Tips en ervaringen van en voor doorrijders.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

adjuvo

Re: Tips en ervaringen van en voor doorrijders.

Bericht door adjuvo »

Relax schreef:Ok, tnx.

Voorbije dagen kouwe poot gehad. Handvatverwarming rechts is op verlof naar warmere oorden.
Je kan beter rijden zonder je stuur vast te houden dan een koud GS-stuur met die dunne bedekking. Dat kreng geeft zelf verschrikkelijk veel koude af. Ik rij met duim en wijsvinger rond de gashendel en de drie andere vingers liggen op de remhendel, achter de windkap. Veel beter.

Nog een (kleine) tip: duw je voeten nooit tot vooraan in je laarzen, maar zelfs, tracht ze naar achter te bewegen. Door de lucht tussen je tenen en je tip blijven je voeten aanmerkelijk langer warm. En dat geldt ook voor je pollekes.
Handvatverwarming is nooit mijn ding geweest , ik wil de "'elementen" rondom mij ten volle proeven om een te zijn en blijven met de omgeving waar ik deel van uitmaak , hoe koud of nat die ook moge zijn .

Alleen dan heb ik vat op hetgeen er op mij afkomt .

Veklaar me bij deze maar prettig gestoord , maar na 30 jaar bollen werkt mijn "oudstrijdersmentaliteit" nog steeds vrij efficient.

Relax heeft echter wel een punt , hoe meer bazaar je over je leden heen sleurt , hoe groter het risico op afknelliing en daar krijg je gegarandeerd koude voor- of achterpoten van ...
Harald

Bericht door Harald »

Ik denk dat het gebruik van verwarmde handschoenen een zeer goed alternatief kan bieden.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Harald schreef:Ik denk dat het gebruik van verwarmde handschoenen een zeer goed alternatief kan bieden.
Yep,
Ik gebruik mijn GERBING handschoenen nu al een aantal jaren en die kunnen niet op tegen handvatverwarming :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

pvde schreef:Ik gebruik mijn GERBING handschoenen nu al een aantal jaren en die kunnen niet op tegen handvatverwarming :wink:
Houdoe
Euh... ik overweeg net om Gerbing handschoenen aan te schaffen, ik hoop dat je bedoelt dat de handvatverwarming niet op kan tegen de handschoenen?
Anders kan ik het beter zo laten :wink:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Harald

Bericht door Harald »

xantingo schreef:
pvde schreef:Ik gebruik mijn GERBING handschoenen nu al een aantal jaren en die kunnen niet op tegen handvatverwarming :wink:
Houdoe
Euh... ik overweeg net om Gerbing handschoenen aan te schaffen, ik hoop dat je bedoelt dat de handvatverwarming niet op kan tegen de handschoenen?
Anders kan ik het beter zo laten :wink:

Ik heb zelf geen verwarmde handschoenen, heb ze wel al getest.

Ze zijn véél beter dan verwarmde handgrepen.
Heel uw hand, dus ook uw vingers worden verwarmd.
Dit in tegenstelling tot verwarmde handgrepen, waar uw vingers na een tijdje gaan afkoelen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Voor de doorrijders:
te koop verwarmde vest
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 16&t=26832
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

pvde schreef:
Harald schreef:Ik denk dat het gebruik van verwarmde handschoenen een zeer goed alternatief kan bieden.
ik draag er ook voor de eerste keer, en het is zalig 8-)
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
rudyvc

Bericht door rudyvc »

Aangezien mijn R1200 ST dient voor woon-werkverkeer, probeer ik normale kledij onder mijn motorkledij aan te doen. Dat geeft ongeveer het volgende:

Voeten : Oxtar Boots met Goretex (type weet ik niet meer) en en paar dikkere kousen (stijl skikousen) (in mijn koffers zitten een paar normale schoenen en sokken voor de tijd op het werk)
Benen : over een doodnormale dagdagelijkse broek mijn IXS Checker (Goretex) en ik heb daar de insert nog nooit van gebruikt
Lichaam: een hemd en een trui , en daarover mijn IXS Checker. Als de temperatuur net boven het vriespunt is, dan met de insert, als het echt vriest, dan mijn verwarmde vest van BMW. Dat is echt wel een heel verschil. Anders voel je na een uurtje toch de koude doorsijpelen maar met zo'n vest voel je alleen maar warmte
Handen : BMW pro winter en handvatverwarming
nek en hoofd : Buff en Systeem V

Op de ST heb je een minimale bescherming, mijn handen krijgen soms wel koud, maar niet in die mate dat je daar echt last van hebt, maar mijn helm koelt soms zo erg (bij temperaturen zoals de laatste dagen) af, dat ik dat echt wel storend begin te vinden. Maar ik vermoed dat een verwarmde helmmuts of een verwarmde helm te veel van het goede is :-)
2007 F650 GS => 2008 R1200 ST † => 2013 F650 GS => 2014 K1200 GT
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Ervaringen van een doorrijder:
Kledij ziet af
- zout en vuil
- ritsen lopen vast
- helmvizier met of zonder sproeimiddel van de auto's voor u
- ...

Motor ziet af
- zout en vuil vreten aan
- hendels en schakelelementen gaan stroever tot niet meer (mijn schakelpedaal bleef hangen en dat heeft me toch even geduurd eer ik dit terug deftig werkend had)
- meer risico om tevallen dus ook meer risico voor stukken te rijden
- ...

Rijder ziet af
- koude
- zout en vuil en regen en sneeuw
- mensen verklaren je voor gek (in je gezicht of anders achter je rug)
- wegen liggen slecht, vuil en met gevaarlijke (!!) putten
- hoger risico voor vallen door winterse omstandigheden
- ...

En toch, als ik kan, rij ik met de motor ... Begrijpe wie begrijpen kan.

PS1. Mijn nummer 1 tegen de koude zijn MOFFEN op het stuur (en ik bedoel hiermee niet onze Duitse vrienden maar die zwarte zakjes aan het stuur)

PS2. Van de mensen hier op het forum die beweren dat je gewoon elke keer na de rit eventjes de motor met koud water moet afspuiten, kan ik niet geloven dat ze doorrijden en woon-werkverkeer doen :wink:
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
adjuvo

Bericht door adjuvo »

Phaedrus schreef:Ervaringen van een doorrijder:

PS2. Van de mensen hier op het forum die beweren dat je gewoon elke keer na de rit eventjes de motor met koud water moet afspuiten, kan ik niet geloven dat ze doorrijden en woon-werkverkeer doen :wink:

Ik "spuit" alleen op zaterdagnamiddag en dan nog liefst in het begin van de middag , anders zit ik weer gevangen op een ijspiste in de plaatselijke carwash , het zou niet de eerste keer zijn ...

Zondagnamiddag is voor mij geen optie , dan zijn de enduro's langsgeweest en kom ik nog smeriger buiten dan voor ik er in reed :alien:
Laatst gewijzigd door adjuvo op 12 feb 2010, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Relax

Bericht door Relax »

Ik neem me altijd voor het één keer per week te doen. En ook om m'n motor één keer per week af te spuiten.
Gebeurt nooit. Kom ik in een bui terecht en denk dan dat dat het ook wel zal doen voor die week.
I respect your opinion. But I don't give shit.
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Phaedrus schreef:PS2. Van de mensen hier op het forum die beweren dat je gewoon elke keer na de rit eventjes de motor met koud water moet afspuiten, kan ik niet geloven dat ze doorrijden en woon-werkverkeer doen :wink:
Volledig akkoord. Moest ik elke dag de moto afspoelen, kan ik direct beginnen strooien op het voetpad...

Ik denk er eigenlijk hetzelfde over als Relax... en toch zag mijn RT er na drie winters nog heel goed uit...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
J
Contacteer:

Bericht door J »

Heb voor de winter gans mijn motor en alu onderdelen volledig ingespoten met Tectyl. Ben nu eens benieuwd na de winter wat dat gaat geven. Hij ziet er alleszins niet uit nu. Nog erger dan dat hij er uit ziet als je hem een jaar niet kuist.

Ben echt eens benieuwd hoe goed ik dat er ga afkrijgen.
ik zal het posten binnen enkele weken (hoop ik toch)

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ben echt eens benieuwd hoe goed ik dat er ga afkrijgen.
ik zal het posten binnen enkele weken (hoop ik toch)
White spirit opspuiten ,even laten inweken en een borstelke , de laatste restjes met een vod WD40
Plaats reactie