Niet meer tevreden -Eerste BMW na 30 jaar Honda - Ervaringen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Belgium1961

Niet meer tevreden -Eerste BMW na 30 jaar Honda - Ervaringen

Bericht door Belgium1961 »

Beste forumlezers,

Aankoopgeschiedenis :
zoals de titel zegt nam ik na 30 jaar een tevreden Honda rijder te zijn geweest mijn eerste BMW in ontvangst. Vanzelfsprekend de GS1200, model 2010, met safety en comfortpack. Durf het bijna niet zeggen maar op mijn factuur staat de kleur omschreven als politiewit.

De keuze voor BMW was niet evident, het lezen van het Vlaamse en Nederlandstalige forum maakte de twijfel alleen groter daar de probleemmeldingen en de kritieken op de in bezit hebbende motorfietsen niet mals is. Heb soms de indruk dat enkel de negatieve ervaringen aan bod komen en dat de tevreden gebruikers of bezitters teveel plezier aan hun motor hebben en dus geen tijd om hier op het forum te zitten posten.

Na 30 jaar woon- en werkverkeer en enkele uitspattingen op het circuit met hoofdzakelijk Fireblades zocht ik iets meer comfort maar toch nog een bochtenpikker, tevens wou ik van de ketting vanaf, doe 20.000 km op jaarbasis. Na het overwegen van de Pan (knieën botsen tegen kuip), de FJR (weet niet waarom maar zat er niet goed op) de Kawa 1400 GTR (onderhoudsinterval van 6000 km is niet meer van deze tijd), De VFR 1200 (de beenhoek nog te sportief) koos ik, enfin onder druk van de partner die er toch zo goed op zat voor de GS. De RT vond ik iets teveel tour. Het belangrijkste voor mij is de bedrijfszekerheid van de motor, opstappen en wegwezen, en geen dagen de motor kwijt bij de dealer. Op dat vlak stelde Honda mij nooit teleur. Op dat vlak wacht ik nog steeds bang af wat de Beemer zal geven. Hier volgen mijn ervaringen na de eerste kilometers met mijn nieuwe lastezel en speelding.

Vertrek bij de dealer tot de eerste 200 km.
Amai, wat een verschil met een viercilinder in lijn, bevalt me niet, te nukkig, te bokkig, en gevoel alsof de motor zeer traag reageert op de rechterpols, anderzijds gas toe is alsof je terzelfdertijd de voorrem gebruikt. Het ding, de motor, is precies toegeknepen. De voor mij eigenaardige bediening van pinkers, went vlug, jammer genoeg niet de knop om ze uit te zetten, verongeluk me bijna als ik op de tast op zoek ga naar die knop en terzelfdertijd onbewust de gashendel opendraai. Doe dat dan ook niet meer, na 20 seconden gaan ze wel vanzelf uit. De tweede knop waar ik niet tevreden mee ben is de signaalknop voor het grootlicht. Daar ik veel file doe toch niet echt handig om daar de vinger aan te houden, is hier duim en terzelfdertijd twee vingertjes aan de koppeling. Dus bij het filelaveren constant grootlicht op.

Na 700 km :
Knoppenwinkel laat ik voor wat het is. Nog steeds niet wild van. Maar met betrekking tot het motorkarakter, dat werd anders. Ofwel wen ik er zeer vlug aan, ofwel komt de motor zeer vlug los. Zal wel laatste zijn en moet zeggen, ben tevreden, het nukkige ging over naar een bullig motorkarakter, in lager en middentoergebied (dus veel koppel en dat is wel leuk) en toch zit er zelfs in een boxer een racygevoel :grin: . Als ik al eens doortrek tot 7500 toeren (mag immers volgens handleiding) neemt de smile achter mijn helmglas exponentieel toe. Geen spijt meer van. Waar ik wel nog moet aan wennen of het laten, is het tussengas geven bij terugschakelen, heb dit altijd gedaan maar bij de boxer krijg je dan het "links rechts slaggevoel". Niet erg en niet storend doch nieuw.
De ESA instellingen voor solorijder, solo met bagage of met duo vind ik fantastich en duidelijk voelbaar. (Probeerde de off road instellingen nog niet) Anderzijds voel ik geen verschil tussen de comfort, sport en normaal stand. Zal eens een doorwinterde rijder met mijn pakezel moeten laten rijden.
Het windgeruis, scherm in laagste stand, ben 1.91 meter, valt veel beter mee dan ik had verwacht na het lezen van bepaalde indrukken op het forum.
Bochtengedrag, iets andere insteek, houding, dan op mijn racebananen maar denk niet dat met goei schoeisel ik minder hard de bocht zal doorgaan. Zal me toch nog eens op het circuit kunnen wagen :wink:. Was de laatste week onder of rond het nulpunt en de standaard Tourance EXP doen het zeer goed voor een all road band.
Kortom in tegenstelling tot mijn eerste 200 km nu wel tevreden van mijn aankoop en zelfs enthousiast van mijn pakezel.

wordt vervolgd.... tenzij jullie niet geinteresseerd zijn.

Mvg,

Hans
Laatst gewijzigd door Belgium1961 op 07 okt 2011, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
albatros

Re: Eerste BMW na 30 jaar Honda - Ervaringen

Bericht door albatros »

Welkom, leuk te horen dat je het beemer gevoel al na enkele kilometers te pakken hebt :lol:
Veel veilige kilometers gewenst op de GS ;)
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Belgium1961 schreef:Amai, wat een verschil met een viercilinder in lijn, bevalt me niet, te nukkig, te bokkig, en gevoel alsof de motor zeer traag reageert op de rechterpols
Had je daar dan géén testrit mee gedaan :-? 't Ja "het boxergevoel" :roll: Ook niet mijn ding, maar soit.

Leuk verslag en met wat gewenning zal je het zeker een leuke motor vinden. 2 miljoen kopers zullen wel niet allemaal verkeerd zijn, zeker :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Hallo "Belgium1961"

Eerst en vooral, welkom en proficiat met uw aankoop.
De keuze voor BMW was niet evident, het lezen van het Vlaamse en Nederlandstalige forum maakte de twijfel alleen groter daar de probleemmeldingen en de kritieken op de in bezit hebbende motorfietsen niet mals is. Heb soms de indruk dat enkel de negatieve ervaringen aan bod komen en dat de tevreden gebruikers of bezitters teveel plezier aan hun motor hebben en dus geen tijd om hier op het forum te zitten posten.
Hier heb je een punt. Ik behoor duidelijk tot de 2de groep "de tevreden gebruikers/bezitters" :grin: .
Amai, wat een verschil met een viercilinder in lijn, bevalt me niet, te nukkig, te bokkig, en gevoel alsof de motor zeer traag reageert op de rechterpols, anderzijds gas toe is alsof je terzelfdertijd de voorrem gebruikt. Het ding, de motor, is precies toegeknepen
Heb jij dan niet eerst een testrit gemaakt? Je koopt toch geen moto van +18.000€ om dan vast te moeten stellen "bevalt met niet" :mrgreen:
De voor mij eigenaardige bediening van pinkers, went vlug
Inderdaad, dat went vlug. Persoonlijk rij ik met de regelmaat van de klok met andere moto's met telkens andere systemen/knoppen. Doch dit stoort me niet.
Soms gaat er wel eens een claxon ipv een pinker..
Doe dat dan ook niet meer, na 20 seconden gaan ze wel vanzelf uit
Klopt, doch kan tot gevaarlijke situatie's leiden, indien er kort na uw eerste afslag een nieuwe volgt en uw pinker nog opstaat !!! zelf al meegemaakt
De tweede knop waar ik niet tevreden mee ben is de signaalknop voor het grootlicht. Daar ik veel file doe toch niet echt handig om daar de vinger aan te houden, is hier duim en terzelfdertijd twee vingertjes aan de koppeling. Dus bij het filelaveren constant grootlicht op.
Volledig mee eens, tijdens het fillelaveren laat ik constant grootlicht en "mijn extra stralers" op.
Knoppenwinkel laat ik voor wat het is. Nog steeds niet wild van. Maar met betrekking tot het motorkarakter, dat werd anders. Ofwel wen ik er zeer vlug aan, ofwel komt de motor zeer vlug los. Zal wel laatste zijn en moet zeggen, ben tevreden, het nukkige ging over naar een bullig motorkarakter, in lager en middentoergebied (dus veel koppel en dat is wel leuk) en toch zit er zelfs in een boxer een racygevoel . Als ik al eens doortrek tot 7500 toeren (mag immers volgens handleiding) neemt de smile achter mijn helmglas exponentieel toe. Geen spijt meer van.
Pas op, een GS werkt "verslavend"
De ESA instellingen voor solorijder, solo met bagage of met duo vind ik fantastich en duidelijk voelbaar. (Probeerde de off road instellingen nog niet) Anderzijds voel ik geen verschil tussen de comfort, sport en normaal stand. Zal eens een doorwinterde rijder met mijn pakezel moeten laten rijden.
Hier heb ik geen ervaring mee. Mijn GS is van het bouwjaar 2006 en toen was er van ESA nog geen sprake.
Het windgeruis, scherm in laagste stand, ben 1.91 meter, valt veel beter mee dan ik had verwacht na het lezen van bepaalde indrukken op het forum.
Ik heb het origineel scherm vervangen, door een iets groter "split-sheeld"
Was de laatste week onder of rond het nulpunt en de standaard Tourance EXP doen het zeer goed voor een all road band
Ook hier enkel positieve ervaring. Ben zelf een "doorrijder" en heb eerste een setje Tourance versleten (16000km) en bol nu op de EXP's.
wordt vervolgd.... tenzij jullie niet geinteresseerd zijn
Toch wel, graag zelf van iemand die misschien nog niet zo "door en door GS-verslaafd"
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik zal Belgium1961 een beetje bijstand geven: ik heb mijn motor ook gekocht zonder proefgereden te hebben :oops:
Maar ik had al wel een BMW met maar één cylinder meer dan een boxer, dus.... :clown:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Gaby schreef: door Gaby » 09/03/10 13:00
Ik zal Belgium1961 een beetje bijstand geven: ik heb mijn motor ook gekocht zonder proefgereden te hebben
Maar ik had al wel een BMW met maar één cylinder meer dan een boxer, dus....
:bsquest:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Belgium1961

Geen testrit

Neen, ik heb inderdaad geen testrit gedaan. Bewust. Ik had vooraf een lijst opgesteld van de motorfietsen welke mij op het zicht en het lezen van de karakteristieken beviel. Dan met de partner naar het auto en motorsalon. In samenspraak met de partner waren twee dingen zeer belangrijk, voor haar en voor mij het zitcomfort, voor mij een motor waarmee ik zalig bochtjes kon pikken. Eén konden we testen op het salon, we kropen wel driemaal keer samen op de verschillende weerhouden fietsen met als eindresultaat dat BMW (GS of RT) voor beide als meest comfortabele uit de bus kwamen. Tweede item, het bochtengedrag, was wel een punt voor de andere fietsen, behalve de Pan waar ik meerdaags proef mee reed, doch ik kwam op mijn alpentochtjes al genoeg GS'en tegen waar ik met mijn sportbanaan het onderste uit de kan moest halen, zelfs achterblijven als het wegdek niet optimaal was. of de driver een klasse hoger Nochtans stuur ik niet slecht. (Stinkt het hier nu ?) Dus daar was ik zeker van overtuigd. Dan wel een proefrit aangevraagd maar net die periode sneeuw. Met heel wat vrienden motorrijders zitten praten waarbij het "speciaal" karakter van de boxer steeds omschreven werd , ambetant als je er nog nooit mee reed, eenmaal gewend wil je niet anders meer.
Dus na overleg met mijn partner, die de broek draagt, besloten om bewust geen proefrit te doen. Het motorkarakter zou bij een proefrit zeker tegengevallen zijn omwille van onbekend,teveel gewend aan viercilinder in lijn en mogelijks teveel mijn beslissing beïnvloed hebben zodat ik de aankoop niet aandurfde. Hoe moet ik het omschrijven ? Telkens ik een nieuwe mountainbike koop en er begin mee te rijden bevalt mijn oude mij steeds meer. Pas na enkele honderden kilometers leer je het beestje kennen en ga je de nieuwe verkiezen boven de oude. Ik denk dat dit het principe is van de oude jeans die je niet wil op de vuilbak gooien.

Enerzijds hebben jullie gelijk, het is en blijft een grote gok, doch dat is het met proefrit ook, pas na vier jaar intensief kan je een eindbalans opmaken van je motor, een proefrit doet daar weinig aan en of mogelijks had ik hem dan afgewezen zonder het echt een kans te geven. Enfin, ben ondertussen blij dat ik voor de GS gekozen heb, en misschien tegen jullie winkel in, ik koos er niet voor omdat er een BMW logo op staat, dat doet niets terzake, (zo vind ik de BMW auto van mijn vrouw minder dan mijn modale Octavia) doch het principe van de fiets, een echte sportieve alleskunner, met mooie looks (vond ik daarvoor als Honda rijder ook al), waar BMW voorlopig het patent blijkt op te hebben. (Bij mijn keuze was er nog net geen sprake van de Yahama Super Ténéré, alhoewel deze het niet zo gehaald hebben omwille dat hij er bijlange niet zo gedistingeerd uit ziet, of te schreeuwerig en ja het uitzicht speelde ook een rol.

Tot ziens

Hans
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Gaby schreef:Ik zal Belgium1961 een beetje bijstand geven: ik heb mijn motor ook gekocht zonder proefgereden te hebben :oops:
Maar ik had al wel een BMW met maar één cylinder meer dan een boxer, dus.... :clown:
En hij was niet de enigste.
Ik heb ook mijn motor gekocht zonder erop te zitten of test rijden.
Maar hadden wel al met hetzelfde motorblok rondgereden op de rijschool, is wel niet hetzelfde maar ja.

Dus ge ziet er zijn nog 'zotten' genoeg in de wereld die iets kopen zonder het eerst te testen :alien: :lol:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Tazke schreef:Dus ge ziet er zijn nog 'zotten' genoeg in de wereld die iets kopen zonder het eerst te testen :alien: :lol:
Ik zou dat in ieder geval NOOIT doen. Zelfs niet met een wagen al is dat tegenwoordig niet meer evident: "Maar allé meneer, die rijden ommens allemaal goed tegenwoordig" :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

WimLT schreef:
Tazke schreef:Dus ge ziet er zijn nog 'zotten' genoeg in de wereld die iets kopen zonder het eerst te testen :alien: :lol:
Ik zou dat in ieder geval NOOIT doen. Zelfs niet met een wagen al is dat tegenwoordig niet meer evident: "Maar allé meneer, die rijden ommens allemaal goed tegenwoordig" :roll:
Ik kon ook mijn motor moeilijk op de weg gaan testen wegens geen rijbewijs op dat moment voor de motor.
Dus het enige wat ik kon doen was wat toertjes doen op het terrein van de motorzaak, maar daar leert ge ook uwe motor niet echt kennen of het wel uw ding is.
Het enige wat je kan doen is iemand vragen om met die motor rond te rijden, maar dan nog is het niet 'jouw' gevoel.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Bertus

Bericht door Bertus »

WimLT schreef:
Ik had zelfs nog nooit een motor gehad, en in september 2008 een gsa gekocht en op 1 jaar heb ik 20000 km gemaakt ,ben meegeweest naar de Vogezen, naar de Dolomieten de 1000 bochten rit en elke zondag mee met de club , ik vind het een fantastische motor (mijn mening)
Julle

Bericht door Julle »

Ik maak hetzelfde mee. Ik heb eind verleden jaar mijn eerste BMW GSa gekocht na altijd met Jappen te hebben gereden. Ik heb wel een proefrit gedaan maar kon eigenlijk met niks vergelijken daar dit mijn eerste 2 cilinder boxer was waar ik mee reed. Sturen deed dat ding perfect en vandaar toch maar de gok gewaagd. Ik ben wel nog altijd niet overtuigd en heb zeker nog niet het "boxergevoel" al geef ik hem, de prijs indachtig, wel het voordeel van de twijfel. Na een paar duizend kilometers hoop ik hem gewoon te zijn en zal jullie dat dan ook wel laten weten. Dat het nu maar snel beter weer wordt dat we kunnen gaan oefenen............

Julle
bommelaar

Bericht door bommelaar »

Ik heb mijn jap ook ingeruild tegen een gs 1150. Geeft naar mijn mening immens veel vertrouwen in bochten. Komt dit door de boxermotor die laag geplaatst is? Geen spijt!
vara 2

Bericht door vara 2 »

Ja heren , na Suzuki DR600,Transalp 600, Varadero modeljaar 2000,Varadero 2005 en wees gerust tal van kmrs , verre reizen en het doorrijden in de winter , het proberen onderhouden door onze pekelwagen moet ik eerlijk toegeven van op een tijdspanne van 2 weken dat dit mijn motor is die ik al heel lang naar op zoek was . Twee jaar geleden eens met een vriend zijn GS Adv.1200 gereden tijdens een ritje van 1000 bochten en daar dit mij niet zo goed beviel om dat het tenslotte mijn eigen motor niet was en je toch altijd anders rijd , maar nu ik in het bezit van een GS Adv 1200 bouwj. 2007 , is het nu al alsof ik niets anders heb gehad . En voor de mensen die al problemen hebben gehad met hun motor, aan alle motoren is er iets vroeg of laat en er hangt ook veel vanaf op welke manier je hem behandeld of onderhoud . Er zijn er die de motorblok opblazen , banden vreten , kettingen slijten en hoger verbruik hebben en ja ook zijn er slechte mechaniekers , maar voor mij is er één ding dat telt hoeveel het je kost in verhouding met het aantal kmrs die je hebt gereden zomers en s' winters en het plezier je er aan beleefd . Beetje mijn visie !

Wegen zijn er om te rijden , maar nooit om ergens aan te komen !
Wegen zijn er om te reizen , maar nooit om aan te komen !

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Varadero XL 1000 mod. 2000
Varadero XL 1000 mod. 2005
Bmw Gs Adventure 1200 mod. 2007
V

Bericht door V »

:thumleft: Ook gekocht zonder testrit, ik stond er zot van en nog geen sec beklaagd.
Grtz V
Afbeelding
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Idem: niet proefgereden. Mijn 3 vrienden reden al minstens een jaar tot 3 jaar voor mij met een GS en als ik zag met welk gemak zij door de hairpins of andere bochten gingen, hoe relaxt ze op de moto zaten.....de keuze was snel gemaakt. Na 2 jaar en 20000km nog geen seconde spijt van gehad. Meer nog, bij mijn vorige motoren was ik al na een paar maand of een jaar ( max. 2 ) aan het bedenken wat de volgende aankoop ging worden. Nu heb ik dat nog geen seconde gehad, straffer nog; Als morgen om één of andere reden de GS aan vervanging toe is wordt het opnieuw een GS.

Van de vier motoren uit het verleden ( Yamaha Thundercat; Yamaha Diversion900, Honda CBR600F; Honda VFR800 ) vond ik de CBR de leukste, buiten de GS gerekend.

Ik blijf erbij, ik ben absoluut geen BMW freak en als Honda, Yamaha of Suzuki een evenwaardige motor ( rijwielgedeelte,rijplezier, cardan, motorkarakter ) op de markt brengt zal ik er wel eens mee proefrijden en binnen een paar jaar als een volgende aankoop zich voordoet eens wikken en wegen. Momenteel is de GS ( voor mij ) de ongeëvenaarde droombike.
Laatst gewijzigd door GSrijder op 08 nov 2011, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
vara 2

Bericht door vara 2 »

Bij mij was het ook niet dat het een BMW moest zijn , maar ik zat al lang te wachten opdat ze bij Honda eindelijk eens aan vernieuwing toewaren om hun Varadero aan te passen . Ik was het beu om steeds hetzelfde antwoord te krijgen , hij komt eraan met cardan in 2010 en nu zou hij er vermoedelijk aankomen in 2011 en dan nog met een V4 motor . Ik persoonlijk vind het maar rare toestanden van Honda als je ziet hoeveel mensen er de overstap doen naar GS A , Stelvio en wacht straks met de Tenere . Moet er wel bij vertellen dat ik zeker en vast heb genoten van bijna 10 jaar rond te rijden met twee Varadero's en er zeker mooie momenten en reizen mee heb beleefd .

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Domi

Bericht door Domi »

GS is "cult"en daarmee is alles gezegd, is een prima motorfiets, met z'n kantjes, zoals waarschijnlijk elke motorfiets, maar het feit dat het één van de meest verkochte motorfietsen is, daar steekt een verkoopsstrategie achter van BMW, het avontuurlijke gevoel, van een motorfiets te bezitten waarmee je alle(????) situaties aankan, en waarmee je zonder problemen(???) in één ruk mee naar de Noordkaap rijd.
Dit is het zelfde als al die 4X4's die "flaneren" over het dorpsplein, of waarmee de kinderen naar school gebracht worden door mama.
Wil hier alleen mee aankaarten dat vroeger er ook al een GS bestond, de R80GS, de R100GS, en die waren redelijk zeldzaam, hier reden enkel de "echte die hard avonturiers" mee, maar toen was de"outdoor" manie nog niet ter orde.
Kortweg, een GS is een prima motorfiets, maar om hem nu uit te roepen als"de moto", denk ik toch dat je objectief moet zijn en weten dat er nog meer goed spul, en mischien nog beter op de markt is.

Frank
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
vara 2

Bericht door vara 2 »

Kijk met mijn Varadero's heb ik verscheidene malen de Nordkapp gereden en samen met iemand met een GS Adventure 1150 en daar blijkt dat ik wel om de 6000kmrs (reisje Nordkapp heen en terug 10.000kmrs)mijn onderhoud kon doen en deze met zijn GS A dit niet aan zijn been had . En dit niet zo evident is om er op reis mee te beginnen , dit gaat wel hoor maar heb je het er toch maar bij en ketting spannen en smeren ervan en het gekloot van auto. smeersystemen niet zo gemakkelijk is daar met de omgevings-temperatuur die er erg wisselvallig en bijna niet af te stellen is . Want indien je daar niet tijdig kontroleert op de ketting je zeker vlug droog loopt, je kan maar moeilijk van alles wisselstukken meenemen indien je met je vrouwtje altijd samen op reis gaat kwestie van bagage en gewicht . Ik vind de GS A veel gebruiksvriendelijker . En moet er ook bij zeggen dat ik het jammer vind van Honda om dat niet aan te pakken . Het blijft wel een goede motor .

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Ik heb ook nog 4-cylinder gereden en mijn eerste indruk met mijn latere boxers was ook een tegenvaller omdat ik de indruk had dat de pk's wat ontbraken. Nu ben ik reeds jaren volledig verkocht aan de BMW flat-twin. Ik rij momenteel met een ouwe muilezel 1150 GSA. Vooral in de bergen, zelfs zwaar bepakt, vind ik het koppel van die motor overweldigend. Ik krijg nog altijd een kick wanneer ik voel hoe m'n boxerke, zelfs vanuit laag toerental, zonder mopperen of hoogstens met een lichte zindering de hele zwik naar boven trekt. Omgekeerd, bij afdalingen, is de remkracht van de motor ook lekker meegnomen. En inderdaad als je hem hoog in de toeren houdt kan hij best zijn mannetje staan tegenover de PK-monsters maar dat stadium ben ik ondertussen al ontgroeid. I've lived too many lifes :-)
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Belgium1961

Eerste 1000 km

Wegens verbouwingen niet zoveel kunnen rijden. Vandaag motor gaan afzetten voor zijn eerste onderhoud. Kort samengevat, word ik nog meer en meer enthousiast van mijn pakezel. Het boxergevoel, nu noem ik het keldergevoel, begint me meer en meer te plezieren, gelijk van welk toerental, deze motor trek zich overal doorheen. Bochten zijn hem op het lijf geschreven. Juist bij koude motor vind ik moeilijk zijn neutraal, eenmaal op temperatuur schakelt hij evengoed als mijn Honda's, en dat is wel een compliment. Mogelijks moet de versnellingsbak nog wat ingereden worden. Het zo typische BMW klakgeluid heb ik enkel van tweede naar eerste, van neutraal naar eerste is het nog een beetje gevoelloos.

En ja, de BMW kinderziekte leerde ik ook al kennen. Op 923 km gaf mijn dimlicht er de brui aan. Niet zo erg, het inbouwen van een halogeen was toch reeds gepland. Nu dan maar direct door de dealer laten uitvoeren.

Ben benieuwd naar de kostprijs van mijn eerste onderhoud. Eerlijk is eerlijk bij mijn vorige Honda dealer was dit steeds gratis.

Het rijden met koffers door de file heb ik echter nog niet onder de knie. Ik wou nooit een topkoffer maar nu toch maar om praktische redenen een besteld. Tussen de file kan ik toch geen snelheid maken zo dat ik er geen last zal van hebben.

In de zeer koude dagen die we hadden voldeed de handvatverwarming niet. Mijn gerbing verwarmde handschoenen maar aangesloten, is toch nog beter en samen met de handverwarming echte luxe.

Met mijn systeemhelm van Shoei, met windprotecter aan kin en kraag rondom quasi geen last van windgebulder. Met mijn Shoei integraal XR1000 is dit veel slechter. Dus maar de oude man toer op en steeds de systeemhelm op. Ik wil immers geen reuzescherm op de moto.

Een blije bmw rijder, voorlopig nog zonder voorlicht Smile

Mvg,

Hans
Relax

Bericht door Relax »

Probleem met lichtmodule had ik ook. Blijkt wat fout met stekker? In garantie nieuwe module geplaatst.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Belgium1961

Onderhoud

Net motor terug na eerste onderhoud. Het is inderdaad niet mijn lamp die stuk was maar een stuk "computer" welke onder de tank zit. Dealer stak er voorlopig één in van een demo motor en bestelde een nieuwe unit bij de invoerder welke in garantie zal geplaatst worden. Blijkbaar zijn deze modules serienummer gebonden of geprogrammeerd.

Prijs voor eerste onderhoud bij de officiële dealer was 150 euro en wat ik na vergelijking hier op het forum aanvaardbaar vind.

Prijs voor plaatsen xenon dimlicht en was 140 euro en 47 euro werkuren (ook plaatsen rekje voor topkoffer) . Daarvoor haal ik het ding zolang het in garantie is niet zelf uit elkaar.

Mvg.

Hans
Petrik

Re: Geen testrit

Bericht door Petrik »

Toen ik enkele jaren geleden mijn r1100rt inruilde voor een r1200rt ging ik wel een testrit doen met een GS. Ik had het misschien beter ook niet gedaan want het was toen behoorlijk stormachtig met wind en regen. Toen ik op de autostrade een camion voorbijreed werd ik zowat weggeblazen. Na de testrit opteerde ik dus voor een RT omdat deze veel minder windgevoelig was dan een gs die toch hoog op zijn poten staat. Zoals gezegd ik had dus misschien beter geen testrit gedaan want als gevolg hiervan moet ik dus nu een gs-voel missen.
Alain GS

Geen testrit ... .

Bericht door Alain GS »

Ik kan niet begrijpen dat je een motor koopt van pakweg een 17.000 € zonder vooraf niet met een gelijkaardig exemplaar eerst eens een testrit te hebben gemaakt. Dit kan ik écht niet vatten, en ik vind het zelfs heel onverstandig.
Vóór ik mijn GS had, droomde ik steeds van een RT (mooi model) , en een enkele keer had ik er eentje gehuurd voor één dag in april 2002.
Ik bleef dromen van een RT, alhoewel men mij vertelde dat een GS "ook vree wijs rijdt".
Tot de dag (begin april 2004) dat ik op aanraden van een mecanicien bij het toenmalige MotorRAD Soete eens de nieuwe GS kon proefrijden.
Na een eerste rond punt en een paar bochten aan "De Pêcheur" in Deurle, wist ik het vrijwel al meteen : dát is het ! "This is it", zoals wijlen Michael Jackson vorig jaar nog zei, en ik ... kwijlen om een GS in mijn bezit te hebben.
De RT was vlug vergeten, ook al heeft ie inderdaad meer comfort vooral qua ergonomie en windbescherming .
Maar het gezwinde en speelse rijkarakter van een GS kan niet tippen aan een RT, is wat ik zelf vind.
Wellicht dat een HP2 Megamoto nóg een flink stuk leuker rijdt, maar dat is een andere zaak.
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Plaats reactie