K1300GT of...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Tazman

K1300GT of...

Bericht door Tazman »

Hallo iedereen,

Ik zit met een gigantisch (luxe)probleem.
Momenteel rijd ik met een R1100RT van '98 (75e jubileum) en ben daar zeer tevreden over.
Ik ben van plan om te vernieuwen maar ik kan moeilijk kiezen.
Koop ik de nieuwe K1300GT of... de nieuwe R1200RT.
Ik heb beide reeds testgereden en ik geraak er niet uit.
Dus vandaar mijn vraag ... waarom de GT en niet de RT?

Iemand trouwens een idee wat mijn huidige motor waard is 65.000km op de teller
Nascar
Contacteer:

Re: K1300GT of...

Bericht door Nascar »

We kunnen moeilijk in uw plaats beslissen :wink:

Er zijn ook wel wezenlijke verschillen tussen beide motoren.
De 12RT is een boxer motor en de 13GT is een k-blok 4 cylinder, geeft een ander gevoel van rijden.

Ik heb verleden jaar ook beiden test gereden in Bornem en voor mij gaf de 13Gt het meeste plezier om mee te rijden ...
Maar het gevoel dat een motor je geeft is enorm persoonlijk.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bob

Bericht door Bob »

Inderdaad geen gemakkelijke keuze.

Ik rij zelf met een R1200RT en een tijdje geleden deed ik testritten met een K1300S en een K1300GT. Ik ging er een beetje van uit dat de conclusie na die testrit evident zou zijn : beginnen sparen voor een GT. Maar het werd uiteindelijk niet zo'n uitgesproken onverdeeld succes.

De S kon me qua motor en qua wendbaarheid enorm bekoren, maar het comfort was niet helemaal wat ik zocht. De GT reageerde even soepel op het gas en zat al een stuk gemakkelijker, maar ik had meer verwacht van de handelbaarheid (al moet ik er eerlijkheidshalve bijvertellen dat de oorzaak daarvan misschien deels aan de versleten banden van het testexemplaar te wijten was). De RT staat voor mij het hoogst in dit lijstje wat zitpositie, comfort, speelsheid en wendbaarheid betreft, maar het schuddebuiken van de boxer (vooral bij lagere toeren) is dan weer niet mijn ding.

Mijn conclusie (waar overigens niemand het eens mee moet zijn) was : in plaats van mijn spaarcenten te spenderen aan een K, heb ik 25 euro uitgegeven voor de aanschaf van een Accelerator (die ik - shame on me - nog steeds niet gemonteerd heb) voor de RT. Zo behoud ik het rijwielkarakter dat mijn voorkeur geniet en hoop ik dat de motorreacties wat soepeler zullen worden zodat de boxer een beetje meer gaat aanvoelen als de geciviliseerde 4-in-lijn van de K.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Frans

Bericht door Frans »

Heb regelmatig met een RT van een vriend gereden en rij nu zelf met de K1300 gt, hij verbruikt een halve liter meer, maar motorisch kan de
R absoluut niet tippen aan de K . Ook het kofferprobleem en de actieradius van de K1200 GT zijn opgelost .
Het is dus de eerste echte touring geworden sedert de K1100LT
Als je dan toch voor de echte handelbaarheid wil kiezen ga dan voor een GS.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik deel voor de 100% de mening van Frans, toch een minpuntje t.o.v. mijne 1150 RT, moeilijker op de middenbok te krijgen.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Frans

Bericht door Frans »

Vanguard schreef:Ik deel voor de 100% de mening van Frans, toch een minpuntje t.o.v. mijne 1150 RT, moeilijker op de middenbok te krijgen.
Zelfs mijn 94k hebben het lastig :)
Relax

Bericht door Relax »

Da's gewogen zonder je tong.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Frans

Bericht door Frans »

Relax schreef:Da's gewogen zonder je tong.

Stout ventje :clown:
Iwan

Bericht door Iwan »

Frans,

wat bedoel je precies met 'probleem met koffers en actieradius' opgelost met K1300GT (t.o.v. 1200GT)?
Ikzelf rij met een 1200 GT, vandaar mijn vraagje.
:roll: :roll: Graag reactie a.u.b.
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
avierstraete

Bericht door avierstraete »

Vanguard schreef:Ik deel voor de 100% de mening van Frans, toch een minpuntje t.o.v. mijne 1150 RT, moeilijker op de middenbok te krijgen.
In het verleden K75, K100 RS, K1100LT (prive en werk) gereden. Door lichamelijke omstandigheden gestopt met mijn werk i.v.m. ziekte en prive overgestapt naar R1100 RT en R1150RT omdat ik deze makkelijker op de middenbok kreeg. Tijdens die periode toch altijd de wens gehad om weer op een K te rijden. Ben onlangs toch weer overgestapt van een R1150RT na een K1200GT. Ik vind het fantastisch rijden, alleen het op de middenbok krijgen is voor mij telkens een hele inspanning die vaak niet lukt, dus zijstandaard. Vaak gezocht op internet of er niet iemand is die een elektrische middenbok maakt/heeft voor mijn BMW. (zoals mogelijk op de K1200LT) Helaas niet kunnen vinden. Als iemand iets weet dan hoor ik dat graag.
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
Frans

Bericht door Frans »

Iwan schreef:Frans,

wat bedoel je precies met 'probleem met koffers en actieradius' opgelost met K1300GT (t.o.v. 1200GT)?
Ikzelf rij met een 1200 GT, vandaar mijn vraagje.
:roll: :roll: Graag reactie a.u.b.
Heb het wel over het vorige model K1200GT/RS waar de linkse koffer maar een halve was en de actieradius een 250 km bedroeg.
je was ook verplicht je koffers af te wegen bij een rit naar het zuiden ,anders had je gegarandeerd spierpijn, die motoren trekken ongewild scheef bij een ongelijke belasting. Bij een boxer nooit ondervonden, ook niet bij de k1200LT en het nieuw model
Frans

Bericht door Frans »

avierstraete schreef:
In het verleden K75, K100 RS, K1100LT (prive en werk) gereden. Door lichamelijke omstandigheden gestopt met mijn werk i.v.m. ziekte en prive overgestapt naar R1100 RT en R1150RT omdat ik deze makkelijker op de middenbok kreeg. Tijdens die periode toch altijd de wens gehad om weer op een K te rijden. Ben onlangs toch weer overgestapt van een R1150RT na een K1200GT. Ik vind het fantastisch rijden, alleen het op de middenbok krijgen is voor mij telkens een hele inspanning die vaak niet lukt, dus zijstandaard. Vaak gezocht op internet of er niet iemand is die een elektrische middenbok maakt/heeft voor mijn BMW. (zoals mogelijk op de K1200LT) Helaas niet kunnen vinden. Als iemand iets weet dan hoor ik dat graag.

Inderdaad die middenbok is een echt probleem, voor zulk een technisch hoogstandje als deK1300GT, een blunder van BMW. Ze krijgen er de vroegere fouten uit en steken er zo de nieuwe in .
John
Contacteer:

Bericht door John »

Bij één van mijn oudere K´tjes dat opbokprobleem opgelost door een cm in te korten. :wink:
mort
Contacteer:

Bericht door mort »

John schreef:Bij één van mijn oudere K´tjes dat opbokprobleem opgelost door een cm in te korten. :wink:
...of een iets -indien mogelijk- hogere achterband monteren doet ook wonderen :)
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

John schreef:Bij één van mijn oudere K´tjes dat opbokprobleem opgelost door een cm in te korten. :wink:
En hoe heb je die K dan een centimeter ingekort?
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Waarschijnlijk een kreet in de woestijn, maar waarom zoveel belang hechten aan de middenbok :-? ... je koopt een motorfiets om ermee te rijden, en niet om hem op de middenbok te zetten :wink:

:idea: Als je de zoekfunctie op dit forum gebruikt, zal je ontdekken dat het middenbok"probleem" van de GT vooral een kwestie van techniek is. Ik was met mijn 72 Kg droog ook serieus geintimideerd toen ik hem de eerste keer met volgeladen koffers op de middenbok wilde krijgen. Dus een beetje ge-experimenteerd, en tot de volgende "techniek" gekomen: Linkerhandvat vasthouden met linkerhand; rechterhand grijpt linkerduohandgreep vast; rechtervoet stevig op de middenbok zetten en dan met je volledige lichaam de motorfiets (lichtjes!) omhoog en (vooral!) naar achteren trekken, zodanig dat je linkervoet van de grond komt. Je rechtervoet blijft tijdens de hele beweging op de middenbok en duwt deze, via de kracht die je met je rechterbeen uitoefent (en het gewicht van je lichaam) naar beneden; Voor je het weet, staat de motorfiets op de middenbok.

...En voor de rest denk ik dat er voldoende verschil is tussen een RT en een GT 8-) ... mocht je er echt niet uitgeraken, geef dan het laatste woord aan de duo.. zij heeft altijd gelijk :wink: )
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Vanguard

Bericht door Vanguard »

K1200GT schreef:Waarschijnlijk een kreet in de woestijn, maar waarom zoveel belang hechten aan de middenbok :-? ... je koopt een motorfiets om ermee te rijden, en niet om hem op de middenbok te zetten :wink:

:idea: Als je de zoekfunctie op dit forum gebruikt, zal je ontdekken dat het middenbok"probleem" van de GT vooral een kwestie van techniek is. Ik was met mijn 72 Kg droog ook serieus geintimideerd toen ik hem de eerste keer met volgeladen koffers op de middenbok wilde krijgen. Dus een beetje ge-experimenteerd, en tot de volgende "techniek" gekomen: Linkerhandvat vasthouden met linkerhand; rechterhand grijpt linkerduohandgreep vast; rechtervoet stevig op de middenbok zetten en dan met je volledige lichaam de motorfiets (lichtjes!) omhoog en (vooral!) naar achteren trekken, zodanig dat je linkervoet van de grond komt. Je rechtervoet blijft tijdens de hele beweging op de middenbok en duwt deze, via de kracht die je met je rechterbeen uitoefent (en het gewicht van je lichaam) naar beneden; Voor je het weet, staat de motorfiets op de middenbok.
Klopt, heb het nu een paar keer zo gedaan als hier boven beschreven en het gaat opmerkelijk beter. Waarschijnlijk was ik teveel mijne RT gewoon, als ik daar naar keek stond ie al op zijn middenbok. :lol:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

afgelopen zondag in Bornem een testritje met de GT gedaan.
Ik heb er een beetje gemengde gevoelens aan overgehouden .
Toffe motor met eenredelijke handelbaarheid voor een toermoto
Sterk motorblok met genoeg koppel om van onderin flink door te trekken.
Grootste ontgoocheling vond ik de trillingen in de handvatten , na 10 minuten bijna geen gevoel meer in mijn handen .
en de kloterige bediening van de pinklichten dat is geen stap ,maar een kilometer achteruit.
voor de rest ,goed zitcomfort .
Echter weinig verschil ondervonden in de standen van de ESA vering
Tazman

Bericht door Tazman »

't is de K1300GT geworden
reeds verschillende ritjes achter de rug en zeer tevreden over mijn beslissing.
uiteindelijk heeft mijn vrouw de doorslag gegeven onder het mom van: "pakt nen keer ne K, 't is eens iets anders". :razz:
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Slimme vrouw!!!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Gustaaf

Bericht door Gustaaf »

Ik heb mij vorige week ook een K1300GT exlusive edition aangeschaft na 2 jaar met een hayabusa gereden te hebben.
Was prachtige motor om mee te rijden maar niet om mee in vakantie te gaan.
Heb met Rt en Gt gaan rijden voorkeur ging direkt naar de Gt. :cheers: :cheers:
Plaats reactie