GS 1200 2010

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Domi

Re: GS 1200 2010

Bericht door Domi »

Binnen 10 jaar ga ik hier jullie mijn ervaringen mededelen over m'n GS/A 1200 bouwjaar 2010, zolang ga ik(zeer tevreden ) op m'n R1150GS bouwjaar 2002(weet je, vergroeid geraken met je motor na jaren heeft ook wel iets hoor) nog even door.

Beste groeten,

Frank
Een held is iemand die domme dingen doet met een goede afloop.
dedjutoch

Bericht door dedjutoch »

Heb je nu een GSA 1200 gekocht, en ga je daar binnen 10 jaar je ervaringen over neerpennen? Of ga je binnen 10 jaar een GSA 1200 van 2010 kopen en tot zolang met je GS 1150 blijven rijden?
Rare zinsbouw, ik snap ter nikske van.... :-? :shock:
Indien je nog 10 jaar doorgaat met je GS 1150 2002, heb je die dan net gekocht, of rij je er al een hele tijd mee?

En, het belangrijkste: Heb je al een fokkietje gedronken vanmorgend? :grin:
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
debeest

Bericht door debeest »

na 4000km

esa maakt soms een pulserend geluid als ik 't contact opzet (en zelf naast de motor sta)
nog steeds 'ploffen ' in de uitlaat bij 't uitbollen(niet te erg)
olieverbruik was hoog, maar begint precies te verbeteren ( 650ml/4000km ondertussen)
bij het aanhouden van een laag toerental (tussen2500 en 3000) loopt de motor niet echt zuiver ( lichte schokjes, niet te erg), afstelling??
bij +- 6000 toeren vind de motor blijkbaar nog ergens een tweede adem, lijkt wat op de motorloop van wijlen r1100s.
verbruik: - toeren:5.6l/100km
- woonwerk(21 km enkel):6l/100km

tot nu nog geen problemen gehad.
LucVB

Bericht door LucVB »

De mijne heeft 10.000km moet allicht eens een afspraakje maken voor onderhoud.
Rijdt fantastisch, koppel is nog beter dan vorige ( model 2006), kan je lekker de bochten mee uit accelereren.Heb absoluut geen behoefte om hoog in de toeren te gaan.
Is wel ander remsystheem waardoor ik veel harder in de hendel moet knijpen vergeleken met mijn vorige. Was er zo een met die zoemende pompen.
Olie verbruik is nul, benzine= - 6liter.
Er staat geen esa op of ander electronisch gedoe dat alleen maar kan kapot gaan . Heb wel de vering vervangen door een stel Ohlings en hem +/-4cm laten verlagen. Comfort en rijgedrag , vooral het bochtenwerk , is er veel mee verbeterd.

Gewoonweg heel tevreden van, hopelijk blijft het zo.
Of ja toch een (persoonlijk) min punt: uitlaat is veel te luidruchtig, voor mij had het gerust een stuk stiller gemogen. Is vermoeiend op lange ritten.

tot in de bocht
LucVB
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

LucVB schreef:De mijne heeft 10.000km moet allicht eens een afspraakje maken voor onderhoud.
Rijdt fantastisch, koppel is nog beter dan vorige ( model 2006), kan je lekker de bochten mee uit accelereren.Heb absoluut geen behoefte om hoog in de toeren te gaan.
Is wel ander remsystheem waardoor ik veel harder in de hendel moet knijpen vergeleken met mijn vorige. Was er zo een met die zoemende pompen.
Olie verbruik is nul, benzine= - 6liter.
Er staat geen esa op of ander electronisch gedoe dat alleen maar kan kapot gaan . Heb wel de vering vervangen door een stel Ohlings en hem +/-4cm laten verlagen. Comfort en rijgedrag , vooral het bochtenwerk , is er veel mee verbeterd.

Gewoonweg heel tevreden van, hopelijk blijft het zo.
Of ja toch een (persoonlijk) min punt: uitlaat is veel te luidruchtig, voor mij had het gerust een stuk stiller gemogen. Is vermoeiend op lange ritten
.

tot in de bocht
LucVB
heb je een standaarduitlaat? Ik wel, en die vind ik heel 'beleefd' :wink:
testrit indertijd heb ik gedaan met ene met 'speciale' uitlaat, en die was héél onaangenaam, ik durfde niet goed vol gas geven vanwege lawaai!! :shock:
I like my bike!!
wdc17117

Bericht door wdc17117 »

Inderdaad, ik vind zelf ook dat de uitlaat te luidruchtig is aan hoge snelheid. Verleden week teruggekeerd uit de Pyreneeen via de Nationales en vanaf Orléans tot thuis (400 km) via de snelweg aan meestal 160 km/u. En ik kan jullie verzekeren dat uitlaatgeluid is veel te hard en zeer vermoeiend.
Olieverbruik: 1 liter op 5000 km; momenteel staan er 6000 km op teller.
Benzineverbruik: 5,9 tot 6,5 liter op 100 km

Wdc
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik heb na 5700km nog steeds geen olieverbruik
met een c3 helm en oordoppen hoor je niks van die uitlaat
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
debeest

Bericht door debeest »

de klei'n schreef:Ik weet niet hoe jullie dat doen maar ik heb na 5700km nog steeds geen olieverbruik
met een c3 helm en oordoppen hoor je niks van die uitlaat
grt
de klei'n
ik weet dat ook niet, weet jij hoe je 't niet doet??? :lol:
wdc17117

Bericht door wdc17117 »

Het olieverbruik is normaal voor een BMW; het vermindert mettertijd. Mijn vorige, een GS 1100 van 1997 met 120.000 km op de teller verbruikte ongeveer 0,5 liter op 6.000 km.
Wat het uitlaatgeluid betreft: ik rijd ook met oordoppen van Lapeyre, op maat gemaakt en met een ARAI TOUR X3 (Long Way Down). Vandaag met mijn GSA 50 km gebold zonder oordoppen en absoluut geen hinder van de uitlaat. Hij heeft een mooi vol geluid. Misschien komt het door lange snelwegritten aan hoge snelheid waarbij de motor dan toch rond de 6000 toeren draait en dat dan uren aan een stuk maakt dat je gaat verlangen naar een stiller geronk. Op gewone wegen ga ik zelden boven de 5000 toeren en dan is het puur genieten.

Wdc
de klei'n

Bericht door de klei'n »

wdc17117 schreef:Het olieverbruik is normaal voor een BMW; het vermindert mettertijd. Mijn vorige, een GS 1100 van 1997 met 120.000 km op de teller verbruikte ongeveer 0,5 liter op 6.000 km.
Wat het uitlaatgeluid betreft: ik rijd ook met oordoppen van Lapeyre, op maat gemaakt en met een ARAI TOUR X3 (Long Way Down). Vandaag met mijn GSA 50 km gebold zonder oordoppen en absoluut geen hinder van de uitlaat. Hij heeft een mooi vol geluid. Misschien komt het door lange snelwegritten aan hoge snelheid waarbij de motor dan toch rond de 6000 toeren draait en dat dan uren aan een stuk maakt dat je gaat verlangen naar een stiller geronk. Op gewone wegen ga ik zelden boven de 5000 toeren en dan is het puur genieten.

Wdc
waarom is olieverbruik normaal bij BMW???????? Dit is nu m'n 4de BMW en ik heb enkel met m'n eerste een licht olieverbruik gehad, omdat ik zo stom was om hem iedere keer tot max te vullen.
Nu ik enkel vul tot aan het bolletje heb ik geen verbruik meer. Wat is trouwens verbruik? Iedere auto mag 1L op 1000km verbruiken, pas wanneer je daar boven gaat is er iets aan de hand volgens hun garantie voorwaarden
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Cindy

Bericht door Cindy »

verbruik tss auto en motor blijkt mij toch wel een enorm verschil hoor.......d8 dat er in een wagen meer olie zat dan bij een motor?
Al mijn motors die ik heb gehad van BMW verbruikten olie behalve de K1200GT, de RT en 3 GSA's verbruik(t)en allen olie.
En ik vind 1 liter op 1000 km toch meer dan genoeg, als ik een vakantie neem van 6000 km wil dit zeggen olie meenemen of onderweg kopen en dit aan 6 liter...toch voldoende voor een moderne motor in dit jaartal....mijn wagen( audi )verbrukt geen liter en moet pas binnen om de 30.000 km,heb zelfs al van mercedes modezllen gehoord die pas om de 100.000 binnen moeten
wdc17117

Bericht door wdc17117 »

Verbruik = wanneer je olie moet bijvullen voor het volgende onderhoud. Olieverbruik bij BMW vind ik normaal. Waarom: omdat ik sinds 1979 tot 2007 bij de wegpolitie met R100RT, K100RT, K1100RT en R1100RT heb gereden en allemaal verbruikten ze olie, de ene al wat meer dan de andere. Privé reed ik toendertijd met Yamaha's en Honda's en daar moest ik nooit olie bijvullen. Maar is dat nu zo erg dat een BMW wat olie verbruikt? Zeg nu zelf een half litertje op 6000 km, dat is peanuts.

Wdc
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

de klei'n schreef:waarom is olieverbruik normaal bij BMW???????? Dit is nu m'n 4de BMW en ik heb enkel met m'n eerste een licht olieverbruik gehad, omdat ik zo stom was om hem iedere keer tot max te vullen.
Nu ik enkel vul tot aan het bolletje heb ik geen verbruik meer. de klei'n
Je doet je onderhoud dus zelf vermoed ik aangezien je wel olievult maar geen verbruik hebt....Als je moto niets verbruikt hoef je toch niet bij te vullen?

klopt wel dat je best bij bijvullen niet over dat bolleke vult, dan zit er voldoende en nooit te veel in....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Voorlopig laat ik m'n onderhoud doen zolang de garantieperiode loopt.
Heb wel met m'n dealer afgesproken om met minerale olie te blijven rijden. Een olieverversing om de 10000 is mooi doenbaar. Audi is idd om de 30000 evenals VW en Peugeot maar ik doe er nooit meer dan 20 000 anders is het ook bijgieten in de VW en de Peugeot. Dit alles door die synthetische brol, ik denk niet dat de modellen van nu in 2060 nog zullen rijden, het zullen de oldtimers van nu die we dan nog zullen zien. Met die 1L op 1000 ben ik niet akkoord hé maar het staat zo in de garantiebepalingen, kan ik ook niets aan doen hé.
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Cindy

Bericht door Cindy »

Ze (BMW) leren het niet hé :shock: :shock: ....mijne gisteren binnen voor 10K...stond nog open voor (weeralde zoveelste in de rij) terugroepactie.Vervanging van een of andere sensor ivm pontaan stilvallen.
Was 2 maal gebeurd in't begin van zijn levensverhaal en soms deed ie er ook wel moeite voor
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Cindy schreef:Ze (BMW) leren het niet hé :shock: :shock: ....mijne gisteren binnen voor 10K...stond nog open voor (weeralde zoveelste in de rij) terugroepactie.Vervanging van een of andere sensor ivm pontaan stilvallen.
Was 2 maal gebeurd in't begin van zijn levensverhaal en soms deed ie er ook wel moeite voor
Wat is het probleem?

Ergens is er een "mogelijkse" fout gevonden. Veiligheidshalve roept men alle motorfietsen van dezelfde produktieperiode/serie binnen voor "gratis" nazicht en "eventueel" gratis herstelling (meestal niet nodig).

Ik kom liever een keertje meer binnen voor een terugroepactie,
dan een keertje minder, omdat ik ergens in "den decor" hang

grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

tricky schreef: Wat is het probleem?

Gewoon iets van den eerste keer goed maken :?:
Zeppe

Bericht door Zeppe »

JohanDB schreef:

Dat is het juist. 99% (en dat is in het geval van de R1200GS een serieus aantal) zijn van de eerste keer goed gemaakt. :thumleft:
Het is gewoon een veiligheidsprocedure. Ergens heeft men eens een paar keer eenzelfde probleem vastgesteld, en om alle latere claims etc voor te zijn,
roept men uit voorzorg een bepaalde serie terug.
Dit kan je toch maar alleen toejuichen :-) .
15min langs uw dealer, een babbeltje maken met de mannen en koffie slurpen, om daarna met een gerust gevoel weer wat km's te gaan bollen :grin: .

lang leven mijn R1200GS,
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
popken

Bericht door popken »

@ Tricky

Groot gelijk heb je !
Service en/of waarborg blijven een onderwerp wat vertrekt vanuit een negatief standpunt ... "dit zou toch niet mogen" ... "zo'n dure machine en er is al iets aan" ...
Onze beemers zijn en blijven "mechaniek", net zoals veel andere zaken welke we nog in huis hebben. (van koffiemachine tot verwarmingsketel)
Alles staat of valt met HOE je geholpen wordt. Indien je hier niet tevreden over bent, heb je als consument nog steeds je "rechten en plichten". Zorg er gewoon voor dat je een goede relatie met je dealer hebt, en veel zal al verholpen worden voor je het weet.
Als je natuurlijk met een zeer defensieve houding naar je dealer trekt (of dat hier op het forum laat blijken), moet je niet verwachten dat men zal springen voor je ...
Ik wil de dealers zeker niet heilig verklaren maar een gematigde aanpak van beide kanten doet meestal wonderen ...
Cindy

Bericht door Cindy »

tricky schreef:
JohanDB schreef:

Dat is het juist. 99% (en dat is in het geval van de R1200GS een serieus aantal) zijn van de eerste keer goed gemaakt. :thumleft:
Het is gewoon een veiligheidsprocedure. Ergens heeft men eens een paar keer eenzelfde probleem vastgesteld, en om alle latere claims etc voor te zijn,
roept men uit voorzorg een bepaalde serie terug.
Dit kan je toch maar alleen toejuichen :-) .
15min langs uw dealer, een babbeltje maken met de mannen en koffie slurpen, om daarna met een gerust gevoel weer wat km's te gaan bollen :grin: .

lang leven mijn R1200GS,
Ga je zeker niet tegenspreken en kan alleen voor mijn geval praten....3 GSA's op 2 jaar tijd....allen maar dan ook allen terugkomen om iets "na te kijken"...Kom net uit de file en op onderhoude geweest,de mijne "stond nog open" voor een terugroepactie.Sensor in de nokkenas....zou opgelost zijn en ik zou niet meer stilvallen(is in de eerste 1000 km 2X voorgevallen,nadien niet meer.Wat doet dat lief beestje daarjuist in midden van de file op de ring van A'pen?.........stilvallen!!!!Dit gewoon even door koppeling in te houden en zo even tussen 2 wagens door te bollen....Zeg nu eerlijk....kan toch ni he mannekes.Voor de rest niets dan lof hoor,maar die elekronica....schoon da ge het hebt en als't macheert...ni persoonlijk zenne Tricky...maar 99%...men g*t zenne der geloof ik niks van...en dit is zeker geen aanval naar m'n dealer want dan had ik er geen 4 nieuwe gekocht bij dezelfde...
Dirk Pauwels

Cindy schreef:....3 GSA's op 2 jaar tijd.......
Zijn die zo slecht da ge er 3 nodig had op 2 jaar? :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Cindy

Bericht door Cindy »

Nee ....bikke mal chance in't leven Dirk :-(
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, 99%, mijnen ex-1200 van 2005 heeft zowat alle kinderziektes gehad die er maar konden zijn, van afschilferende verf op de klepdeksels en alternatorplaat tot kromtrekkende remschijven, van een rotgeroeste brandstofcontroller tot een gebarsten topkoffer, van een versnellingsbak die meer zelf schakelt dan iets anders tot kapotte pinkerknopkes.

Ben ik dan één op de honderd die al deze miserie gehad heeft, of hebben ze 't gewoon allemaal op mijne GS gemikt? Ik denk 't niet. Ik denk dat het percentage met problemen spijtig genoeg véle hoger ligt. Wel moet ik zeggen dat alles altijd in garantie is opgelost, zelfs m'n kapotte pinkerknopkes, waar de linkerkant buiten garantie is stukgegaan (de rechterkant was dan al maanden ziek, nog tijdens de garantie vermeld, zal er waarschijnlijk toe geleid hebben dat ze de linkerkant ook op garantie genomen hebben).

Maar toch, leuk is anders. Met je anderhalf jaar oude, en dan bedoel ik eigenlijk zo goed als nieuwe, moto langs de kant moeten gaan omdat de brandstofpomp kapot gaat, terwijl je perfect weet waar 't probleem zit, maar dat men in Munchen er maar geen oplossing voor blijkt te hebben, zo'n dingen vind ik spijtig.

'k Hoop maar dat m'n nieuwe 800 minder storignsgevoelig is, heb er voor de zekerheid maar 4j garantie op genomen, ge weet nooit.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels

Koppel!! schreef:YOO

Tja, 99%, mijnen ex-1200 van 2005 heeft zowat alle kinderziektes gehad die er maar konden zijn, van afschilferende verf op de klepdeksels en alternatorplaat tot kromtrekkende remschijven, van een rotgeroeste brandstofcontroller tot een gebarsten topkoffer, van een versnellingsbak die meer zelf schakelt dan iets anders tot kapotte pinkerknopkes.

Ben ik dan één op de honderd die al deze miserie gehad heeft, of hebben ze 't gewoon allemaal op mijne GS gemikt? Ik denk 't niet. Ik denk dat het percentage met problemen spijtig genoeg véle hoger ligt. Wel moet ik zeggen dat alles altijd in garantie is opgelost, zelfs m'n kapotte pinkerknopkes, waar de linkerkant buiten garantie is stukgegaan (de rechterkant was dan al maanden ziek, nog tijdens de garantie vermeld, zal er waarschijnlijk toe geleid hebben dat ze de linkerkant ook op garantie genomen hebben).

Maar toch, leuk is anders. Met je anderhalf jaar oude, en dan bedoel ik eigenlijk zo goed als nieuwe, moto langs de kant moeten gaan omdat de brandstofpomp kapot gaat, terwijl je perfect weet waar 't probleem zit, maar dat men in Munchen er maar geen oplossing voor blijkt te hebben, zo'n dingen vind ik spijtig.

'k Hoop maar dat m'n nieuwe 800 minder storignsgevoelig is, heb er voor de zekerheid maar 4j garantie op genomen, ge weet nooit.

Grtz, Philip!

Ge gaat den telelever missen op die 800, Ik heb al 16000km een telelever op mijn KTM gewild.....
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Dirk Pauwels schreef: Ge gaat den telelever missen op die 800, Ik heb al 16000km een telelever op mijn KTM gewild.....
Had ik bij de HP ook, op maat gemaakte vering laat je de telelever snel vergeten.
Plaats reactie