Beste forum leden,
Ik zal me eerst even voorstellen omdat ik dit forum voor de eerste keer gebruik.
Ik ben veertiger die zijn 2e BMW motor heeft.
Ooit begonnen begin 30 op een K1ooLT, maar na een fors ongeluk sinds enkel jaren een R1150RT uit 2002.
Na jaren flik rijplezier is de pech opgetreden van een kapotte rembekrachtigers pomp.
Eind vorig jaar begon het probleem met 40000km. De alarmsignalen lichte steeds vaker op en de remdruk viel weg. Een grote beurt deed het euvel niet verhelpen.
Na de winter werd het probleem erger. De lichte gaan branden, de motor heeft dan soms nog wel bekrachtiging, maar vaker viel de remdruk weg en kon alleen manueel nog geremd worden, daarbij soms de schrik dat hij dan soms toch weer oppakt en je niet wist wat je overkwam.
De motor had steeds goed dealer onderhoud gehad, nieuwe accu in 2006 en met een nieuwe accu nu hoopte ik het probleem te verhelpen. Maar helaas, dit was niet het geval. Sterker nog, de pomp blijft nu soms hangen ook als ik de remhandel los laat.
Bij het uitlezen wordt aangegeven dat de remdruk voor en achter te weinig is, en de conclusie, ABS pomp/modulator stuk.
een nieuwe kost rond de 1500 euro, los van arbeidsloon.
Nu mijn vragen; Wie heeft ervaring met 2e hands pompen.
Ik denk, het euvel bij deze stukke pomp hangt niet van de kilometers af, kan me ook de ouderdom niet voorstellen en heb dus gewooon dikke pech. Een andere pomp zou toch goed moeten zijn. En is een soort revisie mogelijk van de pomp? En er schijnt mogelijk iets aan de pomp veranderd te zijn in de jaren na 2001 toen mijn FTE pomp in de BMW gebouwd is. Welke jaargangen en ander types hebben een pomp die ook in de r1150rt uit 2002 past. Is er een later type die minder problemen geeft?
Bedankt voor de optie om mij via dit forum in een lastig en duur probleem te kunnen verdiepen.
Ik hoop op een passende oplossing om ook het rijplezier en vertrouwen weer terug te krijgen.
gegroet, JohnD
kapotte abs rembekrachtiger pomp r1150rt
Moderator: GVN
-
happyrtke
Re: kapotte abs rembekrachtiger pomp r1150rt
je kan eens je oor te luisteren leggen bij motocare in Diest,daar hebben ze al meermaals op vraag v/d klant(mijn kameraden) een occasie abs-pomp geplaatst,dit kost je de helft v/d nieuwprijs v/d pomp en enkele werkuurtjes. 
Men kan niet zomaar een andere abs-pomp in je motor stoppen,want daar is de software niet op voorzien,t'is al moeilijk genoeg om de originele vervangpomp te laten "aanvaarden" in de ECU.
Men kan niet zomaar een andere abs-pomp in je motor stoppen,want daar is de software niet op voorzien,t'is al moeilijk genoeg om de originele vervangpomp te laten "aanvaarden" in de ECU.
Hallo,
ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad, drukpomp kapot.
En ook op een 1150 RT 2002.
Ze is vervangen door een 2de handspomp voor de helft van de prijs plaatsing inbegrepen.
De herstelling is gebeurt bij Leie motors in Baarle.
Groeten, Stef
ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad, drukpomp kapot.
En ook op een 1150 RT 2002.
Ze is vervangen door een 2de handspomp voor de helft van de prijs plaatsing inbegrepen.
De herstelling is gebeurt bij Leie motors in Baarle.
Groeten, Stef
BMW MC Vlaanderen lid / R1150RT silver / John's xenonbeemer
Hallo,
Tweedehands onderdelen zijn ook te vinden bij "De Knalpot" in Rilland (Zeeland) Zie ook hun website. Ze hebben onvoorstelbaar veel materiaal liggen en doen alleen aan BMW. Richtprijs occasion-onderdelen: de helft van de nieuwprijs. Werkplaatstarief ligt op normaal (lees: hoog) peil, maar daar staat tegenover dat ze alles weten!
Een andere (goedkopere) mogelijkheid is "Mainly Twins". Deze firma heeft echter aanzienlijk minder aan occasion-onderdelen voor BMW.
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Tweedehands onderdelen zijn ook te vinden bij "De Knalpot" in Rilland (Zeeland) Zie ook hun website. Ze hebben onvoorstelbaar veel materiaal liggen en doen alleen aan BMW. Richtprijs occasion-onderdelen: de helft van de nieuwprijs. Werkplaatstarief ligt op normaal (lees: hoog) peil, maar daar staat tegenover dat ze alles weten!
Een andere (goedkopere) mogelijkheid is "Mainly Twins". Deze firma heeft echter aanzienlijk minder aan occasion-onderdelen voor BMW.
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB