riem van dynamo - 40.000 beurt
Moderator: GVN
riem van dynamo - 40.000 beurt
Onlangs is aan m'n 1200RT van oktober 2005 de 40.000 beurt uitgevoerd, daarbij is de riem van de dynamo (al) vervangen.
Volgens mijn RepROM dient dit pas bij 60.000 te worden uitgevoerd.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Volgens mijn RepROM dient dit pas bij 60.000 te worden uitgevoerd.
Wat is jullie ervaring hiermee?
CB350 -> CB550 -> CM400T -> ST1100 -> ST1100 ABS-TCS-D-CBS -> R1200RT
-
bmwfreakske
Re: riem van dynamo - 40.000 beurt
Ik heb het bij mijn RT ook gedaan op 40000,ik denk dat de meeste dealers hem vroeger vervangen...een kapotte riem kost meer dan er eentje vervangen...
Het gebeurt nogal eens dat bij het breken of scheuren van de riem dat de hallgevers er ook moeten aan geloven.
Beter te vroeg dan te laat!!
Het gebeurt nogal eens dat bij het breken of scheuren van de riem dat de hallgevers er ook moeten aan geloven.
Beter te vroeg dan te laat!!
Andalousie 09/2018
Da's waar, beter voorkomen dan genezen. Maar de fabrikant neemt zelf normaal gezien toch ook een ruime
speling in acht, is dan het vervangen van een riem op slechts 2/3 van de voorziene periode niet erg vroeg?
speling in acht, is dan het vervangen van een riem op slechts 2/3 van de voorziene periode niet erg vroeg?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
mecapuet
Op 60.000 km heb je de kans dat je te laat bent...heb er al paar tegen gekomen die geraffeld waren.
Stof is de grote boosdoener bij die riemen, veel stof => vlugger versleten.
Gr, meca.
Stof is de grote boosdoener bij die riemen, veel stof => vlugger versleten.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
WALTER GSAdventure
klopt moet om de 60.000 ik doe mijn onderhoud zelf en bij de 50.000 zag ik dat die riem al uitgerafeld was. Kan nooit kwaad dat die op 40.000 vervangen is. Je zal er anders maar staan. 
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
-
mecapuet
Klopt, dat riempje over is nog geen ramp, maar die kan de bedrading van de Hallgevers kapot slaan en dat kost Euro's.MiGSel schreef:Oude norm was 60k, nieuwe is 40k, bij mijn weten.
Gr, meca.
klopt, mijn motor is laatst voor een 40k beurt geweest en toen is ook de dynamo riem vervangen. De dealer zijn ook dat het normaal bij 60k gebeurd, maar dat ze uit ervaring het liever bij 40k doen vanwege vroegtijdig scheuren e.d.
De riem zelf koste maar 15euro, dus voor dat geld, liever te vroeg dan te laat vervangen
De riem zelf koste maar 15euro, dus voor dat geld, liever te vroeg dan te laat vervangen
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Mijn tweede riem ging kapot tijdens het korte ritje naar de Dealer voor het onderhoud 80.000, ook toeval.
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
Hallo,
ik ben nu aan mijn 3 de riem op120 000 km, telkens vervangen nadat hij begon te rafelen.
Dus dat is ook altijd rond de 40 000 km.
Dan zal het nu zo ongeveer de tijd zijn voor een volgende.
de eerste riem was naar mijn gedacht wel wat vroeg, da moet zo rond de 36 000 km geweest zijn.
Dus ik denk dat we ons niet moeten vastpinnen op de km's (40 k of 60 k), gewoon een beetje in het oog houden en vervangen wanneer nodig.
En voor de kostprijs van zo'n riem moeten we het ook niet laten denk ik.
Stef
ik ben nu aan mijn 3 de riem op120 000 km, telkens vervangen nadat hij begon te rafelen.
Dus dat is ook altijd rond de 40 000 km.
Dan zal het nu zo ongeveer de tijd zijn voor een volgende.
de eerste riem was naar mijn gedacht wel wat vroeg, da moet zo rond de 36 000 km geweest zijn.
Dus ik denk dat we ons niet moeten vastpinnen op de km's (40 k of 60 k), gewoon een beetje in het oog houden en vervangen wanneer nodig.
En voor de kostprijs van zo'n riem moeten we het ook niet laten denk ik.
Stef
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
-
happyrtke
[quote="mecapuet"][quote="MiGSel"]Oude norm was 60k, nieuwe is 40k, bij mijn weten.[/quote]
Klopt, dat riempje over is nog geen ramp, maar die kan de bedrading van de Hallgevers kapot slaan en dat kost Euro's.
Gr, meca.[/quote]
===================================================================================================================================
die bedrading v/d haalgeversensoren zit wel goed verborgen hoor die gaat heus niet stuk van een beetje rondvliegend rubber!!!
trouwens op een 1200 kan dit helemaal niet voorkomen,want daar zit geen bedrading!!
Klopt, dat riempje over is nog geen ramp, maar die kan de bedrading van de Hallgevers kapot slaan en dat kost Euro's.
Gr, meca.[/quote]
===================================================================================================================================
die bedrading v/d haalgeversensoren zit wel goed verborgen hoor die gaat heus niet stuk van een beetje rondvliegend rubber!!!
trouwens op een 1200 kan dit helemaal niet voorkomen,want daar zit geen bedrading!!
-
mecapuet
happyrtke schreef:===================================================================================================================================mecapuet schreef:Klopt, dat riempje over is nog geen ramp, maar die kan de bedrading van de Hallgevers kapot slaan en dat kost Euro's.MiGSel schreef:Oude norm was 60k, nieuwe is 40k, bij mijn weten.
Gr, meca.
die bedrading v/d haalgeversensoren zit wel goed verborgen hoor die gaat heus niet stuk van een beetje rondvliegend rubber!!!![]()
Heb je gelijk in, had het te laat gezien dat het voor een 1200 was, bij de vorige modellen kan het wel en is het al gebeurd.
Gr, meca.