vraagje over Passo d'Umbrail & Passo di Gavia in Italië

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
b@RT
Contacteer:

vraagje over Passo d'Umbrail & Passo di Gavia in Italië

Bericht door b@RT »

Dag,

Begin juli gaan we naar centraal Griekenland en zouden op doorreis een stukje van de Dolomieten willen meepikken. Is er iemand die mij kan zeggen of de Passo d'Umbrail en de Passo di Gavia te doen zijn voor een zwaarbepakte motor + rijder en passagier? Op de Michelinkaart ziet dat er heel smal en steil uit. Zitten daar stukken onverhard tussen? We zijn wel t'een en 't ander gewoon hoor.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Nascar
Contacteer:

Re: vraagje over Passo d'Umbrail & Passo di Gavia in Italië

Bericht door Nascar »

Passo Umbrail is zeker breed genoeg enkel 2 bussen hebben het lastig om te kruisen.
Er zit een stukje in waar er losse kiezel over de baan ligt, maar niet echt off-road.

voor de gavia kan ik het nog niet zeggen, zit wel in onze planning voor deze zomer (augustus)
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

De Gavia Pass is inderdaad op een aantal plaatsen héél smal, amper breed genoeg voor een mobilhome.
Op de koop toe zijn er van die stukken met een indrukwekkende afgrond ernaast :-?
En hier en daar zijn er stukken met slechte asfalt.

'T is met andere woorden een interessante pass,
ééntje dat ge nie snel gaat vergeten :cyclops:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
ferre10

Bericht door ferre10 »

ik zou die zeker "meepakken". ge gaat het u nog lang herinneren :grin: :grin: sommige delen zijn inderdaat niet voor doetjes , maar als je met 2 op de motor naar griekenland gaat moet dit wel lukken.
niet gezien in de ronde van Italie op tv ?? als het regent zou ik het niet doen want dan speelt ge met uw leven :shock: :shock: :shock:
alvast veel plezier en stop op tijd voor fotokes , als ge een plaatsje vind :grin: :grin: :grin:
greetz
ferre
PS ik heb die gedaan met een CBF1000 . heb nu een Golwing en daar doe ik het niet mee. ben bang dat ik sommige bochten niet haal
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Chris Wils

Bericht door Chris Wils »

Ik heb de Gavia nog gedaan met mijn eerste bmw,dat moet ergens tussen 1982 en 89 geweest zijn.Toen was er nog niks asfalt op de weg naar beneden,alleen gravel,en een vangrail van panlatjes en triplex plaatjes. Het duurde 3 uur om naar beneden te rijden,altijd in eerste of tweede versnelling,links de berg,en rechts den afgrond,en vol spleten in het wegdek waar het water naar beneden loopt na een regenbui. Ik had (gelukkig)droog weer. Ik kan mij nog herinneren dat er een soort monument stond tegen de berg voor verongelukten,bij de bouw van de weg over de pas. Schoon verhaal achteraf aan den toog, maar op dat moment was,t heel wat minder.
Salu.
Chris.
JaN

Bericht door JaN »

Zijn beiden goed te doen, 'kheb ze met 1200LT, en 1200gsa gedaan. Laat je zeker niet afschrikken door het onverhard gedeelte van de Umbrail, dit is echt geen probleem, het onverharde gedeelte ligt op het minst stijle gedeelt van de pass, (bijna vlak) :lol:
Als je een goede overnachtingsplaats zoekt in de buurt is dit een echte aanrader : http://www.alpenrose-umbrail.ch/_side/html/webcam.html helemaal niet duur, zeer proper vriendelijk en het hotel ligt ong. in het midden van de Umbrail-pass, via de link kan je ook nog in real-time zien hoe het weer ginder is.
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Gavia pas is een mooie pas. Het is inderdaad geen biljartlaken toch heb je prachtige zichten. Ik heb hem gedaan met bepakte motor en leek helemaal geen probleem. Zeker doen.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Alle dan kijk ik al uit om deze zomer de Gavia te doen.
Deze staat blijkbaar op de planning bij mijn ventje :grin:
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Heb beide eergisteren nog gereden, Gavia is idd. smal, en heeft soms een minderwaardige laag asfalt, maar blijft al bij al nog altijd prima berijdbaar. Alleen al voor de uitzichten moet je 't doen.
De Umbrail heeft een sectie van zo'n (schat ik) 4km sterrato, da's aangestampte aarde met kleine keizeltjes bovenop. Als je de snelheid wat aanpast is dit met eender welke straatmachine te rijden, hier moet je echt geen GS oid. voor hebben. De Umbrail is een echte aanrader, wordt blijkbaar daar bijna iedereen overzien, er is dus bijna geen kat op die baan, en je kan genieten van de rit naar de Stelvio, of de afdaling naar 't Mustair dal.

Anyway, beide zijn een aanrader als je in de omgeving bent :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Tazke
Contacteer:

Bericht door Tazke »

Koppel!! schreef:De Umbrail heeft een sectie van zo'n (schat ik) 4km sterrato, da's aangestampte aarde met kleine keizeltjes bovenop. Als je de snelheid wat aanpast is dit met eender welke straatmachine te rijden, hier moet je echt geen GS oid. voor hebben. De Umbrail is een echte aanrader, wordt blijkbaar daar bijna iedereen overzien, er is dus bijna geen kat op die baan, en je kan genieten van de rit naar de Stelvio, of de afdaling naar 't Mustair dal.
En de mooie gezichten die je hebt op de umbrail zijn magnifiek.
De natuur is ook mooi, van het niks naar een beetje vegetatie en dan naar de bomengrens ....
To boldly go where no tasmanian has gone before ...Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

alles is te doen, ik ben daar verschillende met pak en zak tegengekomen.
niks onverhard allemaal mooi asfalt, enkel de Gavia is het asfalt niet overal gladgestreken en redelijk smal op bepaalde stukken
ik kom net terug van daar
hier de foto's en hier volledig verslagje van de 8 dagen vakantie
foto van de gavia
Afbeelding
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Frans

Bericht door Frans »

Als je met een moto kan rijden , geen enkel probleem, enkel snelheid aanpassen aan je kunnen. :-)
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Ok mannen bedankt voor de input. Ik zie het helemaal zitten nu. De Umbrail en de Gavia ga ik zeker doen. De Stelvio ben ik niet zo op belust omdat daar heel veel volk op rijdt en haarspelden nemen vind ik niet bepaald het summum van motorrijden. Ik zal nog een altenatieve route maken voor als het weer echt slecht moest zijn. Bedankt voor alle tips & foto's!
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Je kan evenwel naar boven rijden via de Umbrail, ff naar de top v.d Stelvio gaan, en wederom naar beneden langs de zijde van Bormio, dan heb je al veel minder haarspelden.

Let wel, ik zeg minder haarspelden, als je er totaal geen wilt moet je uit de Alpen wegblijven :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik kan je de SP98 aanraden als alternatief
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
leslie

Bericht door leslie »

Dit weekend zeker wegblijven uit de buurt van de Stelvio. Er is daar dit weekend ( 2 - 4 juli ) de " Motoranduno di Stelvio " in Bormio.

Ben daar zelf 2 keer naar toe geweest, meer dan 10000 deelnemers, waarvan er minstens 9000 denken dat ze " Rossi " noemen en om ter snelst naar boven willen. De editie 2009 is afgelast, net omwille van het jaarlijks te betreuren dodelijke ongevallen.

Wel prachtige streek weliswaar, de passo d' Umbrail is zeker te doen, vanuit Santa Maria ( Zwitserland ) is het eerste deel heel smal en stijl,zeer scherpe hairpins,eenmaal in de vallei onverhard, maar zeker te doen ( ik heb deze route gedaan in 2006 bij zonnig en droog weer )
J
Contacteer:

Bericht door J »

IRON GONZO schreef: Afbeelding
die ken ik. is redelijk in het begin. Hier ben ik nog gedraaid zonder voetje, omdat ik in de radio hoorde dat diegene met wie ik afdaalde gevallen was.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Mmmm, in september ga ik die passen tussen mijnen boterham leggen denk ik...... :-P :-)

Stelvio is enkel leuk bij weinig verkeer, 4 jaar geleden gedaan, konden rustig stoppen halverwege voor foto's...
Maar als ge daar in den bocht moet stoppen , en een beetje achteruit moet voor nen bus..... :-( :shock: :shock:
I like my bike!!
Plaats reactie