R1100RT - Nokkenassen.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ArEs

R1100RT - Nokkenassen.

Bericht door ArEs »

Hey iedereen.

Bij deze even rondvragen of er nog mensen zijn die hetzelfde probleem hebben gehad of er al van gehoort hebben.

Ik rij sinds vrijdag met een RT1100 uit 97. Zaterdagmorgen gaf het beestje al niet meer thuis. Ten lange leste Leiemotors uit Drongen gecontacteert en dieje -overigens zeer vriendelijke mens - is de Beemer komen depaneren. Hij staat dus sinds zaterdag in Drongen.
Wat blijkt nu, de motor in de RT is niet meer origineel, maar afkomstig van een 1100GS. Blijkbaar op zich niet zo een probleem, ware het niet dat de nokkenassen niet vervangen zijn door exemplaren van een RT. Daardoor draait het blok vierkant bij een koude start.
Verder is alles al opnieuw afgestelt (kleppen, compressie, noem maar op). De kostprijs van dit alles om en bij de 700 euro, weliswaar met occasiestukken. Hopelijk heb ik de beemer snel terug en kan ik er toch nog van genieten. Hopleijk zeg ik wel, want momenteel ben ik een beetje ontgoochelt en is de fun van de aankoop er wat af.

Dat is zo een beetje het verhaal van een start in mineur. Nu vraag ik mij af, zijn er mensen die nog zulke ervaring hebben? En vooral kan ik de verkoper (particulier) iets maken?

Alvast merci!
R1200GSA LC
CeesBmw

Re: R1100RT - Nokkenassen.

Bericht door CeesBmw »

Hmmm Als ze de motor vervangen hebben, dan nemen ze toch wel de bijbehorende computer mee, mag ik hopen.

Ik ben ook bezig om de aandrijflijn (motor versnellingsbak (aka boite) cardan ) over te zetten onder mijn RS van 94.
Neem wel de bijbehorende injectie comp mee.
Die ABS zooi gooi ik weg.

Maar hoezo draait ie dan vierkant.......
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Raar verhaal,
ik zie niet in waarom een blok van een GS vierkant draait. Die van mij deden dat alleszins toch nooit.
Een andere motorkarakteristiek van de GS tov de RT is wel mogelijk maar daarom zou hij niet minder goed moeten rijden.
trouwens de nokenassen van de RT zitten just dezelfde in de RS en die draaien ook niet vierkant
volgens de onderdelen lijst van bmw is de toepasbaarheid van de GS nokkenas ook mogelijk in de RT

Ik denk dat het eerder een afstelprobleem betreft of wat mogelijk kan is overmatige slijtage van de nokkenassen maar dat is eerder zeldzaam

Trouwens compressie valt niet te regelen die is goed of slecht en slecht betekent een versleten motor
ArEs

Bericht door ArEs »

CeesBmw schreef:Hmmm Als ze de motor vervangen hebben, dan nemen ze toch wel de bijbehorende computer mee, mag ik hopen.

Ik ben ook bezig om de aandrijflijn (motor versnellingsbak (aka boite) cardan ) over te zetten onder mijn RS van 94.
Neem wel de bijbehorende injectie comp mee.
Die ABS zooi gooi ik weg.

Maar hoezo draait ie dan vierkant.......
Met de elektronische regeling en dergelijk is niets mis. Dat is allemaal reeds gecontrolleert.

Met vierkant draaien bedoel ik:
Bij een koude start weigert hij soms dienst, de ene keer wel en de andere keer niet. Wanneer hij dienst weigert lukt het blijkbaar wel als men ergens een fiche losmaakt (ik ben ondertussen al vergeten dewelke, ik ben nogal ON technisch aangelegd!). Wanneer hij op temperatuur is draait hij al beter, maar zowel in warme als koude toestand, nog niet helemaal zoals het een boxer betaamt. Te bokkig om precies te zijn.

De bevindingen die ik hier boven schrijf zijn die van de garagist. Omdat dit mijn eerste boxer is, kan ik geen vergelijking maken met een ander model of type.

Grtz
ArEs
R1200GSA LC
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Met de elektronische regeling en dergelijk is niets mis. Dat is allemaal reeds gecontrolleert
Wanneer hij dienst weigert lukt het blijkbaar wel als men ergens een fiche losmaakt
een fiche losmaken van de een of andere sensor duidt duidelijk op een electronicaprobleem.

Dat van die nokkenassen ,geloof ik geen bal van
ArEs

Bericht door ArEs »

Jo De Paepe schreef:Raar verhaal,
ik zie niet in waarom een blok van een GS vierkant draait. Die van mij deden dat alleszins toch nooit.
Een andere motorkarakteristiek van de GS tov de RT is wel mogelijk maar daarom zou hij niet minder goed moeten rijden.
trouwens de nokenassen van de RT zitten just dezelfde in de RS en die draaien ook niet vierkant
volgens de onderdelen lijst van bmw is de toepasbaarheid van de GS nokkenas ook mogelijk in de RT

Ik denk dat het eerder een afstelprobleem betreft of wat mogelijk kan is overmatige slijtage van de nokkenassen maar dat is eerder zeldzaam

Trouwens compressie valt niet te regelen die is goed of slecht en slecht betekent een versleten motor
Ik post hier de bevindingen van de garage. Ik zeg het, technisch verstand is bij mij nihil. Daarom vertrouw ik op de garagist.
En volgens de garage is verkeert het blok in goeie staat. De kleppen en dergelijke meer zijn opnieuw afgestelt. Het enige wat hij nog kan bedenken zijn de nokkenassen die niet compatibel zijn met een RT.

Tijdens het rijden naar huis heb ik niets ondervonden. Ook tijdens de testrit geen enkel probleem. Enkel de volgende morgen wou hij niet starten en sindsdien start hij in de garage ook niet altijd.
R1200GSA LC
ArEs

Bericht door ArEs »

Jo De Paepe schreef:Met de elektronische regeling en dergelijk is niets mis. Dat is allemaal reeds gecontrolleert
Wanneer hij dienst weigert lukt het blijkbaar wel als men ergens een fiche losmaakt
een fiche losmaken van de een of andere sensor duidt duidelijk op een electronicaprobleem.

Dat van die nokkenassen ,geloof ik geen bal van
De fiche zou zich ergens onder de kuip moeten bevinden, boven de cilinders. De electronica zou uitgelezen zijn en er waren maar twee foutcodes aanwezig en die zijn verholpen.
R1200GSA LC
11rt

Bericht door 11rt »

...sindsdien start hij in de garage ook niet altijd...
Dat wordt erg moeilijk zoeken:via forum, naar niet-technische eigenaar.Uw eerste boxer, dus je kan niet "weten" wat er normaal zou aangaan bij contact op, en bovendien de motor niet thuis maar in de garage.
?BMW garage ? of niet?

Niet starten , kan zelfs gewoon de zijstaander schakelaar zijn op de 1100RT, of de neutraal schakelaar, of de kabels aan het contactslot? of de hall-gevers?
Wat is "niet starten"? is dat niets, niets aan ??? zelfs geen enkel lampje?
of is dat de startmotor die niet draait? of hapert de startknop zelf?
of is dat er geen benzine doorkomt?
injectie of benzinepomp? benzinefilter verstopt? Tankonluchting dicht?(vacuum in de tank)
of geen vonken van de ontsteking?
of enz.
concreet:
als je het contact aanzet:
Is er ergens licht op het dashboard?
draait de benzinepomp al even?
brandt het neutraal lampje? en gaat dat uit als je bv. naar 1ste versnelling schakelt.
op de middenbok,contact uit, zijstaander uitgeklapt, contact aan, draait dan de benzinepomp als he de zijstaander terug inklapt? stopt en herstart die pomp als je de zijstaander in- uitklapt?
-als je aan het contactslot kabels komt ? of stuur links rechts draait, veranderd dat iets?(kabelbreuk ? daar)
enz.
edargpu

Bericht door edargpu »

Misschien eens een tweede opinie (garage) raadplegen,want het verhaal van verkeerde nokkenassen vind ik ook maar heel raar............ :?:
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
sprint

Bericht door sprint »

Ik weet zo niet. :-?
Als het deze rode RT was die je gekocht hebt bij ene in Zottegem.
Dan bracht ik hem terug particulier of niet

http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/244571 ... 00_rt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Marnix.

Afbeelding
ArEs

Bericht door ArEs »

11rt schreef:
...sindsdien start hij in de garage ook niet altijd...
Dat wordt erg moeilijk zoeken:via forum, naar niet-technische eigenaar.Uw eerste boxer, dus je kan niet "weten" wat er normaal zou aangaan bij contact op, en bovendien de motor niet thuis maar in de garage.
?BMW garage ? of niet?

Niet starten , kan zelfs gewoon de zijstaander schakelaar zijn op de 1100RT, of de neutraal schakelaar, of de kabels aan het contactslot? of de hall-gevers?
Wat is "niet starten"? is dat niets, niets aan ??? zelfs geen enkel lampje?
Alles brand, de lichten, lampjes, alles. De startmotor draait ook, de motor wil precies in gang schieten, maar dat lukt niet.
of is dat de startmotor die niet draait? of hapert de startknop zelf?
of is dat er geen benzine doorkomt?
injectie of benzinepomp? benzinefilter verstopt? Tankonluchting dicht?(vacuum in de tank)
of geen vonken van de ontsteking?
of enz.
concreet:
als je het contact aanzet:
Is er ergens licht op het dashboard?
ja
draait de benzinepomp al even?
hmmm daar heb ik niet opgelet
brandt het neutraal lampje? en gaat dat uit als je bv. naar 1ste versnelling schakelt.
ja
op de middenbok,contact uit, zijstaander uitgeklapt, contact aan, draait dan de benzinepomp als he de zijstaander terug inklapt? stopt en herstart die pomp als je de zijstaander in- uitklapt?
-als je aan het contactslot kabels komt ? of stuur links rechts draait, veranderd dat iets?(kabelbreuk ? daar)
enz.
R1200GSA LC
ArEs

Bericht door ArEs »

sprint schreef:Ik weet zo niet. :-?
Als het deze rode RT was die je gekocht hebt bij ene in Zottegem.
Dan bracht ik hem terug particulier of niet

http://www.kapaza.be/Motoren/BMW/244571 ... 00_rt.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zie PB aub.
R1200GSA LC
ArEs

Bericht door ArEs »

edargpu schreef:Misschien eens een tweede opinie (garage) raadplegen,want het verhaal van verkeerde nokkenassen vind ik ook maar heel raar............ :?:
Morgen probeer ik mijn oor eens te luisteren te leggen in een garage. Alhoewel ik over Leiemotors ook al goeie dingen gehoort heb. Maar inderdaad, vragen kan geen kwaad zeker ...

grtz
R1200GSA LC
PeterDeb

Bericht door PeterDeb »

Neem eens contact met Michel van Motorepair.
Hij is de beste BMW (motor)technieker die ik ken en is altijd bereid om iemand te helpen.
Je kan hem vinden via http://www.motorepair.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Is in Markegem, grens van Oost- en Westvlaanderen, ter hoogte van Zulte
edargpu

Bericht door edargpu »

PeterDeb schreef:Neem eens contact met Michel van Motorepair.
Hij is de beste BMW (motor)technieker die ik ken en is altijd bereid om iemand te helpen.
Je kan hem vinden via http://www.motorepair.be" onclick="window.open(this.href);return false;.
Is in Markegem, grens van Oost- en Westvlaanderen, ter hoogte van Zulte
Das gesroken se :thumright:

"" R1200GS Adventure ""
ArEs

Bericht door ArEs »

Iedereen alvast vree merci voor de reacties, zowel hier op het forum als via mail of PB!

Eerst daags wordt het motormanagment ook nagekeken. Na aanraden van een aantal forumers heb ik een andere garage gecontacteert. Die opperde dat het motormanagment vermoedelijk niet mee vervangen is tijdens de motorwissel. Zo kan het zijn dat de GS motor draait op instellingen van een RT motor, welke verre van optimaal is :!:

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Grtz
ArEs
R1200GSA LC
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik vermoede al zoioets,

Vaak realiseerd men zich niet dat het motormanagement en de motor zelf op elkaar zijn afgestemd.
Ze zien er het zelfde uit, maar de curve die in de software zit geeft een totaal andere motorkarakteristiek.
Dus dan loopt ie beroerd,

In de karakteristiek worden een aantal parameters aan elkaar gerelateerd:
Benzine druk, lucht temperatuur, stand van de vlinderklep evt. een lambda sensor, lucht vochtigheid (soms) toerental motor, temperatuur van de olie etc.
En dit alles resulteerd dan in een hoeveelheid benzine die ge-injecteerd wordt.

Het lijkt me voldoende om de eprom uit de bijbehorende motormanagement te kopieeren en die in de jouwe te prakken.
sprint

Bericht door sprint »

Ik vraag me af hoe het nu verdere gelopen is met de R1100RT :idea:
Marnix.

Afbeelding
ArEs

Bericht door ArEs »

Bonjorno!

Eerst en vooral mijn excuses dat ik hier zo laat reageer, maar door werk en andere omstandigheden is het er niet van gekomen!

De beemer is sinds dit weeken. Pas terug in mijn bezit -eindelijk!!!-.
Het probleem is grotendeels verholpen, gelukkig zonder enorme technische ingrepen. Wanneer ik zeg grotendeels opgelost bedoel ik het volgende:
* de beemer start opnieuw zonder problemen. Het is enkel bij een koudstart dat het toerental rond de 2500 moet blijven draaien. Anders is er een risico op stilvallen en moeilijk herstarten.

* het motormanagment komt overeen met de motor en alles is goed afgestelt. Bovendien is de voorband vervangen, tijdens een testrit was er een "ei" aan het licht gekomen.

* het olielek is gemaakt en dus de vieze geur van verbrande olie is gelukkig verdwenen.

Maar nu komt het:

tijdens de enkele ritjes die ik al gemaakt heb, valt het voor dat de beemer stilvalt. Eigenlijk zonder aanwijsbare reden en vooral bij tragere "maneuvers". Ferm ambetant en vooral niet bevorderlijk voor de veiligheid en het veiligheidsgevoel.
Verder ondervind ik bij stilstand regelmatig uitgesproken trillingen rechts (ik vermoed van de cilinder). Dit duurt meestal maar een seconde ofzo en gaat gepaart me een zeer kleine daling in bet toerental.

Morgen staat er dus een nieuw bezoek aan de garage op het programma. Spijtig genoeg zijn de problemen nog niet van de baan. Herstellingen zijn dus bij Leiemotors gebeurt, ondanks advies van een aantal leden hier. Maar goed, voor het gemak is de beemer daar dus blijven staan om herstelt te worden. De garagist heeft zelf niet veel ideën meer over een mogelijke oorzaak. Dus een bezoek aan de andere aanbevolen garagist zit er ook wel in.
Ofwel zit het helemaal tussen mijn oren. Mocht er een andere RT1100 rijder zich geroepen voelt in een ritje om zo misschien het juiste probleem aan te duiden, laat maar horen. Alle beetjes helpen en ik heb hier al gelezen dar hier een aantal uiterst bekwame sleutelaars vertoeven!

Voorde rest fijne motor, laat zich makkelijk rijden. Vooral in de bochten geeft hij toch het nodige vertrouwen. Ook bandaag in de regen, goed wegstoken achter het windscherm. Resultaat enkel helm, handen en armen nat. Super dus!!

Grtz
ArEs

* tijdens de enkele ritjes
R1200GSA LC
edargpu

Bericht door edargpu »

'k voel mij geroepen.Misschien kunde ne keer met die van mij rijden,merk je direct het verschil op :?:

"" R1200GS Adventure ""
Plaats reactie