ABS problemen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
da_rockster

ABS problemen?

Bericht door da_rockster »

onlangs las ik in Tourenfahrer magazine dat er heel wat problemen zijn met het integraal ABS-systeem op oudere BMW's. Nu zou -volgens een duits televisieverslag- het probleem zich ook doortrekken op nieuwere modellen zoals daar zijn: K1200LT en K1200S.

De remmen zouden helemaal niet meer "bijten", waardoor 1 van de klanten door het rode stoplicht gereden heeft en bijgevolg in een akker wat verder terechtkwam. Andere klanten klagen dan over het feit dat wielen volledig blokkeren bij een rem-manoeuvre, wat compleet ondenkbaar is bij een goed-werkend en adequaat remsysteem. het volledige artikel (en zelfs het tv-programma) zijn terug te vinden op: http://www.hr-online.de/website/fernseh ... 98&seite=1

Het probleem zou zelfs zo erg zijn, dat de openbare aanklager in München een onderzoek tegen enkele BMW topmanagers heeft gestart, aangezien het hier om een "serious safety related matter" gaat. Vooral de lakse houding van de BMW top ten opzichte van dit probleem, blijkt voor de officiële instanties een breekpunt te zijn en zou intern ook voor heel wat opschudding zorgen.

mijn vraag is dus: is dit allemaal wel waar, want ik moet zeggen dat ik momenteel niet echt snel durf rijden met een stel "onbetrouwbare" remmen op mijn K1200LT... better safe than sorry, zeg ik altijd...

hopelijk weet iemand hier raad mee...
same shit, different day...
Danny

Bericht door Danny »

300.000km met K's gereden waarvan 220.000 met ABS I en II, met een flinke korrel zout te nemen volgens mij... jou 1100 beschikt nog over een oerdegelijk klassiek systeem...
iemand die door 't rood gaat (in volle rem omdat de ABS tussenkomt) en dan in een akker terchtkomt had daar volgens mij ook zonder ABS terechtgekomen, er zullen altijd wel mankementen zijn (aan alles) maar 't probleem overtrekken lijkt me ook niks ... enneh dat die Fritsen uit bayern geen oren hebben naar iets dat weten we al van WO II die kregen ze hier ook pas als laatste buiten :wink:
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Mijns inziens een opgeblazen verhaal. Met de remmen van de nieuwe K1200LT (ABS III) is er een veiligheidsinstelling die ervoor zorgt dat wanneer er hard wordt geremd en het achterwiel komt tot blokkeren (het achterwiel komt los van de grond en staat daarmee meteen stil), de rembekrachtiging dan uitschakelt en je alleen de mechanische remkracht overhoud (spierkracht op de hendel = overgebrachte kracht op de remklauwen). Er is dan nog RUIM VOLDOENDE remkracht (met ABS ondersteuning) over. DAMHIK! Je moet er alleen op bedacht zijn (bv. vermelding in gebruikershandleiding, wat nu niet het geval is).

Voor zover ik weet is dit een 'probleem' bij de nieuwe generatie ABS (ABS III). De oudere LT's (t/m modeljaar 2003) hadden ABS II.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
asterix
Contacteer:

Bericht door asterix »

Ben toch al een paar keer goed verschoten,

eenmaal zat ik bijna achterop een auto, doordat er nogal wat putjes in het wegdek zaten en de remmen dan losschieten, met resultaat, wip vooruit.
Hetzelfde effect heb ik bij die overlangse hobbelstroken die steeds korter op elkaar liggen, bij het naderen van kruispunten of ronde punten, de abs laat daarop ook nogal makkelijk los, en hup, je schiet vooruit.

R1150RT is de motor.
TheViking
Contacteer:

Bericht door TheViking »

Zoals gisterenavond gezien in een reportage op ARD blijkt dit dus geen fabeltje te zijn:

Testaankoop heeft BMW motoren getest en 4 keer vastgesteld dat de remmen op sommige momenten niet werken.

-> Geen rembekrachtiging -> harder remmen -> voorwiel blokkeert.
-> abs valt uit -> niet automatisch remmen op achterwiel.

BMW ging er een verklaring over geven op het laatste bikers weekend maar heeft de plannen op het laatste moment gewijzigd wegens "te complex om uit te leggen"

Het gaat alleszins over 250.000 motoren allemaal gemaakt sinds 2001.

http://www.daserste.de/plusminus/beitrag.asp
Met computers gaat alles automatisch maar niks vanzelf !
TheViking
Contacteer:

Bericht door TheViking »

Rockinfil

Bericht door Rockinfil »

Hallo,

Waar rook is, is vuur !

Het is wel opmerkelijk dat plotsklaps alle K1200S en ook mijn 3 weken oude K1200R terug binnen geroepen worden ivm met dit probleem. :?:

Greetz
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Dat zal niet om dit probleem zijn. Het integraal ABS met remkrachtversterking is een goed systeem. Alleen zijn er wel een paar factoren waar je rekening mee moet houden:
  • de vering van het achterwiel moet ingesteld staan op de belading; daarmee zorg je voor een optimaal wegcontact (voor de LT geldt: fabrieksinstelling = berijder van ca 70 kg, zonder belading; elke klik is 5 kg zwaarder)
  • een normaal geladen accu
  • remvloeistofpeil goed
  • remblokken nog voldoende dik
Betreft de veervoorspanning een voorbeeld. Stel de berijder is 90 kg zwaar. Tel daar 5 kg bij op voor de kleding en een belading van 15 kg. Bij elkaar 110 kg => 110 - 70 = 40 => 8 kliks vanaf fabrieksinstelling; 22 kliks vanaf minimale voorspanning.

De rembekrachtiging kan uitgeschakeld worden zodra één van de wielen tot stilstand komt (optimaal wegcontact voorkomt dit). Dat moet je in je achterhoofd houden. Zodra dat zich voordoet is er nog voldoende remkracht over, maar dan ga je over op conventionele remkracht.
Groet,
Erwin

Danny

Bericht door Danny »

®win

voila.... :wink:

zelfs de space shuttle doet het af en toe niet zonder dat er een 100% zekere reden voor gevonden is... en hij staat weer klaar voor de start :roll:
Laatst gewijzigd door Danny op 07 jul 2005, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

Danny schreef:
®win

ik denk niet dat jullie ook maar een flauw benul hebben waarover het gaat.

misschien even de bmw bril
afzetten en zich informeren waarover het werkelijk gaat?
TheViking
Contacteer:

Bericht door TheViking »

Inderdaad efkens de BMW bril afzetten gasten. (schoon gezegd trouwens tuffer)

Ik denk wel dat testaankoop die dingen goed test voor ze er BMW over aanspreken en als BMW het probleem daarna ook nog toegeeft zal het wel niet aan de vering of te weinig remvloeistof liggen zeker ?

Ik blijf als fan alleszins nog met mijn BMW rondrijden en hoop dat het mij nooit overkomt.

Viking.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Bananatuffer schreef:
Danny schreef:
®win

ik denk niet dat jullie ook maar een flauw benul hebben waarover het gaat.

misschien even de bmw bril
afzetten en zich informeren waarover het werkelijk gaat?
Het gaat hier over twee verschillende problemen. Het eerste probleem van de LT rijder is wat ik hierboven heb beschreven. Daar doet het remsysteem exact wat het moet doen (zo is het ontworpen). Het tweede betreft uitval van de rembekrachtiging en ABS bij lage accuspanning en bij een veelvuldig herhalen van noodstops (circuittrainingen en rijvaardigheidsoefeningen).

Het eerste probleem kun je voorkomen door de veerafstelling te optimaliseren. Ik had er in het begin ook enkele keren last van. Na het juist afstellen is het niet meer teruggekeerd. Het tweede door ervoor te zorgen dat de motor in goede staat verkeert. Ik heb zelf op mijn LT (model '04 met het bewuste remsysteem) veelvuldig noodstops gemaakt bij een rijvaardigheidstraining. Remmen werden behoorlijk warm (net als het motorblok), maar het systeem bleef feilloos werken.

Zo, mag nu het BMW brilletje weer op? Afbeelding :wink:
Groet,
Erwin

Danny

Bericht door Danny »

Eerst maar eens afwachten wat er van komt, wat er werkelijk de oorzaak van is, welke de technische verklaring is...
brit

Bericht door brit »

het probleem is al gekend van vorig jaar juli/augustus als ik me niet vergis. de bal is pas echt aan het rollen gegaan toen een amerikaanse motorjournalist bij een test plotseling geen bekrachtigde remmen meer had. hij kon enkel maar beroep meer doen op de 'restremfunctie'. wie een bmw met abs heeft weet dat ze bekrachtigd zijn en je maar weinig handkracht moet aanspreken om zéér degelijk te remmen. als je zo al een tijdje rondrijdt en plots kan je enkel maar beroep doen op je restremfunctie weet je wel dat je in de probleem zal komen als je remt zoals je gewoon bent. de man heeft dan ook willens nillens de struiken moeten opzoeken maar is er zonder verdere kleerscheuren vanaf geraakt.

op die manier is dit verhaal op het adv us forum terechtgekomen. op het uk forum is er dan ook een topic over gestart waarin info overgenomen werd van het duitse boxer forum. op dit laatste forum citeerde men uit een krantenartikel (die welt geloof ik). dit artikel haalde problemen omtrent het abs aan en in het artikel stond vermeld dat er iets van om en bij de 200 gevallen bekend waren bij bmw waarvan er iets van een 80 waren waarvan de oorzaak omtrent het falen van het systeem volledig onbekend was.

toen na intermot vorig jaar ook nog eens 'uitlekte' dat ze in münchen begonnen waren met de ontwikkeling van een totaal nieuw abs systeem (in samenwerking met een bedrijf dat ook op intermot stond) kende deze ganse historie omtrent het abs-systeem nog een sterkere opflakkering...

wie de zoekfunctie gebruikt op het gs nl forum, het uk forum en het adv forum kan de originele topics msschn nog terugvinden. ik geloof dat op het duitse boxer forum het topic verwijderd werd. op dit forum werd ook in het kort het probleem aangehaald...

mijn ervaring:

ik heb een r1150r gehad (van 2002) met abs en ben eens vertrokken zonder dat abs zelftest voltooid was (was een fout door een sensor). ik reed amper 20 km/h en in die situatie remmen was toen voor mij een krachttoer. ik moest heel wat kracht aanspreken om die restremfunctie te gebruiken. dat was ook de conclusie op heel wat forums: je moet ten eerste teveel handkracht aanspreken om de restremfunctie te gebruiken en ten tweede die restremfunctie is te beperkt.

deze euvels zijn dan waarschijnlijk de keerzijde van de medaille van het bmw systeem. tal van tests hebben uitgewezen dat het abs-systeem van bmw de beste prestaties op papier zet... anderzijds, wat ben je daarmee als je je bijna te pletter rijdt?
Hubert NYS

Bericht door Hubert NYS »

Zijn er ook problemen met het abs op de bmw-motoren die voorzien zijn van BREMBO remmen?
Daar heb ik nog niks over gelezen of gehoord.
Of waren die systemen gewoon beter ?
Brembo is natuurlijk dé referentie als het op remmen aankomt, dus vraag ik mij af waarom BMW die systemen zelf is gaan maken.
Groetjes
Nasjke.

Bericht door Rakthi »

BMW gebruikt nog steeds Brembo remmen, staat alleen BMW op.
danny182

Bericht door danny182 »

Ik heb heel het relaas over de problemen met de remmen gemist bij gebrek aan tijd,toch deze week moets mijn rt tje binnen voor zijn 40.000 km en een controle van de remmen.Wat had ik voor gehad deze week in het naar het werk rijden,wel,het uitvallen van die prachtige rembekrachtiger tijdens het remmen.Adrenaline heb je niet genoeg op dat moment en maar nijpen in die hendel om de zaak tot stilstand te brengen.Alle waarschuwingslichtjes van de remmen en de ABS flikkerde.Heel voorzichtig verder gereden tot aan het werk.'sAvonds in het naar huis komen werkte de zaak wel terug normaal zonder er iets aan gedaan te hebben.Tijdens de controle van het remsysteem(uitlezen op de PC)bij mijn dealer is er inderdaad een foutmelding maar wat of welke weten ze nog niet.Ik heb mijn moto nog steeds niet terug omdat ze geen pasklare oplossing vinden .Wat nu? BMW fanaten wat is de oplossing?
brit

Bericht door brit »

nu denk ik aan:
"[...]de ABS-regelfunctie bij herhaaldelijk afremmen in het ABS-regelgebied tijdens rijvaardigheidstrainingen kan uitvallen. Deze functiestoring is uitsluitend mogelijk bij het repetitief extreem snel en krachtig bedienen van de remhendel in combinatie met een afnemende boordnetspanning. Deze extreme situatie kan zich alleen bij rijvaardigheidstrainingen voordoen. Deze situatie kan bij normaal gebruik niet optreden en is BMW Motorrad ook niet bekend."
en nog veel blablabla... :lol:

ff serieus: als de dealer een pasklaar en helder antwoord op het malfunctioneren kan geven (en bovenal: het antwoord verontrust je niet), dan zou ik de zaak zo laten en zonder verdere vrees gebruik maken van de motor met abs-systeem...

en anders... tja, abs-zaakje eruit gooien. je zou niet de eerste zijn (en ook niet de laatste) die het doet...
Plaats reactie