nieuwe wetgeving per 01 juli 2010

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

poestexas

nieuwe wetgeving per 01 juli 2010

Bericht door poestexas »

Hallo,

Die nieuwe wetgeving ivm de minima aan klederdracht vanaf 01 juli, is dat nu officiël of niet?
Behalve op motor forums las je er iets over maar in algemene media hoor of zie je er niets van?
Of was het maar een wetvoorstel van onze vriend Schouppe?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Harald

Re: nieuwe wetgeving per 01 juli 2010

Bericht door Harald »

Het antwoord staat dus in uw vraag.
Het was een wetsvoorstel.
gezien het een voorstel was,
gezien we momenteel zonder regering zitten
gezien E; Schouppe niet meer dezelfde post zal bekleden...

is het afwachten wat het zal worden.
Maar voorlopig nog geen schrik. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
jupke

Bericht door jupke »

ik ben tegen alles wat men mij opdringt.
doch, deze beschermde kleding moest allang een verplichting zijn.
ik ben gisteren in de ardennen wat gaan rijden en wat voor kiekens je onderweg tegen komt is niet normaal.
korte broek, de ander met t-shirt,weer een ander zonder handschoenen.
sommige met een paar loopsloefkes.
en niet enkele, gewoon veel idioten!
Eens goed tegen de vlakte gaan, dan weten ze weer waarom deze kledij op de markt is gebracht.
voordat ik respons krijg zeg ik al dat ik spreek uit ervaring :oops: .
doch mij vangen ze niet meer.
er is kledij genoeg die ook bij dit weertype genoeg verlucht.
aan al de rest, veel veilige km's toegewenst.
gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

rob.vanbilsen schreef:ik ben tegen alles wat men mij opdringt. Doch, deze beschermde kleding moest allang een verplichting zijn.
Nu draag ik dat spontaan ALTIJD. Als het verplicht wordt, ga ik er problemen mee hebben en er nog véél harder in zweten bij warm weer. Ik HAAT verplichtingen :mrgreen:

Met ne keer tegen de vlakte te gaan, leer je idd vrij snel. Heb het zelf ook ooit zo geleerd. Helaas is het voor sommige de laatste les :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Dit weekeind weer 5 dode motorrijders. Dan nog niet gesproken over diegene die nu zalfkes aan het smeren zijn op hun schaafwondjes van minstens 50cm² :-? :-? :-?
't vollek va Gùùk red ùùk........
thompy

Bericht door thompy »

Mijn schoonbroer- en vader zijn allebei chirurg ( handen, voeten en rug ).
Begin april spreken zij over het motoseizoen omdat er dan merkbaar meer ongelukken gebeuren met moto's.
Hoe sommigen worden binnengebracht, is hallucinant.
Concreet 1 verhaal:
een motard met passagier, allebei in t-shirt, short en sloefen.
Hij trekt op, zij valt eraf tegen 50km/h. Zij is binnengebracht met quasi geen huid meer op haar rug, volledig verbrand. Onherstelbaar.
Ik wil maar zeggen, het beschermende motopak is echt slechts een kwestie van gezond verstand!
En ik heb ook recht van spreken. Vorig jaar onderuit gegaan tegen 100 km/h op de E-40, met mijn motopak aan.
Verschillende 10-tallen meters op de asfalt geschoven.
Resultaat: enkel een verstuikte duim, een pijnlijke enkel en enkele schaafwonden op mijn (val)arm.
Dus voor mij altijd beschermende kledij, ongeacht de temperaturen.
Misschien dat ze eens een campagne moeten lanceren om het nut van zulk kledij onder de aandacht te brengen.

T
BMW R 1100 GS zwart
Honda Transalp 650 grijs
laban

Bericht door laban »

Ik reed gistermiddag door Brussel (met de juiste kledij) Natuurlijk is dat warm maar als je een paar keer rauw biefstuk heb gezien van een arm of been nadat het over het asfalt is gegleden doe je niets anders..Kom is toch 2 mafketels tegen !! een op een scooter met korte broek en t-shirt en de andere met korte mouwen en rijdend op een een BMW..
Ze keken elkaar stoer aan bij de lichten en gaven lekker gas toen het groen werd..De BMW ' won ' natuurlijk !! Stoer zo een moto agent é :oops: Dat ze bij de politie als de bliksem beginnen met het goede voorbeeld geven..
Laatst gewijzigd door laban op 29 jun 2010, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Zou misschien nie slecht zijn om zoals op de siggaretten de foto's van zeesletsrijders en marcellekes op de moto langs de kant van de weg op grote afiches te tonen na hun ongeval :shock:

Ik blijf erbij geen fatsoenlijk kledij is niet verzekert bij een ongeval :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

rob.vanbilsen schreef:ik ben tegen alles wat men mij opdringt.
doch, deze beschermde kleding moest allang een verplichting zijn.
ik ben gisteren in de ardennen wat gaan rijden en wat voor kiekens je onderweg tegen komt is niet normaal.
korte broek, de ander met t-shirt,weer een ander zonder handschoenen.
sommige met een paar loopsloefkes.
en niet enkele, gewoon veel idioten!
Eens goed tegen de vlakte gaan, dan weten ze weer waarom deze kledij op de markt is gebracht.
voordat ik respons krijg zeg ik al dat ik spreek uit ervaring :oops: .
doch mij vangen ze niet meer.
er is kledij genoeg die ook bij dit weertype genoeg verlucht.
aan al de rest, veel veilige km's toegewenst.
gr rob.
Kan dat alleen zelf beamen, door mijn pak gewoon niks gehad buiten wat blauwe plekken.

Mijn ventje heeft ook zijn 'eerste' schuiver meegemaakt in de Eifel. Hij was dankbaar dat hij zijn pak en zijn botten aanhad.
Mocht hij zijn botten niet hebben aangehad dan had hij waarschijnlijk een gebroken voet. Nu heeft hij enkel een verstuikte voet.
En zijn broek is wel voor de vuilbak maar als je ziet hoe het hem beschermde.

Dus als ik zo van die mannen zie rondrijden denk ik altijd: hopelijk val je nooit want dan pas ga je beseffen met wat je speelt.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Ik ben eens onderuit gegaan in Spanje( wel mer de Harley),met leder kleding aan (bij 35°C) zat met mijn voet klem onder de motor,enkele automobilisten hebben de motor terug recht gezet, de treeplanken terug rechtgeklopt,en verder naar huis gereden( thuis is gebleken dat ik een gebroken rib had) Had ik die leder kleding niet aangehad,zou ik er mooi uit gezien hebben(alhoewel,nu is,t ook nie vet),2 minuten met de voet vast zitten tegen de warme uitlaat,t,komt nooit meer goed, stel u eens voor, ge ligt daar en ge ruikt BBQ geur,maar t,is uw eigen vel dat ge ruikt.In Australië hadden ze een mooie affiche gemaakt om de beschermende kledij te promoten,namelijk: een tekst: Het is te warm voor mijn beschemende kledij,en daar een foto bij van een motorrijder die op de grond ligt in jeans,en de broek volledig opengescheurd,en op sommmige plaatsen zag je de jeans stof in de schaafwonden zitten, ook het enkel bot was zichtbaar,zo,n affiches zouden er hier ook moeten komen,maar in Australië hebben ze meer van die schrikwekkende affiches. Enkele jaren terug zag ik er een met een auto helemaal rond een boom geplooid met als tekst:Van 0-100km in 4 seconden,van 200-0 in een halve seconde.Dat zet je toch aan tot nadenken.
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
Harald

Bericht door Harald »

laban schreef:Stoer zo een moto agent é :oops: Dat ze bij de politie als de bliksem beginnen met het goede voorbeeld geven..

Ik daag u uit....
vorige zondag, was het +/- 30°c
Mijn taak bestond er uit om heel de dag, van 09.00u tot 19.00u
de paardenprocessie te begeleiden.
dat wil zeggen dat ik op heel die dag , 50Km heb gereden.
Dat is dan 20 Km van het commissariaat naar de processie en nog eens 20 Km terug.
is dus 2x20 min rijden.
De andere 10 km mag je verdelen over, jawel de overige 9 uur.
Oja, vergeet niet, je moet uw vest aanhouden en uw helm hé.

Eten en drinken, als ge iets hebt mee gebracht, dan kan dat lukken, maar ge krijgt niets... ge zijt maar ne flik hé.

Geloof me vrij, dat kan niemand vol houden, wij staan meer stil dan dat we rijden.

Zo is dat ook in de stad, of tijdens het begeleiden van een wielerwedstrijd.
gemiddelde snelheid is dan 30 à 40 Km/u
We dragen wel laarzen en een beschermende broek.
Ook de helm blijft op ons bolleke staan.
De hitte loopt zo op dat ge meer vocht verliest dan dat ge kunt drinken.

Ge loopt meer gevaar om van uw moto te vallen door oververhitting dan door een ongeval.
Tot voor kort haden we dan ook nog onze zwarte vesten, met rode of blauwe schouderstukken
waar de zon zo gretig warm op werd.
De bleek blauwe versie is iets beter, ....

Maar ik blijf er bij , ik daag u uit ( Laban, niet persoonlijk he ik repliceer enkel op uw posting )

Bij de vaststellingen van een ongeval, vest aanhouden ....? duurt niet langer dan één uurtje als het mee valt. :lol:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar wat gaat ge dan doen indien die veiligheidskledij verlicht wordt ! ! ! Zult dan wel moeten ..... toch :-? Kunt moeilijk iedereen gaan verbaliseren terwijl ge daar zelf in uw hemd staat. AIR-helm, AIR-kledij draagt toch allemaal bij en moet dan gewoon tot de standaarduitrusting behoren. Natuurlijk is dat niet fris, maar dat is het in uwen blote ook niet met zo'n weer, zenne :mrgreen:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

V

Bericht door V »

Harald schreef:
laban schreef:Stoer zo een moto agent é :oops: Dat ze bij de politie als de bliksem beginnen met het goede voorbeeld geven..

Ik daag u uit....
vorige zondag, was het +/- 30°c
Mijn taak bestond er uit om heel de dag, van 09.00u tot 19.00u
de paardenprocessie te begeleiden.
dat wil zeggen dat ik op heel die dag , 50Km heb gereden.
Dat is dan 20 Km van het commissariaat naar de processie en nog eens 20 Km terug.
is dus 2x20 min rijden.
De andere 10 km mag je verdelen over, jawel de overige 9 uur.
Oja, vergeet niet, je moet uw vest aanhouden en uw helm hé.

Eten en drinken, als ge iets hebt mee gebracht, dan kan dat lukken, maar ge krijgt niets... ge zijt maar ne flik hé.

Geloof me vrij, dat kan niemand vol houden, wij staan meer stil dan dat we rijden.

Zo is dat ook in de stad, of tijdens het begeleiden van een wielerwedstrijd.
gemiddelde snelheid is dan 30 à 40 Km/u
We dragen wel laarzen en een beschermende broek.
Ook de helm blijft op ons bolleke staan.
De hitte loopt zo op dat ge meer vocht verliest dan dat ge kunt drinken.

Ge loopt meer gevaar om van uw moto te vallen door oververhitting dan door een ongeval.
Tot voor kort haden we dan ook nog onze zwarte vesten, met rode of blauwe schouderstukken
waar de zon zo gretig warm op werd.
De bleek blauwe versie is iets beter, ....

Maar ik blijf er bij , ik daag u uit ( Laban, niet persoonlijk he ik repliceer enkel op uw posting )

Bij de vaststellingen van een ongeval, vest aanhouden ....? duurt niet langer dan één uurtje als het mee valt. :lol:
Respect. :thumleft:
Grtz V
Afbeelding
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Harrald
Op dit voorbeeld hebt ge gelijk,maar ik nam ooit eens de afrit van de snelweg in Turnhout,hoorde een schurend geluid achter mij,en wat bleek? 2 van uw collega,s van Turnhout kwamen mij buitenom voorbij (waarschijblijk) middenbok over het asfalt,en jawel,in hemdje met korte mouwen. Da,s toch niet verantwoord he? En dat op een snelweg.In uw voorbeeld hebge gelijk maar t,zal altijd wel wat zijn zeker he?
Salu.
Chris.
Weet er iemand een adres in Belgie, Nederland of Duitsland, waar ik posters kan kopen van BMW boxer motoren uit de jaren 70 en 80? om op te sturen naar een BMW shop in Melbourne, Australie.
jakke

Bericht door jakke »

Ze hebben dan toch nog redelijk wat kledij aan hé?? Laarzen, lederen broek, handschoenen! Toch een verschil tegen die, dat ge er ziet rijden in hun Marcelleke, Short en Teensletsen. :-?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Zomerkledij , ... vvoor politie = aan winterkledij.
Ge neemt uwe fleece uit uw jas en dat is het.
En ni zagen hé of ge moogt op nen bureau gaan zitten.

Zo gaat dat dan.
De personen die voor onze uitrusting zorgen, weten het verschil niet tussen
een koe en een kip... :lol:
Laat staan dat ze weten wat het is om een schift van 8 uur in een motorpak in de branden de zon door te brengen.

Gelukkig hebben we allemaal leren rijden met een moto.
Kennen we ( hopelijk ) de gevaren van het motorrijden.
Onze opleiding was net iets langer, zwaarder , intenser , dan de doorsnee motorrijder.
Dus rijden we met een andere "feling"
daarom niet beter, wel anders.

De beschermende kledij waarvan sprake,
zou evengoed een hemd met lange mouwen kunnen zijn, waar protectoren in verwerkt zitten.
Als ik me niet vergis, hebben ze die in californie ( CHiP's) :wink:
maar dat is weer ver van hier hé.

Ikben bij al het voorgaande nog vergeten dat er geopperd wordt om ons ook nog een kogelwerend vest aan te laten doen.
de vraag is enkel of die over of onder onze lederen vest moet. :roll:
GSMax

Bericht door GSMax »

:bsstupid:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Swa Brasschaat

Bericht door Swa Brasschaat »

zondag avond was het prijs. Motel dennenhof (Brasschaat) ene zijne bocht gemist.
Ik zat buiten op het terras en hoorde een motor door de bocht komen. Type schopper met dikke achterband en plaat langs de zijkant. Ge moogt daar 70 , maar ik denk dat hij tussen de 80 à 90 km/hr haalde. (in principe te snel maar nu ook weer niet te...)
De persoon zat op de moto in een kort hemtje en korte broek , ook op blote voeten met sletsen aan. Natuurlijk ook geen handschoenen maar wel zo een type pothelmke (maar dan mogelijk nog niet vastgemaakt)
Ik zag hem gaan,, door de bocht langzaam afwijken naar de buitenkant.De motor helde nog niet eens ver naar binnen , duidelijk dat die persoon de machine niet onder controle had en mogelijk een verkeerde kijktechniek gebruikte.
En toen gebeurde het ,, over de witte lijn door het gras en tegen een boompje. De gevolgen,, ik ben gaan zien of ik kon helpen.... meer wil ik er niet over kwijt , maar t'was niet proper

Swa Brasschaat
laban

Bericht door laban »

Harald .Ik snap best wat je wilt zeggen..Dat jullie beter of zoals je zelf zegt anders moto rijden neem ik zonder meer aan..Of dat helpt als er een hond of een kind oversteekt in een druk peloton is een ander.Zelfs bij lage snelheden kan je verschrikkelijke brandwonden oplopen bij een schuiver,ik heb dat met eigen ogen een aantal keren gezien.Jullie zijn veel te vaak getuige bij ongelukken dus jij weet dat ook.
Ik wilde alleen duidelijk maken dat wanneer de politie hun mensen laat rijden zonder beschermende kleding er iets mis is.Jullie dienen ook een voorbeeldfunctie ..Er moet toch een iemand zijn dat dat begrijpt en jullie proper kleden zowel zomer en winter...Hebben jullie wel eens met z'n allen geprobeerd om de top hierop attent te maken ?

Ik ben ook van mening dat aanstaande moto rijders verplicht beelden moeten zien van wat er kan gebeuren indien men vertrekt in t-shirt , shorts en sloffen... Niet leuk maar leuker dan in de eerste hulp met een diepe asfalt peeling ,toch ?
Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind ...
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

zondag avond was het prijs. Motel dennenhof (Brasschaat) ene zijne bocht gemist.
Ik zat buiten op het terras en hoorde een motor door de bocht komen. Type schopper met dikke achterband en plaat langs de zijkant. Ge moogt daar 70 , maar ik denk dat hij tussen de 80 à 90 km/hr haalde. (in principe te snel maar nu ook weer niet te...)
De persoon zat op de moto in een kort hemtje en korte broek , ook op blote voeten met sletsen aan. Natuurlijk ook geen handschoenen maar wel zo een type pothelmke (maar dan mogelijk nog niet vastgemaakt)
Ik zag hem gaan,, door de bocht langzaam afwijken naar de buitenkant.De motor helde nog niet eens ver naar binnen , duidelijk dat die persoon de machine niet onder controle had en mogelijk een verkeerde kijktechniek gebruikte.
En toen gebeurde het ,, over de witte lijn door het gras en tegen een boompje. De gevolgen,, ik ben gaan zien of ik kon helpen.... meer wil ik er niet over kwijt , maar t'was niet proper

Swa Brasschaat
En daar heb ik nu geen compassie me zie :roll:
wel met de persoon die hem moet oplappen .
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
jakke

Bericht door jakke »

laban schreef: Jullie dienen ook een voorbeeldfunctie.
Hebben jullie wel eens met z'n allen geprobeerd om de top hierop attent te maken ?
Niet slecht bedoeld hoor, maar de eerste zin is ook een cliché natuurlijk! Da's net hetzelfde dan dat er iemand van de politie een terechte opmerking maakt over iets, tegen iemand! "Waar zitten jullie als" of "moeten jullie niet daar zijn waar" "in plaats van ons hier".
Een groot probleem bij de mensheid "als die, dat niet doet, waarom wij dan wel"?

Zoals elk (groot of klein) bedrijf zijn er funktie's en graden, al dan niet uitgedrukt in strepen of sterren. Prestige en antiepatie is meestal de drijfveer van hogere funktie-bekleders, ongeacht wat de mening van de man op de vloer is. :wink:
Afbeelding
popken

Bericht door popken »

@ Harald:

Er zijn 2 soorten motards:
1= ik ben nog niet onderuit gegaan
2= ik ben al onderuit gegaan

't Is simpel: categorie 1 zal je meestal gelijk geven, categorie 2 nooit en te nimmer !
ik spreek uit ervaring.

alle respect voor de "zweetdagen" die je af en toe moet meemaken, maar als dat 8 a 10 werkdagen per jaar zijn, weeg dit niet (nooit) op tegen eventuele zware gevolgen! (en nogmaals: je voorbeeldfunctie !)

veilige kilometers gewenst !
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

jakke schreef:
Niet slecht bedoeld hoor, maar de eerste zin is ook een cliché natuurlijk !
Cliché of niet, maar je gaat toch geen boete pikken vanwege het ontbreken van veiligheidskledij als die gast daar zélf in zijn zomerhemdje met korte mouwen op z'n motor rond rijdt. Of voor het niet dragen van een helm, terwijl ie zelf niks op z'n koppeke heeft staan. Ikke in ieder geval niet ! Rap fotooke trekken en meenemen als de zaak voorkomt. Eens zien wie er de meeste misérie gaat hebben :roll: Als die gasten het voorbeeld niet moeten geven, wie dan wel ??????

jakke

Bericht door jakke »

WimLT schreef:
jakke schreef:
Niet slecht bedoeld hoor, maar de eerste zin is ook een cliché natuurlijk !
Cliché of niet, maar je gaat toch geen boete pikken vanwege het ontbreken van veiligheidskledij als die gast daar zélf in zijn zomerhemdje met korte mouwen op z'n motor rond rijdt. Of voor het niet dragen van een helm, terwijl ie zelf niks op z'n koppeke heeft staan. Ikke in ieder geval niet ! Rap fotooke trekken en meenemen als de zaak voorkomt. Eens zien wie er de meeste misérie gaat hebben :roll: Als die gasten het voorbeeld niet moeten geven, wie dan wel ??????
Wij allemaal!!!
Hebben jullie dan een voorbeeld nodig om in te schatten, of te weten wat, ivm beschermkledij, voor jou het veiligst is??

Iemand die dat niet wil of doet zonder dat hij daarvan ooit een voorbeeldfunktie van gezien heeft, da's wel nen heel kortzichtige.

Worden er dan al boete's gegeven op het niet dragen van veiligheidskledij?? Ik D8 het niet! :roll:
Het is mij om het even als er ééntje onvoldoende beschermde kledij draagt, liefst zoveel mogelijk pijn, terwijl het met aangepaste kledij helemaal anders had kunnen zijn. :razz:
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Hiernet in Anderlecht twee motards van de lijn. Volledig in kostuum, vest gesloten, op twee scooters. Pittig detail, hun pak is ZWART!!!

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie