probleem oa. met banden
Moderator: GVN
probleem oa. met banden
Hey,
Ik heb 2 maand geleden een nieuwe RT gekocht bij Antwerp moto store.
Nu heb ik een paar kleine mankementen gehad die netjes zijn opgelost dus geen, probleem.
Afgelopen weekend ben ik naar Tirol geweest, BMW motorrad days en tijdens de heenrit kwam ik volgende problemen tegen:
na een kilometer of 500 en telkens als ik sneller reed dan 130-140 viel de controle van de voorste bandenspanning weg, na een tijd rijden ook de achterste.
Tijdens de terugrit heb ik dit ook weer voorgehad, maar nu in Belgie blijkbaar niet direct problemen.
We zijn vroeg vertrokken, 1 uur gereden en dan een ontbijt gehad in Nederland voor we verder gingen. Na het ontbijt start ik de motor en daar komen enorme blauwe walmen rook uit. Maar na een tijdje draaien en rijden was dit gedaan, hij had een half uur op zijpoot gestaan. . Vervolgens de hele rit naar Tirol geen problemen en de volgende ochtend (ook op zijpoot) start ik en weeral die blauwe walmen nochtans zit er niet teveel olie in. De repliek van de garage is dat dit normaal kan zijn als de motor op de zijpikkel heeft gestaan. Ik wil dit wel aannemen maar ik heb dit daarvoor nooit gehad.
Het vervelendste probleem zijn de banden. Vanaf een 140/h tril ik bijna van de motor af, krijg een slapende hand door de trillingen en het is gewoon vervelend rijden. Nu heb ik dit al meermaals aangekaart bij de garage en die zeggen dat volgens BMW duitsland de banden TUV gekeurd zijn dus volgens Duitsland geen probleem. Die trillingen waren er van dag 1. Standaard heb ik een RT met Continental banden en de techniekers in Antwerpen zeiden dat dat waarschijnlijk het probleem wel zal zijn.
Nu komt daar geen schot in de zaak en mijn opinie is dat als je een motor koopt die in een toch wel hogere prijsklasse ligt, je toch zo goed als trillingsvrij mag rijden?
Mijn vraag is: zijn er nog mensen met een recente RT en continental banden met hetzelfde probleem en hoe is dat opgelost?
De garagist zei me dat die mensen zelf een nieuwe set banden hebben gekocht met korting van de garage. Persoonlijk vind ik dit er wel over als je meer dan 20.000 moet neertellen voor een motor en verwacht je toch dat de banden zijn afgesteld op dat type motor?
In ieder geval ivm. de rook en bandenspanning was het verdict: wacht het nog wat af...maar met die banden kom ik volgens mij in een doodlopende straat.
Alle reacties welkom
Roger met den RT
2440 Geel
Ik heb 2 maand geleden een nieuwe RT gekocht bij Antwerp moto store.
Nu heb ik een paar kleine mankementen gehad die netjes zijn opgelost dus geen, probleem.
Afgelopen weekend ben ik naar Tirol geweest, BMW motorrad days en tijdens de heenrit kwam ik volgende problemen tegen:
na een kilometer of 500 en telkens als ik sneller reed dan 130-140 viel de controle van de voorste bandenspanning weg, na een tijd rijden ook de achterste.
Tijdens de terugrit heb ik dit ook weer voorgehad, maar nu in Belgie blijkbaar niet direct problemen.
We zijn vroeg vertrokken, 1 uur gereden en dan een ontbijt gehad in Nederland voor we verder gingen. Na het ontbijt start ik de motor en daar komen enorme blauwe walmen rook uit. Maar na een tijdje draaien en rijden was dit gedaan, hij had een half uur op zijpoot gestaan. . Vervolgens de hele rit naar Tirol geen problemen en de volgende ochtend (ook op zijpoot) start ik en weeral die blauwe walmen nochtans zit er niet teveel olie in. De repliek van de garage is dat dit normaal kan zijn als de motor op de zijpikkel heeft gestaan. Ik wil dit wel aannemen maar ik heb dit daarvoor nooit gehad.
Het vervelendste probleem zijn de banden. Vanaf een 140/h tril ik bijna van de motor af, krijg een slapende hand door de trillingen en het is gewoon vervelend rijden. Nu heb ik dit al meermaals aangekaart bij de garage en die zeggen dat volgens BMW duitsland de banden TUV gekeurd zijn dus volgens Duitsland geen probleem. Die trillingen waren er van dag 1. Standaard heb ik een RT met Continental banden en de techniekers in Antwerpen zeiden dat dat waarschijnlijk het probleem wel zal zijn.
Nu komt daar geen schot in de zaak en mijn opinie is dat als je een motor koopt die in een toch wel hogere prijsklasse ligt, je toch zo goed als trillingsvrij mag rijden?
Mijn vraag is: zijn er nog mensen met een recente RT en continental banden met hetzelfde probleem en hoe is dat opgelost?
De garagist zei me dat die mensen zelf een nieuwe set banden hebben gekocht met korting van de garage. Persoonlijk vind ik dit er wel over als je meer dan 20.000 moet neertellen voor een motor en verwacht je toch dat de banden zijn afgesteld op dat type motor?
In ieder geval ivm. de rook en bandenspanning was het verdict: wacht het nog wat af...maar met die banden kom ik volgens mij in een doodlopende straat.
Alle reacties welkom
Roger met den RT
2440 Geel
1km a day keeps the doctor away
dagelijkse bezigheid http://www.project8.biz" onclick="window.open(this.href);return false;
dagelijkse bezigheid http://www.project8.biz" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: probleem oa. met banden
ps: banden zijn Continental Road attack
-
John
- Contacteer:
Het is niet omdat het "x" banden zijn dat er geen fout in de band kan zitten! Even laten balanceren brengt je uitsluitsel
(wel gratis laten nakijken natuurlijk)
Blauwe rook, het is zeker een nieuwe BMW... gelukkig is het geen duitse paus 
Dan had de rook wit moeten zijn.
Wat er gebeurd, bij de meeste motoren zit er in 1 van de zuigerveren een zogenaamde slot (een stalen staafje wat de voorkomt dat de zuigerveer ronddraait.)
BMW heeft dat niet dus de zuigerveren draaien rond. En zeker als de motor nieuw is gaat dat redelijk soepel (ne nieuw is minder dan 15000 kM). Met als geviolg dat soms de sloten van de olieschraapveer en de twee dichtingsveren in 1 lijn staan. Daardoor sijpelt er een beetje olie langs en dus blauwe rook.
De K100 serie was echt een rook generator. De "r" serie heeft er ook last van.
MbT banddruk controle, deze systemen werken met een transponder op 433 MHz, Deze frequentie band is op tertiaire basis toe gewezen aan dit soort systemen, dus ook garage deur openers, afstandbediening van de auto sloten. Teritiaire ook wel non interference basis betekend dat er geen enkele bescherming is tegen storingen van buitenaf. Ik ben zelf zend amateur (zie bijv http://www.uba.be" onclick="window.open(this.href);return false;) en heb daar een primaire toelating.
Als ik mijn zend aparatuur in die frequentie band geruik (n NL 430 -436 MHZ en belgie 430 440 MHz,) dan hebben alle andere gebruikers mijn storing te accepteren. Tevens zijn de groot signaal eigenschappen van die ontvangers niet geweldig, dus als je in de buurt rijdt van een zender met een behoorlijk zendvermogen dan heb je al problemen.
Kortom een leuke accessoire maar effectief heb je er niet veel aan, gewoon de schoentest (schop er fff tegen en voel dat het goed zit).
Dat werkt beter.
Dan had de rook wit moeten zijn.
Wat er gebeurd, bij de meeste motoren zit er in 1 van de zuigerveren een zogenaamde slot (een stalen staafje wat de voorkomt dat de zuigerveer ronddraait.)
BMW heeft dat niet dus de zuigerveren draaien rond. En zeker als de motor nieuw is gaat dat redelijk soepel (ne nieuw is minder dan 15000 kM). Met als geviolg dat soms de sloten van de olieschraapveer en de twee dichtingsveren in 1 lijn staan. Daardoor sijpelt er een beetje olie langs en dus blauwe rook.
De K100 serie was echt een rook generator. De "r" serie heeft er ook last van.
MbT banddruk controle, deze systemen werken met een transponder op 433 MHz, Deze frequentie band is op tertiaire basis toe gewezen aan dit soort systemen, dus ook garage deur openers, afstandbediening van de auto sloten. Teritiaire ook wel non interference basis betekend dat er geen enkele bescherming is tegen storingen van buitenaf. Ik ben zelf zend amateur (zie bijv http://www.uba.be" onclick="window.open(this.href);return false;) en heb daar een primaire toelating.
Als ik mijn zend aparatuur in die frequentie band geruik (n NL 430 -436 MHZ en belgie 430 440 MHz,) dan hebben alle andere gebruikers mijn storing te accepteren. Tevens zijn de groot signaal eigenschappen van die ontvangers niet geweldig, dus als je in de buurt rijdt van een zender met een behoorlijk zendvermogen dan heb je al problemen.
Kortom een leuke accessoire maar effectief heb je er niet veel aan, gewoon de schoentest (schop er fff tegen en voel dat het goed zit).
Dat werkt beter.
-
JüRgen
- Moderator
- Contacteer:
Voor de banden kan ik je helaas niet helpen, ik had Metzeler's liggen op de RT toen ik 'm afhaalde, eigenlijk tevreden van. Volgende zullen toch Michelin Pilot Road 2 worden.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum

das goed om wetenJüRgen schreef:Voor de banden kan ik je helaas niet helpen, ik had Metzeler's liggen op de RT toen ik 'm afhaalde, eigenlijk tevreden van. Volgende zullen toch Michelin Pilot Road 2 worden.
@ceesbmw - dat was ook inderdaad de uitleg die ze in de garage gaven, en ik heb hem nu altijd op de middenstaander staan en geen rook meer.
de bandenspanning controle zal ik wel afwachten want in Belgie heb ik het nu niet en waarschijnlijk door de lagere huidige temperaturen en mindere belasting
-
Flat Twin Power
Origineel stonden op de mijne Bridgestones, BT 20 denk ik en daar was ik ook niet over te spreken.
Vooral de grip in de regen was echt zo verschrikkelijk dat het echt gevaarlijk werd. Ik moest rijden als een opa en dan nog.
Nu staan er Pilot Road op en dit is een schitterende band voor de RT
Vooral de grip in de regen was echt zo verschrikkelijk dat het echt gevaarlijk werd. Ik moest rijden als een opa en dan nog.
Nu staan er Pilot Road op en dit is een schitterende band voor de RT
Ik heb begin april ook de nieuwe RT gekocht en heb buiten het eens wegvallen van de bandenspanningsensoren geen van de door jouw vermelde problemen. Bij mij staan er nu ook 11.000km op. Als de sensor dan wel eens wegvalt, is het soms genoeg om aan een kruising of roodlicht te stoppen waarop deze opnieuw wordt geactiveerd. De sensor werkt op een batterij die door middelpuntvliegende kracht wordt geactiveerd bij een snelheid hoger dan 5 km/h. De druksensor geeft via een radiofrequentie (RF) een signaal door aan de boordcomputer die dan via het display de druk weergeeft. Dit RF signaal kan soms worden gestoord door andere elektronische apparaten zoals lussen in de wegen. Een euvel dat BMW ook al eens had met het contact. Trouwens mij Kawa GTR had een gelijkaardig probleem als ik onder hoogspanningsmasten durfde stoppen. Het was voldoende om de moto enkele meters te verplaatsen om terug te kunnen starten.
Op welke bandenspanning rijd jij? Ik rijd altijd met 2.5 voor en 2.9 achter. De banden die van fabriek af op de moto liggen zijn Metzlers. Nog nooit mee gereden, maar zeer tevreden van.
Op welke bandenspanning rijd jij? Ik rijd altijd met 2.5 voor en 2.9 achter. De banden die van fabriek af op de moto liggen zijn Metzlers. Nog nooit mee gereden, maar zeer tevreden van.
das al goed gereden, heb er zelf nu 7500km, in Belgie dus geen last ervan.Brik schreef:Ik heb begin april ook de nieuwe RT gekocht en heb buiten het eens wegvallen van de bandenspanningsensoren geen van de door jouw vermelde problemen. Bij mij staan er nu ook 11.000km op. Als de sensor dan wel eens wegvalt, is het soms genoeg om aan een kruising of roodlicht te stoppen waarop deze opnieuw wordt geactiveerd. De sensor werkt op een batterij die door middelpuntvliegende kracht wordt geactiveerd bij een snelheid hoger dan 5 km/h. De druksensor geeft via een radiofrequentie (RF) een signaal door aan de boordcomputer die dan via het display de druk weergeeft. Dit RF signaal kan soms worden gestoord door andere elektronische apparaten zoals lussen in de wegen. Een euvel dat BMW ook al eens had met het contact. Trouwens mij Kawa GTR had een gelijkaardig probleem als ik onder hoogspanningsmasten durfde stoppen. Het was voldoende om de moto enkele meters te verplaatsen om terug te kunnen starten.
bandenspanning bij koude start is 2.4-2.8, kan er wel eens een tikje bij geven nu heb ik onlangs wel gezien dat ze op 2.3-2.7 stonden en bij warm rijden te gaan naar 2.4-2.8
nochtans heb ik die trillingen van dag 1
Dan zou ik mijn dealer vragen om de wielen uit te balanceren. Wie weet is de druksensor losgekomen. Deze is met een spanband rondom de velg bevestigd. Het moet soms niet veel zijn om een onbalans in het wiel te hebben. Misschien ligt het aan een losgekomen loodje, de voorvorklagers, wiellagers, kromgetrokken schijfrem, …. Op mijn Pan had ik een gelijkaardig probleem. Op de eerste modellen draaide het balhoofd op kogellagers. Eerst werd het probleem opgelost door het balhoofd aan te spannen. Dit was weer goed voor tijdje. Na vervanging door naaldlagers was dit probleem opgelost. Dit zijn maar eventuele oorzaken. Op het forum zal er wel nog iemand met een gelijkaardig probleem zijn. Het is pas als er een oplossing wordt aangeboden dat de tongen loskomen.
Laat je niets wijsmaken. Dit valt onder garantie!
Laat je niets wijsmaken. Dit valt onder garantie!
Ik heb een soortgelijk probleem voor enkele maanden hier ook aangekaart. Ondertussen ben ik blijkbaar het trillen al een beetje gewoon. Volgende week gaan er nieuwe banden op. Zal dan direct weten of de banden het probleem waren.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Bedoel je op de nieuwe RT 2010 en hoeveel km heb je dan met je banden gereden? (Merk?)poestexas schreef:Ik heb een soortgelijk probleem voor enkele maanden hier ook aangekaart. Ondertussen ben ik blijkbaar het trillen al een beetje gewoon. Volgende week gaan er nieuwe banden op. Zal dan direct weten of de banden het probleem waren.
Nu, wat wordt er onder trillen verstaan? Een Boxer trilt altijd een beetje afhankelijk van het toerental, maar bij mij nooit zo fel dat de handen inslaapvallen. Hij trilt in ieder geval minder dan mijn R1150RT (Twin Spark) en de vorige 1200.