Aanhangwagen
Moderator: GVN
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Aanhangwagen
Heeft er iemand deze aanhanger (mecano galva) en wat zijn zijn ervaringen. Ik ben op zoek naar een aanhanger met max toegelaten massa 400 kg.
Grtz V
Re: Aanhangwagen
Ik zo'n model maar met 13" wielen, op aanraden van mijn verkoper. Nog geen moment beklaagd loopt lekker zonder bokken, naar het schijnt zouden de 10" wielen wel dat probleem hebben.
K1600 GT
Re: Aanhangwagen
heb er een van weymar, zeer degelijk, als je een aankoopt NIET met 10" velgen , banden zijn te licht en kunnen verhitten, met 13" geen problemen
grt
de klei'n
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Re: Aanhangwagen
Ik denk eraan om deze te kopen (VEE Motortrailer). Iemand ervaring mee?
Grtz, Wild Cat
Onthaalavond vierde vrijdag
Herberg Ter Heide
Bredabaan 1057
2930 Brasschaat
"Non correre mai più veloce di quanto il tuo angelo custode possa volare!"
Onthaalavond vierde vrijdag
Herberg Ter Heide
Bredabaan 1057
2930 Brasschaat
"Non correre mai più veloce di quanto il tuo angelo custode possa volare!"
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
Waar gekocht?Lange schreef:Ik zo'n model maar met 13" wielen, op aanraden van mijn verkoper. Nog geen moment beklaagd loopt lekker zonder bokken, naar het schijnt zouden de 10" wielen wel dat probleem hebben.
Grtz V
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Wie een aanhangwagen koopt, of het nu voor een moto is voor bouwmateriaal een campingcar of caravan het maakt allemaal niet uit, en er zitten banden op die voor een auto ook gebruikt wordt : dan zit je goed.
Wie een koopt met kruiwagenbanden, die SMEEKT om miserie.
Op die banden zit, van zodra ze 1 (één) meter rollen, geen enkele garantie.
En wie gaat daar graag mee op de baan? Ik niet.
Er zijn mensen die hier toch al jaren mee rondrijden zonder problemen, maar dat bewijst niets.
'd as hetzelfde als een verzekering.
Je hoopt dat je ze nooit nodig hebt, en toch investeer je daar in.
Want je wil het echt niet meemaken dat die remork je voorbijsteekt met de moto erop, vliegend al over Uw dak, rechts van U in de greppel, of links tegen het aankomend verkeer in!
Wie een koopt met kruiwagenbanden, die SMEEKT om miserie.
Op die banden zit, van zodra ze 1 (één) meter rollen, geen enkele garantie.
En wie gaat daar graag mee op de baan? Ik niet.
Er zijn mensen die hier toch al jaren mee rondrijden zonder problemen, maar dat bewijst niets.
'd as hetzelfde als een verzekering.
Je hoopt dat je ze nooit nodig hebt, en toch investeer je daar in.
Want je wil het echt niet meemaken dat die remork je voorbijsteekt met de moto erop, vliegend al over Uw dak, rechts van U in de greppel, of links tegen het aankomend verkeer in!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
Volledig mee akkoord. Waarvoor ik eigenlijk bang ben is als je een aanhanger koopt met max toegelaten massa 750 kg en deze met motor op kom ik bv aan totaal gewicht van 400 kg. Mag ik dat dan wettelijk gezien trekken als mijn wagen max 400 kg ongeremd en niet alleen in Belgie?hla schreef:Wie een aanhangwagen koopt, of het nu voor een moto is voor bouwmateriaal een campingcar of caravan het maakt allemaal niet uit, en er zitten banden op die voor een auto ook gebruikt wordt : dan zit je goed.
Wie een koopt met kruiwagenbanden, die SMEEKT om miserie.
Op die banden zit, van zodra ze 1 (één) meter rollen, geen enkele garantie.
En wie gaat daar graag mee op de baan? Ik niet.
Er zijn mensen die hier toch al jaren mee rondrijden zonder problemen, maar dat bewijst niets.
'd as hetzelfde als een verzekering.
Je hoopt dat je ze nooit nodig hebt, en toch investeer je daar in.
Want je wil het echt niet meemaken dat die remork je voorbijsteekt met de moto erop, vliegend al over Uw dak, rechts van U in de greppel, of links tegen het aankomend verkeer in!
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Ben je zeker dat Uw wagen max 400 Kg mag trekken?
Er is namelijk toch geen lagere categorie dan de 750 Kg category.
Maar zelfs als je 400 max mag, dan is het dus toch OK, of niet soms?
Volgens mij is dat dan in orde.
Er is namelijk toch geen lagere categorie dan de 750 Kg category.
Maar zelfs als je 400 max mag, dan is het dus toch OK, of niet soms?
Volgens mij is dat dan in orde.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Aanhangwagen
V, wat voor wagen heb jij?
Want inderdaad, 400Kg lijkt me ook niet echt veel.
Want inderdaad, 400Kg lijkt me ook niet echt veel.
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
Citroen nemoHarald schreef:V, wat voor wagen heb jij?
Want inderdaad, 400Kg lijkt me ook niet echt veel.
Grtz V
Laatst gewijzigd door V op 21 mar 2010, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanhangwagen
in dat geval zou ik de wagen op de aanhangwagen zetten en hem met de motor trekken
ik denk da je beter naar een geremde versie kan uitzien, dan is het trekgewicht iets hoger maar bovenal zal het veel veiliger zijn dat de aanhanger meeremd, je massa van je voertuig is nogal laag om dat duwend gewicht op te vangen.
grt
de klei'n
ik denk da je beter naar een geremde versie kan uitzien, dan is het trekgewicht iets hoger maar bovenal zal het veel veiliger zijn dat de aanhanger meeremd, je massa van je voertuig is nogal laag om dat duwend gewicht op te vangen.
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
- Woonplaats: gent
- Locatie: oostvlaanderen
Re: Aanhangwagen
het zou me wel interesseren voor een trekhaak tezetten op mijne berlingo moet die dan eenmalig gekeurd worden of hoe zit dat nu eigenlijk
het zou enkel moeten dienen voor moto.tegelijk zoek ik dan naar die opplooibaar mototrailer(heb weinig plaats),heeft daar iemand een adresje voor.
iemand hulp met dank n.m.
het zou enkel moeten dienen voor moto.tegelijk zoek ik dan naar die opplooibaar mototrailer(heb weinig plaats),heeft daar iemand een adresje voor.
iemand hulp met dank n.m.
joehoe
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
http://www.motolug.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;nonkel moto schreef:het zou me wel interesseren voor een trekhaak tezetten op mijne berlingo moet die dan eenmalig gekeurd worden of hoe zit dat nu eigenlijk
het zou enkel moeten dienen voor moto.tegelijk zoek ik dan naar die opplooibaar mototrailer(heb weinig plaats),heeft daar iemand een adresje voor.
iemand hulp met dank n.m.
http://www.km.be/kmnl/pages/text/autokeuring/faq.html#2" onclick="window.open(this.href);return false;
Grtz V
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Trekhaak monteren op een bestaande auto.
Dan moet die speciaal gekeurd worden, en dan verder jaarlijks laten keuren tijdens de normale keuring.
"Speciaal" gekeurd worden wil zeggen dat je er speciaal voor moet gaan, niet dat die keuring zo speciaal is.
Ze kijken eens van ver ernaar en dat is het gewoon.
Indien je dit op een nieuwe wagen plaatst, dan moet de wagen pas het 4° jaar naar de keuring, maar de trekhaak wel jaarlijks!!!!!!!!!
Maar de meeste mensen trekken zich daar de eerste jaren niet veel van aan.
Mijn nieuwe auto is van september 2008, met originele trekhaak.
Ik heb na één jaar ook geen uitnodiging gekregen, en ga er dus ook niet om vragen
Ofwel is de wet de laatste vijf jaar hierop veranderd!
Harald, wat is de laatste stand van zaken
Dan moet die speciaal gekeurd worden, en dan verder jaarlijks laten keuren tijdens de normale keuring.
"Speciaal" gekeurd worden wil zeggen dat je er speciaal voor moet gaan, niet dat die keuring zo speciaal is.
Ze kijken eens van ver ernaar en dat is het gewoon.
Indien je dit op een nieuwe wagen plaatst, dan moet de wagen pas het 4° jaar naar de keuring, maar de trekhaak wel jaarlijks!!!!!!!!!
Maar de meeste mensen trekken zich daar de eerste jaren niet veel van aan.
Mijn nieuwe auto is van september 2008, met originele trekhaak.
Ik heb na één jaar ook geen uitnodiging gekregen, en ga er dus ook niet om vragen
Ofwel is de wet de laatste vijf jaar hierop veranderd!
Harald, wat is de laatste stand van zaken
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Aanhangwagen
Ga eens op onderstaande koppeling zien: GOCA de site van de autokeuring zelf, daar vind je alles terug.
In deze volgorde: Autokeuring, personenwagen, periodieke keuring, met trekhaak voor aanhangwagen met MTM ≤ 750 kg of fietsendrager , met trekhaak voor aanhangwagen met MTM > 750 kg
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
In deze volgorde: Autokeuring, personenwagen, periodieke keuring, met trekhaak voor aanhangwagen met MTM ≤ 750 kg of fietsendrager , met trekhaak voor aanhangwagen met MTM > 750 kg
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
- Woonplaats: gent
- Locatie: oostvlaanderen
Re: Aanhangwagen
bedankt voor de reactie
de motolug is voor mij een mogelijkheid.alhoewel ik ooit een systeem gezien heb(+-jaar1980)waarbij je de motor kon slepen zonder aanhanger
je voorwiel werd in een soort beugel geplaatst en aan de trekhaak bevestigd en je sleepte de motor op zijn eigen achterwiel
heeft ooit in een verslag gestaan van een motor tijdschrift, weet wel niet of dat een geslaagd iets was?? en of dat nog in de handel is
de motolug is voor mij een mogelijkheid.alhoewel ik ooit een systeem gezien heb(+-jaar1980)waarbij je de motor kon slepen zonder aanhanger
je voorwiel werd in een soort beugel geplaatst en aan de trekhaak bevestigd en je sleepte de motor op zijn eigen achterwiel
heeft ooit in een verslag gestaan van een motor tijdschrift, weet wel niet of dat een geslaagd iets was?? en of dat nog in de handel is
Laatst gewijzigd door nonkel moto op 22 mar 2010, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
joehoe
Re: Aanhangwagen
Ik rij met een Mini Cooper Diesel en in de manual staat dat die max. 500kg mag trekken.hla schreef:Ben je zeker dat Uw wagen max 400 Kg mag trekken?
Er is namelijk toch geen lagere categorie dan de 750 Kg category.
Maar zelfs als je 400 max mag, dan is het dus toch OK, of niet soms?
Volgens mij is dat dan in orde.
Grtz, Wild Cat
Onthaalavond vierde vrijdag
Herberg Ter Heide
Bredabaan 1057
2930 Brasschaat
"Non correre mai più veloce di quanto il tuo angelo custode possa volare!"
Onthaalavond vierde vrijdag
Herberg Ter Heide
Bredabaan 1057
2930 Brasschaat
"Non correre mai più veloce di quanto il tuo angelo custode possa volare!"
Re: Aanhangwagen
hla schreef:.........
Harald, wat is de laatste stand van zaken
Collega PZ Biker had hier dus al een antwoord geplaatst, met dank.
Het is dus zo, dat elke trekhaak dient gekeurd te zijn,
van het ogenblik dat deze op een voertuig is gemonteerd.
Men moet zich spontaan aanbieden bij de keuring, ook als is uw wagen nog geen 4 jaar oud.
Wij houden bijna dagelijks verkeerscontrole en inderdaad, heel wat automobilisten zijn hier niet van op de hoogte.
( of doen tenminste alsof )
Het is zo dat een trekhaak kan gekeurd worden om bvb enkel een fietsdrager te monteren.
Deze mogen dan geen aanhangwagen trekken.
Wanneer de trekhaak niet gekeurd is riskeerje dus een PV.
Anderzijds is er nog de verzekering,
dewelke bij een ongeval moeilijk kan gaan doen omdat de trekhaak niet werd gekeurd.
Grtz
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: Aanhangwagen
tja, vorige jaar een nieuwe alfa159 gekocht en een trekhaak laten monteren na een week, hij was niet op tijd binnen en ik wou er al mee rondtoeren. De wagen was 1 week oud en ik mocht dus al naar de keuring.Harald schreef: Het is dus zo, dat elke trekhaak dient gekeurd te zijn,
van het ogenblik dat deze op een voertuig is gemonteerd.
Men moet zich spontaan aanbieden bij de keuring, ook als is uw wagen nog geen 4 jaar oud.
Wat betreft de aanhanger, ik geef sowieso de voorkeur aan een dubbelasser. Ik ben er vorige zomer mee naar de cote -d'azur geweest en je voelt niet eens dat er iets achter je auto hangt, zo stabiel is ie. Ik maakte gebruik van een aanhanger van een collega die hij heeft aangepast om mijn moto mee te vervoeren. In het midden is een goot aangelegd die op een plankenconstructie ligt die opgespannen zit tussen de zijkanten. Zo hoeft er niet in de onderplaat geboord te worden. Het wil wordt vastgezet in een beugel die ook op een constructiestaat.
Om hem vast te maken wordt er gebruik gemaakt van een stuurharnas en enkele spanbanden.
Na het gebruiken van de aanhanger als trailer kan alles gedemonteerd worden (5minuutjes werk) en heb je weer een originele aanhanger zonder gaten of dergelijke.
K1200 GT 06'
Re: Aanhangwagen
Haral, en PZbiker,
Volg dit item met belangstelling. Ik wist dat je inderdaad onmiddellijk en uit vrije wil naar de keuring moet als je achteraf een trekhaak plaatst.
Maar, wat als je een nieuwe wagen aankoopt met trekhaak? of met andere woorden ik plaats er niets achteraf op. Ik haal mijn nieuwe wagen af voorzien van een trekhaak origineel gemonteerd door de garage (ik weet niet of het al dan niet af fabriek gebeurt dan wel door de dealer achteraf)
Moet ik dan ook naar de keuring?
Kan ik ervan uitgaan dat de keuring door de garage werd gedaan (al dan niet moet worden gedaan)?
Grt
Volg dit item met belangstelling. Ik wist dat je inderdaad onmiddellijk en uit vrije wil naar de keuring moet als je achteraf een trekhaak plaatst.
Maar, wat als je een nieuwe wagen aankoopt met trekhaak? of met andere woorden ik plaats er niets achteraf op. Ik haal mijn nieuwe wagen af voorzien van een trekhaak origineel gemonteerd door de garage (ik weet niet of het al dan niet af fabriek gebeurt dan wel door de dealer achteraf)
Moet ik dan ook naar de keuring?
Kan ik ervan uitgaan dat de keuring door de garage werd gedaan (al dan niet moet worden gedaan)?
Grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: Aanhangwagen
@ tricky,
Waar wanneer of door wie de trekhaak gemonteerd werd speelt geen rol.
Het is steeds de eigenaar van het voertuig die er moet voor zorgen dat zijn trekhaak gekeurd is.
Het is zo dat vele nieuwe voertuigen net na de aankoop voorzien worden van een trekhaak,
tenzij door de dealer zelf tenzij door een after market bedrijf ( Quickly, Auto 5 enz ).
Maar dan nog is het de eigenaar die er moet op toezien dat de keuring is gebeurd,
of door de installateur of door hemzelf.
Waar wanneer of door wie de trekhaak gemonteerd werd speelt geen rol.
Het is steeds de eigenaar van het voertuig die er moet voor zorgen dat zijn trekhaak gekeurd is.
Het is zo dat vele nieuwe voertuigen net na de aankoop voorzien worden van een trekhaak,
tenzij door de dealer zelf tenzij door een after market bedrijf ( Quickly, Auto 5 enz ).
Maar dan nog is het de eigenaar die er moet op toezien dat de keuring is gebeurd,
of door de installateur of door hemzelf.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
mijn wagens is standaard voorzien van een trekhaak.
Je kunt die niet krijgen zonder!
Dan ga ik er ook vanuit dat die mee genomen is in de keuringen in de fabriek.
Ik heb WEL ZELF een extra ook laten monteren om de breukkabel aan de wagen te bevestigen.
Dat is een verplichting in België en Nederland, maar dus niet in Duitsland waar de wagen van komt (Volkswagen Tiguan!)
En enkel daarvoor heb ik ook de keuring niet opgezocht.
Fout ?
Je kunt die niet krijgen zonder!
Dan ga ik er ook vanuit dat die mee genomen is in de keuringen in de fabriek.
Ik heb WEL ZELF een extra ook laten monteren om de breukkabel aan de wagen te bevestigen.
Dat is een verplichting in België en Nederland, maar dus niet in Duitsland waar de wagen van komt (Volkswagen Tiguan!)
En enkel daarvoor heb ik ook de keuring niet opgezocht.
Fout ?
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
Gevonden http://motorcyclecarrier.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;nonkel moto schreef:bedankt voor de reactie
de motolug is voor mij een mogelijkheid.alhoewel ik ooit een systeem gezien heb(+-jaar1980)waarbij je de motor kon slepen zonder aanhanger
je voorwiel werd in een soort beugel geplaatst en aan de trekhaak bevestigd en je sleepte de motor op zijn eigen achterwiel
heeft ooit in een verslag gestaan van een motor tijdschrift, weet wel niet of dat een geslaagd iets was?? en of dat nog in de handel is
Grtz V
Re: Aanhangwagen
hla schreef:mijn wagens is standaard voorzien van een trekhaak.
Je kunt die niet krijgen zonder!
Dan ga ik er ook vanuit dat die mee genomen is in de keuringen in de fabriek.
Spijtig HLA, maar de in de fabriek geplaatste trekhaak, moet gekeurd worden in het land waar het voertuig is ingeschreven.
Wanneer je onderweg moest aan een verkeerscontrole onderworpen worden, moet je een geldig Belgisch keuringsbewijs voor de trekhaak kunnen voorleggen.
Re: Aanhangwagen
hla schreef:.........En enkel daarvoor heb ik ook de keuring niet opgezocht.
Fout ?
Inderdaad, dat is fout.