vraagje over mapsource

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bommelaar

vraagje over mapsource

Bericht door bommelaar »

Hallo iedereen!

Sedert een maandje heb ik een zumo 660. Ik heb hem al even 'gewoon' gebruikt, maar ik vertrek nu zaterdag op reis.
Omdat het zwart weekend is in Frankrijk heb ik zelf mijn route wat gekozen. Ik heb hiervoor het programma TYRE gebruikt.
Later heb ik dan de route geopend in mapsource, om hem zo naar mijn gps te kunnen laden.
Nu zie ik in mapsource hetvolgende: een gele route die langs 5110 punten loopt en een roze route die gewoon recht naar beneden loopt.
Het is de eerste keer dat ik mapsource gebruik en ik ken er eigenlijk ook niets van.
Maar is dit normaal?

Bedankt voor de uitleg aan deze gps nitwit!
WimLT
Contacteer:

Re: vraagje over mapsource

Bericht door WimLT »

Eerst moet je dus de route vanuit Tyre opslaan als een GPS EXchange bestand. Daarna kan je dit GPX bestand openen met Mapsource (rechterklik en Openen met ...). Zover heb je het waarschijnlijk al wel goed, want in deze file staan dan idd een track en een route al verontrusten die 5110 punten me wel een beetje. Indien dit echt waypoints (lijst links) zijn i.p.v. gewone viapunten heb je een probleem. De (roze) route heeft rechte lijnen omdat ze nog moet herberekent worden. De track zal niet veel verschillen van de Tyre route. Volg nu onderstaande stappen:

-Activeer de route door links in de kolom op de route te klikken
-Klik hierop met de rechter muisknop en er verschijnt een pop-up
-Kies Route opnieuw berekenen (derde)
-Trek de route gelijk met de track (de geactiveerde route ergens oppikken met de selectieknop bovenaan en neerzetten waar je wil)
-Indien de track toch niet helemaal loopt zoals je wil, kan je de route nog bijsturen buiten de track om uiteraard
-Als de route volledig naar wens is, laad je ze op naar de Zümo
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Het klinkt een beetje zoals "ik koop een Dodge Viper, schrijf me in voor de 24u maar ik heb nog niet met de auto gereden" ...
Op reis vertrekken en daags voordien met software aan de slag gaan, dat vraagt om stress, miserie, enz...

Advies: koop op tijd navigatie, leer het doorgronden, volg een cursus. Daarna wordt navigatie een verlengde van motorrijden en een plezier, niet de stress, dat wil je missen op reis.

Nu op twee minuten mapsource doorgronden is 'not done'. Om toch ginder te geraken (voorlopig), geef de bestemming op, en laat het toestel je begeleiden. Je kan bv enkele tussenpunten plaatsen in het toestel en zo naar ginder rijden.
bommelaar schreef:Hallo iedereen!

Sedert een maandje heb ik een zumo 660. Ik heb hem al even 'gewoon' gebruikt, maar ik vertrek nu zaterdag op reis.
Omdat het zwart weekend is in Frankrijk heb ik zelf mijn route wat gekozen. Ik heb hiervoor het programma TYRE gebruikt.
Later heb ik dan de route geopend in mapsource, om hem zo naar mijn gps te kunnen laden.
Nu zie ik in mapsource hetvolgende: een gele route die langs 5110 punten loopt en een roze route die gewoon recht naar beneden loopt.
Het is de eerste keer dat ik mapsource gebruik en ik ken er eigenlijk ook niets van.
Maar is dit normaal?

Bedankt voor de uitleg aan deze gps nitwit!
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

DE PVDK FILES schreef:Op reis vertrekken en daags voordien met software aan de slag gaan, dat vraagt om stress, miserie, enz... Nu op twee minuten mapsource doorgronden is 'not done'.
Afbeelding

Maar ik dacht: we proberen het toch effe, hé :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Zeppe

Bericht door Zeppe »

Bwah, dat valt eigenlijk nog allemaal goed mee, en is zeker goed te doen.
Wij zijn ondertussen een beetje (veel) verwend :oops: .

Wij (of toch de meeste hier onder ons) hebben de gemiddelde leeftijd (en dan ben ik heel beleefd, hé WimLT) die die van Garmin met vlag en wimpel overschrijden.
Hoe deden wij het voor de komst van Truus Garmin & Loverboy Mapsource? :scratch:

Juist, met veel creativiteit en een landkaart. Hadden wij stress? Ja, maar minder dan wanneer we nu met Garmin langs de weg staan te kl.ten (en onze landkaart niet bijhebben omdat we blindelings op dat "kastje" vertrouwen!) :mrgreen: .

Stel uw eindbestemming in,
eventueel pas je bij de "navigatie" de instellingen nog wat aan (bv vermijden autosnelweg, tolwegen, etc..)
rij, rij en als je ergens een mooie baan of omgeving ziet,
rij er naartoe en ondertussen zal Truus de verdere weg wel aanpassen zodat je uiteindelijk toch op de geplande bestemming aankomt.

Een goede reis en behouden thuiskomst
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Dettie

Bericht door Dettie »

Hoe deden wij het voor de komst van Truus Garmin & Loverboy Mapsource?
en da's nog niet eens zo lang geleden... :wink:

Ben het volkomen eens met tricky, de GPS moet een hulpje zijn, maar meer ook niet, laat het toestel je rit/vakantie/gemoed niet bepalen, jij bent de baas. Als je goed met mapsource kan werken kan het echter een groot plezier zijn om mooie routes te maken en op gps te rijden.

Maar ik raad je aan om steeds een regionale Michelin kaart bij te hebben, die zijn ni duur en komen soms van pas.

groeten
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Ben het volkomen eens met tricky
Dat is lang geleden, maar het kan dus toch nog
:lol: :lol: :lol:
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
bommelaar

Bericht door bommelaar »

Bijna alles lukt! bedankt al voor de uitleg en tips.
Het enige waar ik nu nog wat mee sukkel is het volgende:
Ik heb mijn track in mapsource gezet, laat mijn route berekenen en stel dan vast dat sommige dingen niet echt overeen komen. Wanneer ik dan, zoals je zegt, de selectieknop wil gebruiken om mijn route gelijk te laten lopen, kan ik deze niet 'vastpakken' en verplaatsen (zoals bv in google maps) maar kan ik enkel zo een kadertje trekken. En dan zit ik was vast...
Dettie

Bericht door Dettie »

als je een kadertje trekt, dan heb je waarschijnlijk bovenaan het "zoom-tool" geselecteerd, je moet namelijk het "selection" tool selecteren (wit pijltje), dan kun je eender waar in je route een punt selecteren en krijg je een "elastiek" aan je muis :shock:

dan zet je de elastiek (tussenliggend waypoint) neer op de plaats waar je wil passeren.

ik kan je een nederlandstalige cursus doorsturen als je wil (beknopte handleiding)
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

snap eigenlijk niet goed waarom iemand Tyre gaat gebruiken om een route uit te setten als je mapsource hebt, maar bon, elk zijn goesting denk ik dan maar.

Gebruik WinGDB om je route, of zelfs je track denk ik (is te lang geleden dat ik het gebruikt heb) eerst om te zetten naar een gpx of een gdb bestand vooraleer je dat gaat inladen. Werkt makkelijker dan de track of de direct oute die je nu hebt.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Dettie

Bericht door Dettie »

inderdaad, mapsource heeft alles wat je nodig hebt
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

aantzeetje schreef:snap eigenlijk niet goed waarom iemand Tyre gaat gebruiken om een route uit te setten als je mapsource hebt
Waarschijnlijk hierdoor, hé :idea:
bommelaar schreef:Sedert een maandje heb ik een zumo 660. Het is de eerste keer dat ik mapsource gebruik en ik ken er eigenlijk ook niets van.

Dettie

Bericht door Dettie »

@ WimLT: slecht geslapen ofzo ? zo sarcastisch, joeng toch...

laat mensen toch dingen proberen, en men mag toch vragen stellen op dit forum ? geef jij dan advies zonder meer aub, met al je ervaring ... die denigrerende opmerkingen zijn toch ni nodig ?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Wat is er sarcastisch aan een vraag beantwoorden :-?

Niet vergeten dat ik in eerste instantie de énige ben die TS nuttige tips heb gegeven, hé :roll:

bommelaar

Bericht door bommelaar »

Oké bedankt voor de uitleg!

Dettie, als je dat zou willen doorsturen zou dit heel leuk zijn. Mag naar bommelaar at hotmail punt com.

ja ik ben eigenlijk tyre beginnen gebruiken omdat dat op het eerste zicht makkelijker was in gebruik dan mapsource.
Dettie

Bericht door Dettie »

@bommelaar: de mail is al verzonden :wink:
het zijn 2 Nederlandstalige MapSource handleidingen waarin alles staat wat je nodig hebt, neem er even rustig je tijd voor en het zal dan wel lukken met MapSource alleen.

en zoals je al in het andere topic gezien hebt, je hoeft geen updates te doen
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dettie schreef:en zoals je al in het andere topic gezien hebt, je hoeft geen updates te doen
Afbeelding

bommelaar

Bericht door bommelaar »

bedankt!

Ik ga het eens allemaal doornemen.
Nog één snel vraagje hier. Als ik de routes naar mijn garmin laadt, en ik zet hem aan. Dan krijg ik de melding dat de kaarten niet overeen komen en dat er opnieuw moet worden berekend ofzo. Normaal?
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Ben verfend gebruiker van Mapsource en Motorradtourenplaner (te koop bij Louis voor nog geen 20€. Wel opgelet want enkel Duitse versie beschikbaar), waar ook Onroute van afgeleid is.

Inderdaad forum is er om anderen te helpen, zelfs als ze nog in de voetstappen staan waarvan wij denken dat het heel normaal is en hierdoor soms wel eens een paardenbril opzetten. Maar zoals ik al zei: ieder zijn ding want de ene vindt nu eenmaal dit makkelijker dan dat. Het enige voordeel van Garmin is nu eenmaal zijn Mapsource en is gebruiksvriendelijk mits men weet natuurlijk hoe en wat, eigen aan het programma. Een raad, proberen, proberen, proberen.

Heb dus nog even nagekeken wat WinGDB biedt en inderdaad tracks converteren naar routes is ook een mogelijkheid. Programma is gratis te downloaden via de site van diegene die de software maakte: http://www.sackman.info/

Dus beste Bommelaar, even programma downloaden en je track omzetten vooraleer je dit in Mapsource oplaadt. Zal je in eerste instantie wat kopbrekens besparen. Voor de rest de raad van WimLT volgen. Wel eerst Mapsource opladen en in eerste instantie je instellingen (bewerken, dan voorkeuren kiezen) zetten zoals jij die wil vooraleer je begint met routes te bewerken.

Op het toerbuffel forum http://www.toerbuffel.be/ kan je ook heel wat nuttige info vinden. Gratis account aanmaken en in het forum de gps rubriek aanklikken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

bommelaar schreef:Nog één snel vraagje hier. Als ik de routes naar mijn garmin laadt, en ik zet hem aan. Dan krijg ik de melding dat de kaarten niet overeen komen en dat er opnieuw moet worden berekend ofzo. Normaal?
Normaal is dat zeker niet. De kaarten van Mapsource en die in je toestel moeten in principe hetzelfde zijn anders krijg je gegarandeerd probs. Je kan dit oplossen door je kaarten zowel in het toestel als in Mapsource te updaten. Is in eerste instantie na aankoop nog gratis bij de eerste registratie voor een bepaalde periode. Registreren doe je door naar myGarmin te gaan en je toestel in te voeren. Daarna kan je via Mijn Dashboard je kaarten laten bijwerken. Let wel dat je de kaarten zowel in Mapsource als op het toestel upgrade. Op een bepaald moment in de procedure krijg je onderaan "Geavanceerd" te zien. Dààr moet je op klikken en die twee vervolgens dus aanvinken anders staan ze weer alleen op je gps en niet in Mapsource en krijg je weer die melding uiteraard. Reken op een twee uurtjes alvorens deze upgrade volledig is uitgevoerd, afhankelijk van de snelheid van je pc.

Je zal dus toch al wél moeten updaten, hé :wink:

Dettie

Bericht door Dettie »

en die melding dat de route op andere kaartversie is gemaakt en er herberekent moet worden zul je nog wel meer krijgen van zodra je routes van het net begint te halen ... die moet je dan eerst dupliceren in Mapsource en herberekenen+gelijktrekken met de oorspronkelijke route, maar daarover vind je veel uitleg in allerhande GPS forums en dat is ook uitgelegd in de handleiding die ik je gestuurd heb.

P.S.: je zou maar wat gek zijn als je niet gebruikt maakt van de "one time" kaart update waarop je recht hebt na aankoop van je Garmin (ik dacht tot 3 maand na aankoop) :bom:
MGke

Bericht door MGke »

[quote="Dettie"]@bommelaar: de mail is al verzonden :wink:
het zijn 2 Nederlandstalige MapSource handleidingen waarin alles staat wat je nodig hebt, neem er even rustig je tijd voor en het zal dan wel lukken met MapSource alleen.

Beste,

Ook interesse in de nederlandse handleidingen Mapsource.

Mvg
MGke
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
Dettie

Bericht door Dettie »

@MGke: is verzonden
MGke

Bericht door MGke »

Dettie schreef:@MGke: is verzonden