Rijden zonder papieren ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

Kan iemand mij zeggen of ik in de bak beland als ik rij met mijn nieuwe gebruikte BMW aub..

Het zit zo..Ik heb de moto gekocht in Duitsland en gisteren opgehaald met een goede vriend (met een camionette) Vanochtend ben ik direct naar douane en verzekeraar geweest..Dit alles ging vlekkeloos en het roze formulier is opgestuurd naar de DIV in Brussel maar ik heb eerst een kopie gemaakt ...Een plak had ik al dus je kunt je misschien een beetje voorstellen dat ik dat ding graag de weg op wilt hebben :grin: maar mag dat eigenlijk aub ?
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
Hans D.
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 sep 2007, 20:57
Locatie: Duffel

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Hans D. »

Mij hebben ze indertijd bij de verzekering wijsgemaakt dat dit mag. Een kopietje bijhebben van je aanvraag kan inderdaad geen kwaad, moest je controle krijgen. Je moet alleen zien dat je in België blijft, buitenland zou niet mogen!
Zo doe ik het toch altijd bij nieuwe auto en/of moto.

Greetz,

Hans :twisted:
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door xantingo »

Rijden zonder dat het voertuig ingeschreven is mag niet:

Artikel 2
§1.
Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.


Je kan natuurlijk maar bewijzen dat het voertuig ingeschreven is wanneer je effectief het roze formulier in handen hebt. Normaal gesproken heb je het inschrijvingsbewijs binnen de 3 dagen in de brievenbus.

Ik weet wel uit ervaring dat wanneer je de aanvraag binnenbrengt bij een DIV-kantoor, de bediende een kopie maakt en er aan de achterkant een stempel opzet, als bewijs dat je het voertuig hebt ingeschreven.
Volgens hen mag je er dan al mee rijden; er staat natuurlijk wel die stempel op die jij nu niet hebt...

En of je in de bak belandt: je moet al het grote geluk kennen om onderweg een controle te krijgen, of om op een of andere manier geregistreerd te worden met een niet-ingeschreven voertuig...
Hans D. schreef:Mij hebben ze indertijd bij de verzekering wijsgemaakt dat dit mag.
"wijsgemaakt" is hier wel de correcte uitdrukking :mrgreen:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

Dank voor de reacties ..Ik kan natuurlijk gewoon wachten maar in het verleden heb ik zelfs tot bijna 2 weken moeten wachten en das heeeel lang als je nieuwe speelgoed staat te wachten in garage !
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Harald »

Waarom gaat ge niet zelf naar de DIV voor de inschrijving?
Ge verliest hoogstens enkel uurtjes van uw kostbare tijd, maar ge zijt dan op uw gemak om met het nieuw speeltje buiten te komen.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

Das was eigenlijk ook mijn plan om eerlijk te zijn..Een fu.. up bij douane (pc plat) koste meer dan 2 uur en ik moest gaan werken..
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door xantingo »

Harald schreef:Waarom gaat ge niet zelf naar de DIV voor de inschrijving?
Ge verliest hoogstens enkel uurtjes van uw kostbare tijd, maar ge zijt dan op uw gemak om met het nieuw speeltje buiten te komen.
Dat is inderdaad zo, maar het lijkt iets te laat...
laban schreef:...het roze formulier is opgestuurd naar de DIV in Brussel
Best even afwachten dus...
laban schreef:in het verleden heb ik zelfs tot bijna 2 weken moeten wachten en das heeeel lang als je nieuwe speelgoed staat te wachten in garage !
Dat is inderdaad heel lang, maar de laatste tijd gaat het toch wel vlugger.

Hopelijk heb je tegen vrijdag je inschrijvingsbewijs thuis, dan kan je in het weekend buitenkomen zonder dat je constant over je schouder moet kijken :wink:
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Bob
Berichten: 1614
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Bob »

Het grootste risico loop je wanneer je niet verzekerd zou zijn : voertuig wordt in beslag gesteld en de boetes zijn fiks. En rijden zonder inschrijvingsbewijs mag inderdaad niet.

Maar ... een verzekering heb je al en een nummerplaat die op jouw naam staat ook. De combinatie nummerplaat/inschrijvingsbewijs heeft tot doel de eigenaar van een voertuig te kunnen achterhalen én de verkeersbelasting correct te kunnen innen. Dus in het slechtste geval zou men je kunnen verwijten dat je voor de dagen dat je niet ingeschreven bent, ook geen verkeersbelasting betaalt. Die rijtaks bedraagt voor een moto nog geen 50 euro per jaar, of nog geen 14 cent per dag. Zwààr misdrijf :mrgreen:

Kortom : 't mag niet en mocht je toch beslissen om te rijden alvorens je je inschrijvingsbewijs in handen hebt, dan loop je het risico om bekeurd te worden. Ik vraag me enkel af welk gevolg een rechtbank aan zo'n PV zal geven wanneer je bovenstaande argumentatie op het antwoordformulier dat bij het PV hoort zou schrijven. Ieder moet voor zichzelf maar een risicoanalyse maken, maar persoonlijk maak ik me bij een voertuigwissel niet al teveel zorgen over die enkele dagen verwerkingstijd bij DIV.

Trouwens : mocht je het erop wagen en toch tegen de lamp lopen, kijk dan achteraf eens op het inschrijvingsbewijs welke datum van inschrijving er uiteindelijk op vermeld staat (of vraag aan de controlerende wethandhavers eens of ze ter plekke nazicht willen doen in het register van DIV). Vaak is dat ook al een dag of twee eerder dan de datum waarop je het formulier in je bus krijgt en dan kan je de tenlastenlegging misschien al weerleggen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

We zijn nu twee weken verder en geen papieren ontvangen uit Brussel !! Gisteren een mail geschreven aan DIV en wonder boven wonder had ik binnen 30 min antwoord dat ik eind deze week mijn papieren zal hebben....Aangezien ik al een plak heb ga ik maar rijden , bijna 3 weken wachten op iets wat normaal binnen 3 werkdagen in orde moet zijn gaat me te ver.
Iemand zoiets al meegemaakt aub ?
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door WimLT »

Ja ! Normaal vooral in de vakantieperiodes veel kans op :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

Das dan lekker !

volgende keer maar een hele dag verlof pakken en bij de DIV wachten..Wel een slechte service vind ik :oops:
Nog een vraag dan maar.Mijn verzekeraar zei me dat een moto niet elektronisch kon worden ingeschreven.Als dat klopt is ook dat belachelijk..
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Tazke »

laban schreef:Das dan lekker !

volgende keer maar een hele dag verlof pakken en bij de DIV wachten..Wel een slechte service vind ik :oops:
Nog een vraag dan maar.Mijn verzekeraar zei me dat een moto niet elektronisch kon worden ingeschreven.Als dat klopt is ook dat belachelijk..
Yep dat is inderdaad zo, wij hebben dat ook voorgehad met onze motor. Niet mogelijk via het elektronisch systeem, enkel via de post of ter plaatse bij het DIV.
Als mijn ventje de nummerplaten gaan halen is in Brussel dan was hij op een uurtje buiten dacht ik.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

Dus das waar neem ik aan.... je kunt je moto niet elektronisch inschrijven,de wegen hier in België zijn voor moto rijders levensgevaarlijk,de vangrails kunnen je door midden snijden met een beetje pech ,de witte strepen zijn spek glad ga zo maar door .Gelukkig hebben ze een paar borden langs de weg geplaatst dat men een beetje op ons let !
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
Radena
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:28
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Radena »

Volgens mij kan dat wel electronisch. Mijn vorige nummerplaat heeft mijn verzekeraar voor 11uur 's morgens aangevraagd en 's anderendaags lag mijn plaat in de brievenbus! (dat is van 2008 geleden)
Groeten,
Alain
Tazke
Berichten: 881
Lid geworden op: 29 nov 2007, 10:56
Woonplaats: Diegem City
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Tazke »

Radena schreef:Volgens mij kan dat wel electronisch. Mijn vorige nummerplaat heeft mijn verzekeraar voor 11uur 's morgens aangevraagd en 's anderendaags lag mijn plaat in de brievenbus! (dat is van 2008 geleden)
Groeten,
Alain
Wij hebben een motor ingeschreven eind 2007 (nieuwe motor) en nog eentje vorig jaar (2de handse).
En het ging niet electronisch, stond zelfs zo op de site van het DIV.

Maar blijkbaar is het ondertussen gewijzigd heb ik net gezien op de site van het DIV
Welke voertuigen kunnen worden ingeschreven?
Alle soorten voertuigen (auto's, bestelwagens, motorfietsen, vrachtwagens, enz.) kunnen via deze toepassing worden ingeschreven, behalve oldtimers.
Nieuwe voertuigen: alleen de officieel in België gekochte voertuigen worden aanvaard.
Tweedehandsvoertuigen: alleen de voordien in België ingeschreven voertuigen worden aanvaard.

Welke voertuigen kunnen niet worden ingeschreven?
* De ingevoerde voertuigen: het douanevignet wordt handmatig opgesteld.
* De voertuigen die een wijziging hebben ondergaan (andere aard, chassisnummer, datum van eerste ingebruikname, enz.):
o Ofwel zijn er handmatig aangebrachte verbeteringen op het douanevignet of op het vignet van de technische keuring;
o Ofwel wordt de wijziging opgemerkt bij vergelijking van de gegevens op het vignet van de technische keuring met de gegevens vermeld op het laatste kentekenbewijs.
* Sommige voertuigen waarvan het chassisnummer uit minder dan 17 tekens is samengesteld ("klein chassis").
* De tweedehandsmotorfietsen.
* De voertuigen waarvoor deze foutmelding verschijnt: "véhicule non immatriculable / voertuig kan niet worden ingeschreven".
In die gevallen moet de volledige aanvraag op papier naar de DIV worden gezonden.


Dus conclusie: een nieuwe motorfiets inschrijven gaat wel en een tweedehandse niet via de electronische toepassing.
En dit waarschijnlijk omdat het vorige roos papier mee moet afgegeven worden, maar kan zijn dat ik me daarin vergis ...
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Kries

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door Kries »

Importvoertuigen kunnen niet online ingeschreven worden.
Belgische voertuigen meestal (op de uitzonderingen na) wel.

importvoertuigen moeten eerst naar de douane (papieren tenminste) en dit kan online niet bij ingegeven worden.

Vandaar...
laban
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 jul 2009, 14:27

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door laban »

Dank voor de toelichting ...Ik blijf wel bijna 3 weken wachten lang vinden vooral als je graag met je nieuwe (gebruikte ) moto wilt rijden maar dat doe ik sinds vanavond al een beetje :grin:
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Rijden zonder papieren ?

Bericht door xantingo »

Tazke schreef:Dus conclusie: een nieuwe motorfiets inschrijven gaat wel en een tweedehandse niet via de electronische toepassing.
En dit waarschijnlijk omdat het vorige roos papier mee moet afgegeven worden, maar kan zijn dat ik me daarin vergis ...
Dat is inderdaad de reden: er kunnen geen bijlagen meegestuurd worden bij een online inschrijving.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Plaats reactie