Nieuwe auto,s met licht op overdag.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Chris Wils

Nieuwe auto,s met licht op overdag.

Bericht door Chris Wils »

Net gehoord op het VTM nieuws,vanaf volgend jaar moeten alle nieuwe auto,s met licht op rijden overdag. Moeten wij dan als motorrijder met gele lichten rijden om op te vallen? Of met iets wat ik ooit in Amerika gezien heb,namelijk een snel flikkerend licht,men heeft nog genoeg licht s,nachts,maar van ver flikkert het zeer snel. Ik heb het gezien, en daarmee valt men wel op,maar ik weet niet of het hier verkrijgbaar is?
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
poestexas

Re: Nieuwe auto,s met licht op overdag.

Bericht door poestexas »

Zat er al aan te komen. Alle nieuwe auto's worden sinds enige tijd alle uitgerust met led-verlichting. Voor de show zouden die dat niet placeren.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
RTboy

Bericht door RTboy »

zie ik maar één oplossing, met grootlicht rijden, dan valt men terug op tussen al die lichtpunten...
Harald

Bericht door Harald »

Leer lezen en begrijpen wat er staat.
Men spreekt niet van rijden met grootlichten.
Het zijn lichten zoals nu bij de meeste nieuwe wagens worden voorzien.
met name ( led's en andere omtreklichten) standlichten zoals vroeger.
Speciaal om het verschil tussen auto's en moto's te blijven zien.
Dit is dus een hemelsbreed verschil. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Vindt die Audi's met die Led-lampjes erg mooi :grin:
Maar als iedere auto dat heeft, dan verliest het aan effect is mijn bescheiden mening.

Als natuurneuker kan je ook zeggen dat alles wat stroom verbruikt, energie kost.
De dynamo heeft al sinds jaren wisselstroom, dus 'n verlies van 50% op het totaal opgenomen vermogen.

Wat dan zwaarder weegt, kan ik helaas niet be-oordelen.

mvg Nico
MG Breva 850
J
Contacteer:

Bericht door J »

voor mij ook NEEN. Het gaat nu nog minder opvallen.

Ga mij een led knipperlicht aanschaffen zoals de fietsers.

Hoe zit dat hier met de Flikken, mag dat wel?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Harald

Bericht door Harald »

J schreef:Hoe zit dat hier met de Flikken,
Goed en met U, :wink:
J schreef: mag dat wel?

J
In de wegcode staat dat het licht van een motorfiets bestendig moet branden.
Dus niet knipperen.
Dit is enkel toegestaan voor fietsen.
J
Contacteer:

Bericht door J »

Harald schreef:
J schreef:Hoe zit dat hier met de Flikken,
Goed en met U, :wink:
:lol: :lol: :lol:

ok weer balen dan,

het betert er niet op voor de motorrijders dus.

Ik denk dat ik ipv een xenon een gele lamp ga steken zoals in Frankrijk vroeger.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Radena
Contacteer:

Bericht door Radena »

Na mijn ongeval van vorig jaar (F800ST)heb ik op mijn K13S flashleds(wit) laten inbouwen die ik opzet als ik aan 't filefilteren ben. Ik heb mij bedacht dat het misschien niet toegelaten is, maar ik verkies een eventuele boete dan nog zo'n dwaas ongeval. Het effect van die flashleds overdag is trouwens achteraf bekeken toch niet zo fantastisch.

Groeten,
Alain
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Wiedewa schreef:Vindt die Audi's met die Led-lampjes erg mooi :grin:
Maar als iedere auto dat heeft, dan verliest het aan effect is mijn bescheiden mening.

mvg Nico

Dit is al zo,kijk maar naar BMW,Mercedes,Opel,Saab....die hebben allemaal al van die led-lampjes.
En dan nog maar te zwijgen van de uitgebouwde Ibiza's en corsa's en ander dergelijk ombouwvoertuigen. :roll: :roll:

Groetz Gerry,
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gaby

Bericht door Gaby »

J schreef:Ik denk dat ik ipv een xenon een gele lamp ga steken zoals in Frankrijk vroeger.
J
Dat zal wel beter opvallen, maar je zal het verlies aan lichtkracht niet op prijs stellen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Kris adv

Bericht door Kris adv »

Harald schreef:In de wegcode staat dat het licht van een motorfiets bestendig moet branden.
Dus niet knipperen.
En moet een extra licht ook bestendig branden :?:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Chris Wils schreef:Nieuwe auto,s met licht overdag
Volvo heeft dat toch al jaren ? 'k Weet nog dat een nicht van DVO na de aankoop van een nieuwe Volvo naar de garage belde omdat ze de lichten niet uit kreeg :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

platte vis schreef:
Harald schreef:In de wegcode staat dat het licht van een motorfiets bestendig moet branden.
Dus niet knipperen.
En moet een extra licht ook bestendig branden :?:

Tuurlijk.
Enkel uw richtingsaanwijzers mogen knipperen.
( zij moeten dat zelfs wanneer ze in gebruik zijn,
met een intensiteit tussen 60 en 120 /per min )
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

De invoering van DRL (Daytime running lights) is niet enkel een Belgische kwestie.
Vanaf 2 februari 2011 worden de DRL verplicht voor nieuwe wagens in heel Europa.
Tot nu toe waren er enkel de scandinavische landen die DRL nationaal verplicht hadden (en sommige andere landen in de winter).
De invoering van DRL kent zijn oorsprong in de zichtbaarheid van voetgangers.
De motorfiets-industrie heeft lang gelobbyd om dit zolang mogelijk uit te stellen om de zichtbaarheid van motorfietsen niet in gevaar te brengen, maar studies hebben aangetoond dat dit toch niet helemaal bleek te kloppen.
Je wordt op sommige momenten inderdaad misschien minder snel opgemerkt als motorrijder (bij het filefilteren) maar over de hele lijn blijken de DRL's toch wel meer voordelen dan nadelen te hebben voor alle partijen.

p.s. gele lampen mogen niet meer (behalve voor mislampen)
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Freddie

Bericht door Freddie »

Harald schreef: Het zijn lichten zoals nu bij de meeste nieuwe wagens worden voorzien.
met name ( led's en andere omtreklichten) standlichten zoals vroeger.
Speciaal om het verschil tussen auto's en moto's te blijven zien.
Dit is dus een hemelsbreed verschil. :wink:
Afbeelding

En zo ziet dat eruit, de koplampen branden dus niet.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
props-n-blades

Bij de meeste wagens zullen die wel in de koplamp zitten en niet apart zoals op de foto van Volvo.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
STErik

Bericht door STErik »

Wat mij van in het begin van die DRL's geintrigeerd heeft is dat de achterlichten niet branden, maar blijkbaar is dit toegelaten ?
The road goes ever on...
Harald

Bericht door Harald »

STErik schreef:Wat mij van in het begin van die DRL's geintrigeerd heeft is dat de achterlichten niet branden, maar blijkbaar is dit toegelaten ?

Dat is dan ook de bedoeling.
Wanneer de achterlichten branden reageer je als achterligger iets trager op een stoppende voorligger.
( vooral overdag met fel zonlicht. )

Wees maar zeker dat er heel wat miljoentjes aan voorstudie zijn vooraf gegaan
eer ze deze zaken in een wetgeving hebben gegoten.

De Leds die m'n gebruikt als RDL geven geen meter extra zicht voor de bestuurder,
ze zorgen er enkel voor dat de auto's beter opvallen in het verkeer.
Het contrast van een donkere auto op een zwart asfalt is voor een voetganger soms moeilijk te zien.
Door het gebruik van die Led's dewelke van ver opvallen, hoopt men de ongevallen
met zwakke weggebruikers ( fietsers en voetgangers ) te beperken.
Julle

Bericht door Julle »

De RDLs zijn leds en die geven geen licht of verblinding maar dienen inderdaad enkel om beter gezien te worden. Een grote vooruitgang voor alle weggebruikers behalve voor de motorrijders want het verschil in aandacht trekken of opvallen wordt hiermee ongedaan gemaakt. De heren ministers zullen waarschijnlijk wel meer belang hebben gehecht aan de grootste groep gebruikers en wij zijn daar dan de dupe van. Hopelijk komt er terug een oplossing voor ons (bijvoorbeeld geel of oranje licht)

Julle
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

props-n-blades schreef:p.s. gele lampen mogen niet meer (behalve voor mislampen)
Sinds wanneer?
Gele lichten zijn nog altijd toegelaten voor dim- en grootlichten, zowel voor auto's als voor motorfietsen.

Maar voor mij liever niet; ik heb een tijd geleden een keer met een vrachtwagen gereden waar gele lampen in zaten en het is bedroevend hoe weinig licht die spullen geven.
Een paar weken later is er in Frankrijk een auto langs voor onder die vrachtwagen gesjeesd, en na herstelling zaten er opnieuw witte lampen in. Het verschil was enorm...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
props-n-blades

xantingo schreef:
props-n-blades schreef:p.s. gele lampen mogen niet meer (behalve voor mislampen)
Sinds wanneer?
Gele lichten zijn nog altijd toegelaten voor dim- en grootlichten, zowel voor auto's als voor motorfietsen.
Volgens de weg-code mogen gele lampen nog "behouden" worden maar in de europese regelgeving ivm met verlichting zijn gele lampen al lang verboden. Dat wil zeggen dat nieuwe voertuigen niet met gele lampen mogen uitgerust worden, ... en dan mag de klant dat (in theorie) ook niet veranderen.

En DRL's zijn niet altijd LED's, het kunnen ook gewone gloeilampen zijn. Het verschil met dimlicht is dan minder merkbaar. Veel constructeurs gaan voor LED omdat die minder stroom afnemen en geloof me nu of niet, dat heeft vooral te maken met CO2 uitstoot.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
We kunnen misschien een blauw kruisje vooraan plaatsen, zoals al vele vrachtwagenbestuurders hebben :clown:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
props-n-blades

Klinkt misschien gek maar in Japan hebben verschillende vrachtwagens bovenop het dak (net boven de voorruit) een rij groene lichten. Afhankelijk van hun snelheid branden er 0, 1 of meerdere lichten. Dan kan je van ver al inschatten aan welke snelheid die vrachtwagen af komt.
Afbeelding
jpblocken
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Regen in Japan, druppels Europa? En binnenkort ook nog volledige led-bars die aangeven hoe snel je rijdt, zoals een VU-meter op sommige geluidsversterkers of recorders :lol: ? Michael Knight had er al zo eentje vooraan. Wordt nogal een kermisbarak op de weg :roll: . Krijgen de tuningliefhebbers het erg moeilijk om nog te concureren. Passieve veiligheid OK, maar hou het een beetje normaal aub.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Plaats reactie