olie en vet rond cardan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dr.trimble

olie en vet rond cardan

Bericht door dr.trimble »

Een tijdje geleden heb ik al eens opgemerkt dat ik een beetje opgedroogde olie had aan de buitenkant van mijn cardan, ter hoogte van het rubber waar de tie-rap rond is.
Een tijdje heb er toen geen last meer van gehad.
Vandaag merkte ik op dat er terug een beetje zwarte opgedroogde olie op mijn velgen was en dat er ook olie zat aan de moer aan de binnenkant van mijn cardan. Het is niet heel veel maar ik weet eigenlijk niet of ik me moet ongerust maken.
Hoe kan ik zien of er nog voldoende olie aanwezig is in mijn cardan.
Is er iets wat ik dien te vervangen en is dit zelf te doen. Ik ben redelijk handig :roll: maar moet eerst weten wat te doen eer ik er aan begin.

Thx,

Yves
K1200 GT 06'
S-tijn

Re: olie en vet rond cardan

Bericht door S-tijn »

Hier is het sinds een paar weken hetzelfde...
Ik ben er effe mee langsgereden bij de dealer in Diest en daar hebben ze mij verzekerd dat het geen kwaad kon, meer nog, dat ze wekelijks motoren binnenkregen met deze symptomen. Ik kon er dus gerust nog mee op vakantie vertrekken.
Binnen een kleine 1000 km moet hij nu binnen voor een tussentijds onderhoud, en ik ga het toch laten herstellen, want ik ben er ook niet gerust in. Mijne moto is mijne trots en die moet in orde zijn :grin:
Er is wel wat werk aan naar 't schijnt om het te herstellen, tussen de 2 en 6 uur, dus véél werkuren :-?
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Keerring vervangen, en de speling op het lager controleren.
Hoe veel kM staat op de klok?

Als het grote lager in het cardan versleten is gaat de keerring er ook aan, rij je er mee door dan wordt het een dure klus.
dr.trimble

ik heb net nog ff gekeken. De (dikke) olie komt er eigenlijk uit via de moer aan de binnenkant en loopt zo via het rubber naar beneden. Daardoor lijkt het alsof de olie via het rubber lekt.
Als ik mijn wiel naar links en recht beweeg, dan gebeurd er helemaal niets, alles lijkt nog mooi vast te zetten.
Mijn 1150RT heeft 94.000km op de klok en heeft zijn laatste beurt gehad bij 90.000 km.
K1200 GT 06'
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Dat is al goed gereden met die dichting.
Er zijn er die rapper lekken,Kan wel niet veel kwaad als er genoeg olie op cardan zit,maar het is geen zicht.

Ga er van uit,dat niet alleen de dichting moet vervangen worden ,maar ook de ring die op de ass zit.De dichting kan deze al ingelopen hebben.En als je dan een nieuwe dichting monteerd,het zaakje na een paar km terug gaat lekken.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

als je zelf het materiaal er niet voor hebt.

kan je de eindaandrijving uitbouwen en er mee naar de dealer gaan.
zo een oliering is op een mum van tijd gestoken.

bij de 1100serie is het gemakkelijker en kan je het zelf doen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Paul vde

Bericht door Paul vde »

:shock: oeps,

Het is de grote dichting?aan de binnen kant van het wiel.Die is snel te vervangen,enkel weer de inloop waar de dichting aan de binnen kant afsluit.Is dat vlak nog in orde?
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Paul vde schreef:Dat is al goed gereden met die dichting.
Er zijn er die rapper lekken,Kan wel niet veel kwaad als er genoeg olie op cardan zit,maar het is geen zicht.

Ga er van uit,dat niet alleen de dichting moet vervangen worden ,maar ook de ring die op de ass zit.De dichting kan deze al ingelopen hebben.En als je dan een nieuwe dichting monteerd,het zaakje na een paar km terug gaat lekken.
Ik heb er 130.000 met mijn GSA 1150, nog altijd kurkdroog... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
S-tijn

Bericht door S-tijn »

:-( ...
Laatst gewijzigd door S-tijn op 14 nov 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
dr.trimble

Paul vde schreef::shock: oeps,

,enkel weer de inloop waar de dichting aan de binnen kant afsluit.Is dat vlak nog in orde?
wat bedoel je hier juist mee ?
K1200 GT 06'
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Waar de dichting op afsluit,niet de buiten kant van de dichting maar binnen kant waar de dichting afsluit op de as.
De as is van metaal en toch kan de dichting daar een groef in trekken,De as daar goed proper maken met fijne staalwol en dan kan je zien dat alles nog OK is.
Zekers als je veel over zandwegen rijd en de mannen met Gs die al is een bospat in vlammen.
Het is ook zo,komt er bijna geen vuil aan de pas,nog kan je dit voor hebben.Ingaande en uitgaande as van de boitte.
Dan kan je de dichting iets verder kloppen .Zo een as zijn niet goed koop,Ingaan de as van de cardan is maar een ring,dat valt mee,maar is soms moeilijk er af te krijgen.Daar heb ik zelf een tang voor gemaakt die ze bij bmw nog niet hebben :wink:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Paul vde schreef:Waar de dichting op afsluit,niet de buiten kant van de dichting maar binnen kant waar de dichting afsluit op de as.
De as is van metaal en toch kan de dichting daar een groef in trekken,De as daar goed proper maken met fijne staalwol en dan kan je zien dat alles nog OK is.
Zekers als je veel over zandwegen rijd en de mannen met Gs die al is een bospat in vlammen.
Het is ook zo,komt er bijna geen vuil aan de pas,nog kan je dit voor hebben.Ingaande en uitgaande as van de boitte.
Dan kan je de dichting iets verder kloppen .Zo een as zijn niet goed koop,Ingaan de as van de cardan is maar een ring,dat valt mee,maar is soms moeilijk er af te krijgen.Daar heb ik zelf een tang voor gemaakt die ze bij bmw nog niet hebben :wink:
Fotoke van die tang... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
dr.trimble

hoe kan ik checken hoeveel olie er nog aanwezig is in het cardan?
K1200 GT 06'
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Hangt van het type af, bij de r1100 serie zit er op de zijkant van het cardan een plug (inbus) het olie nivo moet net aan de onderkant van dat gat staan.
dr.trimble

ok, thx. Het niveau van de olie was iets lager dan de onderkant van de schroefdraad. Ik heb meteen de olie vervangen en nieuwe O-ringen gestoken.
De olie die er af en toe uit komt via de grote rubberen dichting, is dit dan ook cardan olie of versnellingsbakolie. Deze heb ik trouwens ook meteen vervangen.
K1200 GT 06'
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Dat zal wel cardan olie zijn, als je de ring bij de achterwiel bevestiging bedoeld.
Er gaat een hypoid olie in, bijv castrol syntrax
dr.trimble

ja, ik bedoel inderdaad de stofhoes dat met 2 grote tyraps vast zit. Er komt af en toe een beetje vet/olie uit bij mij. Niettegenstaande kwam er toch nog bijna 0,2l olie dus het verlies is miniem.
K1200 GT 06'
Jempi58

Bericht door Jempi58 »

Mijn motor R1150 RT is pas binnen geweest. Achteraan de rubber van de cardan was er toch redelijk wat olieverlies. Nu kwam dat olieverlies van de keerring van de versnellingsbak. Heeft er nog iemand problemen mee gehad ? Mijne RT heeft 43000 km gelopen.
dr.trimble schreef:ja, ik bedoel inderdaad de stofhoes dat met 2 grote tyraps vast zit. Er komt af en toe een beetje vet/olie uit bij mij. Niettegenstaande kwam er toch nog bijna 0,2l olie dus het verlies is miniem.
Plaats reactie