Rijopleiding

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
CoolFox

Rijopleiding

Bericht door CoolFox »

Hey Folks,

Ik rij al een tijdje met de motor, niet echt veel KM's, dus weinig ervaring. Nu heb ik mij een 1100RT aangeschaft die ik zou willen inzetten voor woon-werkverkeer tijdens de week en wat toeren tijdens het weekend en de vrije dagen.
Om mijn nieuwe machine zo lang mogelijk gaaf te houden ben ik op zoek naar een degelijke opleiding, waar je heel wat van opsteekt .. Het rijden op zich is niet echt een probleem, maar wat te doen in noodsituaties en dergelijke des te meer.
Ik ben al verschillende opleidingen tegengekomen op het web, maar natuurlijk is jullie ervaring met deze opleidingen heel welkom.

Alvast bedankt voor de reakties :D
BMW R1100RT '99 39.000 km (and counting...)
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

Om te beginnen kan ik een screening aanraden.
Een screening is niet onmiddellijk te vergelijken met een echte opleiding, een screening is eerder door middel van een aantal oefeningen wat basisprincipe's (terug) onder de voet krijgen, en het geeft je een indicatie, een richtlijn van hoe het gesteld is met je rijkunst.

Gratis voor M.A.G. leden, 25 euro voor niet-leden (onder voorbehoud, ik ken de juiste prijs niet meer).

Info op de M.A.G. site ( http://www.mag.be ) waar je tekst en uitleg kunt vinden, je zal dan doorverwezen worden naar VZWSTAM).

Behoudens een screening kan je natuurlijk ook een echte cursus gaan volgen, er zijn legio mogelijkheden.
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Ik heb er ondertussen een 150.000 Km op zitten met de motor, en heb enkele weken de cursus gevolgd in Tongeren.

Wat mij betreft is dat een aanrader, zowel voor de beginnende als de reeds gevorderde motard.

Mvg,

Wim
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hallo,
Dit is er ook nog in Brugge http://www.voc-brugge.com/
greetz,
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Relax

Bericht door Relax »

En die in Brugge kost 75 euro ipv 140 of 150 elders, met opleidingscheques van de overheid. :lol:
dirk bruijns
Contacteer:

Bericht door dirk bruijns »

De opleiding die je jezelf oplegt kost nog minder ....
een paar kegeltjes, of iets dat deze functie kan overnemen,
een grote lege parking van een warenhuis na sluitingstijd,
en aan de slag !
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Het kan en mag toch niet zo zijn dat mensen die rijden op peperdure motoren gaan beknibbelen op hun eigen vaardigheden he?

Ik doe jaarlijks namens de KNMV nog doorgedreven opleidingen en met mij nog vele instrukteurs in Nederland. Je moet altijd in jezelf blijven investeren. En nee, is niet fiscaal aftrekbaar en ook niet goedkoop.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

@Dirk
Welk parcours stippel je dan uit? Is er een bepaalde afstand tussen de kegelkes of heb jij een planneke beschikbaar ?:lol: :lol:
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Patrick V

Bericht door Patrick V »

De opleiding die je jezelf oplegt kost nog minder ....
en aan de slag !
Ik bakte er niets van op de behendigheidsdag :oops: en heb vanalles geprobeerd om dat te verhelpen. Ik kan je verzekeren dat de bovenstaande quote enkel helpt NADAT je een opleiding gevolgd hebt. De tips & tricks om goed te rijden moet je eerst krijgen van een ervaren rijder (lees instructeur). Verder inoefenen kan je inderdaad alleen doen.
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
yann
Contacteer:

Bericht door yann »

@Xavier,

Hierbij de plannetjes. :D

Dit zijn de manoeuvers die men tegenwoordig elke beginnende motorrijder aanleert en die hij dan op het praktisch examen ook geacht wordt perfect uit te voeren.
Met je rechtermuisknop op de onderstaande klikken; Doel opslaan als.

dit geldt tot 04/09/05

dit geldt vanaf 05/09/05

Oefenen maar !
to beem or not to beem, that's the question
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik ben toch blij dat de lat voor beginnende motorrijders in Nederland wat hoger ligt.

Ik begin er sterk aan te denken om maar eens een paar zondagen op te offeren voor behendigheidstrainingen aan kleine groepjes.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax

Bericht door Relax »

dirk bruijns schreef:De opleiding die je jezelf oplegt kost nog minder ....
en aan de slag !
Dat klopt, Dirk, als je bedoelt dat je je steeds moet blijven vervolmaken, maar om dat te kunnen, dien je wel eerst een basis te hebben.
En dat leer je maar tijdens een gedegen opleiding (of je moet het geluk hebben steeds met zeer ervaren motorrijders te rijden, die je alles leren).
Relax

Bericht door Relax »

J-P schreef:Het kan en mag toch niet zo zijn dat mensen die rijden op peperdure motoren gaan beknibbelen op hun eigen vaardigheden he?

Ik doe jaarlijks namens de KNMV nog doorgedreven opleidingen en met mij nog vele instrukteurs in Nederland. Je moet altijd in jezelf blijven investeren. En nee, is niet fiscaal aftrekbaar en ook niet goedkoop.
Idd. Sta ik helemaal achter.

Maar als je't zelfde kan krijgen aan halve prijs, weet ik wel wat te kiezen ('k Heb blijkbaar toch een Hollands trekje) :lol: :lol:
J-P schreef:Ik ben toch blij dat de lat voor beginnende motorrijders in Nederland wat hoger ligt.

Ik begin er sterk aan te denken om maar eens een paar zondagen op te offeren voor behendigheidstrainingen aan kleine groepjes.
Waar en wanneer? Count me in. :wink:
Wulf

Bericht door Wulf »

Ik heb de opleidingen in Brugge gevolgd alleen en met duo, heb er veel bijgeleerd. maar zou er graag eens één volgen over de grens om ééns te vergelijken.

@JP

Heb je soms adressen of een link naar opleidingscentrum in Nederland

groeten Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Alle opleidingen van de KNMW zijn zeer de moeite waard

Op onze rijschool in Goes doen we diverse KNMV opleidingen:
- Regionale MotorvaardigheidsTraining: dat is een wegtraining met maximaal 3 personen gericht op risicomijdend rijgedrag, bochtentechniek en remtechniek

- slip en griptraining: op ons eigen terrein doen wij op zowel nat asfalt als de slipbaan een cursus blokkeren te vermijden en indien nodig op te heffen. Dat gebeurt met motoren van de rijschool met zijwieltjes. Deze cursus kan maximaal door 10 man tegelijk worden gedaan volgens mij.

VRO 1, VRO2 en VRO3 vinden plaats op het politiecircuit van Lelystad of in Oirschot bij Eindhoven. ALle uitleg daarover staat op de site
J-P

jpblocken
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Klik eens door naar http://www.motorbeheersing.be Coolfox. Niet zo ver van bij jou in Tongeren en zeker de moeite. Trouwens de Club (BMW MC Vl) richt ook jaarlijks clubactiviteiten in bij dit centrum. Mogelijk geniet je als lid zelfs korting. Even navragen.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Plaats reactie