Schroefdraad stuk kleppendeksel bout

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Saint

Schroefdraad stuk kleppendeksel bout

Bericht door Saint »

Gisteren lustig de kleppen gesteld en de axiaal speling van de tuimelaars bijgeregeld.
Alles ok tot ik aan een kant het kleppendeksel terug wilde vastmaken.
2 v/d 4 bouten draaien zot, zonder kracht gezet te hebben op de imbus. Deksel er terug af en jawel, de schroefdraad in de kop kwam me al tegemoet.

Heb me al een beetje geinformeerd.
Ik zou bv zelf een bout kunnen maken met M7 schroefdraad ipv de M6 die er nu inzit.
Een helicoil is ook een oplossing, maar dan moet ik met 8 mm beginnen boren, en met het weinige materiaal aldaar.
Ook een busje inzetten met binnen en buiten schroefdraad zou kunnen, was het niet dat die bussen een diameter hebben van 10mm, niet echt een aan rader.

De vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, daar ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn die dit al eens meegemaakt heeft.
tweecilinderke

Re: Schroefdraad stuk kleppendeksel bout

Bericht door tweecilinderke »

Een helicoil is ook een oplossing
Is inderdaad volgens mij juiste oplossing!
Heb ik al meermaals gedaan :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Saint

Bericht door Saint »

Ik heb het voorlopig opgelost met het gat wat groter te tappen, naar M7 en een draadstang van M7 in de kop te draaien. Is een voorlopige oplossing, maar werkt wel.

Tweecilinderke,
Als je een Helicoil voor een M6 wil plaatsen, welk boor gebruik je dan?
Ik heb zo direct in mijn buurt niemand gevonden die die sets verkoopt, laat staan weet wat het is...
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik heb er ook al twee gehad die ik in onderhoud heb, als dat maar één bout per klepdeksel is gaat die nog niet lekken.
Heb een volledige kit Helicoil besteld, heb ze deze week binnen en ga het ook zo oplossen. Heb hier vroeger in de garage ook met gewerkt en is voor zoiets een goede oplossing.
Aluminium is licht, maar ook broos...ben ook voorzichtig in het vast en los draaien, maar heb toch ook al een paar keer prijs gehad. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Helicoil is de beste oplossing. Die draad is zeer kwetsbaar, ik draaide die boutjes altijd aan met een klein t stuk, daar kun je geen kracht opzetten en je voelt ook het moment dat ze vast zitten (lichte weerstand)

tijdelijke oplossing: gat vol blue loctide en boutje indraaien, ook al draai je het zot, als de borging uithard zit het meestal wel vast. Best gene rode loctide gebruiken.....

Of gat opboren, vervolgens vol kneedmetaal en dan voorboren en tappen met M6, werkt ook redelijk en je kan je oorspronkelijke M6 boutjes behouden.
Maar helicoil is het beste
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Saint schreef:Als je een Helicoil voor een M6 wil plaatsen, welk boor gebruik je dan?
Ik heb zo direct in mijn buurt niemand gevonden die die sets verkoopt, laat staan weet wat het is...
De boor is 6,3 mm, de Helicoil zelf is uitwendig 7,3 mm in doorsnee.
Saint

Bericht door Saint »

Hunter6 schreef:
Saint schreef:Als je een Helicoil voor een M6 wil plaatsen, welk boor gebruik je dan?
De boor is 6,3 mm, de Helicoil zelf is uitwendig 7,3 mm in doorsnee.
Oei,
Dan denk ik dat ik met het optappen naar M7 er niet meer ga geraken.
MGke

Bericht door MGke »

Oei,
Dan denk ik dat ik met het optappen naar M7 er niet meer ga geraken.[/quote]

M7 boren met 5,9mm. Moet lukken. Persoonlijk zou ik een herstelkit Helecoil M6 aankopen. Kost spijtig genoeg veel geld maar t'is de beste oplossing.

Mvg
Mgke
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

M7 boren met 5,9mm. Moet lukken. Persoonlijk zou ik een herstelkit Helecoil M6 aankopen. Kost spijtig genoeg veel geld maar t'is de beste oplossing.
zal in elk geval goedkoper zijn dan de kop te vernieuwen :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie