remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Ik hoorde al een tijdje wat gerammel komende van mijn voorwiel als ik over kasseien of iets dergelijks reed.
Zwevende remschijven rammelen wel wat, maar 't klonk toch redelijk luid.
Eens gekeken: links is er niks aan de hand volgens mij (remschijf wel bijna op minimumdikte van 4 mm) maar rechts kan ik de schijf veel meer bewegen dan links (daar is ze ook bijna aan de minimumdikte).
Dat betekent dus dat die rechterschijf stevig rammelt. Remmen gaat daarentegen wel goed.
Is dat volgens jullie een groot probleem?

Zo kom ik bij vraag twee: via BMW kost zo één schijf meer dan 250 euro, plus remblokken. Als ik even rondsurf heb ik Lucas schijven voor minder dan de helft, maar die zijn niet zwevend opgehangen. Heeft iemand ervaring hiermee? Kan de bevestiging van de schijven gebeuren met de originele bouten van de zwevende BMW exemplaren? (+ locktite natuurlijk)

De motor heeft nu 90000 km, ik wil er geen grote kosten aan doen tenzij echt noodzakelijk.

Ik zou het geweldig vinden als iemand hier wat duidelijkheid in kan scheppen. Alvast merci.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Bericht door tweecilinderke »

Je kan altijd beroep doen op de hobbyist (z'on 100 euro stuk)voor uw schijven ,tevens zal je ook de busjes die de schijven vasthouden moeten vervangen om het rammellen tegen te gaan!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Bericht door CeesBmw »

Die bussen zijn los bestel baar. Kun je redelijk zelf vervangen, echter als de schijven op minium dikte (of bijna) zijn kun je ze beter helemaal vervangen.
Er zijn voldoende aftermarket spullen te koop. BMW schijven zijn daarbij een stuk goedkoper als japanse tegenhangers voor (HONDA KAWA of zo).
j_o_h_a_n_v
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2005, 17:44
Locatie: Hombeek

Re: remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Bericht door j_o_h_a_n_v »

Als ik het goed begrijp moet ik dus
- de remschijven zelf vervangen
- de busjes waarin ze opgehangen zijn vervangen
- waarschijnlijk nieuwe boutjes gebruiken, of is dat niet nodig?

Dus als ik een schijf bestel, of het nu bij BMW of een after market specialist is, zal ik de huidige busjes moeten 'overzetten' in de nieuwe schijf of vervangen door nieuwe busjes? Die bij een nieuwe schijf niet worden meegeleverd?

Dank voor de inlichtingen!
R1100S - 1998
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Bericht door tweecilinderke »

De schijf en busjes vervangen, schroefdraad van de bouten opkuisen en terug monteren met loctide nr.248 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: remschijven R 1100 S bouwjaar 1998

Bericht door CeesBmw »

Ok je kunt een aantal dingen bedenken.
Als je een originele set koopt, dan zijn het de schijven die als zwevend gemonteerd zijn op de "houder" de bouten (aka vijzen) zijn al voorzien van loctite borg smeersel.
Bij aftermarket spul moet je gewoon kijken wat je krijgt, krijg je de complete kit dan is het simpel krijg je alleen de "frictie delen dan moet je er even tegenaan.

Echtr stook de bouten die het wiel ingaan wel even warm (100 deg celsius) om de loctite te lossen... Anders moet je ook nog klooien om de
vijs er uit te beunen.

Vooral RTFM
Plaats reactie