Vervangen remolie

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chris B

Vervangen remolie

Bericht door Chris B »

Ben een beetje aan het rond neuzen op het "Techniek Forum" en kwam het volgende draadje tegen.

door ajmo » 05/09/09 18:45

In mijn BMW onderhoudsschema staat dat de remvloeistof jaarlijks moet worden vervangen.
Een flesje remvloeistof kost een euro of vijf, daarvoor ga je toch geen risico lopen.

Ik moest toch eventjes slikken.
Vorige zatedag mijn rem olie laten vervangen in een officiele BMW-garage.
Opdracht: Vervangen van remvloeistof in volledig circuit. BMW R1150RT 2002 Integraal ABS-systeem.
Som: Klein materiaal=1.21E
Olie= 21.35E
Werkuren= 168.68E
Totaal= 191.24E
Denk dat ik het de volgende keer wel zelf zal doen.
mvg; Chris.
jonne

Re: Vervangen remolie

Bericht door jonne »

Bij het intergraalsysteem werkt het net even anders dan bij een 'normaal' systeem. Lees je dus even eerst goed in.
Maar inderdaad: wat een geld!
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Bij de RT duurt het al een eeuwigheid eer je aan de regeleenheid bent en kan beginnen te verversen. Ik heb het eens per ongeluk gedaan. Ik moest nog een speciale vultrechter maken en heb de operatie uitgevoerd met de daver op het lijf, met informatie die ik op Internet heb gevonden.
Bij een (noodzakelijke) computerdiagnose achteraf bij BMW (20€) bleek de wissel perfect te zijn gebeurd maar ik heb ze toch genepen. Het is tenslotte het belangrijkste veiligheidsorgaan van de motor. Had ik er 140 € voor gekregen was ik uiteindelijk wel heel blij geweest :wink: Maar zelf voor dat geld doe ik het niet meer (omdat ik achteraf de diagnose niet kan doen).
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
RBee

Bericht door RBee »

Synchro Bob schreef:Bij de RT duurt het al een eeuwigheid eer je aan de regeleenheid bent en kan beginnen te verversen. Ik heb het eens per ongeluk gedaan. Ik moest nog een speciale vultrechter maken en heb de operatie uitgevoerd met de daver op het lijf, met informatie die ik op Internet heb gevonden.
Bij een (noodzakelijke) computerdiagnose achteraf bij BMW (20€) bleek de wissel perfect te zijn gebeurd maar ik heb ze toch genepen. Het is tenslotte het belangrijkste veiligheidsorgaan van de motor. Had ik er 140 € voor gekregen was ik uiteindelijk wel heel blij geweest :wink: Maar zelf voor dat geld doe ik het niet meer (omdat ik achteraf de diagnose niet kan doen).
Toch maar fantastisch gedaan toen Bob. :thumright:

Ik dacht dat je het ondertussen met je ogen dicht deed. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Domi

Bericht door Domi »

Wat is dat toch duur hé.
Maar zeg nu zelf, werkt BMW dat niet zelf in de hand?
Spreek mij niet over die mooie officiele BMW show rooms, met van die gelikte praatjesmakers van verkopers, en waar de deur naar de werkplaats angstvallig gesloten blijft.
Maar ja er zijn nu eenmaal mensen die echt niet willen weten van onafhankelijke BMW mechaniekers, wel dan betaal je maar de volle pot hé!

Heb zonet mijn 80.000 Km onderhoud laten doen bij niet officiele BMW mechanieker.
Inbegrepen, alle vloeistoffen vervangen, remolie(doe ik elk jaar), koppelingsolie, motorolie (kwaliteitsolie van Bell-Ray)versnellingsbakolie (ook elk jaar), differentieel(pont)olie(ook elk jaar), oliefilter( bij elke vidange, d.w.z om de 7500 Km of elk jaar), benzinefilter, bougie's, K&N uitkuisen, set nieuwe remblokken vooraan, plaatsen van Xenon lamp(geen Chinees prulletje) en led standlicht, nieuwe ophanging van m'n verstraler in m'n koplampbehuizing(zat speling op) alles nagezien, synchronisatie, & kleppen regelen plaatsen van een ander spatbord van TT(had ik 2de hands gekocht) met RVS boutjes, vijsjes en rondsels (die ik niet had).
En dit met originele BMW onderdelen,en kan je zeggen, mijn GS draaid als een zonnetje, wel ik ben nu ééns curieus wat ik hiervoor zou moeten betalen bij de officiele BMW dealer.

Frank
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
bmwfreakske

Bericht door bmwfreakske »

Synchro Bob schreef:Bij de RT duurt het al een eeuwigheid eer je aan de regeleenheid bent en kan beginnen te verversen. Ik heb het eens per ongeluk gedaan. Ik moest nog een speciale vultrechter maken en heb de operatie uitgevoerd met de daver op het lijf, met informatie die ik op Internet heb gevonden.
Ik heb het bij mijn 1200RT ook gedaan;éénmaal je het schema door hebt lukt dit goed.
Er kruipt wat tijd en demontage in maar de pleuros steek je wel mooi in je zak.
Alleen het uitlezen van de drukgroep kan je inderdaad zelf niet....maar of dit een must is? hij deed het prima bij mij.
3 uur werk is een minimum dat je moet rekenen,demonteren en monteren van de plastiek,er kruipt tijd in die moet betaald worden.

Van 50 tot 60€ per uur is een gangbaar tarief in het motorwereldje.
Andalousie 09/2018
Gaby

Bericht door Gaby »

Domi schreef:Wat is dat toch duur hé.
Spreek mij niet over die mooie officiele BMW show rooms, met van die gelikte praatjesmakers van verkopers, en waar de deur naar de werkplaats angstvallig gesloten blijft.
Maar ja er zijn nu eenmaal mensen die echt niet willen weten van onafhankelijke BMW mechaniekers, wel dan betaal je maar de volle pot hé!

Heb zonet mijn 80.000 Km onderhoud laten doen bij niet officiele BMW mechanieker.
Inbegrepen, alle vloeistoffen vervangen, remolie(doe ik elk jaar), koppelingsolie, motorolie (kwaliteitsolie van Bell-Ray)versnellingsbakolie (ook elk jaar), differentieel(pont)olie(ook elk jaar), oliefilter( bij elke vidange, d.w.z om de 7500 Km of elk jaar), benzinefilter, bougie's, K&N uitkuisen, set nieuwe remblokken vooraan, plaatsen van Xenon lamp(geen Chinees prulletje) en led standlicht, nieuwe ophanging van m'n verstraler in m'n koplampbehuizing(zat speling op) alles nagezien, synchronisatie, & kleppen regelen plaatsen van een ander spatbord van TT(had ik 2de hands gekocht) met RVS boutjes, vijsjes en rondsels (die ik niet had).
En dit met originele BMW onderdelen,en kan je zeggen, mijn GS draaid als een zonnetje, wel ik ben nu ééns curieus wat ik hiervoor zou moeten betalen bij de officiele BMW dealer.

Frank
En ik ben curieus wat het u gekost heeft!
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Domi

Bericht door Domi »

Gaby schreef:
Domi schreef:Wat is dat toch duur hé.

Frank
En ik ben curieus wat het u gekost heeft!
Steek Uw licht dan ééns op bij,

http://www.robbysmotorservice.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz,

Frank
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
Plaats reactie