Hoe wielen verwijderen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
markos

Hoe wielen verwijderen?

Bericht door markos »

Hallo,

Binnenkort ga ik naar de rubberboer en zou zelf mijn wielen moeten uithalen. Ik ben echter niet zeker hoe dit moet gedaan worden en welk materiaal precies nodig is. (reeds gelezen: imbus 22mm, maar wat nog?)

Voor alle zekerheid heb ik 2 foto's genomen, zodat kenners eens kunnen zien of ik eigenlijk wel goe bezig zou zijn (ben er nog niet mee begonnen). :wink:

Volgens mij is er zeker nog iets niet volledig juist aan het achterwiel, want die as zit er nog in waardoor het wiel niet naar beneden kan en opzij kan ook niet door de achterrem. (moet deze verwijderd worden?)

Kunnen jullie eens bevestigen of dit volledig klopt aub?? En er zijn blijkbaar torx-sleutels nodig. Weet iemand vanbuiten welke maten dat zijn? Mag met moto niet binnenrijden in de stock. :lol:

Alvast bedankt hé. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Koppel!!

Re: Hoe wielen verwijderen?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Bij 't voorwiel is 't idd. eerst de kleine inbus lossen, die moet niet volledig verwijderd worden, gewoon een cm ofzo losdraaien is meer dan voldoende, zoadt de spanning eraf kan.
Dan vergeet ge iets, ge moet de remklauwen losmaken, dat zijn die twee inbussen die de klauw op 't vorkpoot houden, de klauw een beetje links en rechts bewegen om een kleine beetje speling te maken tussen schijf en remblokken, en eraf nemen. Let wel dat ge na dit gedaan te hebben niet aan de rem komt!
Dan pas is 't met de dikke inbus uw as demonteren, en 't wiel komt er zo uit gefloept.

Achteraan is 't wreed simpel, enkel de vijf vijzen lossen met de inbus, en 't achterwiel komt er zo af, de remklauw moet NIET los aangezien de remschijf bij een 1200 op de achterbrug zit, en niet rechtstreeks op 't wiel. Let wel, bij 't vastdraaien is 't geloof ik 60nm gebruiken, da's minder dan je zou verwachten, en minder dan een 1150 bv. waar ong. 100nm de maatstaf is. Als je ze te hard aanspant kun je wel is hebben dat je je bitjes van je ratelsleutel kapot wringt, aangezien 't wiel zich nog wat vastzet na 't rijden. Heb 't zelf bij de bandenboer meegemaakt.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Een paar kleine doch handige tips:

-immobiliseer uw middenbok (vb vastmaken met tie wrap) zodat hij niet kan wegfloepen als ge aan uw wielen rommelt
-een bierbak comes in handy om de moto te ondersteunen als beide wielen eruit gaan :roll:
-Dat vijske aan het voorwiel dat eerst moet losgedraaid worden nadien niet te hard aanspannen. Beetje te veel kracht en ge draait de schroefdraad zot...
-Al je het voorwiel terug monteert, duw dan met een bandenlepel of zo de remblokken mooi uit elkaar zodat het wiel er netjes inglijdt. Zeker niet uwe vinger tussen de remblokken steken als uwe kleine/madam in de buurt van de remhendel zit. Kan u een vingerke kosten... :clown:
-wees niet bevreesd. Velen hebben het je voorgedaan.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
John
Contacteer:

Bericht door John »

Amaai wa ne roestbak!! :mrgreen: Spuit die de dag voordien al maar in met WD40 of iets dergelijks. :wink:
Frank K

Bericht door Frank K »

John schreef:Amaai wa ne roestbak!! :mrgreen: Spuit die de dag voordien al maar in met WD40 of iets dergelijks. :wink:
De ervaringsdeskundige :grin: , hij spijt zich ook elke avond in voor het slapengaan...onze ouwe :grin:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shulty

Bericht door Shulty »

Zie maar uit met die WD 40 aan remklauwen en dito schijven...... :shock:

:wink:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
markos

Bericht door markos »

Bedankt voor de reacties. :wink:

Heeft iemand toevallig de maten van de torx-sleutels??
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Achterwiel is dacht ik TX50, met - zoals al gezegd - 60Nm aanhaalmoment bij terugplaatsen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
markos

Bericht door markos »

®win schreef:Achterwiel is dacht ik TX50.
Inderdaad. Heb net mijn inkopen gedaan op 't zicht. :lol: Van eentje zat ik er echter 1 maat naast, maar blijkbaar wordt dit verder wel meermaals gebruikt, dus heb ik maar besloten om de foutieve te behouden.

Ik kan nu met zekerheid zeggen dat men dit nodig heeft:

* Voorwiel: imbus 22mm en torx 45.
* Achterwiel: torx 50.

(dit voor het nageslacht dat ooit wel eens via zoekfunctie tot hier komt)

Terwijl ik bezig ben, zou ik eigenlijk wel zelf die band willen leggen ook hoor. :mrgreen: Enige problemen waar ik me van bewust ben, is dat ik veel risico loop op velgbeschadiging en dat ik de wielen niet kan uitbalanceren.

Kan dit trouwens niet met "zand" zoals bij vrachtwagens? (allez, 't ziet eruit als zand - van horen zeggen :clown: ) Iedere keer dat men rijdt, wordt het wiel eigenlijk automatisch uitgebalanceerd op die manier en heb je dus geen loodjes en ook geen apparatuur nodig.
Julle

Bericht door Julle »

markos schreef:
®win schreef:Achterwiel is dacht ik TX50.
Kan dit trouwens niet met "zand" zoals bij vrachtwagens? (allez, 't ziet eruit als zand - van horen zeggen :clown: ) Iedere keer dat men rijdt, wordt het wiel eigenlijk automatisch uitgebalanceerd op die manier en heb je dus geen loodjes en ook geen apparatuur nodig.
Er zijn in de handel inderdaad zakjes die je in de band legt en die door de middelpuntvliedende kracht opengaan en het wiel in evenwicht brengen. Ik heb dat op de circuit motor zitten en met heel goed resultaat. Je kan ook een klein apparaatje kopen en statisch balanceren wanneer je het echt zelf wil doen.

Julle
markos

Bericht door markos »

Ah, een ervaringsdeskundige. Ideaal. 8-) Krijg je daarvan geen slijtage aan de binnenkant van je band? Of wordt je band niet te warm?

Daar moeten toch nadelen aan verbonden zijn, want anders werd dat toch altijd zo gedaan?! Tegen dat een bandencentrale zijn balanceermachine betaald heeft, zijn er toch wel al meer dan enkele wielen van zakjes voorzien??

Bedenkt net nog iets anders: mag je dat wel gebruiken in combinatie met die druk-censoren die in de wielen zitten???
markos

Bericht door markos »

Julle schreef:Je kan ook een klein apparaatje kopen en statisch balanceren wanneer je het echt zelf wil doen.
Heb ik besteld. De banden heb ik er al zelf opgelegd met wat bloed en veel zweet. De tranen moeten nog komen denk ik. Nu nog wachten tot het balanceertoestel binnen is en ik kan weer rijden. :-) (hopelijk morgen, want overmorgen moet ik weer werken)

Wel al eens een testritje gedaan met de noppen. Is wel ferm wennen. :shock: Vooral in bochten voelt het raar aan. :drunken:

Heb iets leuks ontdekt (maar voor jullie misschien geen nieuws). Als je het achterwiel wil verwijderen, kun je de moto immobiliseren door de voorrem dicht te trekken en zo vast te binden met een trekbandje of touwtje.Zo kan de moto niet van de middenbok geraken want daarvoor moet hij eerst wat vooruit kunnen.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Een spanriem van de middenbok naar het voorwiel verhindert ook dat de bok inklapt.
Misschien beter dan een rem die constant onder druk staat
Plaats reactie