RT of GSA?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

wooter
Contacteer:

Re: RT of GSA?

Bericht door wooter »

Hij ziet er OK uit, maar dat dieselgeratel mis ik niet bepaald :D
-Fred-

Bericht door -Fred- »

wooter schreef: Ik zie ook nergens verbruikscijfers, en weet ook niet of je dat ding wel ingeschreven krijgt.
.
Vebruikt 2,5 l / 100km, laat ons uitgaan van de helft van een RT - GSA 1200.
Benzine 40 000km / jaar (5 op 100) = 2000 liter x 1,5 euro = 3000 euro.
Diesel 40 000km / jaar (2,5 op 100) = 1000liter x 1,2 euro = 1200 euro.
Verbruik in kostprijs zeker de helft minder.
Trouwens, onderhoudsbeurten die om de 15000km plaatsvinden en eveneens veel goedkoper zijn op een smart diesel motor.
Lijkt wel of ik een vertegenwoordiger "van" ben :lol:
Ik zou hem zeker gaan testrijden, ikzelf durf niet ... want dan heb ik prijs.
Op het UGSC weekend kon je hem testrijden, ik ben wijselijk op tijd vertrokken.
Lees ook eens op het Nederlandse GS - forum en het all road maniacs forum.
Heb weinig (lees geen) negatieve kritiek gehoord.
John
Contacteer:

Bericht door John »

wooter schreef:Om je een idee te geven... Het feit dat je met een RT nauwelijks nat zou worden is euh... nieuw voor mij :). Op de SV is het bij felle regen eerder jetskieën dan motorrijden :D

Ik denk ook dat ik de polyvalentheid van de GSA zou appreciëren, maar het grote scherm van een RT is natuurlijk ook niet te versmaden.

Jammer dat je geen RT-P kan kopen :D
Oh ja hoor! dat kan. Zelfs al tweedehands!

Afbeelding
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Leuk!

Ik had niet in Rusor's RoadTrain-draadje mogen kijken. Schitterende kleur voor een RT!

Ik ga zelf ook wel zoeken, maar zijn er aftermarket beschermbeugels beschikbaar voor de cilinderkoppen en koffers?
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Wel, ik kan natuurlijk niet in de plaats van de vraagsteller staan.....
Maar voor mij telt nog altijd het spreekwoord : eens RT altijd RT.
Ik rijd al met RT's sinds ze in 78 of was het 77 van vorige eeuw uitkwamen.
Voor mij is een motor een RT.
Op een Rt kom ik thuis.
Punt andere lijn :-))))

Met andere woorden, van een RT zal je nooit spijt hebben, ook al ist een exemplaar dat op nen blauwe maandag ineengezet is.
En geloof me maar, zo een exemplaar heb ik OOK gehad :-)
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Zaterdag naar BMW getrokken in Hasselt. 8 mei ga ik er de RT en een GS testen.

Ik vond de verkoper wel apathisch... Beetje koel, en de info mbt audio-mogelijkheden vond ik ook maar matig.
spoorman

Bericht door spoorman »

Francis schreef:Wel, ik kan natuurlijk niet in de plaats van de vraagsteller staan.....
Maar voor mij telt nog altijd het spreekwoord : eens RT altijd RT.
Ik rijd al met RT's sinds ze in 78 of was het 77 van vorige eeuw uitkwamen.
Voor mij is een motor een RT.
Op een Rt kom ik thuis.
Punt andere lijn :-))))

Met andere woorden, van een RT zal je nooit spijt hebben, ook al ist een exemplaar dat op nen blauwe maandag ineengezet is.
En geloof me maar, zo een exemplaar heb ik OOK gehad :-)
Ik heb 3 RT gehad en ben overgestapt op een GS en ik moet zeggen voor mij op dit ogenblik geen RT meer,super content van mijne GS.
R1200GS.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

tja ... als je een nieuwe RT zou gekozen hebben, zou je daar waarschijnlijk, ook super-kontent van geweest zijn hoor :-))))
Spoorman - Mechelen .... werk je mss ook nog int arsenaal ? :grin:
Francis, r12rt

My answer is NO !
spoorman

Bericht door spoorman »

Francis schreef:tja ... als je een nieuwe RT zou gekozen hebben, zou je daar waarschijnlijk, ook super-kontent van geweest zijn hoor :-))))
Spoorman - Mechelen .... werk je mss ook nog int arsenaal ? :grin:
Francis,ik heb je een PB gestuurd.
R1200GS.
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Francis,ik heb je een PB gestuurd.
Dank je :-)
Antwoord onderweg :-)
Francis, r12rt

My answer is NO !
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Zo. Vandaag ruw geschat drie uren gereden met de RT en GS.

En alles is waar!

Ja, bij ralenti voel je de motor schudden. En de eerste versnelling is niet altijd vanzelfsprekend op een R1200RT van 2007. En mooi klinkt het ook niet.

En daar houden de gelijke punten met mijn Suzuki SV650-S op :)

Eerst was de RT aan de beurt. Een versie van 2007, zonder de zijkoffers, met een 40000km op de teller. De demoslet, als het ware.

Bij het uitrijden was het even wennen aan het gewicht van de motorfiets. Het zadel stond vrij hoog, en telkens ik stopte of traag reed voelde ik het gewicht naar een kant toehellen waarna ik het momentum maar kon van stoppen wanneer ik ook de hiel aan de grond kreeg. Maar eens rijdend en met wat meer zelfvertrouwen vond ik eigenlijk dat zo een RT makkelijker rijdt dan mijn Suuz: je kan vrij eenvoudig inleunen, insturen, en gaan met de banaan. Voldoende pit in de motor, net zoals mijn Suuz.

Eens de snelweg op merkte ik dat de voorruit niet voldoende groot was om luchtcirculatie rond mijn helm tegen te gaan. Het scheelde 5 cm ofzo, maar dat valt op te lossen met een andere ruit. De spiegels gaven een fenomenaal zicht achter de motor, iets wat ik niet gewoon ben op mijn gele banaan. Optrekken ging lekker vlot, en waar de Suuz het opgeeft blijft de RT doorgaan. Handvatverwarming is echt wel warm, ook pak je de middenstand.

Na een paar kilometer de snelweg af, en de binnenbaantjes opzoeken. Al snel merk ik dat de RT bij het remmen zo stabiel overkomt, dat ik bijna niet meer aan de achterrem denk om ook lichtjes te remmen. Waar ik bij de Suuz moet evalueren en nadenken over het remmen om stabiliteit te behouden, laat de RT zich als een middenklasse auto rijden. Eender welke kant je uit gaat: zolang je blijft kijken naar waar je naartoe wil, kan je matig remmen indien nodig.

De instelbare ESA gaf duidelijk een verschil, in die zin dat comfort op de betonwegen de RT een leuke kadans gaven, dat uitnodigde voor relax toeren. Er is een verschil te merken tussen kasseien op sportmodus of op comfort, maar kasseien blijven nog altijd niet plezant om over te rijden. Op de binnenbaantjes merk ik ook dat de RT zich eenvoudig laat draaien en keren, ook op smalle wegen. Eigenlijk voel je dat gewicht van de RT gewoon niet, waar de Suuz zich niet zo gedwee laat leggen in manoevers. Heb me dan ook stevig geamuseerd, tot zoverre dat ik 100 km verder was en nog altijd niet terug bij de dealer. Waar het windscherm op de snelweg niet hoog genoeg was, kon ik op de binnenwegen dan wel weer het windscherm wat lager instellen, zodat ik het briesje in en naar mijn helm kon bijregelen om het hoofd toch koel te houden. Gemiddeld verbruik volgens de BC: 5,6l. Lichte zadelpijn aan de achterkant van mijn reet, net het stuk dat op de SV geen gewicht draagt. Ik wijt het aan gewenning. En na meer dan anderhalf uur had ik nog niet genoeg aan rondrijden!

Terug bij de dealer mocht ik vervolgens met een GS met 17000km aan de slag. Even hoge zit, maar nu stond het stuur ook aanzienlijk hoger. Al snel wordt duidelijk dat deze GS niet alleen echt lichter is, maar ook nog eens lichter aanvoelt tijdens het rijden dan de RT. Snel weer de snelweg op voor de verplichte kilometers, en ja, daar vang je toch stevig veel wind. Maar de motor draait zo enthousiast dat acceleratie nog zotter is dan de RT.

Eens de snelweg af gaan de bochten met de GS met een even groot gemak als de RT, met dit verschil dat je sneller uit de bochten kan accelereren. GS-zijnde kan je 'm vrolijk manoevreren, en zelfs volledig rechtopstaand rijden is een kick :). Geen hoogtechnologische ophanging op dit model, maar een hoekje kasseien voelt niet bepaald oncomfortabeler dan op de RT. Waar ik wel een beetje moeite mee had waren de nogal kleine spiegels, daar ging de RT me beter af. Ook een opmerking is dat je op die kleine wegen met lagere snelheden minder wind over en rond je helm krijgt omdat het scherm in snelwegmodus staat, maar dat valt natuurlijk niet on the fly in te stellen, dus is het soms toch onvrijwillig zweten als de zon erdoor komt. Reetpijn verdween niet, maar brak ook niet echt door. Hoewel de zadels er anders uit zien, leken ze me gelijkaardige steun te geven.

Conclusie:
Dat van de Suuz houden voor in het weekend: ja, dat doen we dus niet. Ik zie me niet nog op de Suuz kruipen als er hier een RT of GS staat die gewoon veel meer rijplezier geven, ook op de binnenwegen waar ik dacht dat de Suuz plezierig was.

De RT is een dijk van een motor. In stilstand voel je het gewicht, maar eens je rijdt is ie vederlicht. Stuurt eenvoudig en verveelt niet. Op de snelweg met een grote ruit zou ik me misschien zelfs gaan vervelen :) Ik heb vrijdag een dagje met een E60 520d gereden, en eigenlijk doet de RT me aan zo een 520d denken: gezapig, maar toch snel.

De GS. Hmm. Waar de RT mij aan een 5-serie doet denken, doet het windgeruis rond mijn helm en de prestaties van de motor me bij de GS me nog het meeste denken aan het hooligan-gedrag van mijn Z4M. Luid, altijd een tweede adem of een warp speed sneller, en ongelofelijk wendbaar. En ik heb mijn Z4M voor een reden gekocht...

RT:
  • Pro:
    • comfort
    • Voldoende snel, maar toch redelijk verbruik
    • opbergruimtes, praktische zijkoffers
    • instelbare voorruit
    • uitgebreide BC die me vertelt hoeveel kilometers de tank nog kan rekken
    • De spiegels gaven mij een blik dat ik al lang mistte op de Suzuki
  • Con:
    • Hij is gezapiger tov de GS, door het hogere gewicht en ik denk dat de 2007 ook minder PK's had
GS:
  • Pro:
    • Hooligan in vermogen en behendigheid
  • Con:
    • Slechtere windbescherming, niet instelbaar tijdens het rijden
    • Zijkoffers te groot, topkoffer nodig
    • Beperkte BC
    • Iets hoger verbruik
    • De spiegels zijn beter dan op de Suzuki, maar ik kan nog altijd niet doorheen mijn schouders kijken.
Relax

Bericht door Relax »

GSA, the best of both worlds.

En 'k gaat geen drie keer zeggen.

Wel leuk om zo 'ns een verslag te lezen. En ga sparen voor een beter zadel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
RBee

Bericht door RBee »

:bsstupid:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

En toch eh... Cijfermatig zijn de RT en GS even snel, dus het is de sensatie... En dan vind ik het instelbare voorscherm van de RT leuker dan het vaste scherm van de GS, en de zijkoffers praktischer dan die van de GSA.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Maar de bescherming tegen de elementen en de actieradius met z'n 33+ liter tank zijn dan weer de sterke sterke kanten van de Adventure 8-)

.... overigens is mijn ervaring met verstelbare ruiten (7 jaar K1200LT en 2½ jaar K1200GT mk2) dat je in de praktijk niet veel eraan verstelt als deze eenmaal goed staat ....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

De bescherming tegen de elementen is toch beter op een RT. De grotere ruit van de GSA zal wel zijn invloed hebben, maar daarmee blijft je broek niet droog :).

Ik heb zelf de ruit toch redelijk wat liggen aanpassen, in functie van waar ik reed: op de snelweg hoog, op de binnenwegen lager om een briesje te krijgen in mijn helm. Toen ik de GS ging testen was dat met zijn lagere ruit eigenlijk een "probleem": op de snelweg kreeg ik de wind vol in het gezicht, op de binnenwegen te weinig om voor afkoeling te voorzien.

Al had de GSA een tank van 40 liter... Ik ben al tevreden als ik om de 2 dagen moet tanken, wat erop neer komt dat ik 400 km uit een tank moet halen. Ja, met de GSA zal ik er misschien 500 uit halen, maar dat maakt geen verschil want dan moet ik weer omrijden, dus in realiteit zou ik toch om de 400 km tanken.
Relax

Bericht door Relax »

Je hebt het voor de RT. Koop 'm nu gewoon en ga genieten.

Ik reed een dagje op een nagelnieuwe GS2010. Echt leuke rijsensatie met het nieuwe geluid en de ietwat aangepaste motor, maar om elke dag +120 km mee te rijden: nee, bedankt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Gisteravond bij Peter Motor Works in Munsterbilzen eens binnengelopen. Had daar enkele weken geleden ook eens binnengelopen en had er een goed gevoel over. Toen ik dat vertelde aan mijn verkoper bij Davo bleek dus dat Peter Hermans ook nog hoofd mechaniek van Davo is geweest, en aangezien ik uitermate tevreden ben van Davo verklaart dat misschien waarom de vibe beter zat... :)

Bon, ook daar kost een GSA evenveel als een RT. In de werkruimte nog een fonkelnieuwe GSA gezien met een mooie matte kleur en topkoffer, en Peter kon me ook perfect de combinatie Zumo 660 + Starcom1 uitleggen, waar ik een beter gevoel over heb dan een bluetooth headset.

Ik ga kijken of ik op één van zijn tweedehands GSA's een kort ritje kan bietsen om het windscherm te testen. Want als je de twee naast mekaar legt, is eigenlijk enkel de wind en het windscherm het issue tussen de twee fietsen, waar ik bij de RT dan weer meer schrik heb om het zaakje neer te leggen... Als ik al niet de tweedehands fiets koop. 12300€ voor een GSA van 2006 met 26000km, daar kan ik een jaartje mee verder... :)
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,

Voor wat het waard is mijn bevindingen door de jaren heen.

GS
Speelfiets... leuk om mee te rijden geeft altijd plezier. Zeer geschikt voor zondags ritjes en woonwerk als het niet te ver is.
Je wordt er echter snel vuil op en beschermd niet tegen wind en regen.

GSA
Nog steeds speelfiets maar voel iets zwaarder aan. Door de bredere tank en ruit zit je meer uit de wind op de autosnelweg.
Maar is nog steeds een vuile motor bij slecht weer. Vind ik ook beter geschikt voor woonwerk als de GS.

RT
Stuurt eigenlijk makelijker als een GSA op kleine trage wegen... Maar zet niet aan tot hooligan gebruik zoals de GS(A). Heeft iets te maken met de gekozen versnellingsbakverhoudingen. Maw al je met een RT het beest uithangt doe je dat bewust. Een GS is gewoon brutter. De RT moet de gas verder open voor aan de hooligantoeren te komen dan bij een GS
Voor mensen als ik vind ik dat na al die jaren een voordeel... het moet niet altijd snel meer te gaan en rustig cruisen is ook wel eens fijn... de laatste tijd al wat dingen gezien die er al jaren zijn maar door het vlammen op de verschillende GSen nooit opgemerkt.
Verder zeer luxuees om mee te rijden... alles aan boord en alle comfort zonder dat je moet inleveren op het motorgevoel.
Het is geen uitgeklede auto zoals een Goldwing om iets te zeggen. Zolang het normaal regenbuien betreft blijf je ook goed droog en proper op de RT.

GSA met zeventien inch wielen
Rijdt hezelfde als een RT maar heeft minder comfort (vandaar misschien het overstappen naar een RT 8-) )

Besluit:
Ik heb/had met alle drie de types zeer veel fun en ik denk dat niemand advies kan geven wat het beste is. Het zijn allemaal persoonlijke voorkeuren van het moment die doen beslissen welke motor je neemt.
Mocht ik persoonlijk geld genoeg hebben stond er van elk type boxer een exemplaar in de garage en nam ik diegene waar ik meeste goesting in heb die dag. Dus eigenlijk kan je geen verkeerde keuze maken als je je hart volgt... eens hij in je garage staat is dat voor jou toch de beste motor van het moment en zal je er volle teugen van genieten

GRTS Danny
Bob

Bericht door Bob »

RUSOR schreef:Dus eigenlijk kan je geen verkeerde keuze maken als je je hart volgt... eens hij in je garage staat is dat voor jou toch de beste motor van het moment en zal je er volle teugen van genieten
En dat is eigenlijk de perfecte samenvatting van pro-contradiscussies als deze :thumleft:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Als ik kon kiezen een RT voor slecht weer en de snelweg en een GSA voor in het weekend, maar daar gaat m'n vrouw niet tevreden mee zijn, laat staan dat mijn portefeuille dat kan rekken :D

Ik was tijdens de testritten eigenlijk vooral verbaasd door het makkelijke stuurgedrag van de RT. En het feit dat met de Zumo ik ook geen radio nodig heb, nivelleert de prijzen tussen beide fietsen en komt het echt neer op uit-de-wind-zitten vs flexibiliteit. Op de open snelweg zou ik voor de RT gaan, maar eens filerijdend of bij erg slecht weer neig ik dan meer naar de GSA, al was het maar omdat een valbeugel vervangen goedkoper is dan een RT zijflank... :)
Beemer

Bericht door Beemer »

Ik zit elke dag met de RT in het centrum van Brussel tussen de file en denk dat dit toch iets vlotter gaat dan met een GS/GSA. Moet er wel bij vermelden dat de originele kofferdeksels vervangen zijn door citykofferdeksels. De RT is niet zo breed en hoogpotig en je kan als het ware mee surplassen (met de GS waarschijnlijk ook). Indien je de motor gebruikt om elke dag mee te gaan werken moet je toch wel rekening houden met het vele slechte en koude weer waarin je elke dag kan zitten. Als we over een korte afstand praten die je elke dag moet afleggen kies dan gewoon voor de GS/GSA, lange afstand RT.
Heb ook overwogen om over te stappen op de GS maar mijn testrit met de GS was midden in de winter en de
keuze om bij de RT te blijven was rap gemaakt. In elk geval, of je nu de GS of de RT kiest, veel spijt ga je er niet van hebben want het zijn alletwee toffe "machientjes".
Laatst gewijzigd door Beemer op 13 mei 2010, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Met de RT door de spits in Rome

http://www.youtube.com/watch?v=aPHx0ORn ... re=related[/video]

of is dat Beemer in Brussel :lol: :lol: :lol:

GRTS Danny
Beemer

Bericht door Beemer »

In Brussel centrum is het drukker dan in Rome (toch het stuk dat we hier zien) en ik heb het voordeel
met mijn citykofferdeksels dat ik nog vlotter door de files kan... (madam moest het weten) :lol:
thompy

Bericht door thompy »

Toch een kleine opmerking ivm het windscherm.
Als ik mij niet vergis, is deze pas effectief boven de 60km/h.
In een stad of tijdens de file denk ik niet dat je daar snel zal boven geraken.
Mits we in België wonen en files dagelijkse kost zijn, zie ik het voordeel daarvan niet echt in.
Zelfs zonder files zal je ooit wel in de regen moeten afremmen, voor een rood licht terechtkomen, in een bebouwde kom rijden, enz.
En zonder een goed pak, geraak je dan uiteindelijk toch kletsnat.
Een GS(A) bied je toch inderdaad een heleboel voordelen.
Hij is zeer wendbaar, heeft een scherm dat je toch redelijk uit de wind zet onder de 160 km/h.
Krachtig, soepel, stoer met een vrouwelijke knipoog, smal in de file en breed waar hij moet zijn ( plaats een GS maar eens naast een Yamaha 600 ) en bovendien, betrouwbaar.
Relatief zuinig, afhankelijk hoe je met de gashendel omgaat.
Ik rij met een GS 1100 '95 rond en als ik niet te zot doe, haal ik daar met mijn tank van 24L plm 400 km mee, niet gelogen.
Maar het allergrootste voordeel van de GS?
De zandwegen, de bossen in de Ardennen, enz, niets houdt hem tegen ( mits enige rijervaring, dat is evident ).
Ik heb niets tegen de RT maar een moto moet mij in elke situatie het gevoel van vrijheid geven en mij naar mijn bestemming brengen.
En een GS(A) doet dat.
T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
Plaats reactie