Zwitserland

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
qluc

Zwitserland

Bericht door qluc »

Weet iemand welke de mooiste bergpassen en streken zijn met de moto in zwitserland ?
En waar te overnachten eventueel?
Tijdens de zomer periodes
Hunter6

Re: Zwitserland

Bericht door Hunter6 »

Op de volgende site kun je veel passen bekijken. Ook staan van de meeste passen een cijfer vermeld.
http://www.bikecam.ch/liste.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Moeilijke vraag, ieder die er al geweest is gaat er een ander antwoord op hebben.

Persoonlijk vind ik 't "achtje" rijden rond de Furka, Susten, Nufenen, St. Gothard (neem dan wel de oude Tremolastrasse, anders waan je je op een autosnelweg) en Grimsel een echte aanrader.
De Klausenpas, ietsje noordelijker dewelke in Altdorf begint is naar 't schijnt ook de moeite, maar die staat nog op m'n verlanglijstje, heb ik dus geen ervaring mee. Je kan 'm eventueel doen in de aanloop naar bovengenoemde bergpassen.

Dan heb je helemaal in 't westen de Grote St. Bernard, een heel mooie pas om te rijden. Als je 'm vanuit Italië neemt kom je beneden in de Rhonevallei, die je de kans geeft om enkele weliswaar doodlopende wegen te doen, maar die naar 't schijnt ook aan te raden zijn, zoals de klim naar de Barrage de la Grande Dixense, of de klim naar de Col de Sanetch, beiden vertrekkende vanuit Sion. Of de klim naar de Saasvallei, of een bezoekje aan Zermatt, met z'n bekende zicht op de Matterhorn.

De Simplon zou 'k laten voor wat hij is, een grote, drukke verbindingsweg, weinig interessants te beleven, tenzij aan Italiaanse kant de Gondoslucht.

Vanuit Andermatt kan je dan weer verder naar 't oosten, over de Oberalppas, en zo naar de regio rond St. Moritz, waar je de Albula, de Jullier, de Maloja, via een ommetje Italië de San Bernardino en Splugen kan combineren, of de Fluela en Offenpas doen, en via de Umbrail een bezoekke aan de Stelvio brengen. Terug naar St. Moritz kan dan weer over de Berninapas, wel opletten op de noordflank voor de spooroverweg, te snel betekent een bezoekje aan de boomtoppen wat lager :-P

Dat was 't zowat wat Zwitserland betreft qua hoge bergpassen.

De regio Thun-Intelaken-Gstaad heeft nog enkele leuke bergwegen van mindere hoogte, die evenwel ook aangenaam te sturen zijn, je hebt er wel niet het echte alpengevoel.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

De Grimsel en de Splügen zijn de leukste.

In het dorpje Splügen zelf zijn enkele fijne hotels en houden enkele Vlamingen een eethuisje open, te herkennen aan een bekend Belgisch bier logo aan de buitenkant (ben alleen vergeten welk :oops: )
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
qluc

Bericht door qluc »

Bedankt alvast voor de reaktie ,
met al die bergpassen kan ik aan mijn opzoek werk beginnen
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Niet te vlug zo content zijn ! Tot hiertoe alleen veel blabla maar geen échte routes en geen échte hotels. Allé, 't mag geen naam hebben, hé :-P Btw info mag ook altijd naar mijn meeladreske gestuurd worden :drunken:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

allez, iets concreter dan :

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... en#p238648" onclick="window.open(this.href);return false;

:grin:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
mac

Bericht door mac »

Hoi qluc,

Koppel heeft je reeds een hele reeks "bekende" Alpenpassen bezorgt en O.K. die moet je ooit eens gedaan hebben.
Maar, je spreekt om deze te verkennen tijdens de zomerperiode. Verwacht je dan een hoop motorrijders die onderweg de boel serieus kunnen doen verpesten. En niet alleen motorrijders maar ook caravans, mobilhomes enz........
Het is soms aanschuiven om boven te geraken en vindt dan nog maar eens een mooi plaatsje voor een fotootje.

Als je echt wil genieten van Zwitserland koop je dan de Michelinkaarten (1/200.000, bestaan in 3 delen) en zoek er de witte (liefst) of gele wegen omlijnd met groen bijéén, en je zal gegarandeert genieten van rust en natuur. De passen zijn er wel minder hoog (misschien minder spectaculair - afhankelijk van goesting) maar de rust is er.
Zeker doen (echt de moeite) is de verbinding Muotathal en het Klöntal tussen Schwyz en Glarus. Opgelet!! wel een weekdag uitkiezen (weekends verboden doorgang) Ook Ibergeregg en Oberiberg naar de Sihlsee en de Satelegg zijn prachtige alternatieven. Ook Appenzell, Urnäsch enz. enz. Kijk op de kaart en je zal zien wat ik bedoel.
Hotels zijn er overal wel voldoende te vinden in alle kategoriën.
Buiten de passen bezit Zwiserland over prachtige meren. Een oversteek van de Vierwaldstättersee is gewoonweg prachtig.
Rij dan langs Giswil, over Flüeli-Ranft naar de Acherlipass en je weet niet wat je ziet. (duizendmaal schoner dan alle hoge passen bij elkaar)

Wil je toch absoluut de ronde van Grimsel, Furka en Susten doen, dan vindt je wel leuke hotelletjes in Andermatt. (aanrader: hou deze voor een reis in juni - bij voorkeur - of september - kortere dagen)
Veel plezier bij het uitstippelen van je route
Renzo

Bericht door Renzo »

Hoi Qluc,

Zoals je in eerdere reacties hebt kunnen lezen is het Gotthardmassief een prachtige verzamelingen van passen. Ik ga je helpen aan een uitstekend en gezellig hotel. Prima kamers + dito eten. Kijk maar eens op http://www.feld.ch" onclick="window.open(this.href);return false;
In dit hotel wordt je uiterst vriendelijk ontvangen door Casper Walker-Gamma en zijn famile. En dat alles tegen een voor zwitserse begrippen uiterst acceptabele prijs. Het hotel ligt in Gurtnellen dorf. Dit dorp bereik na het verlaten van de snelweg kort voor de Gotthardtunnel en nadat je via een mooie steile weg enkele honderden meters omhoog bent geklommen.
De motor zet je in een koeienstal ( plaats voor 12 tot 15 motoren ), waar de paardekrachten 's nachts kunnen bijkletsen met de koeien van de hotelier. Wij zijn er met onze motorclub al zo'n 5 jaar vaste gasten. Wij zijn er vaak op doorreis naar Italië, maar ook een verblijf van enkele dagen om de passen te verkennen is goed te doen.

Het hotel ligt uiterst centraal voor : De Gotthardpass, sustenpas, furkapas, grimselpas, simplonpas, passage Cento Valli, nufenenpas, klausenpas, splugenpas, oberalppas, lukmanier ( lucomagno) en de San Bernardino. Je kunt slecht kiezen als je de mooiste zoekt. Ieder heeft tenslotte zijn eigen smaak. Wij hebben vorig jaar ook gegeten bij de belgische uitbaters van de pizzeria in Splügen, erg gezellig en prima eten. Verder staat het eettentje bovenop de San Bernardino mij ook nog altijd bij. En ook daar troffen wij een nederlands sprekende uitbater. Je moet wel opletten wanneer je deze reis gaat maken, want de eerste passen gaan in de loop van april wel open, maar voor ze allemaal open zijn zal het wel tegen juni aanlopen.
Renzo,
Honda 400 C 1992, Honda Pacific Coast 1998, BMW R1150RT 2006, R1200 RT LC 2014 / Ebony
2016 Mei Saarland, mei/juni Calabria & Basilicata ( Zuid-Italie), aug/sept Emilia-Romagna & Alpen( Noord-Italie)
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

De mens spreekt over bergpassen, ik geef 'm een lijstje van bergpassen ;)

Die zogezegde drukte tijdens de zomerperiode heb ik nog nooit meegemaakt, behalve één keer op de Mont-Cenis, toen half Italië den berg af wou, en ik er met de moto tussen stak. Maar ge zit op ne moto hé, rij die sukkels dan gewoon voorbij waar 't gaat.
Ik zou er mij niks van aantrekken, die wegen die Mac voorsteld zijn ook leuk om rijden, daarom m'n vermelding van Interlaken-Thun-Gstaad, maar het echte alpengevoel heb je alleen maar op de hogere passen, willen of niet.
De Michelinkaarten moet je sowieso kopen, routes ga je van mij niet krijgen, gewoon omdat ik er geen heb. Ik hou me daar niet mee bezig, ik kijk véle liever naar de kaart, stippel iets uit, en als ik onderweg wil improviseren, dan doe ik dat. Geen elektronisch dooske dat mij dan moet afblaffen en willen corrigeren :mrgreen:

Al een idee langs waar je gaat, en hoe je terugweg eruit ziet? En slaapplaatsen, is dat hotel, B&B of camping?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

ik geef 'm een lijstje van bergpassen
Heb ik ook wel interesse in! Stuur je die eens door?

merci he!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Hans

Bericht door Hans »

Koppel!! schreef:YOO

Die zogezegde drukte tijdens de zomerperiode heb ik nog nooit meegemaakt, ...
Klopt, ik ook niet.

Het enige dat je plezier dan kan komen bederven is een fiks Alpenonweer.
Maar daar hadden wij toen gelukkig geen last van : prachtig zomerweer in juli !
Onderstaande foto's zijn genomen (in juli) in de buurt van wat ik noem de "grote drie" : de Strassenpas, de Furkapas, en de Grimselpas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg
Hans

PS : 't is in de vakantiemaanden veel drukker in de Franse Alpen
Afbeelding
qluc

Bericht door qluc »

WOW :!: :!: :!: :!: bedankt allemaal
voor de reakties
ga alles eens rustig overlopen
We zouden in maand juni gaan mischien is het dan wat rustiger
Ik maak wel mijn routes zowat op voorhand, om toch ongeveer zekers te zijn dat we alle schone wegen doen zowel gele als witte
Adressen van goeie hotels zijn altijd nog welkom :drunken:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Met de hotels van Tourenfahrer kun je niet zo gauw verkeerd zitten, hoor. Mijn zoektocht begint altijd bij hen om de doodeenvoudige reden dat die hotels zich aan vrij strenge regels moeten houden om überhaupt in die lijst te mogen staan :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
mac

Bericht door mac »

die wegen die Mac voorsteld zijn ook leuk om rijden
:thumleft: :thumleft: :thumleft:
Scarto

Bericht door Scarto »

Zoek slaping bij burgers in het imposante Rhonedal ter hoogte van Sierre of Brigg. Vandaaruit plan je uw daguitstappen hogerop. Als de eerste pas in zicht komt, is de motor warm gereden en kan je zich ten volle uitleven.

De eerste dag bedwing je de Furka-, de Susten- en de Grimselpass. Tweede dag neem je de Nufenen- en de OUDE San Gottardopass om nadien de Furkapass van de oostkant op te rijden. Op de terugweg naar, en in de omgeving van uw slaapverblijf zijn voldoende eetmogelijkheden.

De oude S Gottardo is echt een aanrader, met zijn kleine kasseitjes en superscherpe, steile bochten. Boven aan het meer staat (stond) een worsten- of hamburgertent met bluesmuziek uit de luidsprekers.

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
Luna
Contacteer:

Bericht door Luna »

Vorige zomer ook Susten-,Grimsel-,Furka-,Nufenen-,Gotthard-,Oberalp-,Lukmanier-,San Bernardino-,Splugen-,Maloja-,Bernina-,Stelvio-,Ofen-en Fluelapas na mekaar gereden.Sommige in beide richtingen.
Uitvalsbasis voor eerste 6 passen was Andermatt, en we verbleven in Hotel Sonne.Goed hotel, lekker eten en met garages voor moto's .

Een andere verblijfplaats was Hotel Miravale Agriturismo in Brusio (net na Bernina-pas) :héél rustige ligging,héél lekker eten.
Periode:29/8-3/9 2009.Was niet druk. Niks gereserveerd, wel thuis enkele adressen én telefoonnummers opgezocht om ter plaatse over de beschikbaarheid te informeren.
GPS heb ik niet, werk altijd met een gedetailleerde Michelinkaart.
De aanlooproute was via de Route des Crêtes met overnachting in hotel Wolf (le Markstein), dit terzijde, want de vraag betrof Zwitserse passen.

BikeCam.ch is een leuke site voor info en film.

Mail gerust voor verdere info...
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Met de hotels van Tourenfahrer kun je niet zo gauw verkeerd zitten, hoor. Mijn zoektocht begint altijd bij hen om de doodeenvoudige reden dat die hotels zich aan vrij strenge regels moeten houden om überhaupt in die lijst te mogen staan
Persoonlijk heb ik het niet zo begrepen op motorhotels of hotels met Biker Welcome
Meestal zijn dit regelrechte toeristenvallen , duur in verhouding tot het geboden comfort . Motards zijn toch rap content denken ze.
Wat betreft Tourenfahrer , die zijn echt wel OK maar ook aan de dure kant .

Ik maak steevast gebruik van de site booking.com bij reservaties op voorhand . Lees de kritieken eens van de hotels en je bent een heel stuk wijzer.
Grappige is dat je soms heel pitoreske charmehotels boekt voor een prijsje. De uitbaters zetten soms grote ogen op wanneer je met de motor toekomt maar overal steeds zeer vriendelijk ontvangen.

http://www.booking.com
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ik boek nooit op voorhand, slaap nog liever onder de blote hemel dan weken/maanden op voorhand al te moeten boeken :-|

Ik improviseer véééééél te graag waar ik heen ga om me aan een vaste route te houden, nope, niks voor mij.

Inzake hotels, de tarieven op voorhand vragen is toch geen grote moeite, als 't me te duur is rij ik gewoon tot de volgende die me iet of wat aanstaat.

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

MrUfip
Contacteer:

Bericht door MrUfip »

Koppel!! schreef:YOO

Ik boek nooit op voorhand, slaap nog liever onder de blote hemel dan weken/maanden op voorhand al te moeten boeken :-|

Ik improviseer véééééél te graag waar ik heen ga om me aan een vaste route te houden, nope, niks voor mij.

Inzake hotels, de tarieven op voorhand vragen is toch geen grote moeite, als 't me te duur is rij ik gewoon tot de volgende die me iet of wat aanstaat.

Grtz, Philip!
Mee eens, heeft ook mijn voorkeur, vaak kom je dan bij erg leuke pittoreske hotelletjes uit die weinig kosten en oor gezellig zijn :-)
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
luc boxer

Bericht door luc boxer »

Hier nog een nuttige link van welke passen er open zijn. :idea:
http://alpenrouten.de/regions.html?region=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
qluc

Bericht door qluc »

Bedankt iedereen voor de waardevolle tips :-)
We hebben een week geboekt in hotel crestas (thomas cook en mooie kortingen) http://www.crestas.ch/Lage.11.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
centraal gelegen in zwitserland, kan zelf effe afwijken naar de dolemieten :eye:
Nu kan ik aan mijn routes beginnen om de meeste bergpassen te trotseren op mijn tweewieler
Denk eraan om via zwarte woud te gaan
:clown:
thxxxxxxxxx
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Een oprijroute via 't Zwarte woud is altijd leuk, ten eerste omdat 't alleen maar beter wordt met de stuurwegen (geloof me, 't Zwarte woud NA een week in de bergen is grotendeels teleurstellend) en je kan via Schaffhausen gaan, de Rijnwatervallen bezoeken, altijd een bezoekje waard :wink:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

qluc

Bericht door qluc »

Ja die staan ook op het programma moet de moeite zijn
denk te overnachten in dorpje bernau int zw woud
VoskenGSA

Bericht door VoskenGSA »

http://www.krone-fischerbach.de/
Hotel Krone in Fischerbach, zwarte woud is een goed adresje. Ze zijn daar supervriendelijk en je moto kan in een garage overnachten.
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
Plaats reactie