vol- of halfsyntetische olie in de K1300S?
Moderator: GVN
vol- of halfsyntetische olie in de K1300S?
hallo,
mijn eerste 10.000 km zitten er op en ik zou nu kunnen overschakelen naar vol syntethische olie. Volgens mijn dealer beveelt BMW echter aan om half-synthetische te blijven gebruiken. Wat is het voordeel hiervan? Ik dacht dat synthetische makkelijker te vinden is bij de tankstations en deze ook door de meeste racemachines wordt gebruikt.
thnkx,
Xa4
mijn eerste 10.000 km zitten er op en ik zou nu kunnen overschakelen naar vol syntethische olie. Volgens mijn dealer beveelt BMW echter aan om half-synthetische te blijven gebruiken. Wat is het voordeel hiervan? Ik dacht dat synthetische makkelijker te vinden is bij de tankstations en deze ook door de meeste racemachines wordt gebruikt.
thnkx,
Xa4
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
-
John
- Contacteer:
Re: vol- of halfsyntetische olie in de K1300S?
Het voordeel? Dat ze goedkoper is en evengoed haar ding doet, nml smeren en koelen. 
Half syntheet is voor gebruik op de openbare weg ruim voldoende.
Vol synthetische olie is met name zinvol als er constant vol vermogen gevraagd wordt, zoals op het circuit dus. Voor ons dus niet echt zinvol en veel dealers delen dit standpunt.
Toch zijn er ook verkopers die je willen doen geloven dat een vol syntheet toegevoegde waarde heeft bij gebruik op de openbare weg.
Ik denk dat het met name zinvol is voor de portemonee van de verkoper aangezien de marges hoger zijn.
Vol synthetische olie is met name zinvol als er constant vol vermogen gevraagd wordt, zoals op het circuit dus. Voor ons dus niet echt zinvol en veel dealers delen dit standpunt.
Toch zijn er ook verkopers die je willen doen geloven dat een vol syntheet toegevoegde waarde heeft bij gebruik op de openbare weg.
Ik denk dat het met name zinvol is voor de portemonee van de verkoper aangezien de marges hoger zijn.
Volgens mijn dealer moet er STEEDS half synthetische 10W40 in dit blok. Dit staat ook zo voorgeschreven in de technische manual en heeft alles te maken met de natte koppeling ...
Los van dat punt vind ik ook dat vol synthetische olie alleen maar interessant is als het blok erg zwaar belast wordt. En dat is het op een openbare weg nooit. Een paar keer tot de rode zone optrekken, betekent gewoon niets. Trouwens, onder voorwaarde dat je vanuit de garage 's morgens niet meteen als een wilde te keer gaat, krijgt de olie ruimschoots de tijd om op temperatuur te komen. Van vol synthetische olie wordt gezegd dat ze bij elke temperatuur dezelfde viscositeit behoudt en snellere en meer extreme temperatuurwissels aankan.
Los van dat punt vind ik ook dat vol synthetische olie alleen maar interessant is als het blok erg zwaar belast wordt. En dat is het op een openbare weg nooit. Een paar keer tot de rode zone optrekken, betekent gewoon niets. Trouwens, onder voorwaarde dat je vanuit de garage 's morgens niet meteen als een wilde te keer gaat, krijgt de olie ruimschoots de tijd om op temperatuur te komen. Van vol synthetische olie wordt gezegd dat ze bij elke temperatuur dezelfde viscositeit behoudt en snellere en meer extreme temperatuurwissels aankan.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Dit is enkel zo bij de boxers...
Xa4RT schreef:mijn eerste 10.000 km zitten er op en ik zou nu kunnen overschakelen naar vol syntethische olie.
Heb ik van mijn dealer ook vernomen. Kreeg zelfs geen literke reserve-olie mee toen ik dat wou aankopen. Had dat literke altijd bij toen ik nog met een boxer reed.DE PVDK FILES schreef:Volgens mijn dealer moet er STEEDS half synthetische 10W40 in dit blok. Dit staat ook zo voorgeschreven in de technische manual en heeft alles te maken met de natte koppeling
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
staat zo ook in de handleiding van mijn K hoor.DE PVDK FILES schreef:Dit is enkel zo bij de boxers...Xa4RT schreef:mijn eerste 10.000 km zitten er op en ik zou nu kunnen overschakelen naar vol syntethische olie.
Met wat ik hier lees kan ik dus best bij half-synthetische blijven.
Nu begrijp ik ook waarom die honda en triumph rijders vol synthetisch gebruiken. MIjne K komt meestal nooit boven de 8000 toeren uit. Zij daarentegen moeten heel hoogtoerig draaien om voldoende koppel te hebben. De S daarentegen heeft precies koppel op elke toerental, gewoon een onvoorstelbare krachtbron
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Ik moet zeggen dat mijne K de laatste 3000 km al meer olie heeft verbruikt dan mijn RT op 10.000 km. Volgens de dealer kan dit omdat het blok veel langer nodig heeft om in te slijten door de hardheid ervan. Normaal zou dit gedaan moeten zijn na 10.000 km.Vanguard schreef:Heb ik van mijn dealer ook vernomen. Kreeg zelfs geen literke reserve-olie mee toen ik dat wou aankopen. Had dat literke altijd bij toen ik nog met een boxer reed.DE PVDK FILES schreef:Volgens mijn dealer moet er STEEDS half synthetische 10W40 in dit blok. Dit staat ook zo voorgeschreven in de technische manual en heeft alles te maken met de natte koppeling
Ik hoop het, stond eind vorige maand nog aan de Nordschleife naarstig op zoek naar half synthetische 10W40 uit schrik mijn route niet veilig te kunnen uitrijden. Op 600 km stond die ineens onder het min niveau en ging het olietekentje branden in het dashboard. Vorige maandag net weer hetzelfde voorgehad in die streek.
Ofwel krijgt mijn motortje een 'droge mond' bij het zien van de pijl 'Nürburgring'. Gek ik krijg dan gewoonlijk het water in de mond
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
In principe pakken de 4-in-lijn blokken nooit erg veel olie. Maar mijn vorige CB1000R (fireblad 07 blok) deed het ook al wel wat en mijn K1300S heeft op 6500 km na een lang weekend Zwarte Woud toch ook een paar honderd cc verbruikt. Ik moest er ook wat bijdoen. De eerste 3000 km geen druppel. Ik voorzie altijd een litertje in huis.
Als ik reis, dan doe ik 330cc in een klein uitgewassen flesje met afsluitdop. Genoeg om verder te kunnen, pakt geen plaats in bagage. Ik gebruik die sinaasappel flesjes uit de Aldi.
Als ik reis, dan doe ik 330cc in een klein uitgewassen flesje met afsluitdop. Genoeg om verder te kunnen, pakt geen plaats in bagage. Ik gebruik die sinaasappel flesjes uit de Aldi.
Klopt enkel voor de K1200 blokken en zeker niet voor de K1300. K1300 enkel toegelaten: 5W40 en 10W50, beiden volsynth. Staat zo in de RSD, en waarschijnlijk ook in de handleiding. De olie moet wel voldoen aan de JASO MA2 norm voor natte koppelingen.DE PVDK FILES schreef:Volgens mijn dealer moet er STEEDS half synthetische 10W40 in dit blok. Dit staat ook zo voorgeschreven in de technische manual en heeft alles te maken met de natte koppeling ...
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
In mijn handleiding (K1300S) staat nochtans 10W40?metteke schreef:Klopt enkel voor de K1200 blokken en zeker niet voor de K1300. K1300 enkel toegelaten: 5W40 en 10W50, beiden volsynth. Staat zo in de RSD, en waarschijnlijk ook in de handleiding. De olie moet wel voldoen aan de JASO MA2 norm voor natte koppelingen.DE PVDK FILES schreef:Volgens mijn dealer moet er STEEDS half synthetische 10W40 in dit blok. Dit staat ook zo voorgeschreven in de technische manual en heeft alles te maken met de natte koppeling ...
Mijn Moto, Mijn Vrijheid
Wel, in alle eerlijkheid, ik ben na deze discussie even mijn 2010 model manual gaan inkijken.
Dit vind ik terug:

Metteke heeft dus wel een punt. Ik klaar dit vandaag uit.
Dit vind ik terug:

Metteke heeft dus wel een punt. Ik klaar dit vandaag uit.
Verdict na inwinning informatie bij invoerder: Half synthetische olie 5w40 of 10w40. Ik heb er de laatste inzitten...
volgens mijn dealer is de volsynthetische enkel beter als je veel hoge toeren draait. Vermits ik meer op de baan dan op circuit rijdt en daar meestal tussen de 5-6000 toeren zit en hoogstens tot 9000 ga heb ik maar naar de portefeuille gekeken en er half-synthetische laten indoen 
Mijn Moto, Mijn Vrijheid