DFDS Seaways IJmuiden-Newcastle
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
DFDS Seaways IJmuiden-Newcastle
Volgende week hebben wij met onze K 1200LT een overzet geboekt vanuit IJmuiden naar Newcastle om richting Lake District te rijden.
Ik zou graag aan de weet willen komen op welke wijze de moto's in de "King of Scandinavia" worden geparkeerd en of jullie terzake enige ervaring hebben; bv met de behandeling van de moto's, worden deze vatgemaakt, mag of kan men zelf iets doen of is dit niet toegelaten, moet ik voorzorgen nemen om mogelijke schade te voorkomen; moet men op een kleine ruimte niet te veel manouvreren ? Zelf wat foto's zijn welkom dan kan ik de situatie misschien beter inschatten want dit zou onze eerste overzet zijn en heb totaal geen idee hoe het allemaal op zo'n schip verloopt.
bedankt voor de medewerking,
Willy
Ik zou graag aan de weet willen komen op welke wijze de moto's in de "King of Scandinavia" worden geparkeerd en of jullie terzake enige ervaring hebben; bv met de behandeling van de moto's, worden deze vatgemaakt, mag of kan men zelf iets doen of is dit niet toegelaten, moet ik voorzorgen nemen om mogelijke schade te voorkomen; moet men op een kleine ruimte niet te veel manouvreren ? Zelf wat foto's zijn welkom dan kan ik de situatie misschien beter inschatten want dit zou onze eerste overzet zijn en heb totaal geen idee hoe het allemaal op zo'n schip verloopt.
bedankt voor de medewerking,
Willy
Willy
Re: DFDS Seaways IJmuiden-Newcastle
Gene stress. Dat verloopt allemaal heel vlotjes. Je wordt duidelijk begeleid naar je standplaats. De motoren staan altijd samen op een smallere rijstrook bij mekaar. Zet hem op de zijpikkel en die mannen maken hem voor u vast met een spanriem:

Vroeger zei men om een kussentje of zoiets mee te nemen om onder de spanriem te leggen, maar je ziet dat ook hier bij de tweede overzet dat allemaal voorzien is

Alleen oppassen op dat plaatstalen dek, vooral als het nat ligt. Dat in combinatie met diesel en olie, kan het wat glibberig maken. Vooral bij het verlaten van het schip, beter niet optrekken met een flinke dot gas, zoals ik eens deed, of je komt al driftend aan land

Vroeger zei men om een kussentje of zoiets mee te nemen om onder de spanriem te leggen, maar je ziet dat ook hier bij de tweede overzet dat allemaal voorzien is

Alleen oppassen op dat plaatstalen dek, vooral als het nat ligt. Dat in combinatie met diesel en olie, kan het wat glibberig maken. Vooral bij het verlaten van het schip, beter niet optrekken met een flinke dot gas, zoals ik eens deed, of je komt al driftend aan land
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

-
Tazke
- Contacteer:
Of zoals ik meemaakte: ze hadden het dek net gereinigd en het lag spekglad met het mooie schuim er nog op, dat was pas een mooie glij-pisteWimLT schreef:Alleen oppassen op dat plaatstalen dek, vooral als het nat ligt. Dat in combinatie met diesel en olie, kan het wat glibberig maken. Vooral bij het verlaten van het schip, beter niet optrekken met een flinke dot gas
Gelukkig gezien en op voorhand al mijnen gas gelost zodat ik daar op mijn gemak kon overrijden.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

Hierbij ook nog enkele foto's van overzet ( allen met DSDF )
Afhankelijk van de plaats en schip alsook de ingesteldheid van de bemanning kan dat nog al eens verschillen bij DSDF
Ik heb al voorgehad dat je totaal geen hulp krijgt, en daar sta je dan

Wat doet je best :
- De motor in eerste versnelling stil leggen zodat het achterwiel vast staat.
- Best je zij standaard gebruiken, zo staan de meeste motoren het zekerst.
- Je stuurslot inschakelen met je stuur volledig naar links
- Vanaf je voorband een spanband ( zo’n riem met snelspanner ) onder het motorblok of cardinage naar je zij standaard spannen.
- Motor verder met spanbanden aan ogen in vloer of zijwanden vast leggen.
( Met 3 degelijke spanbanden kom je er altijd uit )
Resultaat : je moto staat muurvast, als zo’n bootje eens wat bokkig is blijft je moto staan ! Op deze wijze kan je moto niet vooruit of achteruit !
Nog enkele bijkomende tips :
Neem ( als je de keuze hebt ) fel gekleurde banden, zo zien andere beter waar tussen de motoren spanbanden zitten ! Soms dient men zich naar de kajuit te wringen door web van spanbanden ! Zo voorkom je eventuele valpartijen ter hoogte van jou motor !
Als je gebruik maakt van aanwezige spanbanden doe best wegwerphandschoenen aan, de spanbanden zijn vettig en smerig op overzetten ! ( Handen wassen zit er niet direct meer in nadat je motor is losgemaakt !
Opmerking :
Trek geen spanbanden over je zadel ! De sporen die achterblijven zijn definitief !
Oefen alvast thuis maar eens met spanbanden !
Hopelijk kom je dit niet tegen

Alvast goede reis,
grtjs, droopy
Afhankelijk van de plaats en schip alsook de ingesteldheid van de bemanning kan dat nog al eens verschillen bij DSDF
Ik heb al voorgehad dat je totaal geen hulp krijgt, en daar sta je dan

Wat doet je best :
- De motor in eerste versnelling stil leggen zodat het achterwiel vast staat.
- Best je zij standaard gebruiken, zo staan de meeste motoren het zekerst.
- Vanaf je voorband een spanband ( zo’n riem met snelspanner ) onder het motorblok of cardinage naar je zij standaard spannen.
- Motor verder met spanbanden aan ogen in vloer of zijwanden vast leggen.
( Met 3 degelijke spanbanden kom je er altijd uit )
Resultaat : je moto staat muurvast, als zo’n bootje eens wat bokkig is blijft je moto staan ! Op deze wijze kan je moto niet vooruit of achteruit !
Nog enkele bijkomende tips :
Neem ( als je de keuze hebt ) fel gekleurde banden, zo zien andere beter waar tussen de motoren spanbanden zitten ! Soms dient men zich naar de kajuit te wringen door web van spanbanden ! Zo voorkom je eventuele valpartijen ter hoogte van jou motor !
Als je gebruik maakt van aanwezige spanbanden doe best wegwerphandschoenen aan, de spanbanden zijn vettig en smerig op overzetten ! ( Handen wassen zit er niet direct meer in nadat je motor is losgemaakt !
Opmerking :
Trek geen spanbanden over je zadel ! De sporen die achterblijven zijn definitief !
Oefen alvast thuis maar eens met spanbanden !
Hopelijk kom je dit niet tegen

Alvast goede reis,
grtjs, droopy
JUSTdroopy schreef:- De motor in eerste versnelling stil leggen zodat het achterwiel vast staat.
Die handschoenen kunnen ook een goeie tip zijn als je idd wat aan je lot wordt overgelaten, maar ik heb dat persoonlijk nog nooit meegemaakt
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

-
Highlander
Ik zou de LT op de middenbok zetten, bij mij geen spanband over het zadel, heb er daar een paar gezien!!!!
Heb 2 maal de overzet gedaan, en steeds zelf moeten vastmaken, ankerpunten zijn er voldoende en spanbanden ook.
ze vragen wel om hem op de zijpikkel te plaatsen(wat ik dus niet doe) als je dan vertrekt met de lt, dan heb je gegarandeerd een rookpluim s'morgens.
onderaan de zijkoffers heb je bevestiging, deze span je met een spanriem naar achteren,(elke kant) dan kan de LT niet van zijn middenbok.
Dan vooraan nog ééns 2 riemen, en de LT kan elke storm aan.
Heb 2 maal de overzet gedaan, en steeds zelf moeten vastmaken, ankerpunten zijn er voldoende en spanbanden ook.
ze vragen wel om hem op de zijpikkel te plaatsen(wat ik dus niet doe) als je dan vertrekt met de lt, dan heb je gegarandeerd een rookpluim s'morgens.
onderaan de zijkoffers heb je bevestiging, deze span je met een spanriem naar achteren,(elke kant) dan kan de LT niet van zijn middenbok.
Dan vooraan nog ééns 2 riemen, en de LT kan elke storm aan.
Mij ontgaat het nut van een spanband over het zadel.
een spanband over het zadel brengt enkel schade toe, is het niet oppervlakking ,
door schuuren van de band op het zadel, dan is het binnenin, omdat de spanriem de binnenschaal van het zadel kan breken.
Ook al meermaals naar Schotland geweest, met verschillende maatschappijen.
Waarom ze die band over het zadel spannen , na dat ik mijn moto zelf degelijk had vast gemaakt
blijft me een raadsel.
een spanband over het zadel brengt enkel schade toe, is het niet oppervlakking ,
door schuuren van de band op het zadel, dan is het binnenin, omdat de spanriem de binnenschaal van het zadel kan breken.
Ook al meermaals naar Schotland geweest, met verschillende maatschappijen.
Waarom ze die band over het zadel spannen , na dat ik mijn moto zelf degelijk had vast gemaakt
blijft me een raadsel.
-
GSrijder
- Contacteer:
Dat is alleen Tazke die zoiets tegenkomt.Hopelijk kom je dit niet tegen
![]()
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Een dikke merci aan iedereen voor de reacties. Het voorstel van Highlander spreekt mij gevoelsmatig wel aan alhoewel ik nog op zoek moet gaan naar die bevestigingspunten onder de zijkoffers. Nu maar hopen dat we niet al te veel regen hebben.
Willy
Willy
Willy