Na een marktonderzoek, dit forum en andere geraadpleegd, vond ik een aantal alternatieven voor de standaardruit : een vstream van ztechnik, de calsci ruit met gat, de ruit van nedplex met flipup, ...
Welke ruit is nu goed voor mij?
Ergens begin april stelde hier iemand zijn vstream te koop. Die ruit heb ik op een zondag een toertje meegedaan en op secundaire wegen aan legale snelheden was het fijn vertoeven achter die ruit wat windgeruis en met vizier openrijden betreft. Het zicht was echter niet mooi, noch van achter de motor noch als je naar de motor keek, te bombastisch. Nu ja het was een oplossing voor het windgeruis ... zo dacht ik toch, tot ik maandag met die ruit op de E40 aan 120-130 naar huis reed. Mijn hoofd schudde aan die snelheid van links naar rechts, helemaal geen fijn gevoel. Het was mijn bedoeling die ruit te kopen, tot na deze ervaring. Dan maar liever de standaard ruit.
Een week later heb ik met Nedplex contact genomen en naar Terneuzen gebold om te gaan proefrijden. Een testruit gemonteerd en bollen. Ondanks dat er behoorlijk wat wind stond, zat het goed achter de ruit.
Op de website van Nedplex was er ook sprake van een tuv versie, waar ik wel het fijne van wou weten. Na een deskundige uitleg van Olivier besloten de tuv versie te nemen. Deze was echter nog niet leverbaar.
Dus dan maar de gewone versie gemonteerd, met Olivier afgesproken dat als de ruit leverbaar was hij contact zou opnemen en we ergens zouden afspreken om de ruit om te ruilen en ook de originele ruit terug te bezorgen.
Donderdag een mailtje van Olivier dat de tuv versie leverbaar was; zaterdag afgesproken om de ruit om te ruilen. De tuv ruit was omhuld in een beschermende folie. Vooral de helderheid van de ruit viel op. Terug thuis, ik was met de wagen want ook de originele ruit moest nog mee terug, ruit gemonteerd.
Na de middag heb ik een kort ritje gemaakt. Ten opzichte van de standaard nedplex ruit valt vooral de helderheid van de tuv versie op. Verder heb ik de indruk dat de ruit nog minder trilt en nog net iets beter dempt. Dit komt volgens mij doordat het materiaal net iets meer vormvast is en trillingen beter dempt.
Om jullie een idee te geven van de helderheid hierbij enkele foto's
Nog deels met beschermfolie:
zicht dwars door de ruit :