marokko teleurstelling

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
grandru
Contacteer:

marokko teleurstelling

Bericht door grandru »

WANT HET WAS VEEL TE KORT

staat al en tijdje op het gs forum, maar nu dus hier ook.

Afbeelding
Op maandag 4 januari is het eindelijk zover vertek om 6 U
Temperatuur -13, sneeuw en ijzel de eerste kilometers
Afbeelding

Dan op de hoofdwegen gekomen liggen de wegen beter,
Voltanken voor de franse grens en vanaf nu bepalen de tankstops het ritme (dacht ik)
Mij Camelbag is een ijsklomp geworden dus ben ik “verplicht” om soms een warme chocomelk stop te maken, ooch dat doet deugt.
Tot juist voor lyon blijft het -8, dan begint de temperatuur te stijgen naar -1 nooit gedacht dat -1 zo warm was, door Lyon begint het daar toch wel niet te sneeuwen, 140km sneeuw met op sommige plaatsen toch wel veel pap op de baan (de sneeuwruimer gaat er elke afrit af en op de oprit weer op dus is er altijd een stuk van 500m niet geruimd) met de paniekreaktie’s van sommige automobilisten tot gevolg.
Een stuk langs de Côte d’azur droog, spanje binnen,mooi weer langs barcelona, ik voel me nog goed dus nog wat verder rijden.
Begint het daar te regenen dat het geen naam had een heel stuk doorgereden in de gietende regen tot ik overnachting vond.
Tja 1400km gereden in die omstandigheden en fris van de motor gestapt (dank U Corbin) die f800 is toch echt géén reisfiets hoor ik sommigen zeggen.

De volgende dag richting Algeciras is het droog maar ongeloofelijk veel wind overal word er voor gewaarschuwd.

Afbeelding

Op een bepaald moment is mijn verbruik aan 120kmh 9L, tegenwind,
Dan draai ik en door de zijwind kan ik niet sneller dan 90 rijden.
In Algeciras aangekomen na 900km eerst slaping gezocht en dan mijn boottickets gekocht.
Daar begon de kennismaking met marokko al ze probeerden mij al wijs te maken dat de kassa’s gesloten waren maar dat zij wel tickets hadden, niet met mij dus.
Ik had mij voorgenomen om alles zelf te doen en mij geen één keer te laten aftroggelen.

Op Woensdag op de boot om 8.15u bijna alleen erop mijn moto, 2 auto’s en 5 mobilhome’s
Dat is toch leuk zo buiten het seizoen.
Cueta door tot aan de grens, daar de papieren geregeld (15 minuten) zonder mijn hoofd te laten zot maken en Marokko binnen.

Afbeelding

Het eerste wat mij opvalt is dat het overal zo groen is, het heeft hier de laatste dagen al veel geregend en vanaf de middag begint het weer, mij kan het niet veel deren, ik rij graag in de regen,

Afbeelding

Afbeelding
vanaf 15U droogt het op en komt de zon erdoor ben ik lekker droog als ik slaping vind in Kenifra wel nergens geen verwarming brrrr.

Donderdag richting Marrakech begint het direkt te gieten, géén probleem lekker ontspannen rijden, begint het steeds harder te regen ook niets aan, maar dan rij ik op een hoogvlakte begint het daar te bliksemen recht voor mijn neus, nergens geen bescherming dus het eerste “huisje” gewoon de motor aan de kant en naar binnen.

Afbeelding

Ik ben daar zeer gastvrij ontvangen, ik moest daar nog eten ook (had 3 kwartier daarvoor nogmaar ruim ontbeten). Volgend jaar ga ik daar enkele foto’s binnensteken.
Bliksem is na een uur over kan ik mijn weg vervolgen, ben nog géén 15minuten weg of de wegen zij overstroomd, na een kwartier wachten mindert het water en kunnen we erdoor

Afbeelding

Na een tijdje valt mijn gps uit, s’avonds maak ik hem open, vol met water ik heb hem dan laten drogen en de dag voor ik terug naar huis vertrok begon hij er weer aan.
Dan nog de volledige weg naar Marrakech steeds attent zijn voor modder.
Slaping gezocht maar er was ook géén verwarming brrr

Vrijdag opgestaan en vers sneeuw, de Ourikavallei ingereden

Afbeelding

Afbeelding

en tegen 14U naar de luchthaven mijn vrouw, kind en ouders gaan afhalen, mijn vrouw rijd mee als duo en de anderen rijden met de huurauto.

Zaterdag richting Ouarzazaté met mooi weer over de Tizi-n-Tichka, hier is het wel oppassen, in de schaduw vriest het en is er veel aangevrozen smeltwater.

Afbeelding

Een 10-tal kilometer voor de top begint de “miserie” daar ligt er nog veel sneeuw en ijsplaten op de weg en de vrachtwagens slippen door dus file tot aan de top gelukkig zijn we met de motor en kunnen we voorzichtig doorrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal over de top zijn de wegen perfect vrij en kunnen we voormaken. Geslapen dichtbij Oaurzazaté.

Afbeelding

Op zondag richting Gorges de Dadés mooi weer en mooie wegen, prachtige Gorges daar hebben we in de namiddag nog een mooie wandeling gemaakt en er overnacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandag richting Gorge de Todra, whaaw dit is pas prachtig, zeker als je de weg blijft volgen véél imposanter dan de Dadés.

Afbeelding

Dan willen we doorsteken naar de gorges de Dadés, prachtig onverhard blijven stijgen rijden langs mooie kloven tot de weg steeds minder word, op een bepaald moment zien we dat ze de weg opnieuw aan het maken zijn maar er is nog maar één auto overgereden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij maar verderrijden tot er sneeuw over de weg ligt, hier is nog niemand gepasseerd eerst ik erdoor dan de 4x4 en dan enkel kilometer verder komen we ui tin een rivierbedding, lap ik weet direkt waar we zijn op de ons door iedereen afgeraden doorsteek tussen de Dadés en de Todra.
Er ligt veel sneeuw ik laat de rest wachten en ga alleen verkennen heel ruw terrein grote stenen maar de motor laat er zich super over rijden, ver vooruit kijken gas erop en knieen tegen de tank.
Ik geraak bijna overal door de sneeuw, moest hem maar één keer uitgraven omdat mijn koffers op de sneeuw rustten. Ik ben bijna in de gorges de Dadés maar merk dat de 4x4 hier nooit door de sneeuw zal geraken, dus weg terug (dit was géén straf).

Afbeelding

Afbeelding

Terug op het asfalt de prachtige weg richting Rich gereden, hier kennen ze nog niet veel toerisme.

Afbeelding

Dinsdag richting Erch Chebbi

Afbeelding

Afbeelding

voor een rustdag, wat gewandeld, dag nadien op de Dromedaris en dan wat in het zand gespeelt met de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag richting Zagora met véél wind, ongelooflijk hoeveel zand er kan rondvliegen

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag terug richting Marrakech via de Tizi-n-Test, steeds prachtige wegen mooie omgeving ongelooflijk groen

Afbeelding

Afbeelding

de berg op staat er een bord met opgelet bochten de volgende 120km en dit is niet overdreven, mooie klim als je van het zuiden komt (die blijft maar duren) wel veel stenen en modder op de weg van de regen vorige week en dan een afdaling waar er geen 20meter rechtdoor is maar waar de wegkwaliteit steeds beter word, nooit geweten dat ik mijn banden zo mooi zou rondrijden in marokko.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed geslapen in Asni

Afbeelding

Zaterdag richting marrakech, auto terugdoen, etc zondag lummeldag stad bezoeken (niet mijn ding).

Afbeelding

Maandagochtend om 5 U naar de luchthaven, vandaar uit rij ik terug alleen naar huis, 2uur in het donker is daar geen kadeau, ezelkarren en fietsers hebben géén licht en er is in sommige gebieden al véél bedrijvigheid wegens de markten.
Het rijden gaat vlot, hier en daar nog veel modder op de weg maar ze zijn overal alles goed aan het opruimen en de buizen weer aan het vrijmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig weer mooie bochten tot ik in een linkerbocht een schuiver maak, laat de motor liggen, helm, handschoenen uit stoppen direkt enkele auto’s om te helpen de motor recht te zetten.
Dan zeggen ze mij ook dat je hier moet oppassen omdat het wegdek hier bergop richting stad superglad is van de boeren die hun olijfolie naar de markt brengen waarbij berop er steeds olie uit hun koffer loopt.

Afbeelding

Mijn kledij is nog intact, de motor ook buiten enkele schaafwonden op de koffer (gelukkig had ik hem nog niet laten herstellen na onze aanrijding in Maart)
De eerste kilometers gewoon in de berm gereden en dan als ik zag dat het wegdek bleeker werd terug op de baan, na een uurtje is het vertrouwen terug.

Afbeelding

Afbeelding

S’avonds nog de oversteek naar algeciras gemaakt.
900km secundaire wegen een grens en een overvaart, niet slecht.

Afbeelding

Dinsdag mooi weer door spanje het gaat goed vooruit, frankrijk binnen weer bijna 1400km vandaag zou er nog een uurtje bijdoen maar het begint plotseling te regenen en de zichtbaarheid aan de franse kust is miniem dus zoek ik maar slaping.
Woensdag vertrokken met goed weer maar vanaf 50 km voor lyon begint het de vriezen -3 en te motregenen, nergens gestrooid, het de volledige motor begon onder het is te zitten,
Dit gedurende 450km nog nooit zo met tegenzin op de motor gezeten, max snelheid 95.
Vanaf Nancy werd het eindelijk droog en de laatste 200 km werden in sneltreinvaart afgewerkt om 9000km later terug thuis te komen.
Marokko is een prachtig land met ongelooflijk veel variatie vriendelijke mensen, als je kordaat en met de glimlach de toeristenjagers afwimpelt heb je er totaal géén probleem mee,
Mijn vrouw was er het meest sceptisch over maar ze was ook de eerste om te zeggen dat we zeker teruggaan.
Met deze reis hebben we nog veel inspiratie opgedaan voor volgende reizen.
Wij gaan zeker terug.

De motor heeft zich uitstekend gedragen, zowel op de lange ritten als onverhard met of zonder bagage en duo, alles uitstekend je stapt nooit vermoeit af, géén olieverbruik buiten wat op de ketting.
Enkel voor de langere verbindingsritten had hij een paar liter meer benzine aan boord mogen hebben.
Ik heb dit opgelost door een 5-liter jerrycan ( past juist in de touratech zijzakken)te verbinden met het ontluchtingsdarmpje van de tank, zo werd dit eerst opgebruikt.
Hierdoor moest ik maar om de 350 à 400km tanken.

Groeten,

Jacinto
J
Contacteer:

Re: marokko teleurstelling

Bericht door J »

jawadde, mooi avontuur. Echt wel een reis om U tegen te zeggen, en dan nog met hoofdletter.
Lijkt meer een kruistocht voor mij, maar alé der moeten er van alle soorten zijn. Prachtige foto's :thumright: :salut:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
GSMax

Re: marokko teleurstelling

Bericht door GSMax »

Ben jaloers :shock: Schitterend :!: Prachtige foto's :!:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Plaats reactie