Te hoog oliepeil K1300S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Radena
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:28
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Radena »

Ik ben vandaag naar de garage geweest omdat ik het oliepeil van m'n k13s niet kon aflezen (ik zag niks in de leiding).
Nu blijkt dat er teveel inzit (zo hoog had ik niet gekeken :oops: ) en in de garage zeggen ze dat het geen kwaad kan.
Iemand die dit kan bevestigen of moet ik mij toch zorgen maken?
Het kwam door hier op het forum een draadje te volgen over olieverbruik, dat ik voor het eerst in 16000km eraan dacht om dat zelf ook eens na te kijken :silent: ....
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Zeppe »

Radena schreef:Ik ben vandaag naar de garage geweest omdat ik het oliepeil van m'n k13s niet kon aflezen (ik zag niks in de leiding).
Nu blijkt dat er teveel inzit (zo hoog had ik niet gekeken :oops: ) en in de garage zeggen ze dat het geen kwaad kan.
Iemand die dit kan bevestigen of moet ik mij toch zorgen maken?
Het kwam door hier op het forum een draadje te volgen over olieverbruik, dat ik voor het eerst in 16000km eraan dacht om dat zelf ook eens na te kijken :silent: ....
Radena,

Wie ben ik om uw garagist tegen te spreken, maar...
Wat is de functie van olie? Juist, het moet zorgen voor een goede smering van bewegende onderdelen.
Een tekort aan olie zorgt voor een slechte smering en met dien gevolge een snellere slijtage.
Maar ook een teveel aan olie doet hetzelfde, weer geen optimale smering van de bewegende onderdelen.
Nu neem ik aan dat er ook hier weer marge is tussen het teveel en het tekort dat we kunnen zien in het "olie-kijkgat", waardoor het misschien nog allemaal meevalt. Maar ik zou toch wat olie aflaten...
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Radena
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:28
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Re: Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Radena »

Bedankt voor het antwoord.
Ik ga er proberen wat olie af te laten want ik denk dat er in de handleiding niet voor niets in staat dat te veel ook slecht is.
Waarschijnlijk hadden ze in de garage geen zin om dat te doen, hoewel zij de enige zijn die aan mijn K'tje werken(en er dus zelf teveel ingedaan hebben)
Ik hoop dat ik daarvoor niet teveel moet demonteren, in de handleiding staat er niks van in om olie af te laten...
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Zeppe »

Radena schreef:Bedankt voor het antwoord.
Ik ga er proberen wat olie af te laten want ik denk dat er in de handleiding niet voor niets in staat dat te veel ook slecht is.
Waarschijnlijk hadden ze in de garage geen zin om dat te doen, hoewel zij de enige zijn die aan mijn K'tje werken(en er dus zelf teveel ingedaan hebben)
Ik hoop dat ik daarvoor niet teveel moet demonteren, in de handleiding staat er niks van in om olie af te laten...
Normaal slechts één vijs los te draaien.
Maar ik ken de constructie van een K niet, en hoe die kuip onder je moto doorloopt.
Waarschijnlijk dien je eerst wat "tupperware" te verwijderen.

suc6
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Vanguard »

Moet bij de S dan niet gepeild worden via de peilstok onder het zadel zoals bij de GT?
Bij de mijne na het eerste onderhoud, 10.000 km, stond de olie één milimeterke boven het maximum.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Radena
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 mar 2009, 12:28
Locatie: Galmaarden
Contacteer:

Re: Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Radena »

Vanguard schreef:Moet bij de S dan niet gepeild worden via de peilstok onder het zadel zoals bij de GT?
Bij de mijne na het eerste onderhoud, 10.000 km, stond de olie één milimeterke boven het maximum.
Bij de K moet je het oliepeil aflezen op de zijkant van de moto in een plastic buisje. De motor moet warm zijn en 1minuut stationair gedraaid hebben, motor stilleggen en dan aflezen.
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: Te hoog oliepeil K1300S

Bericht door Vanguard »

Weeral iets bijgeleerd, de ene K is de andere niet.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Plaats reactie