Nieuw motormerk?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
costerke

Nieuw motormerk?

Bericht door costerke »

Nieuw motormerk wordt volgende week gelanceerd
Kevinvh | 11.06.10
TAGS: motornieuws |

Op 15 juni zal een nieuw Duits merk voorgesteld worden. Hoewel nog niet officieel bevestigd wijzen alle geruchten ernaar dat het historische merk Horex zal herrijzen uit haar as en dat niemand minder dan Ferdinand Piëch erachter zit, het motorgekke hoofd van de VAG-groep (VW, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley en sinds recent ook Porsche). Meer dan de website Das Neue Motorrad laten de ingenieurs en marketeers achter het merk niet los, maar wie de stukjes van de puzzel bij elkaar legt komt al gauw tot de conclusie dat het wel eens om Horex zou kunnen gaan en dat Piëch erachter zou kunnen zitten.

Patenttekeningen van Compact Bike, het bedrijf van de hoofdingenieur achter het project (C.N., alias Clemens Neese), wijzen uit dat ze werken aan twee motoren waarvan er eentje met een dwars geplaatste 1.005 cc VR6 motor en eentje met een W8 motorconfiguratie in de lengterichting. Hoe hier de driehoek Horex-Piëch-VAG naar boven komt drijven, lichten we even toe:

Horex

Horex zag in 1923 het levenslicht en staat het best bekend om de Regina, een populaire motorfiets uit de jaren ’50. De stichters waren vader en zoon Kleemann uit Bad Homburg, die een glasfabriek genaamd Rex bezaten. De naam Horex was een samenvoeging van Homburg en Rex. In 1960 werd fabriek overgenomen door Daimler-Benz en de productie van motorfietsen gestaakt.
Heden is de naam Horex in handen van Hörmann-Rawema, dat samenwerkt met o.a. de VAG-groep.

Ferdinand Piëch

Hoewel hij op papier sinds 2002 slechts een adviseursfunctie heeft bij Volkswagen AG, wordt Ferdinand Piëch nog steeds beschouwd als het brein achter de VAG groep. Kleinzoon van Ferdinand Porsche en ingenieur van opleiding sprokkelde de man een indrukwekkend palmares bij elkaar voor hij in 1993 de baas van VW werd. Zo was hij verantwoordelijk voor de Audi 100 en 80, ontwierp hij tussentijds een vijfcilinder dieselmotor voor Mercedes-Benz en is hij het brein achter de beroemde Audi Quattro van de jaren ’80.
Piëch is een rasechte motorfanaat, die zelf een Ducati 1098R bezit. Al sinds hij begon als CEO bij VW droomde hij ervan om een historisch motormerk aan het portfolio van de VAG groep toe te voegen, maar pogingen om Ducati over te nemen vielen jammerlijk in het water en zijn naam wordt nog steeds vermeld als potentiële koper in het MV Agusta verhaal. Het verbaasde totnogtoe menig analist van de auto- en motorindustrie dat hij nog niet heeft toegehapt om het historische merk uit Varese te kopen. Indien volgende week zijn droom eindelijk wereldkundig gemaakt wordt in de vorm van de wedergeboorte van een historisch Duits merk, zou dat veel verklaren.

VR6 en W8 motoren

VW staat bekend om haar VR6 en W-motorconfiguraties, waarvan de eerste in 1991 te vinden was in de VW Corrado VR6 en niet lang daarna zijn opwachting maakte in de VW Passat en VW Golf. De VR-motorconfiguratie, naar een ontwerp van het Italiaanse automerk Lancia dat dateert van vlak na de eerste Wereldoorlog, maakt door zijn cilinderhoek van amper 15° een erg compacte motor met V-configuratie mogelijk waarbij beide cilinderbanken gebruik maken van één gedeelde cilinderkop. De lengt en breedte van het motorblok zijn nauwelijks groter dan die van een viercilinder lijnmotor. De W-motorconfiguratie werd geboren toen de ingenieurs van de VAG groep twee VR-motoren in V-vorm aan elkaar smolten om zo een acht-, tien-, twaalf- of zelfs zestiencilindermotor te creëren die in relatie tot hun aantal cilinders nog steeds bijzonder compact waren. Voor de W8 motor worden twee V4 blokken met een cilinderhoek van 15° op een enkele krukas aan elkaar gekoppeld onder een hoek van 72°. De motor werd gebruikt in de Passat W8 uit 2001 en dook later ook op in VW’s topmodel, de Phaeton.
Dat er in de patenten van Compact Bike een VR-motor is opgenomen kan louter toeval zijn, zelfs al gaat het om een VR6 - de configuratie als zescilinder is tot dusver uniek aan VW. In het verleden werd een viercilinder VR-configuratie reeds gebruikt door het Britse motormerk Matchless, nieuw is het idee dus niet. Dat er een W8 motorconfiguratie opduikt in de patenten doet echter wel de alarmbel rinkelen, daar enkel de VAG-groep de W-motorconfiguratie implementeert.

Toch is het niet 100% zeker dat het nieuwe motormerk Horex zal heten, noch dat Piëch erachter zit. Volgens kwatongen zou het wel eens een stunt van BMW kunnen zijn. Anderen beweren dan weer dat er helemaal geen link is met VAG maar wel met Mercedes gezien het verleden met Daimler-Benz. Wij zetten gewoon even de meest frappante feiten op een rijtje en wachten af. Op 15 juni weten we meer!
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Chinto

Re: Nieuw motormerk?

Bericht door Chinto »

Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Vraag is: Zat de wereld hier nu wel op te wachten, hé ??? :roll:

Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ja

de 6 cilinder is smaller dan de nieuwe van BMW
en dus meer inzetbaar
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Chinto

Bericht door Chinto »

Ik kan me voorstellen dat dit sommige mensen aanspreekt. Persoonlijk weekt het niet veel los bij mij.

Het heeft wel al een beetje "exclusiviteit" door benadering en aanpak van de mensen achter het merk natuurlijk. En misschien niet eens onterecht.

Maar zoals ik al zei, "niet mijn kopje thee."
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. :grin:
K1200GT

Bericht door K1200GT »

de gustibus et coloribus non disputandum etc, maar, mij spreekt dit wel aan. Eindelijk iets echts nieuws in de motorfietswereld (toch qua motorconcept) ipv voortborduren op hetzelfde patroon...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Ik vind hem chic. En wat een vermogen :shock: Lekker retro look met een moderne toets. En op en top Duits. Dus kwaliteit(?)

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
noek

Bericht door noek »

Laat mij denken aan deze ,weet je nog?
De Aprilia Starck, was ook zo een buiten beentje......mooi is anders.Rij-technisch ,een flop.

Afbeelding
Daane

Bericht door Daane »

Ik loop wél warm voor dit nieuwe merk. De strategie, de aanpak van marketing de retro stijl, maar vooral de technische vernieuwing spreken mij héél erg aan.
Deze jongens zouden wel eens van vele walletjes kunnen snoepen... Omdat ze helemaal nieuw zijn moeten zij klanten vissen in de vijver van de gevestigde concurenten...Conquest sales noemt men dat in marketing jargon. Om te beginnen zie ik deze jongens vissen bij BMW, maar ook bij Harley (ooit willen die klanten wel eens met een technisch hoogstandje bollen :wink: ) Triumph en andere exclusieve Italianen en Japanners. JA, ik beschouw mijzelf als een potentiele klant, al zweer ik voorlopig bij een boxer :wink:
Benieuwd naar de eerste test verslagen!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie