RT of GSA?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

wooter
Contacteer:

RT of GSA?

Bericht door wooter »

Het zonnetje schijnt, ik kom net terug van de kapper en passeer natuurlijk een BMW motorfietswinkel...

De '99 Suzuki SV650S bevalt me vrij goed, maar elke dag krijg ik toch last van krampen in mijn linkerbeen. 's Morgens na 80 km, 's avonds na 50km, en dat is niet fijn. Ik heb al lagere voetsteunen gekocht, maar die helpen maar beperkt. Nu met de werken op de E314 kan ik soms eens rechtstaan en dat helpt eigenlijk meer :).

Bon. Ik was dus al wat aan het rondkijken. De Suuz heb ik gekocht aan 27000km en er staat nu 39950km op. 13000km op 3 echte maanden rijden (december en januari kan ik niet meetellen door het weer), ja dat is toch makkelijk 1000km per week.

Ik keek naar de Honda CBF1000 enzo. Niet te duur, maar ook geen echte touringmotoren.

En eigenlijk moet ik eerlijk zijn: je kan een Honda kopen, of een Yamaha, maar iedereen die ik heb gesproken die met zo een motoren rijdt, is eigenlijk aan het sparen voor een R1200RT of R1200GS.

En dan zijn er nog de RT-rijders en GS-rijders die ik ken. Geen gelul over krampen, niks tegen de tank plakken om uit de wind te zitten. Enige keer dat ze afstappen is om te tanken, en dan nog na 400-500km.

Zodus. Gene zever. Ik moet zoiets hebben.

Maar wat? Een R1150RT of R1200RT? Luxueus, maar zwaar met brede plastiek en veel lak die krassen kan vertonen? Maar wel een elektrisch instelbaar voorscherm en een radio die je iphone kan bedienen? Of een R1150GS/R1200GS(A)? De Adventure heeft een ridicuul grote tank, alle beveiligingen tegen vallen en genoeg beugels om leuks op te schroeven. Het ding voelt ook lichter aan als je erop zit, maar het zadel zit wel hoog. En dat stuur lijkt verrekt breed :)

Beiden hebben de emotie van een stopcontact, maar na 60 km tegen de wind in beuken op de snelweg geef je niks meer om emotie. En die RT-rijder op de rijvaardigheidscursus van enkele weekends terug was een van de weinigen die niet geradbraakt maar relax thuis arriveerde :).

Bottom line is dat ik 2 x 100km per dag op de motor zit, waarvan 60 tot 80% snelweg, 10 tot 30% file op de snelweg en 10% binnenstad met file. Ik wil graag meer dan 400km op een tank rijden; elke dag tanken is ook maar saai, dus een GS valt al af...

Ik heb een testrit voor beiden aangevraagd, maar meer ideeen en meningen zijn altijd welkom :)

RT:
+ uit de wind zitten
+ zelfs met koffers minder breed dan de GSA
+ zuinig
+ nieuwere modellen hebben integratie met iphone, bluetooth en ander speelgoed
- maar met 91cm natuurlijk thv de spiegels breder dan mijn Suuz

GS Adventure:
+ wendbaarder
+ bescherming rondom
+ beugels genoeg om randanimatie te monteren
+ hoge zit
-/+ breder dan een RT, maar wel met hoger stuur - die GS van deze morgen reed me toch maar voorbij in de file :)
- verbruikt meer
? windgeruis?
WimLT
Contacteer:

Re: RT of GSA?

Bericht door WimLT »

Als ik je verhaal zo vlug even lees en zie hoeveel km's je draait lijkt mij de keuze toch vrij makkelijk, hoor. Neem daarbij de omgekeerde trent van een paar jaar geleden dat daar waar toen veel RT-rijders voor de GS(A) kozen, je nu een omgekeerde wereld hebt sinds de nieuwe (Upgraded) R1200RT. Ik zou dus zeker voor de RT gaan, want de windbescherming van de GS(A) moet daar zeker zwaar voor onderdoen. Vooral op de snelweg.

Zélfs ik eigenlijk, komende van de LT, zou, als het puur voor mezelf was, die stap (terug) durven doen omdat de 1200RT uiteraard veel speelser is vooral in de bergen, maar ik moet vooral rekening houden met het comfort van mijn zwakke-rug-duo :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Bob

Bericht door Bob »

:bsstupid:
Afgaande op jouw gebruiksprofiel zou ik voor de RT kiezen. Ik kocht de mijne ook met het oog op woon-werkverkeer, weliswaar Antwerpen-Brussel. De zijkoffers hang ik er quasi nooit aan, de grote topkoffer volstaat voor de dingen die ik mee naar m'n werk moet nemen. Op die manier verloopt het filefilteren vlot genoeg. De overige pluspunten heb je grotendeels zelf vermeld in je vraag.
Anderzijds : je zal allicht wel reactie krijgen van Relax die je een GSA wil aanpraten :mrgreen: Om maar te zeggen dat er evenveel verschillende meningen als RT- en GS(A)-rijders zijn. De standaardraadgeving luidt dan ook : beide modellen testrijden en zien wat jou het beste bevalt.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Relax

Bericht door Relax »

:grin:

Zal mij aan m'n reet roesten wat die mens koopt, 'k verdien er niks mee, maar afgaande op wat ie schrijft en hoe ie denkt, is hij meer dan verstandig genoeg om z'n mening te vormen na een flinke rit met beide motoren.
Ik rij elke dag 130 km, weer en wind, vroeger met R1150RT, nu met R1200GSA en ik heb geen greintje spijt van m'n keuze. Integendeel, de GSA is véél speelser (en bij mij de reden van het meerverbruik, maar gezien ie ruim meer kan tanken...) De R1200RT biedt nog iets meer bescherming tegen de elementen, maar de GSA (in mijn geval met een TT-spoiler) moet écht niet veel onderdoen. Behalve thv de achterkant van je onderbenen. Er zit nl geen bescherming en zelfs met de bescherming die je koopt, word je nog nat en smerig. Volgens sommigen kocht ik 'm net daarom.
Ik rij zonder koffers (heb ik niet eens), maar met twee kwalitatief goede tassen (één op tank en één op duoplaats), waardoor ik genoeg meekrijg en dus het breedst ben thv de spiegels.

Ga gewoon met allebei 'ns een flinke rit doen...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Wally

Bericht door Wally »

Ga eens spelen met een GS. Weekendje Eifel of Ardennen.
Doe dan eens t zelfde met de RT.
Ik zou niet twijfelen, maar achteraf niet om pillekes komen vragen omdat ge verslaafd zijt aan uwe GS. :-o

Maar mijn mening is natuurlijk niet objectief...

Wally :pig:
Leven is het meervoud van lef!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Al eens gedacht aan de waardevermindering op je nieuwe motor? Na 3 jaar 150.000km, die geraak je niet meer kwijt voor meer dan een aalmoes, (zou jij een BWM kopen met 150.000km voor 10.000 euro? Ik niet.....) De 2de hands prijzen voor BMW zijn al lang niet meer wat ze bv 5-6 jaar geleden waren, een GS1200 van 2005 met 50.000km bv kan je al vinden voor 7000 euro...., koste nieuw ook 15.000 euro.
Klinkt belachelijk op een BMW forum, en ik zal er wel voor afgeschoten worden, maar koop een 2de handse Deauville met weinig kms voor die woon-werk kms, na 3 jaar verkoop je het ding ook voor een habbekrats maar je verlies is dan beperkt tot 2000 euro/jaar.... en eerlijk gezegd heeft dat ding ook veel comfort voor die prijs en is zeer betrouwbaar, 150.000 halen die dingen makkelijk.....Met die kms kun je de onderhoudsintervals ook wat optrekken want anders sta je elke 6 weken bij de dealer.....

Het verhaaltje dat een motor goedkoper is in onderhoud gaat ook al jaren niet meer op, ware het niet voor de files zou ik die kms in jouw geval gewoon met een dieseltje doen......veel goedkoper.

Wil je absoluut BMW'en kan je ook een oude K (100,1100,1200) overwegen, aankoopprijs is laag en comfort is groot. Je kan die dan natuurlijk niet afschrijven voor de belasting.

Reken maar uit, na 1 jaar en 50.000km is je RT mss nog 11-12000 euro waard (met veel geluk), je hebt dan al 2 extra sets banden versleten (bovenop de originele) a 300 euro per set, en je hebt 5 onderhoudsbeurten moeten betalen, ook goed voor een 750 a 1000 euro, waarde vermindering over 1 jaar: +/- 7500 euro.... :shock: En dan heb ik het nog niet over versleten vering, schijven etc....

Als je natuurlijk money to burn hebt is de RT beter geschikt voor je doel dan de GS(A), je komt droger, minder vuil en niet zo "uitgewaaid" op je werk/thuis aan :-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Waardevermindering lig ik niet echt wakker van... Een vergelijkbare auto aan die kilometers kost in het begin meer en schrijft even hard af. Bovendien heb ik al een auto, en is er ten opzichte van mijn auto een duidelijke tijdswinst en geldwinst. Als je elke dag voor 17€ tankt versus 70€ voor twee dagen, en dan nog 17€ per dag aan parkeergeld, dan zit je aan een maandelijks verschil van meer dan 600€ puur aan brandstof- en parkeerkosten.

Bon. Nieuw vs tweedehands is ook nog niet zo belangrijk: een motorfiets van 2 jaar oud zal bijna even goed rijden, even recente veiligheidsvoorzieningen hebben maar wel 4000 tot 6000€ minder kosten. Ik ben zelfstandige, en als je dan weer gaat kijken naar het spreiden van de investering, dan is het verschil plots heel wat kleiner als je gaat beslissen tussen 12k cash, 12k gefinancierd op een hoog percentage want motorfiets ouder dan 2 jaar, of 18 tot 20k gefinancierd op een lager percentage want motorfiets gloednieuw. Het beste scenario zal er eentje zijn waar je telkens een 5 jaar oude motorfiets per seizoen koopt, en het volgende seizoen weer verkoopt, maar dat is ook weer een geprul :).

Een element pro-BMW is dat ik heel tevreden ben van mijn auto en de service van mijn dealer, en ik voor een BMW motorfiets ook nabij goede service kan krijgen. Geen Honda-dealers hier in de buurt, hoewel ik al naar zo een Deauville heb gekeken.

Afijn, we gaan nog wat rekenen, dat is zeker :). En testrijden :).
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Als ik dat zo lees vallen de 1150RT / GS(A) af, want deze zijn in 2005 (RT), 2004 (GS) en 2006 (GSA) vervangen door de 1200 reeks.

Blijft dus de afweging 1200RT vs 1200GSA (GS minder interessant wegens weinig bescherming en kleine actieradius). Op zowel RT als GSA kun je last hebben van herrie om de helm, omdat deze schermen afgestemd zijn op een gemiddelde rijder. Zo heb ik op mijn GSA prima windbescherming en nauwelijks herrie om de helm, terwijl een ander een aftermarketruit of opzetspoiler nodig heeft. Diezelfde ervaringen heb je ook bij RT-rijders.

Qua breedte is de GSA natuurlijk in het nadeel (breder stuur, op hoogte van spiegels busjes en SUV's), maar slechts zelden heb ik daar last van (veel files in de Randstad - NL).

Het verbruik bij mij (varieert hoe ik met het gas omga) ligt tussen 1 op 16 (6,2 l / 100 km) en 1 op 19 (5,2 l / 100 km) en daarmee kom ik minimaal 500 km ver. Bruikbare tankinhoud (zonder met de billen te hoeven knijpen om niet met lege tank te komen) is 33 liter, mits goed afgetankt.

En 'emotie van een stopcontact'? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Ga eens een weekendje sturen op een GSA in de Ardennen....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik rij elke dag 65Km enkel (130Km/dag) woon-werkverkeer, 5jaar lang met een R1150RT en nu al 3 jaar met een R1200RT. Ik wil niets anders omdat ik er enorm tevreden van ben.
Niet vergeten :idea: Je kan de motor voor woon-werkverkeer inbrengen bij je belastingaangifte en dat scheelt ook een sereuze duit in de pokket. :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

wooter schreef: Bottom line is dat ik 2 x 100km per dag op de motor zit, waarvan 60 tot 80% snelweg, 10 tot 30% file op de snelweg en 10% binnenstad met file. Ik wil graag meer dan 400km op een tank rijden;
Dit was destijds het lastenboek van de RT voor de BMW-ingenieurs.
:wink:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Testrijden is niet altijd zaligmakend...

Ik heb bijna 4 jaar op een 1150RT gereden, en twijfelde om over te stappen op de R1200RT of de K1200R.
Voor- en nadelen afgewogen, veel testverslagen gelezen, informatie gezocht,... maar geen testrit gemaakt.

Gelukkig, want ik heb de eerste weken mezelf grondig vervloekt met die K1200R: de rijhouding, de handelbaarheid, noem maar op, het is gewoon anders dan een RT.
Maar niet slechter, gewoon anders. Waardoor ik nu, na zowat twee maand en 4000 km, gewoon begin te worden aan deze machine. En nu blijkt dat die eigenlijk toch fantastisch rijdt. In die zin dat ik op dit moment zelfs geen RT meer zou willen, tenminste niet voor het gebruik dat ik ervan maak.

Maar had ik eerst een testrit van een uur of 2 gemaakt: geen schijn van kans had die fiets gemaakt...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Ik ben 3 jaar geleden overgestapt van een 1150 RT naar een 1200 RT. Nog geen seconde spijt van gehad. De beste motor die ik ooit al gehad heb.
Vorige donderdag zijn we om 6u vertrokken voor een ritje. Om 16u was ik terug thuis met 600 km achter de kiezen en een gemiddeld verbruik van 4.9. En heel belangrijk. Ik was nog zo fris als een hoentje en kon gerust nog eens 600 km rijden.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

wooter schreef:....
Ik ben zelfstandige, en als je dan weer gaat kijken naar het spreiden van de investering, dan is het verschil plots heel wat kleiner als je gaat beslissen tussen 12k cash, 12k gefinancierd op een hoog percentage want motorfiets ouder dan 2 jaar, of 18 tot 20k gefinancierd op een lager percentage want motorfiets gloednieuw. Het beste scenario zal er eentje zijn waar je telkens een 5 jaar oude motorfiets per seizoen koopt, en het volgende seizoen weer verkoopt, maar dat is ook weer een geprul :).

Een element pro-BMW is dat ik heel tevreden ben van mijn auto en de service van mijn dealer, en ik voor een BMW motorfiets ook nabij goede service kan krijgen. Geen Honda-dealers hier in de buurt, hoewel ik al naar zo een Deauville heb gekeken.

Afijn, we gaan nog wat rekenen, dat is zeker :). En testrijden :).
Als zelfstandige moet je uwen boekhouder laten rekenen....was er niet iets met nen auto slechts 60% inbrengen, maar ne moto volledig? Enfin dan spelen kosten idd gene rol, ik dacht da ge ne gewone werkmens waart , dan spelen de kosten meestal wel een rol :wink:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
betaburned

Bericht door betaburned »

Beide zijn een waardig alternatief. Ben zelf, met een vergelijkbaar profiel - maar minder km/dag (75), na 3 RT's (1100;1150;1200) overgestapt naar de 1200 GSA begin 2009. De windbescherming vd GSA vind ik persoonlijk vrij vergelijkbaar met die van de RT, los van de handen die iets meer wind pakken. Ik heb wel een bijkomende kleine deflector geplaatst (ben 1.92) omwille van helmturbulentie, maar sindsdien geen enkel probleem. Pakt wel wat meer vuil onderaan botten/broek & wat natter bij regen.
GSA is wel zeer wendbaar, meer fun om mee te rijden ook op autostrade als je binnen de wettelijke limieten blijft. Boven de 150 is de RT duidelijk superieur in zijn rijcomfort & iets luxueuzer in de afwerking. Maar de GSA geeft ook de mogelijkheid om de rustige landbanen op te zoeken, met grind, zand/modder en alles & dat opent een heel nieuwe beleving van rijden.
Bottom-line: moest ik opnieuw kiezen zou ik voor de GSA blijven gaan omdat hij net ietw polyvalenter is dan de RT.
Glotetrotting around - R1200 GSA '14.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Om je een idee te geven... Het feit dat je met een RT nauwelijks nat zou worden is euh... nieuw voor mij :). Op de SV is het bij felle regen eerder jetskieën dan motorrijden :D

Ik denk ook dat ik de polyvalentheid van de GSA zou appreciëren, maar het grote scherm van een RT is natuurlijk ook niet te versmaden.

Jammer dat je geen RT-P kan kopen :D
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Voor de GSA heb je aftermarket ook behoorlijke winkelruiten, hoor :wink:
Afbeelding
(plaatje klik = website Z-Technik)
Groet,
Erwin

xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

wooter schreef: Het feit dat je met een RT nauwelijks nat zou worden is euh... nieuw voor mij :).
Voor mij ook :mrgreen:
Een RT houdt je droog wanneer de snelheid hoog genoeg is. Bij lage snelheid maakt het weinig verschil.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Nog een plaatje van de grote etalageruit van V-Stream (Z-Technik):
Afbeelding
(plaatje klik = plaatje groot)

(Fotootje geleend van jaap2005)
Groet,
Erwin

-Fred-

Bericht door -Fred- »

Hoi Wooter,

Is niet één van de twee motoren die je zoekt, maar komt erg dicht (zelfs de prijs)tegen de GSA aan.
Voor de km's die je maakt lijkt de Track een zeer welkom alternatief.
Lees je even in en oordeel zelf.
http://www.dieselmotorfiets.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Grt,
Fred.
Relax

Bericht door Relax »

Ik vind die aardig yammie, om het op z'n Frans te zeggen. Ooit ga ik 'm testrijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Dieselen op de motorfiets en benzine in de auto... Jaja :)

Moet wel zeggen dat de motor echt klinkt als een leaser, en dat is jammer genoeg geen compliment. Ik zie ook nergens verbruikscijfers, en weet ook niet of je dat ding wel ingeschreven krijgt.

Deze middag even een vergelijkende test tussen mijn SV, een RT en een GS qua hoogte van uitstekende delen. De RT en SV hebben spiegels die op ongeveer dezelfde hoogte uitkomen, en dat is net ook de hoogte van de spiegels van een auto. De GS heeft hogere spiegels, maar dan zit je weer in de zone van monovolumes en bestelwagens :).
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Het voordeel van een GS is dat je de spiegels tussen de auto's door kan "manoeuvreren" door met het stuur te werken. Je kan de motor dus eigenlijk een beetje smaller maken ter hoogte van de spiegels, naargelang hoe de auto's staan.
Bij een RT kan dat niet, die blijft altijd even breed.

In een rijdende file maakt dat overigens niet veel uit, daar moet je echt niet met millimeters gaan rekenen...
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Inderdaad, daar kijk ik ook naar. Vraag is natuurlijk hoe 770mm en 980mm verschil geven in het dagelijkse leven :)

En toch, alle GS-rijders die achter me opduiken in het drukke Brusselse verkeer, vinden altijd een weg rondom mij :)

RT-rijders hebben minder succes :)
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Voor de zijkoffers van de RT kan je zgn. "City-deksels" vinden, deze zijn aanzienlijk smaller (je opslagcapaciteit verminderd eveneens dan)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
haté

Bericht door haté »

wooter : "klinkt als een leaser..." wat bedoel je dermee ?

ik vind die track wel iets hebben zeker in (mat)zwarte uitvoering, idioot uitlaatje, dat wel...
Plaats reactie