carburator (grondig) kuisen

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dxamet
Berichten: 408
Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
Woonplaats: wachtebeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

carburator (grondig) kuisen

Bericht door dxamet »

Hallo
Tip voor de oldtimerliefhebbers:
Heb je problemen om je mengsel goed af te stellen, of blijft je motor of brommer niet goed draaien op ralenti?
Probeer dit eens: demonteer alle schroeven, sproeiers, naalden, vlotters enz. en leg de carburator en alles 24u ondergedompeld in azijn.
Niet verschieten wat er na 24u allemaal bovendrijft! Daarna uiteraard spoelen met benzine en goed uitblazen met perslucht.
Resultaat: de zamac is als nieuw en alle kanaaltjes zijn grondig gereinigd, uw machine draait als nieuw!
Ultrasoon reinigen zal ook perfect zijn, maar is niet zo binnen mijn bereik als een fles azijn :wink:
succes
dxamet
:salut:dxamet
R12RT
Berichten: 161
Lid geworden op: 20 jul 2007, 14:28
Locatie: Iere in nieveranst elders

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door R12RT »

Volgende middel (baking soda) of zuiveringszout gebruiken om te stralen doet wonderen zie

http://www.aircooledtech.com/tools-on-t ... a_blaster/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ph!l
585cc links - 585cc rechts
Mckater
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2010, 13:51

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door Mckater »

ik heb deze tip uitgeprobeerd en daar is niet veel van waar.

Mijn carburateurs zijn gewoon beginnen oplossen en bijna alle kleine onderdeeltjes zijn kapot. De rubbers zijn kapot, de naalden en dergelijke zijn verkleurt en het oppervlak van mijn carburateur is oneffen.

Verder lijk mijn carburator ver van proper!

Om die reden mag ik dus nu op zoek gaan naar nieuwe carbs of onderdelen ervan.
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door mecapuet »

Mckater schreef:ik heb deze tip uitgeprobeerd en daar is niet veel van waar.

Mijn carburateurs zijn gewoon beginnen oplossen en bijna alle kleine onderdeeltjes zijn kapot. De rubbers zijn kapot, de naalden en dergelijke zijn verkleurt en het oppervlak van mijn carburateur is oneffen.

Verder lijk mijn carburator ver van proper!

Om die reden mag ik dus nu op zoek gaan naar nieuwe carbs of onderdelen ervan.
De tip met de Azijn?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Mckater
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2010, 13:51

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door Mckater »

Idd de tip met azijn.

Ik heb ondertussen de carbu's opgekuist met staalwol en ze zien er nu een stuk beter uit. De onderste bakjes zijn wel kapot.
Ik ga nu alle rubbertjes en enkele kleine onderdelen opnieuw bestellen en ik denk dat dan alles wel in orde zal zijn.

Het was alleen wat frustrerend, wetende dat er eigenlijk niets mis was met mijn carbu's....
rafe56
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jun 2007, 17:18

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door rafe56 »

de naalden en dergelijke zijn verkleurt en het oppervlak van mijn carburateur is oneffen.
klopt.
Kan ook met staalwol alles gaan naschuren.
Gelukkig heb ik alleen de onderste kapjes en de bovenste (niet bmw carb) ondergedompeld in azijn.
Na 24u dreef er een wit schuim op het oppervlak en voelde de binnenkant erg ruw geoxideerd aan.
Heb de grootste rotzooi d'ruit gekregen en ga ze nu nog eens ultrasoon laten kuisen.
Hoop dat er geen blijvende schade is.
Gr Ralph,
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door Raketman »

Spijtig dat ik deze niet vroeger gezien heb, is idd een fabeltje met potentieel kwalijke gevolgen...

Oude carbs was ik uit met cellulose of synthetische thinner, onmiddellijk droogblazen, klaar. Nog nooit problemen mee gehad.
Nil volentibus arduum
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door JüRgen »

Bij ons was het een externe reiniging met wasbenzine, en intern deden we de job met Brake cleaner... rise and shine !
Droogblazen en klaar...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: carburator (grondig) kuisen

Bericht door tweecilinderke »

Hey kerels,

Heb de test met azijn uitgevoerd weliswaar met een oude carbu (grasmaaier) die defect was.
Resultaat: gunstig, na 10u dreef er heel wat vuil boven de bokaal en na 20u begon het zamac af te gaan dus de carbu eruit gehaald. :mrgreen:
ik heb ondervonden dat na 10u de carbu terug in verse azijn niet veel verandering meer gaf enkel de zamac begon aan te tasten.
Conclusie : 10u in azijn kan volgens mij geen kwaad :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie