Aankoopgeschiedenis :
zoals de titel zegt nam ik na 30 jaar een tevreden Honda rijder te zijn geweest mijn eerste BMW in ontvangst. Vanzelfsprekend de GS1200, model 2010, met safety en comfortpack. Durf het bijna niet zeggen maar op mijn factuur staat de kleur omschreven als politiewit.
De keuze voor BMW was niet evident, het lezen van het Vlaamse en Nederlandstalige forum maakte de twijfel alleen groter daar de probleemmeldingen en de kritieken op de in bezit hebbende motorfietsen niet mals is. Heb soms de indruk dat enkel de negatieve ervaringen aan bod komen en dat de tevreden gebruikers of bezitters teveel plezier aan hun motor hebben en dus geen tijd om hier op het forum te zitten posten.
Na 30 jaar woon- en werkverkeer en enkele uitspattingen op het circuit met hoofdzakelijk Fireblades zocht ik iets meer comfort maar toch nog een bochtenpikker, tevens wou ik van de ketting vanaf, doe 20.000 km op jaarbasis. Na het overwegen van de Pan (knieën botsen tegen kuip), de FJR (weet niet waarom maar zat er niet goed op) de Kawa 1400 GTR (onderhoudsinterval van 6000 km is niet meer van deze tijd), De VFR 1200 (de beenhoek nog te sportief) koos ik, enfin onder druk van de partner die er toch zo goed op zat voor de GS. De RT vond ik iets teveel tour. Het belangrijkste voor mij is de bedrijfszekerheid van de motor, opstappen en wegwezen, en geen dagen de motor kwijt bij de dealer. Op dat vlak stelde Honda mij nooit teleur. Op dat vlak wacht ik nog steeds bang af wat de Beemer zal geven. Hier volgen mijn ervaringen na de eerste kilometers met mijn nieuwe lastezel en speelding.
Vertrek bij de dealer tot de eerste 200 km.
Amai, wat een verschil met een viercilinder in lijn, bevalt me niet, te nukkig, te bokkig, en gevoel alsof de motor zeer traag reageert op de rechterpols, anderzijds gas toe is alsof je terzelfdertijd de voorrem gebruikt. Het ding, de motor, is precies toegeknepen. De voor mij eigenaardige bediening van pinkers, went vlug, jammer genoeg niet de knop om ze uit te zetten, verongeluk me bijna als ik op de tast op zoek ga naar die knop en terzelfdertijd onbewust de gashendel opendraai. Doe dat dan ook niet meer, na 20 seconden gaan ze wel vanzelf uit. De tweede knop waar ik niet tevreden mee ben is de signaalknop voor het grootlicht. Daar ik veel file doe toch niet echt handig om daar de vinger aan te houden, is hier duim en terzelfdertijd twee vingertjes aan de koppeling. Dus bij het filelaveren constant grootlicht op.
Na 700 km :
Knoppenwinkel laat ik voor wat het is. Nog steeds niet wild van. Maar met betrekking tot het motorkarakter, dat werd anders. Ofwel wen ik er zeer vlug aan, ofwel komt de motor zeer vlug los. Zal wel laatste zijn en moet zeggen, ben tevreden, het nukkige ging over naar een bullig motorkarakter, in lager en middentoergebied (dus veel koppel en dat is wel leuk) en toch zit er zelfs in een boxer een racygevoel
De ESA instellingen voor solorijder, solo met bagage of met duo vind ik fantastich en duidelijk voelbaar. (Probeerde de off road instellingen nog niet) Anderzijds voel ik geen verschil tussen de comfort, sport en normaal stand. Zal eens een doorwinterde rijder met mijn pakezel moeten laten rijden.
Het windgeruis, scherm in laagste stand, ben 1.91 meter, valt veel beter mee dan ik had verwacht na het lezen van bepaalde indrukken op het forum.
Bochtengedrag, iets andere insteek, houding, dan op mijn racebananen maar denk niet dat met goei schoeisel ik minder hard de bocht zal doorgaan. Zal me toch nog eens op het circuit kunnen wagen
Kortom in tegenstelling tot mijn eerste 200 km nu wel tevreden van mijn aankoop en zelfs enthousiast van mijn pakezel.
wordt vervolgd.... tenzij jullie niet geinteresseerd zijn.
Mvg,
Hans