Metzeler Tourance EXP

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Relax »

7.000 km, achterband bijna op. Vooraan weinig te zien.
Nu proberen nog een EXP op te rijden, om dan samen met de voorband voor een echte straatband te gaan.
Die EXP's maken bij momenten écht veel lawaai, maar sturen goed. Vallen idd in de bocht, wat me wel 'ns pleegt te laten schrikken, maar tot zolang het vallen tot dit beperkt blijft, kan ik ermee leven.

Zou het aan de band liggen, maar de eerste paar kilometers lijkt de motor een beetje te "zwabberen" bij dit frissere weer? Ik rij momenteel 2.2 en 2.6. Kan het moeilijk uitleggen wat het gevoel juist is. Of ligt dit aan de vering? Bij warmer weer nooit ervaren.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

Vorige week set 4 EXP laten opsteken. Set 3 heeft iets meer dan 11000 probleemloze km gereden.
Sets 1 en 2 haalden de 10000km niet.
Blijft mijn voorkeurband. Wat ik er deze zomer in de Franse Alpen mee heb uitgespookt ... :twisted:
Echt zalige band. :grin:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door props-n-blades »

@ Relax,

Heb gisteren hetzelfde gevoel gehad, nadat de moto heel de namiddag buiten had gestaan. Eerste kilometer reed ik precies met half platte banden, stabiliteit heel slecht, nadien ging het wat beter hoewel de rolweerstand duidelijk hoger was dan bij warm weer.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Toedel »

Dat 'vallen in de bocht' vind ik juist prettig.
De geometrie van de GS is op stabiliteit gericht.
Door het brede stuur lijkt de bike toch makkelijk te manoevreren.
De EXP maakt de bike bijzonder handelbaar, vooral in vgl. met de standaard Tourance bvb.
Maar het wordt storend als de banden het einde naderen. Wat mij betreft een duidelijk signaal ze te wisselen.

Overigens rij ik met 2,4 en 2,8 spanning.
Als de spanning daalt dan gaan ze inderdaad iets zwabberen.
Voor mij ook weer een teken dat de banden opgepompt moeten worden.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Relax »

props-n-blades schreef:@ Relax,

Heb gisteren hetzelfde gevoel gehad, nadat de moto heel de namiddag buiten had gestaan. Eerste kilometer reed ik precies met half platte banden, stabiliteit heel slecht, nadien ging het wat beter hoewel de rolweerstand duidelijk hoger was dan bij warm weer.
'k Heb dat ook voorgelegd aan de dealer en die bekeek mij héél erg kwaad. M'n achterband was zowat op en hij wijt het probleem daaraan, zeker het onstabiel worden van de motor bij sterk afremmen of snel afschakelen.
Er liggen nu twee BW's op en het rare gedrag bij kou is nagenoeg totaal verdwenen, hoewel ik momenteel 2,0 voor en 2,6 achter rij. Nog nooit met zo weinig druk gereden, maar valt me heel erg goed mee.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Fenrir
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:17
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Fenrir »

Fredo,

Misschien wordt je iets "wijzer" uit volgende link
http://www.maaikejilles.nl/BMW/Motoplus ... otoren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

CU
In Extremo
Berichten: 248
Lid geworden op: 07 apr 2008, 18:54
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door In Extremo »

Fenrir schreef:Misschien wordt je iets "wijzer" uit volgende link
http://www.maaikejilles.nl/BMW/Motoplus ... otoren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Komt overeen met de ervaring die ik heb gehad met de Continental.
Na een uitstapje met Metzeler, gaan de volgende weer Continental Trail Attack's worden.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door mecapuet »

Heb ook terug Continental Trail Attack's onder staan, moest die niet meer hebben...omdat ik met de vorige een wiebel had.
Deze set over genomen met 500 km op en geen wiebel bij deze set, verder tevreden van... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door GSrijder »

De kogel is door de kerk, nu de Anakee2 over 5 wieken en 1 vulcanisatie beschikt ga ik een setje EXP plaatsen. Vrijdag even naar Beveren bij de Quickly, die heeft momenteel de scherpste prijs.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Jo Catrysse
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:10
Locatie: Gistel

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Jo Catrysse »

Dag BMW-rijders

Wie heeft dit ook al meegemaakt?

3 jaar geleden had ik mij een 1200 adventure aangeschaft met, uit fabriek, Michelin Anakee banden. Met de achterband heb ik 18000 km kunnen rijden. Ik was er zeer tevreden over. Ik rij dagelijks door weer en wind, winter-zomer naar m'n werk en heb met de anakee's nooit geen problemen ondervonden. Na 18000 km's en alle verhalen hier op dit forum te hebben gelezen over de tourance exp en de anakee, had ik dan maar besloten om eens de metzelers te proberen. Om eerlijk te zijn heb ik eigenlijk geen verschil gemerkt qua grip van de banden op de baan in nat of droog weer. Wel doe ik er minder km's mee. Nu na 14000 km's ben ik dringend aan vervanging toe en nu spreek ik enkel over m'n achterband.
M'n voorband heb ik na 10000 km's noodgedwongen moeten vervangen omdat m'n voorband over de volledige omtrek in de groeven aan het scheuren was.
Ik ben dan daarmee naar m'n bmw-dealer geweest en die stond versteld van al die scheuren in m'n voorband. Veiligheid voor alles, ik heb daar m'n motor mogen laten staan en heb een vervangmotor gekregen.
De volgende dag is de vertegenwoordiger van metzeler langsgekomen en die had dit ook nog nooit gezien(beweert hij). M'n metzeler tourance EXP is naar de fabriek voor onderzoek.
Na 2 maanden heb ik nog altijd geen nieuws van de band.
Gevolg van dit verhaal, er liggen terug 2 Michelin Anakee's op.

groeten

Jo
Bertus
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 sep 2008, 20:24
Woonplaats: Heers
Locatie: Limburg

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Bertus »

Dat heb ik verleden jaar ook meegemaakt met een tourance exp voorband , ik had maar 8000 km en overal tussen de groeven waren scheurtjes ,nu heb ik terug de gewone tourance.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Koppel!! »

YOO

Nog maar één paar EXP's versleten, bij mij had de voorband denk ik geen tijd om scheurkes te krijgen :-P

Ik vraag me dan ook af hoe lang de voorband erop gelegen heeft alvorens zo'n scheurkes te krijgen?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Bertus
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 sep 2008, 20:24
Woonplaats: Heers
Locatie: Limburg

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Bertus »

Koppel!! schreef:YOO

Nog maar één paar EXP's versleten, bij mij had de voorband denk ik geen tijd om scheurkes te krijgen :-P

Ik vraag me dan ook af hoe lang de voorband erop gelegen heeft alvorens zo'n scheurkes te krijgen?

Grtz, Philip!
Bij mij was dat 8000km ,en ik heb er 20000 gereden verleden jaar .
Jo Catrysse
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2008, 13:10
Locatie: Gistel

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Jo Catrysse »

Koppel

m'n voorband lag er welgeteld 11 maand op. :!:

Jo
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door GSrijder »

Na een setje BW501 en Anakee2 gisteren de EXP laten plaatsen. Bij Quickly in Beveren tegen een scherpe prijs, correcte service en een aangenaam gesprek dit even terzijde.

Even het verschil in sterkte van het karkas gevoeld tussen de Anakee2 en de EXP toen de banden alletwee van de velg waren. De Anakee is er een slappe vod tegen. Qua wegligging op nat en droog heeft de Anakee me nooit verrast.

Waarom nu de EXP terwijl de Anakee me toch enorm vertrouwen gaf zal je denken. Een vriend van mij heeft hem achteraan liggen en is vol lof, tijdens een onthaalavond in Sint-Niklaas had Peter ( Quickly ) me al de zwakheden van de Anakee uitvoerig beschreven. Mijn gedacht was toen dat hij voor zijne winkel sprak omdat hij geen Michelin verkoopt. De doorslag kwam er tijdens de open deur bij Ludwigs motorshop na een gesprek met de Lutser der Alplutsers, Koppel himself.

Over de Battlewing kan ik zeggen: Heel goede band op droog, op nat gaf die me minder vertouwen en je rijdt de band zo makkelijk vierkant ( heb ik in het verleden met alle Bridgestones ondervonden )
Over de Anakee: band geeft enorm veel vertrouwen op droog en nat. Bij heel sportief rijgedrag en goed opgewarmde banden met beladen motor begint de band te zwieberen bij het sportief bochten nemen. Het lijkt of de motor achteraan wil uitbreken, dit zou te maken hebben met de minder sterke karkas.

De EXP zal nu beoordeeld worden in de komende maanden.

Al het voorgaande zijn persoonlijke bevindingen, niet akkoord met mijn mening schrijf het dan op een correcte beleefde manier. Alleen met respect voor elkaar blijft het forum aangenaam voor iedereen. Amen.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door GStephen »

:@: Jo Catrysse

Ik neem de vrijheid om één van mijn vroegere geplaatste berichtjes te herhalen:
Vorig weekend heb ik iemand bij mijn dealer gezien waarvan zijn met exp geschoeide GSA scheurtjes (of misschien beter barstjes) vertoonde in de profielen over de ganse linkerkant van zijn voorband...

De mecaniciens waren niet echt verbaasd en zeiden dat ze dit al eerder hadden gezien. Ook drukverlies kwam veel voor.
Volgens hen waren/zijn de oude tourances vele beter.

De brave man heeft er battlewings in de plaats doen leggen.
Het verbaast mij dus enigszins dat de vertegenwoordiger hier nog nooit van gehoord had :scratch:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
philxo
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 feb 2010, 22:34
Locatie: wilrijk (a'pen)

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door philxo »

beste Bmw rijders,

Ik ben ( heel zeker) van plan om mijn banden te wisselen, na 1500km hebben de banden mij enkel schrik bezorgt.
Deze zijn een setje dunlops. Dus ben ik op zok gegaan voor nieuwe bandjes voor mijn GS.
Op aanraden van enkele ga ik me een setje Tourance EXP aankopen. De vraag is echt , waar kan ik ,omstreken A'pen aan een "voordelige" set geraken ?
Heb reeds iemand gevonde die een nieuwe set instaleert me alles bij voor 25Opleuro.
Weet er iemand beter ?


alvast bedankt
philip
No pain , no game ... Algoed da et geen spelletje is voor mij ... maar m'n dagelijks vervoer :D
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Jo De Paepe »

Yep ,
informeer eens bij Peter Quickly.
Haasdonk /beveren

http://www.quickly-bvba.be
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
philxo
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 feb 2010, 22:34
Locatie: wilrijk (a'pen)

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door philxo »

Jo De Paepe schreef:Yep ,
informeer eens bij Peter Quickly.
Haasdonk /beveren

http://www.quickly-bvba.be
mail onderweg :wink:
( ok toch vreemd , de moment da ik die mail verstuur krijg ik ene binne. ik verwacht een mail met "bedankt voor het vertrouwen ... '' of zo iets , NEE gewoon een mail vol SPAM :-? dit is niet goed voor mijn vertrouwe in de zaak :-( )
Iemand ander adres ??
No pain , no game ... Algoed da et geen spelletje is voor mij ... maar m'n dagelijks vervoer :D
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Koppel!! »

YOO

Stuur Peter is een PM'ke, zit hier op 't forum onder Quickly oid.

Bellen kan ook, op Google zal z'n tel. v.d zaak wel te vinden zijn, of ga gewoon langs, beter in die regio ga je niet vinden, kan ik je nu al zeggen. Beveren van Wilrijk is nu geen halve dag rijden hé :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door GSrijder »

Vandaag de EXP al eens kunnen testen op de Ardeense wegen, goeiiiie baaaaand.....stuurt scherp.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door V »

Zeer tevreden van.

Grtz V
Afbeelding
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Zeppe »

Tourance EXP aankopen. De vraag is echt , waar kan ik ,omstreken A'pen aan een "voordelige" set geraken ?
Philxo,

Vermist je van Wilrijk bent,
in Aartselaar is er ook een goed adreske :

GDF Motorshop
Guido Gezellestraat 13
2630 Aartselaar
03/887 35 81
marc.gdf@skynet.be

grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door janneman »

Vermist je van Wilrijk bent,
in Aartselaar is er ook een goed adreske :

GDF Motorshop
Guido Gezellestraat 13
2630 Aartselaar
03/887 35 81
marc.gdf@skynet.be
kan ik alleen maar beamen, zeer correcte service en idem dito prijs.
Ga ik al enkele jaren met mijn motors.
j.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Metzeler Tourance EXP

Bericht door Vanguard »

Ben ik ook al jaren klant, een man van weinig woorden maar uitstekende service.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Plaats reactie