Mijn vizier beslaat erg snel, en daar helpt helaas geen Dreft tegen. Ik houd daarom het vizier op een kiertje. Geen problemen met kou.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Van kledij kan ik niet veel meer opnoemen alles staat hier al.
Heb wel ipv een gele bril om een hoger contrast te verkrijgen een gele pinlock gekocht.
In mijn Arai helm heb ik al twee brillen stuk gekregen omdat hij zo goed aansluit. Nu met de gele pinlock is het veel eenvoudiger.

De dagen beginnen te lengen, maar je zit rap in het donker te rijden als je wat overwerkt.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
adjuvo

Bericht door adjuvo »

Nog enkele aanvullingen , je weet maar nooit wie er nog iets aan heeft , 't is nog maar half januari :

- Vizier :

iedereen smeert de binnenzijde in met anti-fog , maar weinigen bekommeren zich om de buitenzijde .
Wrijf deze in met anti-rain , niet alleen stroomt die strXntregen er beter af , maar het zout kleeft er ook niet rechtstreeks meer aan .
Conclusie , je vizier zal mogelijks na de winter ook niet meer geschikt zijn om een ganse zomer mee rond te toeren , maar de schade blijft op zijn minst beperkt zodat je de ganse winter door op zijn minst ziet waar je heen gaat .
Ik smeer zelf de binnenkant van de ruit op de "fiets" in met anti-fog en de buitenzijde met anti-rain omdat dit bij temperaturen onder nul voorkomt dat de ruit bij het rijden in tunnels binnen de kortste keren aandampt waardoor ik geen steek meer zie ...

- Verlichting :

1. Door al die zwarte rotzooi zijn zowat alle verlichtingsarmaturen voorzien van een smurrie waardoor je enerzijds zelf geen flxxt meer ziet en anderzijds ook het risico loopt om slecht gezien te worden ( stop -, knipperlicht , ...)
Dus 's avonds even afspoelen , je zult versteld staan wat er op een dag aan dat achterste van dat paard is komen te kleven !

2.Zorg tevens voor vervanglampjes , je moet maar eens goed rondkijken hoeveel vierwielers er rondbollen met 1 oog aan de voor en-of achterzijde op dit moment , ook gloeilampjes hebben blijkbaar last van de kou , 't is tenslotte maar een klein draadje hé !
Heb je de pech om op een maandagavond hiermee geconfronteerd te worden en je raakt niet bij je dealer voor zaterdagochtend heb je dus een probleem ! In het andere geval kan je ze 's avonds rustig vervangen bij thuiskomst.

- Koude voor-en achterpootjes :

Voorlopig geen last van , ben nog een oude Viking , maar voor hen die last van koude handen en/of voeten hebben bestaan er middeltjes ( op basis van gel) waar je je voor- of achterpootjes mee kan inwrijven zodat deze gedurende een langere tijd een warm gevoel teweegbrengen , deze kan je vinden in de betere outdoor-zaak .
Je hebt dus niet noodgedwongen dikkere kousen en/of handschoenen nodig om dit euvel te bestrijden en kan rustig het zomerschoeisel blijven gebruiken.
Ik heb ze ooit aangeschaft , maar eerder als onderdeel van de survival-kit in geval van pech onderweg 's winters , maar tot op heden nog nooit benut !

Voor de rest zaalig rijden vandaag , is de lente begonnen ? :clown:
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

mijn ervaring, naast alles wat hier al vermeld staat;

om me warm te houden let ik er vooral op dat ik al volledig ingepakt ben als ik buiten stap. ik bedoel hiermee, helm en handschoenen reeds aan, jas al dicht enz, zodat ik niet nog 5min moet staan tutteren in de kou eer ik kan vertrekken.
komt er op neer, als je al "koud" hebt van voor je vertrekt, krijg je zéér snel nog véél kouder.

wat het rijden betreft, kan ik niet veel aanvullen. zoals hierboven beschreven zorg ik ook voor voldoende reserve, extra afstand houden, extra aandacht in bochten en op bruggen, drukke wegen zoveel mogelijk vermijden. regelmatig m'n lichten en reflectoren schoonmaken.

ik heb ook meestal een slot-ontdooier bij me, het zou niet de eerste keer zijn dat ik aan een benzine station sta en niet in mijn tank raak bij erg lage temp.

indien je motor buiten slaapt is het misschien ook nog een goeie tip om diepvrieszakjes of iets dergelijks over uw spiegels te trekken als je thuis komt, zo zijn deze de volgende dag niet aangevroren.
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
adjuvo

Bericht door adjuvo »

Toch nog een paar dingen vergeten :

- had vroeger een ezeltje dat bij koud weer nogal eens last had om te starten , heb sedertdien ook steeds een bus startpilot in de koffer .
Deze kan zelfs in kit voorzien van een dun plastic darmpje permanent op de luchtfilterkast worden aangesloten en heeft ongeveer hetzelfde resultaat dan een klontje suiker met een druppeltje ether op voor een voetballer : Woef !

- heb ook steeds ( en niet alleen in de winter) de gegevens van de dichtsbijzijnde depannagedienst bij de hand die is uitgerust om motorfietsen af te slepen .Sta ik eens een keer voor voldongen feiten , raak ik + paard alsnog thuis , dit los van het feit dat ik van assistentie bij pech geniet , want daar zijn die dingen dan weer niet voor in het leven geroepen.

- Tot slot ; Niet alleen op de site van het KMI kijken voor je vertrekt , maar bij voorkeur de kaart op de site van de Meteowing raadplegen .
Dit laatste heeft me er deze ochtend toe aangespoord om voor 1 keer mijn verstand (of wat er nog van overblijft) te gebruiken en ezelmans op stal te laten .
Relax

Bericht door Relax »

Vanmorgen was het best te doen, vanavond kwam ik in ijsregen terecht. Doet pijn.

@ Mort: waarom vermijd je de drukke wegen zoveel mogelijk? Ik vermoed dat je het over een winterse toestand hebt, dus kans op gladheid? Ik ga die dan net opzoeken: veel meer kans op goed geruimd/gestrooid, door veel verkeer netjes open gereden (een vereiste voor de werking van strooizout) en veel meer rechtdoor.
adjuvo

Bericht door adjuvo »

Relax schreef:Vanmorgen was het best te doen, vanavond kwam ik in ijsregen terecht. Doet pijn.

@ Mort: waarom vermijd je de drukke wegen zoveel mogelijk? Ik vermoed dat je het over een winterse toestand hebt, dus kans op gladheid? Ik ga die dan net opzoeken: veel meer kans op goed geruimd/gestrooid, door veel verkeer netjes open gereden (een vereiste voor de werking van strooizout) en veel meer rechtdoor.
(Ont) roerend eens met deze stelling , behalve dan op dag 1 in de ochtendspits , dan ligt de sneeuw nog steeds in hoopjes tussen de diverse rijvakken opgestapeld en kan je beter de wagen nemen wil je niet in de categorie " er zijn 2 soorten motards , ..." verzeild geraken .
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

Relax schreef:
ik bedoel hiermee, de minst drukke van de gestrooide wegen. als ik dan toch op mijn b*k ga is de kan veel kleiner dat er achterkomers nog eens bovenop me rijden, alsook minder risico van voorliggers die vreemde manoeuvres uithalen, ook kan ik beter op mijn eigen gekozen tempo rijden dan op een zeer drukke weg waar je met de vloot mee moet. het is uiteraard niet altijd mogelijk om drukke wegen te vermijden.
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Relax

Bericht door Relax »

Ok, tnx.

Voorbije dagen kouwe poot gehad. Handvatverwarming rechts is op verlof naar warmere oorden.
Je kan beter rijden zonder je stuur vast te houden dan een koud GS-stuur met die dunne bedekking. Dat kreng geeft zelf verschrikkelijk veel koude af. Ik rij met duim en wijsvinger rond de gashendel en de drie andere vingers liggen op de remhendel, achter de windkap. Veel beter.

Nog een (kleine) tip: duw je voeten nooit tot vooraan in je laarzen, maar zelfs, tracht ze naar achter te bewegen. Door de lucht tussen je tenen en je tip blijven je voeten aanmerkelijk langer warm. En dat geldt ook voor je pollekes.
Plaats reactie