Zumo 550 heeft te weining geheugen om route te berekenen?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Harley

Zumo 550 heeft te weining geheugen om route te berekenen?

Bericht door Harley »

Hallo, ik heb al enkele jaren een ZUMO 550 en dacht dat hij geen geheimen meer heeft maar plots heb ik een probleem. Als ik een stad zoals Barcelona, Monaco, Malaga of iets anders wat niet naast de deur ligt krijgt hij het niet berekend en verschijnt er na een tijdje rekenen op het scherm dat er onvoldoende geheugen beschikbaar is terwijl ik slechts 3 favorieten heb geladen, geen routes op het toestel heb staan, mijn recente locaties heb gewist en ook mijn triplog heb uitgewist. Bij GEBRUIKERS GEGEVENS/IMPORTEER GEGEVENS heb ik wel een route staan die ik daar niet wegkrijg. Erstaan ook 3 favorieten bij die ik daar eveneens niet wegkrijg.
Het toestel heeft daltijd een route tot waar dan ook kunnen berekenen en nu plots niet meer. Bij 'te vermijden' staan SNELWEGEN EN AUTOBAHNS niet aangevinkt en de snellere tijd en Motor/auto zijn geselecteerd. Hij zou dit dus gemakkelijk moeten kunnen berekenen maar het gaat dus niet meer. Ik kan dus met mijn GPS niet meer naar Barcelona rijden. Raar maar waar.
Kan iemand mij a.u.b. helpen?

Dank u, Hennie
Its not the speed that kills, its the sudden stop!
®win
Contacteer:

Re: Zumo 550 heeft te weining geheugen om route te berekenen?

Bericht door ®win »

Maar wel tolwegen vermijden aangevinkt?
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
ReeF

Bericht door ReeF »

Je hebt niet toevallig een extra (fiets)kaartenset op de Zumo of Kaart staan die aanstaat ?
I respect your shit. But I don't have an opinion.

Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Heb je de nieuwste 2011.1 er in zitten? De kans is groot dat er ruimte moet vrijgemaakt worden. Of anders delen v.d. kaart weghalen.
Garmin bevestigt dat 2GB intern geheugen vanaf 2011.1 een probleem begint te worden. Het toestel moet meer diskruimte hebben om vlot te kunnen rekenen en naar het intern geheugen te schrijven.

Mogelijke problemen:

- routes worden niet meer berekent
- routes worden gedeeltelijk berekent en breken af
- toestel wordt erg traag
- toestel hinkt na (te late mededelingen bij situaties)

Mogelijke oplossingen:

- maak zoveel mogelijk plaats vrij op het intern geheugen (vreemde talen, teksten, stemmen, foto's, mp3)
- in Mapsource, selecteer slechts een deel van de landen die je echt nodig hebt en breng die over naar de Zumo 550
PHILIP

Bericht door PHILIP »

ik heb onlangs gelijkaardige problemen gehad, de reden was dat er teveel poi-files geladen waren (niet teveel poi's zelf!)Ik heb de gewoonte mijn poi's per onderwerp te laden om ze later ook selectief te wissen ,tot +/- 15 files geen probleem, meer wel. Een oplossing is deze in een gemeenschappelijke file in de gps te zetten.
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

kan het niet helpen met je MP3's er eerst af te gooien?? Denk dat je zo ook geheugen vrijmaakt en nadien zet je die er weer op.

hoelang is die route eigenlijk die je wil laten berekenen? Ik splits de mijne steeds op in routes van een 350km en steeds aan een pompstation (daar hebben ze naft, koffie, een verdiende rustpauze en kan ik een sigaar roken).

Om mijn oude SP2820 wat ademruimte te geven heb ik enkel de kaarten van NL, D, B, L, F, I, E en P er op staan.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Harley

Bericht door Harley »

®win schreef:Maar wel tolwegen vermijden aangevinkt?
Dat heb ik altijd aangevinkt en nu plots krijg ik een probleem?
Harley

Bericht door Harley »

WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Heb je de nieuwste 2011.1 er in zitten? De kans is groot dat er ruimte moet vrijgemaakt worden. Of anders delen v.d. kaart weghalen.
Garmin bevestigt dat 2GB intern geheugen vanaf 2011.1 een probleem begint te worden. Het toestel moet meer diskruimte hebben om vlot te kunnen rekenen en naar het intern geheugen te schrijven.

Mogelijke problemen:

- routes worden niet meer berekent
- routes worden gedeeltelijk berekent en breken af
- toestel wordt erg traag
- toestel hinkt na (te late mededelingen bij situaties)

Mogelijke oplossingen:

- maak zoveel mogelijk plaats vrij op het intern geheugen (vreemde talen, teksten, stemmen, foto's, mp3)
- in Mapsource, selecteer slechts een deel van de landen die je echt nodig hebt en breng die over naar de Zumo 550

De kaarten die ik er altijd al hebben ingezeten zijn de City Navigator Europe NT 2009 en daar heb ik niets aan veranderd.
Harley

Bericht door Harley »

PHILIP schreef:ik heb onlangs gelijkaardige problemen gehad, de reden was dat er teveel poi-files geladen waren (niet teveel poi's zelf!)Ik heb de gewoonte mijn poi's per onderwerp te laden om ze later ook selectief te wissen ,tot +/- 15 files geen probleem, meer wel. Een oplossing is deze in een gemeenschappelijke file in de gps te zetten.
Waar vind ik die op mijn GPS en hoe kan ik die verwijderen? Ik heb nog nooit POI files op mijn GPS geladen. Er staan ook geen routes op en mijn recent gevonden punten zijn ook leeg evanals mijn favorieten.
Harley

Bericht door Harley »

aantzeetje schreef:kan het niet helpen met je MP3's er eerst af te gooien?? Denk dat je zo ook geheugen vrijmaakt en nadien zet je die er weer op.

hoelang is die route eigenlijk die je wil laten berekenen? Ik splits de mijne steeds op in routes van een 350km en steeds aan een pompstation (daar hebben ze naft, koffie, een verdiende rustpauze en kan ik een sigaar roken).

Om mijn oude SP2820 wat ademruimte te geven heb ik enkel de kaarten van NL, D, B, L, F, I, E en P er op staan.
Er staan geen MP3's op. Ik heb al het Garda Meer, Barcelona, Rome en Malaga geprobeert en het werkt niet meer terwijl het enkele weken nog geleden geen probleem gaf.
Ik vermoed dat de GPS ergens iets opslaat zonder dat ik dat wil. De tripoloog staat ook op 0%.
Harley

Bericht door Harley »

Misschien moet ik hem eens helemaal resetten maar dat vind ik gevaarlijk en spijtig daar hij voor de rest perfect werkt.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Harde reset is geen probleem, zelf ook al enkele keren gedaan. Echter wel eerst al je waypoints en routes naar pc downloaden als backup, want die zijn nadien verdwenen. Deze kun je dan snel later weer terugzetten met mapsource vanuit het backup-bestand.

Harde reset (na backup): toestel uit, vinger in rechter onderhoek van de display drukken en ingedrukt houden, toestel aanzetten en vinger nog immer in rechter onderhoek vasthouden tot de Zumo gaat resetten.

De eerste fix op de satellieten kan daarna wel wat langer duren. Zorg dat de batterij van de Zumo goed is opgeladen.
Groet,
Erwin

ReeF

Bericht door ReeF »

SDHC Kaartje van 4gb of meer kopen, deze in Zumo zetten en daarop de 2011.1 zetten, daarna wel ff van de Zumo verwijderen natuurlijk.

Je zult zien dat je Zumo veel sneller is als het kaartmateriaal op een SD staat !

Harley

Bericht door Harley »

ReeF schreef:SDHC Kaartje van 4gb of meer kopen, deze in Zumo zetten en daarop de 2011.1 zetten, daarna wel ff van de Zumo verwijderen natuurlijk.

Je zult zien dat je Zumo veel sneller is als het kaartmateriaal op een SD staat !
Kan ik dat ook met mijn kaartenmateriaal? Ik heb al eens een route via een SD kaart erop proberen te zetten maat dat werkte niet. Toch raar dat hij altijd perfect gewerkt heeft en nu niet meer.
ReeF

Bericht door ReeF »

Het is vreemd als hij dit gedrag vertoont met CN2009NT, ben je zeker dat je al het kaartmateriaal op je Zumo hebt staan ?

Hij gaat ook gek doen als je bijvoorbeeld Spanje er niet op hebt staan

Harley

Bericht door Harley »

ReeF schreef:Het is vreemd als hij dit gedrag vertoont met CN2009NT, ben je zeker dat je al het kaartmateriaal op je Zumo hebt staan ?

Hij gaat ook gek doen als je bijvoorbeeld Spanje er niet op hebt staan
De volledige kaartenset zit erin. Ik zou niet weten hoe je maar een gedeelte van die kaartenset op je Zumo zou kunnen hebben staan. Als ik inzoom in Malage krijg ik al de straten tot in detail. Dat is toch een bewijs dat alles erin zit.

Wat ik vreemd vind is dat bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES nog steeds een route staat die ik onlangs reed en die ik nog kan selecteren en dan importeren. Ik zou niet weten van waar die geïnporteerd wordt waqnt er zit geen SD kaartje in. het gaat ook maar over 1 route en 3 way points (bij favorieten) maar ik krijg het daar niet gewist.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Bij het uploaden van routes, waypoints, etc. worden deze in een bestand temp.gpx geplaatst. Deze blijven daarin staan totdat er nieuwe gegevens worden ge-upload naar de Zumo. Zolang die gegevens in het .gpx bestand staan zul je de optie kunnen zien deze te importeren, ook wanneer je dat allang hebt gedaan.
Groet,
Erwin

Harley

Bericht door Harley »

®win schreef:Harde reset is geen probleem, zelf ook al enkele keren gedaan. Echter wel eerst al je waypoints en routes naar pc downloaden als backup, want die zijn nadien verdwenen. Deze kun je dan snel later weer terugzetten met mapsource vanuit het backup-bestand.

Harde reset (na backup): toestel uit, vinger in rechter onderhoek van de display drukken en ingedrukt houden, toestel aanzetten en vinger nog immer in rechter onderhoek vasthouden tot de Zumo gaat resetten.

De eerste fix op de satellieten kan daarna wel wat langer duren. Zorg dat de batterij van de Zumo goed is opgeladen.

Ik heb een Hard Reset uitgevoerd en de ZUMO 550 werkt weer als vanouds. RESET is dus the magic word.

Wat ik vreemd vind is dat bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES nog steeds een route staat die ik onlangs reed en die ik nog kan selecteren en dan importeren. Ik zou niet weten van waar die geïnporteerd wordt want er zit geen SD kaartje in. Het gaat ook maar over 1 route en 3 way points (bij favorieten) maar ik krijg het daar niet gewist, ook niet na de Hard Reset. Het blijft bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES???
Harley

Bericht door Harley »

Bij deze wil ik iedereen alvast bedanken voor zijn geboden hulp. De Master Reset heeft het uiteindelijk kunnen oplossen.

Bedankt, Hennie
ReeF

Bericht door ReeF »

Gelukkig doet ie t weer, en wij hebben allemaal wat geleerd ;)

®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Harley schreef: Wat ik vreemd vind is dat bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES nog steeds een route staat die ik onlangs reed en die ik nog kan selecteren en dan importeren. Ik zou niet weten van waar die geïnporteerd wordt want er zit geen SD kaartje in. Het gaat ook maar over 1 route en 3 way points (bij favorieten) maar ik krijg het daar niet gewist, ook niet na de Hard Reset. Het blijft bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES???
Wil je daar echt van af, dan moet je de Zumo aan de pc hangen en via de verkenner naar de map /garmin/gpx/ op de Zumo gaan en het bestand temp.gpx wissen.
Groet,
Erwin

Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik doe een hard reset eenmaal per jaar voor het motorseizoen begint, vermijd je heel veel problemen mee tijdens de rest van het jaar!
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Shulty

Bericht door Shulty »

®win schreef:
Harley schreef: Wat ik vreemd vind is dat bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES nog steeds een route staat die ik onlangs reed en die ik nog kan selecteren en dan importeren. Ik zou niet weten van waar die geïnporteerd wordt want er zit geen SD kaartje in. Het gaat ook maar over 1 route en 3 way points (bij favorieten) maar ik krijg het daar niet gewist, ook niet na de Hard Reset. Het blijft bij GEBRUIKERS GEGEVENS (dan moet je eerst op die steeksleutel op het scherm duwen) / IMPORTEER GEGEVENS / ROUTES???
Wil je daar echt van af, dan moet je de Zumo aan de pc hangen en via de verkenner naar de map /garmin/gpx/ op de Zumo gaan en het bestand temp.gpx wissen.
Ook kan je veel ruimte vrijmaken in de map "Voice" Je moet alleen de vlaamse en nederlandse stemmen overhouden...bespaar je toch al gauw een 300 Mb mee!
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Harley

Bericht door Harley »

Shulty schreef:
®win schreef:
Ook kan je veel ruimte vrijmaken in de map "Voice" Je moet alleen de vlaamse en nederlandse stemmen overhouden...bespaar je toch al gauw een 300 Mb mee!
Bedankt voor de tip. Ik heb het uitgevoerd.
Harley

Bericht door Harley »

®win schreef:
Sorry maar bij mij blijven die routes en favorieten dan nog steeds beschikbaar om ze te importeren.
Plaats reactie