Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door pvde »

Yep,
Een artikel vandaag in GVA :!:
Kinderen jonger dan 8 jaar mogen binnenkort niet meer meerijden op een motor. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil de wegcode volgende maand aanpassen. Dat bleek tijdens een discussie over verkeersveiligheid in de Senaat. Dat meldt Het Laatste Nieuws.

De werkgroep motorrijders van de federale commissie verkeersveiligheid heeft die leeftijdsgrens zelf voorgesteld. "Voor alle duidelijkheid: de leeftijdsgrens van 8 jaar geldt niet voor brom- of snorfietsen die maximaal 25 of 45 per uur rijden en waarmee de ouders hun kind naar school brengen", benadrukt de woordvoerder van Schouppe.

Al moeten die brom- of snorfietsen dan wel zijn uitgerust met een aangepast zitje of voetsteunen. Senator Vanessa Matz (cdH) wil ook kinderen tot 3 jaar verbieden op snor- en motorfietsen.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door p@rick »

Geen probleem met die wet, integendeel.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
adjuvo

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door adjuvo »

Luxemburg heeft die grens jaren geleden ook reeds ingevoerd , al is het daar : 12 jaar of minstens 1,5 m zijn .

Een en ander is voornamelijk gebaseerd op de minimale gestalte waarover een duo moet beschikken om zich op een degelijke en verantwoorde wijze ( lees "contact") met zitvlak, armen en voeten op de motor te installeren .

We vinden dus niets nieuws uit , integendeel , we lopen weer achter :roll:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door WimLT »

adjuvo schreef:Luxemburg heeft die grens jaren geleden ook reeds ingevoerd , al is het daar : 12 jaar of minstens 1,5 m zijn .
Vind ik idd nog correcter :cyclopsani:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door J »

1.5m mistens :shock: Gaston Rahier was maar 1.5m maar reed iedereen hier onder tafel.



J
't vollek va Gùùk red ùùk........
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door WimLT »

J schreef:Gaston Rahier was maar 1.5m
Dan zou hij ferm chance gehad hebben, hé :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door RBee »

J schreef:1.5m mistens :shock: Gaston Rahier was maar 1.5m maar reed iedereen hier onder tafel.
J
Hij kon der dan ook onder hé. :roll:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door WimLT »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door bijnaextuc »

Dikke zever vind ik het.Iedere motorrijder met verstand weet toch zelf
of de duozitter bekwaam is om achterop te zitten.
Als mijn dochter meegaat(11j) rij ik nog voorzichtiger dan wanneer ik alleen rij.
Het is meer risico met de fiets naar school te rijden dan bij mij achterop te zitten.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door J »

bijnaextuc schreef:Dikke zever vind ik het.Iedere motorrijder met verstand weet toch zelf
of de duozitter bekwaam is om achterop te zitten.
Als mijn dochter meegaat(11j) rij ik nog voorzichtiger dan wanneer ik alleen rij.
Het is meer risico met de fiets naar school te rijden dan bij mij achterop te zitten.
behalve zoals bij mijn schoonbroer als er een automobilist met iets anders bezig is dan rijden en uit de bocht komt gereden en twee moto's van de baan maait met kind van 8 achterop. Geen uitwijken meer aan.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
tazdevil
Berichten: 205
Lid geworden op: 12 okt 2008, 18:57
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door tazdevil »

J schreef:
bijnaextuc schreef:Dikke zever vind ik het.Iedere motorrijder met verstand weet toch zelf
of de duozitter bekwaam is om achterop te zitten.
Als mijn dochter meegaat(11j) rij ik nog voorzichtiger dan wanneer ik alleen rij.
Het is meer risico met de fiets naar school te rijden dan bij mij achterop te zitten.
behalve zoals bij mijn schoonbroer als er een automobilist met iets anders bezig is dan rijden en uit de bocht komt gereden en twee moto's van de baan maait met kind van 8 achterop. Geen uitwijken meer aan.

J
Iedereen met een kind achterop zal zeer voorzichtig zijn maar zoals J zegt,het hoeft niet uw schuld te zijn! :-?
Als ge sommige mensen ziet rijden dan vraagt ge u af waar ze ooit hun rijbewijs hebben gehaald of waar
ze mee bezig zijn tijdens het rijden. :cry:

Groetz Gerry
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,
Luxemburg heeft die grens jaren geleden ook reeds ingevoerd , al is het daar : 12 jaar of minstens 1,5 m zijn .

Een en ander is voornamelijk gebaseerd op de minimale gestalte waarover een duo moet beschikken om zich op een degelijke en verantwoorde wijze ( lees "contact") met zitvlak, armen en voeten op de motor te installeren .
ooit al eens aan gedacht wat de nekspieren van een kind met een ca 1KG zware helm op zijn hoofd te verwerken krijgen door winddruk of dergelijke?

Onnodig te zegen zeker dat ik volledig voorstander ben van zo 'n wet
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door RBee »

tazdevil schreef:
J schreef:
bijnaextuc schreef:Dikke zever vind ik het.Iedere motorrijder met verstand weet toch zelf
of de duozitter bekwaam is om achterop te zitten.
Als mijn dochter meegaat(11j) rij ik nog voorzichtiger dan wanneer ik alleen rij.
Het is meer risico met de fiets naar school te rijden dan bij mij achterop te zitten.
behalve zoals bij mijn schoonbroer als er een automobilist met iets anders bezig is dan rijden en uit de bocht komt gereden en twee moto's van de baan maait met kind van 8 achterop. Geen uitwijken meer aan.

J
Iedereen met een kind achterop zal zeer voorzichtig zijn maar zoals J zegt,het hoeft niet uw schuld te zijn! :-?
Als ge sommige mensen ziet rijden dan vraagt ge u af waar ze ooit hun rijbewijs hebben gehaald of waar
ze mee bezig zijn tijdens het rijden. :cry:Groetz Gerry
Maakt niet uit als je met de fiets of te voet bent, zij zullen dan niet beter rijden hoor.

ZZZzzzz.....
Laatst gewijzigd door RBee op 06 mar 2010, 00:38, 2 keer totaal gewijzigd.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
adjuvo

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door adjuvo »

Een motorrijder "met verstand" heeft de gewoonte om dit "verstand" te gebuiken , veel meer heeft hij niet om zich te wapenen tegen zijn omgeving en te zorgen dat hij er overmorgen nog is en in 2011 zijn verjaardag kan vieren.

Zoals J aangeeft is "met verstand" zelfs soms nog onvoldoende om jezelf te beschermen tegen hetgeen op je afkomt.

Als je dit in overweging neemt heb je die wet zelfs niet eens nodig om te weten wat je te doen staat.

Psst , eerst eens over slapen , dan pas reageren :alien:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door Relax »

bijnaextuc schreef:Dikke zever vind ik het.Iedere motorrijder met verstand weet toch zelf
of de duozitter bekwaam is om achterop te zitten.
Als mijn dochter meegaat(11j) rij ik nog voorzichtiger dan wanneer ik alleen rij.
Het is meer risico met de fiets naar school te rijden dan bij mij achterop te zitten.
Elke motorrijder met verstand weet dan weer dat het een goeie zet is, want die beseft heel goed dat er heel wat motorrijders zonder verstand rondrijden. Nog nooit zo'n randdebiel gezien, volledig in het leer, met z'n kind achterop, zonder enige bescherming behalve een fietshelm? Nog nooit zo'n een wacko gezien die op de meest gevaarlijke plaatsen z'n kunstjes gaat vertonen, al dan niet met half ontblote duo? Kan nog wel ff doorgaan...
En dan gaan we nog voorbij aan te technische kant van de zaak. Leeftijd had nooit de norm mogen zijn. Het gaat 'm hier meer om de lengte (de stepjes raken lijkt me wel een vereiste) en om de maturiteit van het kind (en dan komt de ouder weer in the picture). Dus trekt de wetgever de voor hem meest aangewezen kaart (kan trouwens niet anders). De ouder moet nog steeds z'n verantwoordelijkheid nemen, maar de wetgeving is aangepast in het voordeel van het kind.

Iedereen moet maar langzamerhand 'ns gaan beseffen dat wetgeving gecreëerd wordt voor diegene zonder verstand/scrupules/waarden of normen... Overreglementering is ook yekkie, maar in dit geval moeten kinderen beschermd worden tegen de domheid van hun ouders.
Wat zei m'n vriend Einstein ook alweer? Er zijn twee dingen oneindig. Het heelal en menselijke domheid. En van het heelal was ie niet eens zeker.
I respect your opinion. But I don't give shit.
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door bijnaextuc »

Gelijk jullie reageren moet je nooit iemand achterop meenemen.
Wat gaat het verschil zijn als mijn dochter 7jaar is of 20jaar en we krijgen een ongeluk terwijl ze achterop zit.
Als ze 7 jaar is zeggen jullie :"dat het niet verantwoord is dat ik er mee rond rij" en als ze 20 is :"een spijtig ongeval".
En nu maar genieten van de zon voor zo lang het nog duurt. :-P
Flat Twin Power

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door Flat Twin Power »

bijnaextuc schreef:Gelijk jullie reageren moet je nooit iemand achterop meenemen.
Wat gaat het verschil zijn als mijn dochter 7jaar is of 20jaar en we krijgen een ongeluk terwijl ze achterop zit.
Als ze 7 jaar is zeggen jullie :"dat het niet verantwoord is dat ik er mee rond rij" en als ze 20 is :"een spijtig ongeval".
En nu maar genieten van de zon voor zo lang het nog duurt. :-P
Als je kinderen jonger dan 10 jaar wil meenemen doe dan zoals ik en koop u een zijspan.
Ondertussen zijn de mijne nu wel oud genoeg om veilig achterop te zitten en dan nog ga ik nooit langer dan een uurtje rijden met hen.
Kinderen hebben last van de helm op hun hoofd omdat die na verloop van tijd gaat doorwegen. Ze vallen ook makkelijk in slaap achterop.
Ik vind dit een goede wet voor de bescherming van de kinderen.
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door bijnaextuc »

Flat Twin Power schreef:
Als je kinderen jonger dan 10 jaar wil meenemen doe dan zoals ik en koop u een zijspan.
Dan zal ik mijne auto wel pakken. :-)
adjuvo

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door adjuvo »

bijnaextuc schreef:
Flat Twin Power schreef:
Als je kinderen jonger dan 10 jaar wil meenemen doe dan zoals ik en koop u een zijspan.
Dan zal ik mijne auto wel pakken. :-)
Vooral doen wat ge niet laten kunt ... maar zorg er wel voor dat uw dochter van 11 haar 20 - ste verjaardag kan vieren .
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door bijnaextuc »

adjuvo schreef:
bijnaextuc schreef:
Flat Twin Power schreef:
Als je kinderen jonger dan 10 jaar wil meenemen doe dan zoals ik en koop u een zijspan.
Dan zal ik mijne auto wel pakken. :-)
Vooral doen wat ge niet laten kunt ... maar zorg er wel voor dat uw dochter van 11 haar 20 - ste verjaardag kan vieren .
Ze is wel boven de 8 hé :-)
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door P-man »

Toch dubbele gevoelens hoor.

2.5 jaar geleden was mijn dochter groot genoeg om zonder aanpassingen of accessoires op de douzit mee te rijden.
En dan had ik haar er al jaren van moeten afhouden - ze was niet te houden om mee te mogen rijden.
Het 'groot genoeg' principe was op basis van mijn eigen mening erover.
Op dat moment deed ik een telefoontje naar de politie en de verzekeringsmaatschappij om hun 'fiat' te krijgen.
Daarna helm, motorvest, -broek en handschoenen (hoge bergschoenen had ze al) en karren.
Ikzelf ben een doorrijder en zet haar iedere dag (ook winter) af aan school. Mijn vrouw rijdt met onze enige auto.
Een kleine 10 minuten om haar pak aan te doen, een kleine 10 minuten rijden en dan nog eens een 10 minuten om haar pak uit te doen en in de koffers te plooien. Qua efficientie een mooi staaltje van tijdverlies.
Ze weet dat ze niet op een motor komt zonder volledig pak en maakt daar zelfs bij bovengenoemd ochtendritueel geen enkel probleem over.
Zondagritten en sinds vorig jaar een 3daagse motorreis zijn voor haar een zaligheid. Dit jaar trekken we er minstens 5dagen op uit.

Oja, ze is op dit moment 9.5jaar.

Ik vind dat ik er bewust mee ben omgegaan en ben zeker niet over één nachtje ijs gegaan. Het blijft natuurlijk een feit dat je anders rijdt, dat je uiterst voorzichtig bent en dat ze af en toe de neiging hebben om in te dommelen.
De volledige beleving is op haar ritme afgestemd.

Het blijft eveneens een feit dat igv een ongeluk van mezelf of indien iemand ons aanrijdt , er veel mensen dit onverantwoord zullen vinden. Daar tegenover staat dat, zelfs met een minimum leeftijd, er steeds kinderen zullen meerijden die NET die minimum leeftijd hebben gevierd en een ongeluk krijgen. Ieder ongeluk is er één teveel. Met kinderen erbij komen nog meer gevoelens naar boven.

Kortom, ik kan me er ergens in vinden in die regel, maar zit toch met een dubbel gevoel. De sjarlattans die hun kinderen op een 'andere' manier meenemen in hun hobby worden volgens mij niet gesensibiliseerd door een leeftijd.

Cheerio.

Pieter en Meen (dochter)

Afbeelding
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door xantingo »

P-man schreef:Het blijft eveneens een feit dat igv een ongeluk van mezelf of indien iemand ons aanrijdt , er veel mensen dit onverantwoord zullen vinden. Daar tegenover staat dat, zelfs met een minimum leeftijd, er steeds kinderen zullen meerijden die NET die minimum leeftijd hebben gevierd en een ongeluk krijgen. Ieder ongeluk is er één teveel. Met kinderen erbij komen nog meer gevoelens naar boven.

Kortom, ik kan me er ergens in vinden in die regel, maar zit toch met een dubbel gevoel. De sjarlattans die hun kinderen op een 'andere' manier meenemen in hun hobby worden volgens mij niet gesensibiliseerd door een leeftijd.
Ik kan me hierbij aansluiten. Niet dat ik mijn dochters, nu ook 9.5 en 11 jaar, zou meenemen; ze vragen er zelf niet naar en ik ga het niet zelf stimuleren.
Mijn jongste dochter heeft ooit wel eens een hint gegeven, ik heb haar daarop geantwoord dat ze mee mag zodra het pak van mij echtgenote voor haar past. Da's nog een jaar of twee, schat ik... ik heb haar beloofd dat ik haar dan een geschikte helm koop.

Maar ik sta er zelf dikwijls verstomd van hoe veel mensen hun kinderen meenemen in hun wagen: los op de achterbank, al rondkruipende over die bank, los op de voorzetel, zonder kinderzitje en zelfs zonder veiligheidsgordel...
Bij een eventueel ongeval maken die kinderen mijns inziens minstens evenveel kans op zware kwetsuren als jouw dochter, die al bij al behoorlijk beschermd wordt door haar (aangepaste) motorkledij en helm.

Wanneer anderen zoveel commentaar leveren als zou je een onverantwoord individu zijn, confronteer hen dan maar eens eerst met de wijze waarop ze hun eigen kinderen vervoeren. 't Zal vaak al heel wat minder zijn...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Kinderen jonger dan 8 jaar mogen niet meer op de motor!

Bericht door Bob »

xantingo schreef: Maar ik sta er zelf dikwijls verstomd van hoe veel mensen hun kinderen meenemen in hun wagen: los op de achterbank, al rondkruipende over die bank, los op de voorzetel, zonder kinderzitje en zelfs zonder veiligheidsgordel...
Klopt, da's schering en inslag wanneer je eens rondkijkt op de baan. Ikzelf vertrek niet met m'n auto alvorens al mijn kinderen hun gordel aanhebben.

Anderzijds : velen onder ons zijn zo wel groot geworden hé ! Kinderzitjes ? Nooit van gehoord ? Veiligheidsgordels ? Bestond niet (zelfs niet vooraan). Airbags ? In mijn huidige auto zitten er misschien wel tien, maar in mijn jeugdjaren was het woord alleen al pure science-fiction. Een mens vraagt zich af hoe mijn generatie die levensgevaarlijke toestanden überhaupt overleefd heeft.

Minder druk verkeer destijds, akkoord, maar ook (en vooral) nog geen politiek van angst creëren. En een ongeval was toen nog gewoon een accident, zonder dat daar een rechtszaak op volgde omdat er absoluut iemand verantwoordelijk gesteld moest worden. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren alvorens er schadevergoeding geëist wordt voor de tijd die er verloren wordt in de file die te wijten is aan een aanrijding van iemand anders. Want dààr kan je pas écht spreken van een oorzakelijk verband, en time is nu eenmaal money.

Maar soit, dit geheel terzijde wegens off-topic. Maar 'k wou het even kwijt :wink:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie