Soms bij herschakelen naar een lagere versnelling (meestal juist voor de bocht) heb ik last van een stroef schakelende boite, lijkt of het een beetje spant. Een beetje tussengas kan helpen maar is niet altijd de oplossing. Heb trouwens al vernomen dat er nog zijn met dit probleem. Rockster heeft nu 15000 km en is van 2003.
Heb ondertussen het schakelmechanisme (bolletjes) gekuist en ingevet, moet zeggen dat dit al een verbetering is.
Er is nieuwe boite olie op Valvoline hp 80W90 (op 11000 km). Heb al gelezen dat met Castrol MTX 75W140 full synthetic het probleem grotendeels zou moeten verdwijnen (aanraden van fraas, Ninove) zou ook veel beter schakelen.
Iemand die mij nog iets meer kan vertellen?? Hoe komt het bijvoorbeeld dat dit probleem optreedt?? Iets voor ongerust van te worden??
Grts VDS
schakelprobleem r1150r rockster
Moderator: GVN
-
Iron Gonzo
Re: schakelprobleem r1150r rockster
je zit waarschijnlijk in te hoge toeren of nog te hoge snelheid om van een versnelling af te komen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
draait bv 3000 toeren en wil bij vertragen en door de bocht een versnelling lager, is dus zeker geen abnormaal toerental.
Heb nu deze gekocht bij Hein Gericke, de Mtx van Castrol (staat voorgeschreven in de werkplaatshandleiding)
is niet zo makkelijk te vinden.
MOTUL GEAR COMPETITION 75W140
Specially designed for racing vehicle gearboxes: speed way, rallye, raid…
All hypoïd differentials with limited slip system, gearbox with integrated limited slip differential, mechanical transmission, synchronised or not synchronised gearboxes, transfer gearboxes operating under shocks, heavy loads and low revolution speed or moderate loads and high revolution speed.
Wat is diene limited slip?????????? Mag ik deze olie zonder problemen gebruiken??
Volgens Bmw Lievens zou dit het probleem kunnen oplossen, maar kan soms ook averecht werken (dus slechter). Proberen is de boodschap volgens hen. Boite van een 1150 is volgens hen een probleemloze boite, maar vraagt wel een zekere input (geen zachte aanpak). 1200 modellen leunen al dichter aan bij Jappen. 1100 boiten zijn er met gekende problemen. Dit alles is wat men mij bij Lievens heeft verteld.
Heb nu deze gekocht bij Hein Gericke, de Mtx van Castrol (staat voorgeschreven in de werkplaatshandleiding)
is niet zo makkelijk te vinden.
MOTUL GEAR COMPETITION 75W140
Specially designed for racing vehicle gearboxes: speed way, rallye, raid…
All hypoïd differentials with limited slip system, gearbox with integrated limited slip differential, mechanical transmission, synchronised or not synchronised gearboxes, transfer gearboxes operating under shocks, heavy loads and low revolution speed or moderate loads and high revolution speed.
Wat is diene limited slip?????????? Mag ik deze olie zonder problemen gebruiken??
Volgens Bmw Lievens zou dit het probleem kunnen oplossen, maar kan soms ook averecht werken (dus slechter). Proberen is de boodschap volgens hen. Boite van een 1150 is volgens hen een probleemloze boite, maar vraagt wel een zekere input (geen zachte aanpak). 1200 modellen leunen al dichter aan bij Jappen. 1100 boiten zijn er met gekende problemen. Dit alles is wat men mij bij Lievens heeft verteld.
-
Iron Gonzo
van 3 naar 2 of van 2 naar 1 moet je toch proberen bij nog wat lagere snelheid en toeren.
probeer het eens en geef dan eens feed backje
probeer het eens en geef dan eens feed backje
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Nascar
- Contacteer:
Ik vind dat mijn blok aan 3000 meer dan macht genoeg heeft om een bocht door te gaan.
Zelfs al moet ik dan nog verder vertragen, heb ik nog meer dan genoeg over om het einde te halen.
Ik schakel meestal op als ik rond de 3000 toeren kom. Is soms wel wat vroeg als ik in heel bochtrijke omgeving zit.
Dan moet ik echt nog leren om tussen die 3000 en 4000 toeren te blijven maar dat hoor ik dan niet zo graag.
Zelfs al moet ik dan nog verder vertragen, heb ik nog meer dan genoeg over om het einde te halen.
Ik schakel meestal op als ik rond de 3000 toeren kom. Is soms wel wat vroeg als ik in heel bochtrijke omgeving zit.
Dan moet ik echt nog leren om tussen die 3000 en 4000 toeren te blijven maar dat hoor ik dan niet zo graag.
-
Domi
Schakelpedaal afstelling is de R1150 (gs) gevoelig aan, maar je hebt alles goed ingevet lees ik.
Ikzelf heb geen last bij m'n R1150GS, schakelt haast als een Jap.
Maar heb al anderen gereden die schakelden als een spade in bevroren grond steken, zo stroef, en na afstelling en smeren was dat probleem opgelost.
Frank
Ikzelf heb geen last bij m'n R1150GS, schakelt haast als een Jap.
Maar heb al anderen gereden die schakelden als een spade in bevroren grond steken, zo stroef, en na afstelling en smeren was dat probleem opgelost.
Frank
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
Heb enkele dagen geleden de boite olie vervangen door MOTUL GEAR COMPETITION 75W140 van bij HG.maar eens proberen dacht ik (met dank aan Fraas voor de tip). Is wel een raar kleurke, inkt blauw. Volgens technische specificaties safe voor eender welke dichting. Schakelt als een Jap en het knellen zoals beschreven in voorgaande is volledig verdwenen (op een enkele keer na, en dan belange nog niet zoals ervoor). Staat zowieso beschreven in de werkplaatshandleiding dat 75W140 toegelaten is (Mtx van Castrol). Ge hoort ook dat de gangwissel geruislozer verloopt. Mag ook gebruikt worden voor cardan, maar daar ga ik nog altijd de minerale 80W90 gebruiken en vervangen op 10000km (is zeker de kost niet). De boite ga ik vervangen zoals voorgeschreven op 20000 km.
Snap eigenlijk niet dat er niet meer mensen zijn die dit gebruiken, waarom gieten de dealers deze er niet direct op??
Als je bij Wunderlich onderhoud kijkt dan staat dit bij elke boxer aangeschreven.
Als er nog mensen zijn met bevindingen omtrent deze viscositeit laat ons iets weten.
Snap eigenlijk niet dat er niet meer mensen zijn die dit gebruiken, waarom gieten de dealers deze er niet direct op??
Als je bij Wunderlich onderhoud kijkt dan staat dit bij elke boxer aangeschreven.
Als er nog mensen zijn met bevindingen omtrent deze viscositeit laat ons iets weten.