Variokoffers

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Variokoffers

Bericht door basty »

Ik heb de overstap gemaakt van een R1200RT naar een R1200GS en heb een paar vraagjes ivm met de variokoffers. De GS is een stockmoto model 2009 (staat gereed om afgehaald te worden) en is voorzien van kofferhouders.

- zijn de koffers in de loop der jaren aangepast aan het model of kan ik bv nog koffers van een model 2004 monteren ?
- zijn er bepaalde mankementen die zich kunnen voordoen met het mechanisme door veelvuldig gebruik of gebruik buiten de openbare weg ?
- indien aankoop 2° hands wat is de kostprijs voor het vervangen of aanpassen van de sloten en is het noodzakelijk dat er een sleutel aanwezig is ?
- bestaan er koffers van een ander merk die rechtstreeks op de houders kunnen gemonteerd worden ?
- kan iemand de officiele stukprijzen geven voor een volledige BMW kofferset ? (al een paar keer gevraagd doch telkens een globale prijs ontvangen)
- zelfde vragen ivm de topkoffer ?

De koffers zullen waarschijnlijk een stuk of drie keer per jaar gebruikt worden tijdens een reisje, de topkoffer meer voor dagelijks woon/werk.

Thxxxx Frank
Rik'sGS
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 mar 2007, 16:01
Woonplaats: Leopoldsburg
Locatie: Limburg

Re: Variokoffers

Bericht door Rik'sGS »

Hey Frank,

- Deze zijn nog altijd hetzelfde gebleven. Ik heb er nog naar gevraagd dit jaar op het Salon. Goed nieuws, want dan kan ik ze blijven gebruiken als ik volgend mijne GS van 2006 vervang door een andere.

- Ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met het mechanisme. Ik doe er voor gebruik wel een beetje siliconenspray op. Off-road gebruik geen ervaring met koffers.

-Ik heb toen (eind 2006) 610 euro betaald voor de beide zijkoffers + binnentassen. Gekocht op e-bay Duitsland.
De sloten heb ik niet laten aanpassen vermits ik ze toch maar 3 tot 4 keer per jaar gebruik.
Dat is het nadeel van een duo die graag meerijdt. Je kan dan niet zonder koffers
Ik dacht dat het ongeveer 30 euro per aan te passen slot was.

Hier kan je al verschillende prijzen bekijken.
http://www.motorhuishasselt.be/content/ ... 1200gs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de topkoffer kan ik je niet verder helpen daar ik geen topkoffer gebruik.

Groetjes,

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Variokoffers

Bericht door basty »

Bedankt Erik,

Al een paar vragen opgelost. Maar ivm het niet aanpassen, bedoeld ge dat ge een sleutel meegekregen hebt bij de koffers of heb je deze gewoon niet nodig en laat je de koffers nooit op slot.

Grzz Frank
.
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:16

Re: Variokoffers

Bericht door . »

Als je tweedehands koffers koopt zonder sleutel moet je alleen zien dat ze niet op slot zijn. Je hebt geen sleutel nodig om de koffers op- af te zetten als ze niet op slot zijn. Dan is het aan jou de keuze om het slot te veranderen of niet. Meestal als er geen sleutel bijzit is dat ze eenzelfde sleutel hebben voor contact en koffers.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Variokoffers

Bericht door props-n-blades »

Om even volledig op al je vragen te antwoorden:


- zijn de koffers in de loop der jaren aangepast aan het model of kan ik bv nog koffers van een model 2004 monteren ? Nooit aangepast , zijn nog altijd dezelfde
- zijn er bepaalde mankementen die zich kunnen voordoen met het mechanisme door veelvuldig gebruik of gebruik buiten de openbare weg ? Het in-uit schuif mechanisme kan na een tijdje wat stroever beginnen lopen, de rubber afsluitingnen zetten zich een beetje aan de onderkant, maar dat is op zich geen pbrobleem. Heb al gehoord dat ze niet sterk genoeg zijn voor serieus off-road maar daar heb ik geen ervaring mee (kan me wel voorstellen dat die plastic haken iet wat aan de lichte kant zijn voor zware schokken.
- indien aankoop 2° hands wat is de kostprijs voor het vervangen of aanpassen van de sloten en is het noodzakelijk dat er een sleutel aanwezig is ? is al beantword.
- bestaan er koffers van een ander merk die rechtstreeks op de houders kunnen gemonteerd worden ? Nee
- kan iemand de officiele stukprijzen geven voor een volledige BMW kofferset ? (al een paar keer gevraagd doch telkens een globale prijs ontvangen) is al beantwoord
- zelfde vragen ivm de topkoffer ? zelfde antwoorden, behalve: topkoffer kan een beetje los komen te zitten na een tijdje, sommige mensen zijn em wel eens verloren onderweg. Ikzelf was niet zo tevreden van de topcase omdat die voor practisch gebruik toch wel net iets te klein is (in-uit schuif mechanisme neemt op zich al veel plaats in. op de kleinste stand kan er maar heel weinig in.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Variokoffers

Bericht door Tommeke »

props-n-blades schreef:Om even volledig op al je vragen te antwoorden:

- zijn er bepaalde mankementen die zich kunnen voordoen met het mechanisme door veelvuldig gebruik of gebruik buiten de openbare weg ? Het in-uit schuif mechanisme kan na een tijdje wat stroever beginnen lopen, de rubber afsluitingnen zetten zich een beetje aan de onderkant, maar dat is op zich geen pbrobleem. Heb al gehoord dat ze niet sterk genoeg zijn voor serieus off-road maar daar heb ik geen ervaring mee (kan me wel voorstellen dat die plastic haken iet wat aan de lichte kant zijn voor zware schokken.
Ik heb er wel reeds ervaring mee. Achterwiel weggeschoven en motor moeten platleggen. De koffer kwam op een steen in de modder en één van de haken waarmee die aan de motor hangt is afgebroken, alsook de bevestiging aan de motor. Het stuk waar de koffer over gehangen wordt (met het rode lipje) was ook afgebroken. Kosten: 200 euro voor de stukken. Het monteren deed ikzelf gezien het twee keer niets was.
Dus indien voor off-road: Koffers thuis laten, of after-market kopen die steviger zijn. Welke daarin de beste zijn, kan ik je niet zeggen...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Rik'sGS
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 mar 2007, 16:01
Woonplaats: Leopoldsburg
Locatie: Limburg

Re: Variokoffers

Bericht door Rik'sGS »

basty schreef:Bedankt Erik,

Al een paar vragen opgelost. Maar ivm het niet aanpassen, bedoeld ge dat ge een sleutel meegekregen hebt bij de koffers of heb je deze gewoon niet nodig en laat je de koffers nooit op slot.

Grzz Frank
Hey Frank,

Bij de koffers die toen gekocht had zaten er 2 sleutels bij; dus ik sluit ze altijd.

Erik
R1100RT '97
R1150GS '01
R1200GS '06
R1200GS '11
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Variokoffers

Bericht door basty »

Thxx voor de tips, ervaringen, raad. Zojuist een stel variokoffers en een tussenplaat voor de vario topkoffer aangeschaft via het tweedehands verkoopnet KAPAZA. Nu nog op zoek naar een vario topkoffer. Deze is meer bestemd voor dagelijks gebruik dus als ik niets vind zal het een nieuwe worden.

Grzz Frank
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Variokoffers

Bericht door Tommeke »

basty schreef:Thxx voor de tips, ervaringen, raad. Zojuist een stel variokoffers en een tussenplaat voor de vario topkoffer aangeschaft via het tweedehands verkoopnet KAPAZA. Nu nog op zoek naar een vario topkoffer. Deze is meer bestemd voor dagelijks gebruik dus als ik niets vind zal het een nieuwe worden.

Grzz Frank
Waarom een vario topkoffer als ik mag vragen? Zelf vond ik die nogal prijzig en echt groot zijn ze niet. Bij GIVI kan je alle soorten topkoffers krijgen en dit voor de helft van de prijs (incl. montagerek). Ikzelf heb zo de grootste koffer van GIVI gekocht en ben daar nog steeds heel tevreden over...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
.
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 dec 2009, 21:16

Re: Variokoffers

Bericht door . »

Het oog wilt ook wat.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: Variokoffers

Bericht door Obiwan »

De sloten kun je ook simpel zelf aanpassen;

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=300753" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Variokoffers

Bericht door basty »

Dag Tommeke,

Ik heb nog niets definitiefs beslist en hou rekening met de ervaringen van de mensen op dit forum. Ik ga ook voort op de vele foto's van de GS. Er zijn blijkbaar twee groepen, enerzijds komt de vario het meeste voor en in de andere zijn het veelal complete aluminium koffersets bestemd voor veel bagage/reizen. Zoals gezegd moet hij voor 90 % dienen tijdens woon/werk verplaatsingen. Dus als er plaats is voor mijn regenpak en mijn ''schoofzak'' + een paar kleine zaken ben ik content. Gelet ik meestal solo zal rijden mag een grote topkoffer geen invloed krijgen op het weggedrag van de GS. Op het net heb ik ook mijn oog laten vallen op de Gobi als alternatief bv. maar kan hem visueel niet goed voorstellen op de moto. De combinatie vario zijkoffers met een andere topkoffer is geen bezwaar. Laat jullie tips maar komen.

Frank
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Variokoffers

Bericht door Tommeke »

Als de looks niet zo belangrijk zijn, dan zou ik voor een niet-originele topkoffer gaan wegens het prijsverschil. Zoals ik eerder zei heb ik zeer goede ervaringen met Givi die je onderandere in de RAD kan kopen. Kwalitatief gezien heel goed materiaal voor een zeer mooie prijs. Voordeel van Givi is dat je verschillende soorten topkoffers hebt en slechts één montageplaat. Wil je later bijvoorbeeld de koffer vervangen door een groter exemplaar, dan moet je de bevestiging op de motorfiets niet vervangen. Ook kan je heel gemakkelijk de onderdelen vinden bij defecten of schade na verloop van tijd. Natuurlijk zit je in dat geval met een tussenplaat (voor de variotopkoffer) die je niet kan gebruiken, maar dus wel aangekocht hebt.

Wat ook een optie is indien je zo min mogelijk last wel hebben van invloeden op het weggedrag, is een tanktas, dit op voorwaarde dat uwen "schoofzak" niet te groot is natuurlijk. Voordeel daarvan kan zijn dat je de tas ook gemakkelijk kan demonteren en er bestaan zelfs modellen de je als rugzak (natuurlijk niet de meest comfortabele rugzak) kan gebruiken en dus gemakkelijk kan meenemen.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Variokoffers

Bericht door props-n-blades »

Ik gebruik de combinatie van 2 Givi koffers.
Met duo gebruik ik de grote (E55 Maxia) en als ik alleen rij heb ik een kleinere (E32).
Samen kosten ze nog altijd minder dan 1 orginele Vario topcase.
Het is wel zo dat de grote het rijgedrag beïnvloedt als je solo rijdt (de kleine voel je niet, zelfs als die goed vol zit).
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Variokoffers

Bericht door basty »

Bedankt voor alle reacties. Ik heb ondertussen de volledige set met de variokoffers bijééngesprokkeld (deels tweedehands, maar niet van nieuw te onderscheiden).

Frank
Plaats reactie