koppaking vervangen R1100RS kostprijs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kries

koppaking vervangen R1100RS kostprijs

Bericht door Kries »

Goedenavond,

had al van mij dealer vernomen dat de koppakking rechts een beetje lekte. Nu (500 km na een grote beurt) staat het oliepeil net boven het minimum en zijn er achter de rechter cilinder sporen tel zien van vet/olie. Vermoed dat vervanging van de koppakking de enige oplossing is?

iemand enig idee hoe hoog het prijskaartje oploopt?

Waarschijnlijk een zeer goede 2dehands gekocht :roll:

Alvast bedankt voor de reacties en prettig WE voor iedereen.
Paul vde

Re: koppaking vervangen R1100RS kostprijs

Bericht door Paul vde »

Hoi,

Goede 2dehands ????
Ik denk en ben er zekers van dat die modellen ook rt dit bijna allemaal krijgen.
De dichting kost niet zo veel maar het zijn de uren en na 1000 Km terug alles aan trekken.

Van de prijs wat zo iets kost......??Ik zit niet meer aan de bron.

Als je zo een model koopt,moet je zelf al iets van techniek kennen (dit is mijn gedacht)
Zo zijn de boite,rempomp (dichtingen) zeer gevoelig op lekken ,zekers als de tuf wat jaren heeft.

Als je handig bent,raad ik u aan,voor een werkboek van die tuf te kopen en dit zelf te doen of en met een kennis die er iets van kent.Veel matriaal heb je daar niet voor nodig.
Met een goede momentsleutel kan je alles op de juiste spanning aantrekken.Daarom boek kopen en staat alles in :wink:

Wie zo een oudere modellen koop,moet er van uitgaan dat daar stukken aankomen.Moet je met zo een tuf naar een bmw dealer gaan kost het u centen.Die gasten moeten ook betaald worden :mrgreen:

grts paul
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Koppakking is goed zelf te vervangen.
Nodig is het nodige gereedschap, moment sleutels en eventueel hoek verdraaing meter.
Tevens een kabelbinder (tirewrap) om het nokkenas tandwiel op 1 plek te fixeren t.o.v. de ketting.
En dan RTFM ;)
Ik hoop niet dat je die pakking 2de hands gaat kopen...
Dan heb ik hier nog wel een lekke...
Kries

Bericht door Kries »

CeesBmw schreef: Ik hoop niet dat je die pakking 2de hands gaat kopen...
Dan heb ik hier nog wel een lekke...
:lol: :lol:

Nee Cees, zo erg is het nu ook nog niet gesteld.

Reden dat ik een oude 2de hands kocht is ... al 2 x gestopt met motorrijden wegens nek- en rugklachten. Na een alternatieve behandeling van de whiplash ongeveer 1.5 jaar geleden veel minder last en terug begonnen.

Met de vorige 7 BMW's ruim boven de 100.000 km gereden (per stuk) (1tje over de 200.000 km) en nooit last gehad van de koppakking.

Met deze 16jaar oude en 90.000 km op de teller is er blijkbaar een en ander mis. Niks onoverkomelijk natuurlijk.

Wil dus zo'n 10.000 km testen (liefst zonder al te veel kosten) en dan kijken hoe het gaat...en eventueel en recentere r1150rs aanschaffen.

Alvast bedankt voor de reacties...

(zelf doen....vroeger wel, nu niet meer en trouwens niet voldoende gereedschap meer)
Kries

Bericht door Kries »

:scratch:

De hele motor eens ontvet en gereinigd. Deze week ong. 1000 km gereden en de koppakking lekt niet meer. (ofwel is er geen olie meer in het blok :lol: )

Olieverbruik ligt op 0.7 liter/1000 km (dus binnen de norm). Nergens lekkage te zien.

Kan het zijn dat de pakking door stilstand wat verdroogd was en nu, met het redelijk intensief gebruik terug soepeler geworden is?

Zelf kan ik er geen andere verklaring voor vinden...iemand ?
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Gaat het wel om de koppakking of is het de "kleppendeksel pakking" De koppakking zit zeg maar tussen de uitlaat en het blok in.
De kleppendekselpakking zit voorbij de uitlaat, gezien vanuit het blok.

Die willen na service nog wel eens lekken (moeten los bij kleppen stellen).
Kries

Bericht door Kries »

Dag Cees,

het gaat wel degelijk over de koppakking...in 't schoon Brussels joint de culasse.

'k Heb wel geen technische scholing maar mijn vader had een (Audi) garage. 'k Weet er dus wel iets van...

Vandaar de vraag....

Buiten groot onderhoud (olieên, filter ed vervangen) is er aan de rechter poot geen werk verrich.
Plaats reactie