Overweeg overstap van R1100R naar R1150R Twin Spark

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Nick_66

Re: Overweeg overstap van R1100R naar R1150R Twin Spark

Bericht door Nick_66 »

Nee, een R1150R gaat het toch niet worden.

Vandaag een proefritje gemaakt op een R1100RS met een hele lage km stand. Stond 20.000km op de teller. De motor zag er werkelijk als nieuw uit. Deze motor is voorzien van handvatverwarming, alarm, en een kofferset incl kofferrek voor een topkoffer. Er zat geen ABS op. Heb er natuurlijk een proefritje op gemaakt en dat is mij heel goed bevallen. Lekkere sportieve motor met goede bescherming van de kuip. Iets wat ik nu toch wel mis op de R1100R. Ook de vriendin zat er beter op vond ze.

Nu heeft mijn huidige R1100R een ABS systeem en de RS niet. Op dat punt ga ik er wel op achteruit. Is een ABS nu echt noodzakelijk en bied het grote voordelen? Bouwjaar van deze motor is 1999. Is het wel mogelijk om de motor alsnog van ABS te voorzien?

Waar moet je nu precies op letten bij de aanschaf van een RS? Kreeg voor mijn motor een goed bedrag terug, nl 4000 euro incl kofferset. Voor deze RS hoef ik alleen 1790 euro bij te leggen en de accu wordt vervangen. Voor mijn huidge krijg ik nu 500 euro meer terug dan bij de motorzaak waar de R1150R staat.

Kreeg wel een beetje het gevoel dat de verkoper deze motor te graag wilde verkopen. Ben wat dat betreft erg allergisch voor verkopers geworden.
RBee

Bericht door RBee »

5790 € voor een 1999, geen ABS ... goe bezig :roll: (en hoeveel Kms ?)
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

RBee schreef:5790 € voor een 1999, geen ABS ... goe bezig :roll: (en hoeveel Kms ?)
Deze motor heeft 20.000 km gelopen. Deze motor staat te koop in NL en ik woon in NL. Prijzen zullen waarschijnlijk anders zijn als in Belgie.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Nick_66 schreef:Prijzen zullen waarschijnlijk anders zijn als in Belgie.
Lees duurder :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Ok, verklaart veel.
R 1250 GSA

Nick_66

Bericht door Nick_66 »

WimLT schreef:
Nick_66 schreef:Prijzen zullen waarschijnlijk anders zijn als in Belgie.
Lees duurder :roll:
Inderdaad, motoren in NL zijn duurder.

Maar goed, graag zou ik van jullie je mening willen horen over deze R1100RS zonder ABS. Is het een grote stap terug van een R1100R met ABS naar een R1100RS zonder ABS?
RBee

Bericht door RBee »

"Onze" Bart (Iron Gonzo) heeft enkele jaartjes met ene gereden, kan je tot in detail informeren.
R 1250 GSA

der_joachim
Contacteer:

Bericht door der_joachim »

Ik rijd nu al een jaar op een R1100RS, en wissel af en toe af met een R850R (die van vrouwlief). Mijn RS heeft ABS, die R niet. De R850R is voor het gevoel een stuk wendbaarder dan de RS, maar voor de lange bochten geef ik de voorkeur aan de RS. Met mijn 1.67 meter zit ik goed beschermd op de motor, en voldoet het standaardscherm. Langere mensen vinden het scherm echter helemaal niets. Het 850-blok vind ik soms net te zwak, maar dat is nu niet aan de orde.

ABS heb ik maar één keer nodig gehad, en dat was onder gecontroleerde omstandigheden op een parkeerterrein. Ik rijd altijd voorzichtig zullen we maar zeggen. Daar zou ik het niet van af laten hangen.

De prijs vind ik erg hoog. Als de verkoper er graag vanaf wilt, kan er best wat van de prijs af. Ter vergelijking: toen ik mijn RS vorig jaar Augustus kocht, had hij 65000 kilometer op de teller. Verder zat er handvatverwarming, een zijkofferset, alarm en ABS op. Het bouwjaar is 2000 (en de kleuren volgens een bevriend BMW-man van 2001). Ik heb er uiteindelijk €3850 voor betaald. Bijna 6000 voor een motor van 11 jaar oud vind ik te veel.

Wat betreft tips: specifiek voor de RS kan ik zo weinig verzinnen. Modellen met ABS hebben vaak ellende met te zwakke accu's. Een meer algemene checklist kan je op http://www.bmwk.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; vinden onder het kopje 'aankooptips'.

Louter uit nieuwsgierigheid: waar staat hij te koop?
BeemerBert

Bericht door BeemerBert »

Nick_66 schreef:Nee, een R1150R gaat het toch niet worden.

Vandaag een proefritje gemaakt op een R1100RS met een hele lage km stand. Stond 20.000km op de teller. De motor zag er werkelijk als nieuw uit. Deze motor is voorzien van handvatverwarming, alarm, en een kofferset incl kofferrek voor een topkoffer. Er zat geen ABS op. Heb er natuurlijk een proefritje op gemaakt en dat is mij heel goed bevallen. Lekkere sportieve motor met goede bescherming van de kuip. Iets wat ik nu toch wel mis op de R1100R. Ook de vriendin zat er beter op vond ze.

Nu heeft mijn huidige R1100R een ABS systeem en de RS niet. Op dat punt ga ik er wel op achteruit. Is een ABS nu echt noodzakelijk en bied het grote voordelen? Bouwjaar van deze motor is 1999. Is het wel mogelijk om de motor alsnog van ABS te voorzien?

Waar moet je nu precies op letten bij de aanschaf van een RS? Kreeg voor mijn motor een goed bedrag terug, nl 4000 euro incl kofferset. Voor deze RS hoef ik alleen 1790 euro bij te leggen en de accu wordt vervangen. Voor mijn huidge krijg ik nu 500 euro meer terug dan bij de motorzaak waar de R1150R staat.

Kreeg wel een beetje het gevoel dat de verkoper deze motor te graag wilde verkopen. Ben wat dat betreft erg allergisch voor verkopers geworden.

Hallo Nick,

Aanstaande zaterdag komen wat RS rijders bij elkaar in Enspijk.
Misschien leuk om wat ideeën op te doen ?
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 87804/last" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Bert
de marcel

Bericht door de marcel »

Hoy
Ik heb ongeveer een half jaar geleden mijn R1100RT/99 met 60.000 km
ingeruild voor een R 1150 RT /2004. met 45.000 km
Na 8000 km vrije-tijd rijden absoluut geen spijt van mijn beslissing.
veel meer komfort.
Na wat zoeken naar de juiste instelling van de vering is de 1150 zeker zo goed te sturen als de 1100.
Buiten wat meer gewicht, voelbaar bij het parkeren en zo, kan ik "momenteel" geen minpunten opsommen.
Afgezien van de meer-kost natuurlijk..
Tot zover mijn bevindingen..
GR..M.. 8-)
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Heb je even een artikeltje doorgemaild.

Groetjes
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

JüRgen schreef:Heb je even een artikeltje doorgemaild.

Groetjes
Bedankt voor het artikeltje.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Ik kan nu een deal doen met iemand die een BMW R1150RS te koop heeft. Deze motor heeft 29.000km gelopen. Heeft ABS en een complete kofferset incl topkoffer. Koffers zijn in kleur meegespoten. Bouwjaar van deze motor is 2003. Nogmaals deze motoren staan allemaal te koop in NL! Prijzen zijn dus niet vergelijkbaar met Belgie.

Ruil ik mijn BMW in R1100R (bj 1998) in op deze RS, moet ik nog 3000 euro bijbetalen. Ik krijg dus 3400 euro terug voor mijn R1100R. De RS is verder in een nieuwstaat.
leslie

Bericht door leslie »

Ja, ja ..... beslissen is schijnbaar héél moeilijk hé Nick_66 :roll: :roll: :roll:
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

leslie schreef:Ja, ja ..... beslissen is schijnbaar héél moeilijk hé Nick_66 :roll: :roll: :roll:
Het is geen brood dat ik koop en het geld groeit me ook niet op de rug. Wil een weloverwogen beslissing nemen waarvan ik niet achteraf spijt van ga krijgen.
jakke

Bericht door jakke »

Nick_66 schreef:
leslie schreef:Ja, ja ..... beslissen is schijnbaar héél moeilijk hé Nick_66 :roll: :roll: :roll:
Het is geen brood dat ik koop en het geld groeit me ook niet op de rug. Wil een weloverwogen beslissing nemen waarvan ik niet achteraf spijt van ga krijgen.
Dan denk ik dat je best eens gaat proefrijden met de RS! Volgens mij is dat weer een ander(e) rijgedrag - rijhouding dan de R!
Ik zou het niet enkel, voor het "jonger" zijn en minder kilometers, doen! Anders zou 3000 Euro wel een een h(v)eel
(te) dure overweging kunnen worden.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

jakke schreef:
Nick_66 schreef:
Dan denk ik dat je best eens gaat proefrijden met de RS! Volgens mij is dat weer een ander(e) rijgedrag - rijhouding dan de R!
Ik zou het niet enkel, voor het "jonger" zijn en minder kilometers, doen! Anders zou 3000 Euro wel een een h(v)eel
(te) dure overweging kunnen worden.
Ik heb afgelopen zaterdag een proefritje gemaakt op een R1100RS uit 1999. Houding vind ik erg prettig. Iets voorover wat ik persoonlijk fijner vind dan op de R1100R. Op de R1100R krijg ik vaak wat pijn in de onderrug. Op de RS heb wel wat meer druk op de polsen. De RS liep ook wat stiller dan de R vond ik. Helaas had deze RS geen ABS. Wel zeer lage km stand en zeer nette staat (eigenlijk nieuwstaat).

Nu dus de overweging tussen de R1100RS zonder ABS of de R1150RS met ABS en het EVO remsysteem en 6-bak. Kwa kilometerstand weinig verschil.
Kries

Bericht door Kries »

Mijn gedacht (als ex-trialist)

ABS is een goede uitvinding op de wagen. Op de motor is dit (nogmaals volgens mij) zelfs gevaarlijk. Tenminste als je kan tegensturen, doorremmen zonder te slippen enz.

In sommige gevallen ben je beter dat je de motor kan laten slippen/schuiven enz. dan gewoon met een beetje sturen tot stilstand komen.

Maar ja...wie ben ik?

Succes met de beslissing.
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Kries schreef:Mijn gedacht (als ex-trialist)

ABS is een goede uitvinding op de wagen. Op de motor is dit (nogmaals volgens mij) zelfs gevaarlijk. Tenminste als je kan tegensturen, doorremmen zonder te slippen enz.

In sommige gevallen ben je beter dat je de motor kan laten slippen/schuiven enz. dan gewoon met een beetje sturen tot stilstand komen.

Maar ja...wie ben ik?

Geld dit niet alleen voor de zeer ervaren motorrijder? Ik beschouw mezelf nog niet als zeer ervaren motorrijder en ga ook alleen op pad tijdens de mooie dagen. In de herfst en winter staat mijn motor binnen.

Is in zo'n geval een ABS dan wel aan te raden?

Ook weet ik niet of de R1150RS nu een vele betere motor is dan de R1100R. Wie kan mij hier meer over vertellen?
jupke

Bericht door jupke »

Nick_66 schreef:
Kries schreef:Mijn gedacht (als ex-trialist)

Maar ja...wie ben ik?

Geld dit niet alleen voor de zeer ervaren motorrijder? Ik beschouw mezelf nog niet als zeer ervaren motorrijder en ga ook alleen op pad tijdens de mooie dagen. In de herfst en winter staat mijn motor binnen.

Is in zo'n geval een ABS dan wel aan te raden?

Ook weet ik niet of de R1150RS nu een vele betere motor is dan de R1100R. Wie kan mij hier meer over vertellen?

IRON GONZO!!!!!!!
Stuur hem maar eens een pb-ke.
gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

Heb Iron Gonzo al een pb gestuurd. Hij vind ABS op een RS niks, want deze zou te vroeg ingrijpen. Vooral als je wil corrigeren bij het snellere bochtenwerk volgens hem. Hoe snel moet je die bochten wel niet nemen en dat je moet corrigeren :shock: ?? Moet je toch wel heel erg hard rijden en dat zie ik mij toch niet gauw doen.
de marcel

Bericht door de marcel »

ABS
Eerst had ik ook mijn bedenkingen, maar na enkele noodstops
(de hond of ik) vond ik het toch wel fijn dat dat spul werkte,
toch zeker die keer dat het flink nat was.
GR..M.. 8-)
Nick_66

Bericht door Nick_66 »

de marcel schreef:ABS
GR..M.. 8-)
Vandaag op een industrieterrein wat wezen oefenen met mijn R1100R en de ABS uitgeprobeerd. Ik dacht, laat ik eens vol de achterrem intrappen en kijken wat er gebeurt. De ABS grijpt meteen in en de achterband slipt totaal niet. Heb het uitgeprobeerd met snelheden tot 50km/uur. Het voelde erg vertrouwd aan en de motor bleef ontzettend stabiel.

Wat de ervaren rijders ook mogen beweren, ik wil zeker ABS op mijn volgende motor!
V

Bericht door V »

Nick_66 schreef:
de marcel schreef:ABS
GR..M.. 8-)
Vandaag op een industrieterrein wat wezen oefenen met mijn R1100R en de ABS uitgeprobeerd. Ik dacht, laat ik eens vol de achterrem intrappen en kijken wat er gebeurt. De ABS grijpt meteen in en de achterband slipt totaal niet. Heb het uitgeprobeerd met snelheden tot 50km/uur. Het voelde erg vertrouwd aan en de motor bleef ontzettend stabiel.

Wat de ervaren rijders ook mogen beweren, ik wil zeker ABS op mijn volgende motor!
Ik ben geen ervaren motorrijder maar normaal neem je toch de voorrem voor noodstops :?: Ik heb nu 2 cursussen achter de rug en daar leren ze je alleen de voorrem gebruiken. De achterrem voor trage manoeuvres en stabilisatie.
Grtz V
Afbeelding
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Ik her een R1100RS van 1994 met ABS, nog nooit niet nodig gehad maar het is mischien wel veiliger.Het enige nadeel ervaar ik,dar wanneer de motor enkele weken stilstaat in de garage mijn batterij veel minder is,naar het schijnt trekt het ABS altijd stroom van de batterij,ook al staat de motor stil.Ik weet niet hoe het met de nieuwe ABS modellen zit,maar daar heb ik last van.Maar ja, de mijne is van 1994 en met het ABS 1 systeem nog.
Salu.
Chris.
Plaats reactie