GPS ZUMO 550 VS 660

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

vdwaetsy

GPS ZUMO 550 VS 660

Bericht door vdwaetsy »

Koop ik een garming zumo 550 of 660?

Wat zijn de verschillen, voor en nadelen?
Ze verkopen momenteel een zumo 550 in de mediamarkt? Te betrouwen?

BMW garage vraagt 599euro. OK prijs of ben ik ergens anders veel beter gesteld?

Ik rijd met een BMW gs 650 (bj2009)

Sylvie
WimLT
Contacteer:

Re: GPS ZUMO 550 VS 660

Bericht door WimLT »

Ik heb u een vergelijking doorgestuurd via mail :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
vdwaetsy

Bericht door vdwaetsy »

dankuwel en naar welke gaat jouw voorkeur?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik heb momenteel de 660. Ten eerste paste die qua ontwerp geweldig goed bij mijn LT. Ten tweede zie ik niet in waarom ik een eerder toestel zou aankopen als zijn opvolger reeds op de markt is. Ik ben er zeer tevreden over. Er zitten verschillende nieuwe features in die de 550 nog niet heeft: 3D gebouwen in de steden, rijstrookassistentie op de snelwegen, mogelijkheid om Unflagged routes in te laden enz ... Het énige argument dat ik zou kunnen bedenken is dat de 550 wat robuuster is, vooral omdat ik zie dat je met een GS rijd. Daartegenover staat dat Fred, een echte motoravonturier, ook met de 660 rijdt en er ook heel content over is. Voor de prijs moet je het ook niet laten, want ze kosten in principe evenveel, al zal je de 550 hier en daar wel met wat korting kunnen kopen.

Om jouw vraag kort te beantwoorden: mijn voorkeur gaat naar de 660 :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Wim,

zou ik die vergelijking ook kunnen krijgen op mijn mail? Ik sta voor dezelfde keuze namelijk (op een f800st)

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
Nahoj

Bericht door Nahoj »

ikzelf heb de 550,
en ben er heel tevreden over!
maar moest ik nu nog een gps kopen zou het ook de 660 zijn!
1ste omdat deze nieuwer is
2de gebruiksvriendelijker
3de het prijsverschil is minniem
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
vdwaetsy

Bericht door vdwaetsy »

ja indd de prijs is hetzelfde hé ... misschien toch de 660 eens bekijken ...

maar in het vergeijklijstje stond wel bij de 550 dat er 50 routes bijzitten en bij de 660 maar 20 ...
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ten eerste ga je niet snel een reis maken van meer dan 20 routes, ten tweede kan je er ook nog eens een micro-SD-kaartje van 8GB insteken, hé. Daar gaan véél routes op, hoor :wink:

marcfruytier

Bericht door marcfruytier »

Is de 660 voorzien van de soft-ware oost-europa, en staat deze ook al op de nieuwe zumo 550.

waar krijg ik de beste prijs/kwaliteit service

Marc
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Prijs/kwaliteit, maar vooral service is het voor mij nog steeds Motocare in Diest

Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Ik zou de 550 adviseren.
De 660 heeft best nog wel wat kinderziektes onder de huid en er zit tot nu toe niet veel beweging bij Garmin om deze er uit te halen.
Verder is de grootte van de cijfers en letters groter bij de 550.
De 550 kan met tracks overweg, iets wat de 660 (nog) niet kan.
De 550 heeft een stevigere behuizing.
De 550 heeft 4 hardware knoppen (zeer handig).
En de 550 heeft niet zo'n onhandig batterij deksel welke altijd gesloten moet zijn om de Zumo te kunnen bedienen. En dat is zeker onhandig als je wat routes aan het testen bent.

Voor wat het kaart materiaal betreft, deze zijn bij beide types dezelfde dus dat maakt niks uit.

Succes met de keuze.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hunter6 schreef:De 660 heeft best nog wel wat kinderziektes onder de huid en er zit tot nu toe niet veel beweging bij Garmin om deze er uit te halen.
Noem er dan eens een paar die er nu nog inzitten :scratch:

TimVV

Bericht door TimVV »

Ben ook benieuwd naar de kinderziektes.
Heb net mijn 550 ingeruild voor een 660 en heb tot hiertoe enkel nog maar positieve dingen gemerkt.

En voor de prijs moet je het niet doen.
Als je de uitleg niet nodig hebt dan kan je koopjes doen op de 660.
1 jaar 650ST
1,5 jaar 1150RT
2 jaar F800ST
5 jaar F800ST
01/05/2013: F800GS
27/09/2014: R1200GS Triple Black
21/02/2016: R1200RT 2015
02/02/2019: R1200GS 2015
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

http://garminzumo-660.wikispaces.com/BUGS" onclick="window.open(this.href);return false;
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

June 27 '09: All bugs are reported in version 2.80 or lower.
Dat bedoel ik dus, hé. Dat refereert allemaal naar de eerste en eerdere firmwares :roll: Kinderziektes idd. Op de doorverwijs pagina wordt al een hoop rechtgezet omdat men daar al aan nieuwere firmware toe is. Daarom herhaal ik gewoon mijn vraag: noem er eens een paar die er NU nog inzitten ! Trouwens als je iets op een andere manier moet doen als met de 550 is dat géén bug; als zij vinden dat het op een andere manier beter kan, is dat géén bug, hé :-?

Toegeven: perfect is hij nog steeds niet. Zal hij ook nooit worden, maar dat is nog nooit één toestel van Garmin of enig ander merk geweest :wink:

Hunter6

Bericht door Hunter6 »

-De Zumo 660 herberekend alle routes die hij ontvangt. Als de orginele route gemaakt is met dezelfde kaartversie als de Zumo heeft gaat het meestal wel goed. Is de route echter gemaakt in een andere versie dan kan dat lijden tot afwijkende routes.
-De Bluetooth functie schijnt niet al te stabiel te zijn. Op het GPS forum wordt veel melding gemaakt van problemen met de Bluetooth.

Veel andere zaken zijn niet echt BUGS maar meer ontwerp/constructie fouten. Het verbaast mij telkens weer dat Garmin blijkbaar niet de intentie heeft om een bestaand product steeds maar weer te verbeteren, maar telkens weer opnieuw te beginnen. Leuk voorbeeld is het telkens maar weer ontbreken om het herberekenen uit te kunnen zetten.
Bij de 2610, Zumo 500 en nu bij de Zumo 660 was het bij de introductie steeds niet mogelijk om herberekenen uit te kunnen zetten. Na veel protest van de gebruikers wordt het uiteindleijk wel aangepast, maar bij het volgende type begint het weer van voor af aan.
Het gerucht gaat dat je bij de nieuwe Zumo 220 ook het herberekenen weer niet uit kan zetten.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Geruchten blijven geruchten zolang er geen demo toestellen beschikbaar zijn.
Zelfs al zou in de eerste firmware 'auto herberekenen' niet uit te schakelen zijn, dan wordt dat kort erna rechtgezet (zoals bij de 550).
Hunter6 schreef:Het gerucht gaat dat je bij de nieuwe Zumo 220 ook het herberekenen weer niet uit kan zetten.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

En kijk bij hen ook eens naar de vergelijkingslijst.
WimLT schreef:Prijs/kwaliteit, maar vooral service is het voor mij nog steeds Motocare in Diest
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Nog een verschil tussen de toestellen:
In getoonde afbeeldingen bij de vergelijkgstest zijn de toestellen qua grootte redelijk in verhouding met elkaar.

Ik kan bij de Zumo 550 zien dat de snelheid momenteel 48 km/h is en dat de volgende afslag over 600 mtr is. Wie kan er (zonder inzoomen :wink: ) lezen wat er bij de 510 en 660 staat? :grin:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hunter6 schreef:1-De Zumo 660 herberekend alle routes die hij ontvangt. Als de orginele route gemaakt is met dezelfde kaartversie als de Zumo heeft gaat het meestal wel goed. Is de route echter gemaakt in een andere versie dan kan dat lijden tot afwijkende routes.
2-De Bluetooth functie schijnt niet al te stabiel te zijn. Op het GPS forum wordt veel melding gemaakt van problemen met de Bluetooth.
3-Ik kan bij de Zumo 550 zien dat de snelheid momenteel 48 km/h is en dat de volgende afslag over 600 mtr is. Wie kan er (zonder inzoomen :wink: ) lezen wat er bij de 510 en 660 staat? :grin:
1-Als je problemen wil vermijden is het toch ALTIJD verstandig om gekregen routes te laten herbereken voor ze in te laden. Om diezelfde reden zou het stom zijn om een andere kaartversie te hebben op de pc t.o.v. het toestel
2-Daar kan ik niks tegenin brengen. BT blijft altijd een heikel punt, maaaaar niet alleen bij de 660 en niet alleen bij Garmin.
3-Dat kan ik bij de 660 ook perfect hoor. Snelheid: links of rechts onderaan in te stellen; volgende afslag: linksboven af te lezen

Kijk ik heb absoluut geen aandelen van de 660, maar na een zeer slechte start is het nu toch wel dik in orde. Alleen blijft alleen die start bij de meesten blijkbaar wel in't koppeke hangen, terwijl de verbeteringen precies nooit hebben plaats gevonden. Voor mij blijft het toch een aanradertje :wink:

kurt1973

Bericht door kurt1973 »

Voila, en op aanraden is de mijne besteld se... 8-)

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
st1100

Bericht door st1100 »

WimLT schreef:Als je problemen wil vermijden is het toch ALTIJD verstandig om gekregen routes te laten herbereken voor ze in te laden. Om diezelfde reden zou het stom zijn om een andere kaartversie te hebben op de pc t.o.v. het toestel
Volgens mij beginnen de problemen pas na herberekenen op het toestel. Het probleem is niet alleen verschil in kaartversie t.o.v. mapsource tijdens het maken van de route maar vooral verschil in instellingen (snelheden enz...)
De snelheden op het toestel zijn bv niet instelbaar. Hij past zich aan , aan jouw rijstijl. Maar ik heb daar toch al rare resultaten mee gehad.

Normaal doe je een copy in mapsource en herbereken je dan , zo kan je nog vergelijken met het origineel en eventuele 'fouten' wegwerken.

Klopt het dat je een route in mapsource gemaakt en in .gdb niet kan inladen op de 660 zonder herberekenen op het toestel??? :?: Of heb ik dit nu verkeerd begrepen in bovenstaande posts. Want dat zou een serieus minpunt zijn. Als Garmin als betere staat aangeschreven , heeft dit alles te maken met de mogelijkheid om zonder herberekenen , op het toestel , een route te rijden.
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Een GDB file die is gemaakt of geëditeerd in hetzelfde kaartmateriaal als dat wat zich in de 660 bevindt, hoeft helemaal niet meer berekend te worden en wordt 1:1 aanvaard door het toestel daar waar de 550 altijd berekent, maar als het kaartmateriaal identiek is, gaat dit erg snel, anders tergend traag bij een lange route. Het is dus net omgekeerd dan wat je beweert, maar verreist is wel dat je dezelfde kaarten gebruikt in mapsource en het toestel, iets wat logisch is. Dus krijg je een route aangereikt, steeds even copietje van maken en herberekenen + eventueel aanpassen in de software en dan opladen.

Een 660 doet dus wat een 550 nooit heeft kunnen doen. En dat werkt erg snel, je laadt de routes in het toestel, schakelt het in en alle routes en eventuele favorieten zitten reeds klaar voor gebruik. Je hoeft zelfs niets meer te importeren zoals bij de 550 het geval is. Materiaal dat je op een sdkaartje zet (is GPX formaat) wordt steeds wel berekent bij het importeren zoals bij elk ander toestel het geval is. Ook dan gebruikt de 660 net zoals de 550 zijn eigen parameters om te berekenen.

Wat Hunter dus schrijft klopt niet. Verder is de bluetooth driver nu wel stabiel, dat was vorig jaar met de introductie inderdaad pijnlijk anders maar nu niet meer. Uit mijn ervaring merk ik dat heel wat toestellen zoals de meeste telefoons en headsets perfect samenwerken met de 660. Daarenboven dient wel gemeld te worden dat de AD2P service van de 660 niet door alle headsets wordt ondersteund, en dit is een tekortkoming van de headset en niet van de 660.

De rest is eigen keuze en smaak. Mijn idee is dat de 550 een iets 'snellere' indruk nalaat. Vooral in 2D modus (platte kaart). In 3D vind ik de 660 iets 'vlotter' weergeven. De 660 kampt nog een klein beetje met wat tragere kaartopbouw bij ver uitzoomen. Daar heeft hij wat meer last van dan de 550. Groot voordeel is dan weer de twee instelbare velden op de kaart en de extra's op de kaart (snelheidsbeperking, lane assist, enz...). Het 3D kaartmateriaal kan me gestolen worden en is een gadget voor 'kiddy stuff' lovers. Afzetten die handel, vertraagt het toestel en is hooguit onrealistisch. Vooral als je 'door' een gebouw rijdt :roll:

De 660 heeft een ingebouwde speaker, verschillende instelbare profielen, wat 'm erg handig en flexibel inzetbaar maakt, de 550 geeft een iets robuustere indruk. Aan jouw de keuze...
st1100 schreef:Klopt het dat je een route in mapsource gemaakt en in .gdb niet kan inladen op de 660 zonder herberekenen op het toestel??? :?: Of heb ik dit nu verkeerd begrepen in bovenstaande posts.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Die Philippe kan dat zovéél beter uitleggen, hé :wink:

-Fred-

Bericht door -Fred- »

Indien je veel off-road wil rijden, ga dan voor de 550, kan beter met tracks overweg.
(278 nog beter, maar is de vraag niet)

Voor de rest (zie vorige antwoorden) is de 660 best ok.
Wat nog een leuke is op de 660, op 1,2,3, heb je de keuze uit :
Laat nu juist de kortere afstand en snelweg vermijden dezelfde route zijn, anders had je er 4 verschillende.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie