Probleem 1ste versnelling r1100rt.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Edvago

Probleem 1ste versnelling r1100rt.

Bericht door Edvago »

Ik heb een tweedehands r1100rt van 96 gekocht met een 80.000 km op de teller.
Ik heb er nu een paar honderd km bijgezet en ondervonden dat hij soms niet in eerste wil gaan.
Je stopt voor een rood licht zet hem in neutraal, wil terug vertrekken en krijg hem niet meer in eerste.
Trek hem dan in tweede laat even de koppeling slippen en dan gaat hij in eerste.
Als dit eens een enkele keer voorvalt dan kan je daar mee leven maar bij 10 maal vanuit stilstand vertrekken mag je stellen dat hij 5 maal dit probleem heeft.
Hebben jullie ervaring met bovenstaande laat het mij dan weten aub.
I LOVE THE SMELL OF JET FUEL IN THE MORNING
Iron Gonzo

Re: Probleem 1ste versnelling r1100rt.

Bericht door Iron Gonzo »

eens het schakelmechanisme kuisen en opnieuw vetten.
dat zijn de stangskes en scharnierpuntjes.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Edvago

Bericht door Edvago »

Is het hier dat ik moet zijn ?
Moet ik ze uit elkaar halen of gewoon afwassen met wat benzine en terug invetten?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edvago op 29 mar 2010, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Jeep, afwassen zodanig dat al het vuil weg is en daarna terug een beetje invetten. :wink:
Het help ook soms om tijdens het schakelen naar eerste, een beetje de koppeling te lossen zo springt hij er gemakkelijker in.
Allé zo doe ik het toch!
Ze hebben daar allemaal een beetje last van ,het wend wel.
suc6 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

inderdaad
de kogelgewrichtjes zitten vast met een clipje of veertje of hoe dat ook noemt.

reinig de stangskes en je zal het dingske daar zien rond de as zitten juist boven het kogelgewrichtje.
dit draai je los van de as en dan trek je dat weg van het bolletje langs het stangske.

dan heb je dat kogelgewrichtje los.
nu kan je dat gewoon van elkaar aftrekken en reinigen

voorzichtig bij montage dat je het staafke aan het klipje terug mooi in de kleine gaatjes schuift en dan terug rond het asje verankeren
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
biedp

Bericht door biedp »

Heb dit soms ook met mijne rt ( 1150 bwj 2004 ) ,het valt ook steeds van in de neutraal naar de eerste versnelling voor ,ik trek mijn koppeling twee keer na mekaar in alvorens hem van in neutraal in eerste te zetten. Bij de dealer zegt men dat dit normaal is ,zelf heb ik het nog van twee vrienden ( eentje met een 1150 en de andere met een 1100 ) gehoord.
Het feit dat het niet om de haverklap voorkomt stelt mij dan ook gerust.
grtz johan
happyrtke

Bericht door happyrtke »

Dit is een "BMW-ziekte",die herr BMW niet uit zijn schakelkasten krijgt,dit is het fenomeen dat voorkomt bij "buiten-opgebouwde-boiten",(kijk maar naar Harley D.die zijn ook ertegen gezet), dan zijn er te veel "spelingen"die moeten opgeheven worden voordat het tandje erin zit.
Dit fenomeen zet zich zelfs voort op sommige r1200 reeksen.

Dus eerst eventjes de koppeling loslaten(enkele mm) en dan gelijktijdig in 1ste versnelling duwen!!!!
Edvago

Bericht door Edvago »

Aan allen bedankt die gereageerd hebben op mijn vraag :!:
Ik ben nu ook wat gerust gesteld daar ik dacht problemen te hebben met de versnellingsbak.
Ik ga dit weekend in ieder geval het schakelmechanisme nog kuisen en invetten.
Op mijn vorige BMW K75rt had ik ook een probleem met de versnellingen maar dan in het afgaan van 4de naar 3de. Bleek bij rondvraag ook veel voor te komen.
Eens je dat weet krijg je het ook onder de knie. Even de koppeling loslaten, een beetje tussengas, koppeling innijpen en naar derde. De tussengas was heel belangrijk daar anders de versnellingsbak een serieuze klop kreeg.
Dus na een paar weken zal den r1100rt ook wel wennen. Ik ben in ieder geval wreed content met den deze.
Ik moet deze zomer nog de grotere afstanden gaan doen maar ik ben er in ieder geval op vooruit gegaan.
Plaats reactie