BYPASS ABS+rembekrachtiging 1150GS (omkeerbaar)

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dxamet
Berichten: 409
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

BYPASS ABS+rembekrachtiging 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door dxamet »

Dag motaars,

Ik speelde met het idee om mijn remmen rechtstreeks te koppelen van handgreep naar voorrem en van pedaal naar achterrem, zonder bekrachtiging dus.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =5&t=26415" onclick="window.open(this.href);return false;
Met dank voor jullie tips :-) Er zijn er die dit hebben voorgedaan, echter ze hebben allen hun servomotor-abs-unit geamputeerd.

Dit was ik niet van plan om te doen. Mijn installatie vertoont geen gebreken en ik wou een ingreep doen die omkeerbaar is.
het resultaat is dat ik nu een fantastische voorrem en achterrem heb, weliswaar onafhankelijk van elkaar en zonder elektrische tussenkomst, ook zonder abs.

Mijn remlicht werkt op beide remmen, mijn display vertoont geen alarm en mijn controlelamp bij uitvallen van achterlicht of remlicht werkt ook nog perfect.
(dat is trouwens een heel vernuftig systeem van die duitsers :wink: )

De materiaalkosten zijn kleiner dan 250 euro, dit met inbegrip van nieuwe stalen remleidingen, wat eigenlijk overbodig is.

De bekrachtigde deelintegraal-reminstallatie met abs is een knap staaltje techniek waarvoor ik bij aanschaf van mijn motor + 1000 euro meer heb betaald :-?
Met alle respect voor de ontwerpers, maar het kan in sommige gevallen "gevaarlijker" worden voor de berijder ipv. veiliger.

Ik voel mij alvast veiliger met deze vereenvoudiging.
Gans de ingreep is eenvoudig omkeerbaar met het oog op eventueel doorverkoop.

Hierbij een fotoreportage:

Leidingen losgekoppeld en 4 blindstoppen geplaatst (3 mannelijke M10x1mm en 1 vrouwelijke M10x1 concave)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voorbeeld van twee selfmade blindstoppen:

Afbeelding

Het remlicht kan niet worden bediend door de bestaande schakelaars, daar deze van het type "normaal gesloten" zijn.
Als remlichtschakelaars heb ik twee banjobouten met drukcontact gekocht.

Afbeelding

Vooraan heb ik een T-stuk geplaatst naast het aansluitpunt van de remleiding met de servopomp:

(eerst bout afgebroken..loctite :-x )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Remleidingen aangesloten met de drukcontacten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De schakelaars die de servopomp bedienen heb ik als volgt buiten dienst gezet.
Achterrem met een spanstrip:

Afbeelding

Voorrem heb ik de kabel doorgeknipt en als volgt kortgesloten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het remlicht wordt nu bediend via een bijgeplaatste relais:

Afbeelding

Ten slotte heb ik alle leidingen vervangen door stalen exemplaren (eigenlijk overbodig, maar het oog wil ook wat :cyclops: )

Afbeelding

Afbeelding

Even reklame maken voor onze belgische leverancier van de remleidingen, welke perfect op maat worden gemaakt volgens eigen wens:

Afbeelding

Nog een praktische tip: een presta fietsventiel werkt perfect als terugslagklep tijdens ontluchten:

Afbeelding

Afbeelding

Elektrisch schema:

Afbeelding

groet
dxamet
Laatst gewijzigd door dxamet op 06 apr 2010, 20:16, 4 keer totaal gewijzigd.
:salut:dxamet
MiGSel
Berichten: 539
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: BYPASS servoremmen 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door MiGSel »

Knap gedaan!

Ikzelf heb een R1150GS gekocht van voor het servo-tijdperk, the easy way out :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: BYPASS servoremmen 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door Phaedrus »

Interessant!
Mijn complimenten met het sterk en compleet verhaal.

Ik heb in het verleden ook al met het idee gespeeld om de ABS er tussenuit te koppelen maar als ik bovenstaande allemaal zie is dat niet iets wat ik zelf kan.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent

Re: BYPASS servoremmen 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

zeer interessant .
Ik speel ook met het idee om deze modificatie te doen , maar stak het me op de moeite om het systeem te ontrafelen.
Nu krijg ik een kant en klare handleiding in de schoot geworpen :wink:

Nog een vraagje hoe is het drukpunt , en bij sportief rijden geen last van fading door de kleine diameter van de rempomp vooraan?
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Re: BYPASS servoremmen 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door Eric »

Een bedenking,

Wat met de aansprakelijkheid bij ongeval, een ingreep op uw remmen waardoor het origineel concept verdwijnt waarmee de motor destijds is gehomologeerd lijkt mij voer voor discussie voor de verzekeringsmaatschappijen.
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent

Re: BYPASS servoremmen 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door Jo De Paepe »

Elke ingreep aan de motor met achteraf bijgeplaatste accesoires , zoals andere ruit ; GPS houder of andere uitlaat doet je conformiteit met het gelijkvormigheidsattest al te niet .
dxamet
Berichten: 409
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: BYPASS servoremmen 1150GS (omkeerbaar)

Bericht door dxamet »

Jo De Paepe schreef:Yep,
Nog een vraagje hoe is het drukpunt , en bij sportief rijden geen last van fading door de kleine diameter van de rempomp vooraan?
Volgens mijn opzoekingen bij "realoem" zijn de voorrempompen abs en non-abs identiek, enkel de schakelaars verschillen.
De achterrempomp verschilt wel degelijk van diameter ttz. 14.29mm met abs en 13mm non abs. Dit houdt dus in dat ik een "grotere" kracht moet uitoefenen, in de praktijk bevalt mij dit wel want het geeft mij een duidelijk drukpunt. Hoe kleiner de remcilinder, hoe sponziger het aan voelt.
Enfin, ik ben zeker niet van plan op zoek te gaan naar een non-abs rempomp.

BTW iedereen bedankt voor de positieve reakties, ik heb dit gepost om aan te tonen dat het wel degelijk mogelijk is voor een kleine prijs.
Ik vind het zonde voor diegene die bij een abs probleem, hun moto hetzij hebben weggedaan of hun een nieuwe abs-unit hebben laten aannaaien (veel geld)

groet
dxamet
:salut:dxamet
Plaats reactie