Onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
emergency

Onderhoud

Bericht door emergency »

Hallo,

Ik heb pas een r1200rt en ik zou binnenkort op onderhoud moeten gaan. Het vertrouwen in de garage waar ik hem ben gaan halen is wat weg na het probleempje de eerste dag (kreeg motor mee met oliepeil onder het minimum. )
Dus heb dan bij motocare gevraagd en daar hadden ze liever de eerste keer toch in garage van bmw kwestie garantie.
Maar mijn vraag is er ook groot verschil qua kostprijs van onderhoud tussen bmw-dealer en motocare?
omdat anders laat ik het nu doen door dealer na een forse discussie en dan doe ik het de vokgende keer zelf. Ken er nog niks van maar dan zorg ik dat ik het ken tegen volgend jaar.

thx
WimLT
Contacteer:

Re: Onderhoud

Bericht door WimLT »

emergency schreef:anders laat ik het nu doen door dealer na een forse discussie en dan doe ik het de vokgende keer zelf. Ken er nog niks van maar dan zorg ik dat ik het ken tegen volgend jaar.
Dat lijkt mij een nog veel slechter idee met het oog op de garantie :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

emergency schreef:Hallo,

Ik heb pas een r1200rt en ik zou binnenkort op onderhoud moeten gaan. Het vertrouwen in de garage waar ik hem ben gaan halen is wat weg na het probleempje de eerste dag (kreeg motor mee met oliepeil onder het minimum. )
Dus heb dan bij motocare gevraagd en daar hadden ze liever de eerste keer toch in garage van bmw kwestie garantie.
Maar mijn vraag is er ook groot verschil qua kostprijs van onderhoud tussen bmw-dealer en motocare?
omdat anders laat ik het nu doen door dealer na een forse discussie en dan doe ik het de vokgende keer zelf. Ken er nog niks van maar dan zorg ik dat ik het ken tegen volgend jaar.

thx
Ben je zeker van dat oliepeil? Ik kon mijn GSA ook bijvullen tot het maximum en even daarna het peil onder het minimum zien. Er bestaat een specifieke procedure over hoe correct olie peilen. Wijk je daarvan af dan kan je de gekste resultaten aflezen... Het is maar dat je het weet...
Ik maakte mij deze bedenking omdat je "pas" met een RT rijdt...

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

Ja, het klink raar, maar soms is het verschil tussen een helemaal vol en een leeg peilglas moeilijk te zien,in beide
gevallen is er geen lijn te zien.Als je een hulpje hebt kan je proberen de motor naar rechts te kantelen om te zien
of er langs boven peil in het glas komt. Starten en terwijl in het glas kijken kan ook. Als het olieopeil tot net boven
de rand van het peilglas staat kan dat geen kwaad.Ik denk dat dealers er soms een beetje teveel in doen, mogelijk
door gewoon de voorgeschreven hoeveelheid te vullen en dat kan een te hoog peil geven.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
emergency

Bericht door emergency »

In de garage hadden ze mij gezegd na een rit, op de middenbok zetten en ongeveer 5min wachten dan heb je de juiste peil.
Zo gezegd zo gedaan. zelfs 2 maal geprobeerd om zeker te zijn.
Toen heb ik 100ml erin gegooid om te zien hoe en wat en plots stond het peil op minimum. Ik heb toen in totaal 750ml erin gegooid en stond toen juist op maximum. Zoals hij na 1000km nu nog steeds staat. Dus denk dat ik daar wel juist in was (spijtig genoeg)

En ivm garantie bedoel wel dan is hij 2 jaar (heb hem gekocht in december en is van feb '09) en dan is er toch geen garantie meer op.
Zo zeiden ze het ook bij motocare. ze gaven de raad eerste keer wel met dealer en nadien bij hen te gaan als ik da wenste.
Denk wel dat het een goede garage is maar dat ze deze moto gewoon niet gecontroleerd hebben. Is een ex-directie waarschijnlijk gekuist en gewoon in etalage. Na verkoop gewoon grote topcase erop en buiten ermee.
Gaby

Bericht door Gaby »

Uit uw uitleg blijkt dat er inderdaad (te) weinig olie in zat. Spijtig, 't was beter anders geweest :oops:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Juist oliepijlen doe je zo: motor moet op bedrijfstemeratuur zijn, zet hem eerst op de zijpikkel, zodat de olie die in de oliekoeler zit, de kans heeft naar het carter te lopen. Dan zet je hem op de middenbok en wacht nog eens vijf minuten, dan lees je de correcte oliestand af.
Ik ben blij als het oliepijl in het midden van het kijkglas staat, al wat je er bij vult tot het max, vliegt er snel terug uit...proefondervindelijk ondervonden.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
.

Bericht door . »

mecapuet schreef:Juist oliepijlen doe je zo: motor moet op bedrijfstemeratuur zijn, zet hem eerst op de zijpikkel, zodat de olie die in de oliekoeler zit, de kans heeft naar het carter te lopen. Dan zet je hem op de middenbok en wacht nog eens vijf minuten, dan lees je de correcte oliestand af.
Ik ben blij als het oliepijl in het midden van het kijkglas staat, al wat je er bij vult tot het max, vliegt er snel terug uit...proefondervindelijk ondervonden.

Gr, meca.
Ha, dat wou ik nu weten als het bijna half is of ik moest bijvullen. Nog 2000 km en dan moet hem toch binnen voor onderhoud. :wink:
Gaby

Bericht door Gaby »

Dat de olie die boven de helft staat verbruikt wordt kan ik niet bevestigen, bij mij staat het peil tot boven
in het glas en het staat daar nu al bijna 5.000Km. Het kan allicht het geval bij sommige motoren maar het
kan dus ook anders zijn. Wat de methode is om het peil te meten, daarover is al veel geschreven, feit is
dat de handleiding over zijpikkel eerst enz. niets schrijft, wel dat de motor op bedrijfstemperatuur moet
zijn, op de middenbok en op een vlakke ondergrond dient te staan en dat na vijf minuten gewacht te hebben
het peil tussen de boven-en de onderkant van het glas te zien moet zijn.
de klei'n

Bericht door de klei'n »

ik rij al 15 jaar boxer en kan niet anders dan meca gelijk te geven! Dit is de beste manier om je oliepijl te controleren, ik vul ook nooit tot boven het middelste bolletje en heb nooit een verbruik hoger dan 0,25l op 5000km
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
de Ron

Bericht door de Ron »

OliepEIl hé mannen .... 8-) :mrgreen:
Ik heb al verschillende keren gehoord dat, zelfs indien je moto nog garantie heeft, je het onderhoud zelf zou mogen doen, je moet alleen de originele onderdelen gebruiken. Natuurlijk zullen de garage's dit ontkennen, en indien een probleem dan zal je het voor de Vrederechter moeten uitvechten, waar je volgens mij toch wel gelijk zal halen maar je moet het er voor over hebben natuurlijk .
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
kadee2

Bericht door kadee2 »

Even een vraagje: weet er iemand een adres rond Lier waar ik terecht kan voor de "doordeweekse" onderdelen (oliefilter, luchtfilter...), allez gewoon om niet elke keer naar Meerhout of A'pen voor elke kleinen onderhoud. :wink:

Groeten,

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
de Ron

Bericht door de Ron »

Hein Gericke te Wijnegem .
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

kadee2 schreef:Even een vraagje: weet er iemand een adres rond Lier waar ik terecht kan voor de "doordeweekse" onderdelen (oliefilter, luchtfilter...), allez gewoon om niet elke keer naar Meerhout of A'pen voor elke kleinen onderhoud. :wink:

Groeten,

Dirk.
Bestellen via internet? Ebay - Wunderlich etc....
Olie filters, bougies, olie kun je ook via autoshops kopen, luchtfilters zal al wat moeilijker zijn, maar je zou een K&n kunnen steken, die hoef je niet vaak te vervangen (kan je zelfs uitwassen volgens K&N, maar daar ben ik geen fan van...)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
kadee2

Bericht door kadee2 »

de Ron schreef:Hein Gericke te Wijnegem .
Bedankt Ron, ik was er al verschillende keren geweest, en had er geen idee van dat ze ook onderdelen hadden :oops:
Dirk Pauwels schreef:Bestellen via internet? Ebay - Wunderlich etc....
Olie filters, bougies, olie kun je ook via autoshops kopen, luchtfilters zal al wat moeilijker zijn, maar je zou een K&n kunnen steken, die hoef je niet vaak te vervangen (kan je zelfs uitwassen volgens K&N, maar daar ben ik geen fan van...)
Inderdaad Dirk, ik ook niet, dus ben ik maar bij HG nen ne niewe klassieke gaan halen :wink:

Groeten,

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

K&N laat zich als vanzelf uitwassen en weer inoliën. Ge moet gewoonweg tegen de luchtstroom in uitspoelen en wassen, die dingen zijn echt goed.
't is enkel een investering als je wat kilometers met de motor wil bollen... filter, zeep, filterolie maar daar doe je erg lang mee :mrgreen:
herbertroelandt

Bericht door herbertroelandt »

IK zou toch originele oliefilters gebruiken.Voor de prijs moet je het niet laten. En zijn toch de beste. Zo een K&N heb ik ook en is héél goed! Heeft nu 130 km gedaan en geen probleem.
Het onderhoud mag je inderdaad zelf doen, is geen probleem met de garantie. Ik doe al sind ik met BMW rij mijn eigen onderhoud (sinds 1985) heb al een paar keer in garantie iets nodig gehad, en nooi een probleem.
Als je er aan twijfelt en toch bij een ealer wil gaan, je mag ook bij een andere dealer gaan dan waar je hem gekocht hebt.
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
Plaats reactie